Snaproll afstellen

Discussie in 'F3A' gestart door Henri Zikken, 30 mrt 2010.

  1. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    In het eerste menu, D/R, expo kun je bij Aileron, SW1> elev( 90%) instellen.
    En bij D/R> een lage waarde als je hoogteroer knuppel normaal is. Dan je hoogteroerknuppel vol trekken of duwen, en dan een hogere waarde bij D/R>.

    Zelfde geld voor rudder.
     
  2. brabo in het buitenland

    brabo in het buitenland

    Lid geworden:
    8 apr 2007
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Son en Breugel
    Voor degenen met een 14MZ en aanverwanten:

    De condities die ik heb:

    [​IMG]

    "normal" is voor landen. Iets grotere uitslagen, lagere stationair en de enige conditie die airbrake toestaat.




    [​IMG]

    Als je dan naar de "snap" conditions kijkt, zie je hier hoe ze geschakeld worden. Dit is de "up-snap". De "down-snap" is hetzelfde maar dan naar boven. In dit geval is het trigger point op 90% en gaat de conditie al bij 50% uit (Zeque was 85% en 20%). Dit is het programma voor mijn Neptuno die wat meer uit de snap gestuurd moet worden.




    [​IMG]

    Dit de logische schakeling voor de spin. Zowel schakelaar als de elevator stick. Dit is alleen maar om te verkomen dat je meteen na de spin terug moet schakelen. Bijvoorbeeld in F11 heb je een spin met meteen daarna de "shark-fin". Dan heb je nu gewoon de F3A conditie als je het vergeet.




    [​IMG]

    En hier zie je de triggering van de spin conditie door de elevator stick (en de schakelaar)



    Ik hoop dat het zo wat duidelijker is

    Roald
     
  3. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.093
    Heb het vanmiddag gelijk uitgetest.

    Heb hem uiteindelijk op 95% gezet, het bleek dat ik hier en daar toch echt tot 85% up gaf, en dan werd-ie ineens héél wiebelig :-D

    Denk dat het wel een blijvertje is.

    Thanx voor de tip Roald.
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2010
  4. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ja op de sim vind ik het ook erg fijn. Nog niet echt gevlogen...

    Ik kan alleen 0% en 90% instellen in de FF10 volgens mij.
    En ik kan niet ernaast nog een schakelbare grote/kleine rate instellen. Heb ik ook niet nodig, zolang ik het model voor f3a gebruik. Ik maak wel een extra model aan voor de angel voor 3d vliegen.


    Echt een super tip Roald! :thumbsup:
    Voor mij geen schakelmoment meer in heb B programma.:cool:

    En high alpha knife edge snaps vind ik het echt geweldig voor, normaal echt een enorm geklooi met rudder. Alleen voor 3D vliegen zijn er ongelofelijk veel nadelen, daar toch gewoon kleine en grote uitslagen houden.
     
  5. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    @iedereen zonder 14MZ...
    Geen nood hoor bijna alle zenders kunnen de functionaliteiten die je nodig hebt voor gewoon acro vliegen. Geloof mij een 14mz is voor niets nodig...

    ps: ik ging bv voor de 12FG ipv de 14mz omdat ik geen enkele reden kon vinden om voor een 14Mz te gaan en dan nog eens zoveel meer te betalen...

    Verder maakt je ook gewoon best 2 modellen aan in je zender (voor een 3D/figuren kist) zoals Nando reeds zei. 1 voor 3D en 1 voor programma. Zeker als je van prop gaat veranderen voor freestyle of F3M. Dan moet je je mixers etc toch wat wijzigen.
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2010
  6. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    potver$(*%&$()&)

    heb ik net geinvesteerd in 2 extra switches komen ze met dit lunineuze idee....

    Ik ga mijn MC22 eens aan de tand voelen maar dit moet ook daarmee lukken. Ik heb namelijk al eens een rookpom in laten schakelen op één stand van de knuppel. Daamee kan ik dus ook een DR schakelen...

    Puik idee, vraagt om een test ja.

    Groetjes

    Mark
     
  7. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Zo zie je maar weer eens, soms is het nuttig als je zo'n gek hebt die de boel leven inblaast door 'open deur' vragen te stellen ;)

    Ik ga dit ook doen. Ik ben gewoon niet handig met schakelaars, en dit is de perfecte oplossing, goede tip, thx roald!

    @roeleveld: je moet niet naar ons kijken, vergeet niet dat iedereen die je nu ziet trainen, ook al een jaar of 2~3 vrij veel trainen, als niet langer. Je had mijn 1e C vluchten moeten zien, dat leek totaal nergens op, alleen met heel veel moeite kon men het programma er in herkennen, als je er bij zei wat iets was. Sowieso, als we zo gaan redeneren, kan ik ook naar Derk (vd. Vecht) kijken en denken 'ik kan wel stoppen'. Ik had dingen waarvan ik dacht 'dat ga ik nooit leren' en je zult merken, als je meer vordert, dat je ineens dingen kunt waarvan je nu denkt dat ze te moeilijk zijn.

    F3A is een ontzettend goede leerschool als je wat verder wilt komen met vliegen, je leert er (vlieg)vaardigheden mee waar je in de rest van je modelvliegcarriere veel plezier van zult hebben.
     
  8. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Done,

    Werkt dus. Bij meer dan 90% up, gaat rol naar meer en richting naar minder. Als safety een schakelaar als AND functie gezet zodat ik het "uit" kan schakelen. Combineren met richting was een beetje lastig aangezien die uitslag kleiner moet worden....
    Maar ook daar ga ik nog even over nadenken

    Voordeel: in figuren met een snap vliegt hij als normaal behalve bij meer dan 90% hoogteroer. Alle andere figuren kan ik uit nood rustig vol trekken of duwen zonder een zenuachtigere kist op rol te krijgen. Vooral bij het oefenen van een neiuw programma komt het helaas nog wel eens voor dat ik die neiging heb :)

    grz

    Mark
     
  9. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Br@m liet mij vanmiddag zien hoe het in te stellen is op de FF9, en dat werkt prima. Op de FF9 kun je dan ook nog een schakelaar toewijzen die het 'uit' zet. Dat vind ik toch wel een prettig idee, dat je het, als je gewoon wat gaat rondvliegen, wel uit kunt zetten.
     

Deel Deze Pagina