Dat is juist. Vandaar dat Jens aan geeft dat als je het met een AND combineert op een andere funktie dat de kans dan kleiner wordt dat dit op een ongewenst moment komt. Ik kan toch wel met zekerheid zeggen dat als ik alleen full rudder geef ik met een stall turn bezig ben. En full rudder en full hoogte ik met een snap bezig ben.
Hm ok, toch eens kijken wat m'n T14 dan allemaal kan, ik deed het tot nu toe altijd met schakelaars, maar dit lijkt me makkelijker....
Kan makkelijker, zou hem wel 'uit/aan' willen kunnen zetten met een schakelaar. Anders kan het bij het opstuigen wel eens echt fout kunnen gaan...
Nee, zo werkt het niet, hij gooit niet ineens alle roeren in de hoek, maar vergroot de uitslagen.... (als ik het goed begrijp)
Dus, high-rates op rolroer en rudder als je je hoogteroer volle uitslagen geeft? Ik denk dat ik het toch een keer 'droog' (dus op de grond) moet zien.
Klopt inderdaad, hij gooit niet de roeren in de hoek, maar vergroot/verkleint de uitslagen. Ik zal later wel eens wat fotootjes plaatsen van de diverse schermen. Ik vlieg (zoals bijna alle F3A vliegers in Azie) met een Futaba 14MZ. Overigens werken zowel Suzuki als Naruke bij Futaba dus die weten wel hoe die optimaal in te stellen. Grappige is wel weer dat ze bij verschillende clubs vliegen want het blijven concurrenten....;-) Je hoeft de snap conditie niet bij 85% te laten triggeren, kan ook 98% zijn. Ik heb er dan weer een hysterese inzitten die de snap condition vasthoudt totdat de stick teruggaat naar 20% Dat je 85% procent nodig hebt op hoogteroer voor normaal vliegen komt bijna nooit voor. Je probeert toch wat dichter in de buurt van het midden te blijven omdat het niet gemakkelijk is om grote uitslagen te maken met de stick zonder het andere kanaal te beinvloeden. Ik kom zelfs bij een krap gevlogen figuur "M" in P11 niet over 50% hoogte en richtingsroer. Overigens vliegt Jason met alles vol. Geen condities en schakelaars. Gewoon op de sticks..... @hans Je kunt inderdaad een combinatie maken met roer maar volgens mij heb je dan volgende problemen.....: - je wilt altijd een fractie eerder hoogteroer om de "break" te bewerkstelligen - richtingsroer heeft in de snap minder uitslag. In dit geval zou die dus eerst meer geven en dan terug moeten. Uiteaard kan je een beetje experimenteren, maar ik vlieg P11 met maar een keer switchen, nl. spin condition voor het laatste figuur (en die zet ik niet weer uit vanwege de "AND" functie met het hoogteroer) en de landing. In P09 en F09 moest ik een keer "spin" aanzetten en weer uitschakelen. Dat was het... Geeft wel een ontzettende rust Roald
Roald, bedankt voor de uitleg. Dit is iets dat met mijn zender (FF10) niet gaat lukken, maar ja, mijn vliegkunsten zijn nog niet op het peil dat ik aan dit soort dingen ga denken
Heeft niet zoveel met vliegkunsten te maken. Op het moment dat in je programma ook maar 1 snaprol zit werkt het al meer rustgevend. Overigens hebben we dezelfde situatie ook in de F3M/3D bakken zitten. Conditie voor normaal vliegen, snap condities op de stick en dan een 3d conditie op een switch. Ikzelf heb dan weer een extra conditie voor rollende cirkels omdat ik niet zo goed uit de voeten kom met 3d uitslagen tijdens normaal vliegen. Dat zit dan allemaal op een schakelaar, normaal, rollen, 3d (oftewel: normaal, meer, meest) Op de grond kan je het makkelijk checken door vol aileron en rudder tegeven en dan langzaam meer up te trekken. Dan zie je plotseling de uitslagen veranderen.
Dat lees ik wel vaker, en hoor ik ook constant op mijn club. Het is juist zo dat al deze dingen het vliegen van een programma makkelijker maken. Een kist die juist is afgesteld op jou programma maakt het je veel makkelijker. Het is niet vanaf een bepaald nivo dat je er profijt van hebt, dat heb je altijd.
Misschien wel, maar als ik met mijn kistje F3A ga vliegen en dan ook de figuren goed doe, dan ben ik een hele goede piloot.... Maar ja, ik zie ze bij ons op de club wel eens oefenen en dan weet ik toch al wel dat me dat nog niet gaat lukken...
Gewoon beginnen aan de oefeningen uit het C programma. Leren je rudder gebruiken, rechte lijnen vliegen, cross wind vliegen, het effect daarvan in een looping corrigeren etc. Daarna de simpele dingen als een rugvlucht, ook recht met crosswind. In de loop van het seizoen dan de moeilijke dingetjes als een halve rol, je rudder tijdens zo'n halve rol leren gebruiken etc. Aan het einde van het seizoen de elementen aaneen rijgen. Ga je de laatste wedstrijd dit seizoen mee doen in de C. Blijft dat je er wel wat voer moet doen. Morgen sta je om elf uur met je spullen klaar. Er staat een stevige bries uit het Noorden, kan je meteen ervaren hoe het is om op lijn te vliegen.
Ben ik ook van plan deze zomer, wil alleen eerst mijn vlieggevoel terug hebben. Meevliegen aan wedstrijden, doe ik wel als ik die dingen weer kan, huidige plan: volgend jaar gaan oefenen en daar een goede kist voor aanschaffen. Met een laagdekker is het volgens mij niet zo makkelijk...
Op de FF9 kan dit ook. Niet zo gesofisticeerd als op de T14 maar je kunt dual rate toewijzen aan een stick. De snapstand toewijzen aan de elevator stick is zó gebeurd. Percentage kun je instellen. Daarnaast kun je dan nog een extra switch instellen voor D/R bijv tbv de spin entry. Alleen wat Roald aangeeft bij 85% aan en dan pas bij 20% weer uit, dat kan op de FF9 niet. Maar ik denk dat het zonder dat ook wel gaat. Ik ga iig proberen of het bevalt. Ik vergeet zo vaak die %$#@& switch, heb dat al heel vaak gehad tijdens wedstrijden en het kost gewoon punten.
Met een ff10 lijkt het me ook mogelijk, hoewel ik nog niet zo diep in de functies heb gekeken. Zal er eens naar kijken. Eerst in de sim ingeregeld krijgen, dan ff testen, bevalt het dan naar buiten ermee. (zelfde heb ik gedaan met een rol->gas mix voor indoor. Buiten merk ik er niet echt wat van dat ik hem niet heb...) Met bv. een calmato sport kan heel goed het C programma gevlogen worden. Een moderne F3A kist heeft wel wat nadelen, en in het C heb je er niet echt de voordelen van. Ideaal lijkt mij een oud F3A kist van een aantal jaar terug. Kun je een loop, rol en een stallturn, kun je meedoen.
Zow, das simpel. Bij meer dan 90% knuppeluitslag op hoogte gaat mijn aileron van kleine naar grote uitslag, en mijn rudder van groot naar klein. AND functie nog niet gevonden, ook nog niet naar gezocht, zal er mss niet opzitten. Kan het wel uit en aan doen via een schakelaar.