Snelheidsregelaar voor rc speedboot

Discussie in 'Speedboten' gestart door M.Vuijk, 17 feb 2009.

1. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Nadeel van veel mechanische regelaars is dat ze bij minder dan volgas een deel van de energie in weerstanden "verstoken" en dus als warmte verloren gaat. Als je vooral volgas vaart/rijdt, kan het wel, maar voor de prijs van de regelaar en benodigde servo heb je al snel een redelijke electronische regelaar. En dan kun je wel traploos regelen.

2. Manus

Manus

Lid geworden:
    18 sep 2011
    Ik geloof bijna !!! alles en hecht aan juiste communicatie, dat is inmiddels via PB gebeurd , vandaar mijn wijziging.

Laatst bewerkt: 2 dec 2011
  3. janelze

janelze

Lid geworden:
    21 nov 2010
    Daar moet ik je weer volledig gelijk in geven , ik gebruik de regelaar nu ook zonder weerstand dus alle standen zijn vol-gas, voor de optie waar ik heb voor gebruik werkt dat best .

ik meende een poosje terug trouwens ook dat deze mechanische regelaar uit de handel zijn genomen omdat bijna alles / iedereen overgaat op electronisch.

4. tradelord

tradelord

Lid geworden:
    4 mrt 2011
    ok doe ik maar ik zie alleen regelaars op conrad en servos .
    zit bij al die regelaars zitten atenne bij in? want wil hem binnen kort moteriseren met me boor motor

5. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004

bij regelaars zitten geen antennes
    En je vraag wat duidelijker stellen aub

Laatst bewerkt: 7 dec 2011
  6. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    "Tradelord", had je dit uitstekende advies wel gelezen? Je hebt duidelijk niet helder voor ogen welke onderdelen voor een RC boot nodig zijn, en daardoor krijg je vragen als "waar is de antenne van de regelaar?" wat je zou kunnen vergelijken met "waar zit de propellor van een fiets?"

Ik zal een korte uitleg proberen te geven over een simpel RC systeem:

Je hebt minimaal nodig, een zender, ontvanger, motor, regelaar, stuurservo en accu. De zender zet bewegingen van de sticks om in een draadloos signaal. De ontvanger pakt dit signaal op, en zet het weer om in stuurcommando's. Op de ontvanger zit de stuurservo aangesloten, die het roer bedient. Ook zit op de ontvanger de regelaar aangesloten, die regelt hoeveel spanning er naar de motor gaat. Om dit alles van energie te voorzien, heb je een accu nodig. Deze wordt tegenwoordig vaak alleen op de regelaar aangesloten, de regelaar verdeelt de spanning dan naar de motor (als je daar tenminste opdracht voor geeft met de zender) en naar de ontvanger.

Dit is echter maar een korte uitleg, die niet alle mogelijkheden bespreekt. Zo moet je de regelaar zo kiezen dat hij bestand is tegen het vermogen dat de aangesloten motor zal vragen, anders is het "poef! Weg regelaar!". De accu moet je zo kiezen dat hij een redelijk vaartijd zal geven, maar ook weer niet te zwaar is, anders komt je boot bijna niet meer vooruit. Bij een snelle boot is het aan te raden een zender/ontvanger combi te nemen met extra bereik, immers, je zit met een snelle boot zo een eindje van je vandaan, en het zou niet leuk zijn als hij dan besluit rechtdoor te varen, tegen die betonnen kadewand een paar honder meter verderop bijv. Dus, het is niet zo simpel, vandaar dat ik je, net als Roel, dringend aanraad hulp te zoeken om teleurstelling, zoals opgeblazen onderdelen etc. te voorkomen. We kunnen je best af en toe een zetje in de goede richting geven, maar via een forum "iemand stapje voor stapje aan het handje nemen" wordt wat lastig...

7. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik heb eerder al een goede Nederlands-talige FAQ gegeven.

8. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Mijn beeldscherm is hier te klein voor hoor

Laatst bewerkt: 8 dec 2011
  9. tradelord

tradelord

Lid geworden:
    4 mrt 2011
  10. tradelord

tradelord

Lid geworden:
    4 mrt 2011
    Heb het gelezen en me w plaats in me profiel gezet gr

11. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010

Direct linken naar Conrad werkt zo niet. Als je op de pagina van een product bent, zul je rechts naast "bestel nu" een aantal regels zien, waaronder "directe productlink".

Verder weten we niets van je boot, wat voor motor er in zit, hoe groot hij is, etc. Dan is het onmogelijk om je een goed advies te geven.

En je zal lang kunnen zoeken naar een ingang voor de ontvanger op de regelaar. Het is juist de regelaar die middels een 3 aderige kabel met stekkertje op de ontvanger wordt aangesloten, dus die "ingang" zit op de ontvanger.

Er is geen minimale (maar wel een maximale!) spanning voor een regelaar, alleen bepaalt de spanning voor een groot deel hoe snel je motor zal gaan draaien, en dus uiteindelijk de snelheid. Een ontvanger heeft wel een minimale spanning nodig, die is 4.8 volt.

12. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Hoi Tradelord,

Op deze manier linken werkt niet vanuit Conrad.
    Wat je moet doen:
    -Navigeer naar het product van keuze
    -open deze dus ook
    -Klik dan op het knopje "directe productlink" aan de rechterkant
    -Kopieer DIE URL.
    ALs ik af moet gaan op wat ik krijg als ik op jouw linkjes klik, wil je een Retro AM-Radio op je bootje gaan schroeven...

Oh ja, en je caps-lock blijft hangen.
    [edit] Wat Indoorvlieger dus ook al zei...

13. tradelord

tradelord

Lid geworden:
    4 mrt 2011
    Afstandbediening: 209237
    Servo: 233751

regelaar 2861

boot van 70 cm.
    heb de motor uit een boor maar gebruik me 6 volt accu want daar past meer stroom in.
    aangezien de motor op 12 volt draait kan hij toch ook wel op 6 v want op 12 v krijg ik denk een speed boot gr

14. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
  15. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Euh..., wacht even.
    Je vraagt, in het speedboot topic, naar een regelaar voor een speedboot. Alleen ga je een motor flink trager laten lopen, omdat je anders een speedboot krijgt? Dat was toch juist de bedoeling?

16. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Dat was me ook al opgevallen, maar daar heb ik vanwege de verwachten topicvervuiling gemakshalve 'overheen gelezen'.
    Ziet een ander het weer...

Groeten, Jan.

17. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Dit topic is niet gestart door tradelord, maar hij lift gewoon mee op dit topic, wat wel over een speedboot gaat. Op zich had dit hele stuk over de boot van tradelord (nog steeds geen idee hoe die eruit ziet) net zo goed in een apart topic in "varende modellen" gekund, onder de titel "newbie wil gaan varen. Help!"

Wat betreft de regelaar, zo lang we geen idee hebben welke motor uit welke boormachine erin gaat komen, heeft het weinig zin om te zeggen of die regelaar geschikt is. Het kan om een accu schroef/boormachine gaan, of misschien wel een klopboor.

18. tradelord

tradelord

Lid geworden:
    4 mrt 2011
    ja ik had al foto s maar hoe krijg ik foto s van me pc op het forum??

me boot lijkt een beetje op een oud marine schip want hij heeft ook een radar bol maar me boot ziet er nog niet heel mooi uit want moet nog afwerken en schilderen natuurlijk

Laatst bewerkt: 10 dec 2011
  19. janelze

janelze

Lid geworden:
    21 nov 2010
    kijk nu word er meer duidelijk :) , maar 't is dus GEEN Speedboot !!

20. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015

Deel Deze Pagina