Snelle vleugelprofielen ontwerpen.

Gerben zei:
Zwaartepunt wordt vrij kritisch, maar als je dat eenmaal goed hebt....
Helaas...... :cry:

De full carbon wing was af, helaas een stuk zwaarder dan de piep wing. Het zwaartepunt zat veels te ver naar achteren. Dus bij de eerste testvluchten hebben we een flinke plak lood op de punt geplakt. We moesten hem allejezus hard weg gooien voordat die een beetje wou vliegen (wat dus na 6 pogingen eindelijk lukte)

Afijn, mislukt project. 1ding kon die wel goed.... Crashen... en dat is uitvoerig getest haha.

Pfff na 6 crashjes was de carbon al tot grafiet. :P

De volgende keer kunnen we beter een professioneel discuswerper inhuren. :wink:

Euhhh... we kunnen um natuurlijk nog wel eens met andere middelen lanceren. 8)

misschien een beetje laat.. maar waarom eigenlijk carbon? Waarom heb je de vleugels niet gewoon ingedekt met balsa of abaci, en vervolgens 25gr glasdoek erop.. scheelt je een bult geld, en je heb evengoed een hele stijfe sterke vleugel..

Peter

Dat van de carbon vroeg ik me dus ook al af...kan aan mij liggen maar ik zie er het nut ook niet van in.

Dat die carbon look er vreselijk cool uit ziet 8) (jammer dat ik de verfjob flink verpest had, maar goed maakt nu toch niet meer uit)
En dat het tegen een flink stootje kan. Hij is echt een stuk of 6-7 keer keihard op de punt geknalt... schade: 0.
Alleen is de vleugel nu wat ingescheurd in het midden (wel eenvoudig te repareren) door diverse ratslagen.
Zal zo eens foto's posten.

Als je een dunner profiel kiest, én sneller gaat vliegen, dan moet je in de bochten er wel rekening mee houden dat die steeds minder scherp kunnen zijn.
Ik zal uitleggen waarom.
Als je een dunner profiel neemt dan wordt de maximale liftcoeofficient van de vleugel lager. Op zich is dat niet zo heel erg want dat kun je weer een beetje compenseren door wat harder te vliegen.
Wat wel erg is is dat de krachten die je model ondervind in de bochten kwadratisch met de snelheid toenemen. (F=(mv^2)/r)Het aantal g op je vliegtuig neemt dus toe.
Stel je vliegt met een snelheid van 100 km/h, met een cl van 0.5. En het profiel heeft een cl max van 1.2. Ga je dan een bocht draaien met een straal van 3 meter, een snelheid van 100 km/h, en een gewicht van 500 gram. Dan komt er een kracht op je vliegtuig te staan van 128 Nuwton. Dat betekent dus dat er een kracht van 25g op je vliegtuigje komt te staan.
Nu moet je alleen nog de cl waar je mee vliegt(0,5) vermenigvuldigen met het aantal g die er op het vliegtuigje werkt in de bocht. 0.5*25=12.5 Cl. Aangezien je Cl max 1.2 is zit je daar dus dik overheen en gaat hij overtrekken.

Ik hoop dat het zo duidelijk is geworden.

Groeten Maarten.

Wie gaat nou ook een bocht draaien met straal 3 meter en 100 km/h??
Ook klopt de berekening niet echt...als er 25g op dat vliegtuigje komt te staan, moet het profiel op dat moment 25x zoveel lift leveren. De bijbehorende Cl kan je met de standaard formule dan weer berekenen
Cl = (Lift x 3519)/(σ x V^2 x S)

= ((17.6*25) * 3519)/1*3906 * 250

= 1.58
Niet dat je dan geen highspeedstall gaat krijgen...maar die Cl van 12.5 klopt niet.

Maar als je een carbonlook wil, kan je toch net zo goed oracover nemen? Krijg je zonder mallen uberhaupt wel een echt strakke carbonlook?

Igwe Aneke zei:
Wie gaat nou ook een bocht draaien met straal 3 meter en 100 km/h??
Niet helemaal, maar het komt in de buurt. Ik vlieg zo'n 85 a 90 in het uur. Dat vind ik overigens helemaal niet snel, maar dat terzijde...
De hoeken van vierkante of driehoekige loops hebben ongeveer die straal (en geen 1,5 zoals de reglementen voorschrijven). Het gebruikte profiel is hier een VF 16 - met flaps (Mudry)
VF%2016.jpg
Verticaal.jpg
Op weg naar de tweede hoek van een vierkante loop.

ja, maar voor vliegende vleugels is dat net wat anders. Vooral als ze wat zwaarder zijn, dan wil het gewicht gewoon rechtdoor. Mijn snelste kan best scherp, maar dat zijn toch cirkels van rond de 10+ meter denk ik.

nope :), maar die zijn denk ik erg licht (relatief) en hebben ook een wat dikker profiel (dat weet ik wel). Die dikkere profielen met (wat vooral hiervoor belangrijk is) een afgeronde LE. Zijn wat rustiger met stallsnelheid. Ik heb een kleintje die idd echt wel op een paar meter kan draaien, maar die weegt ook geen drol.

Volgens mij was het de bedoeling van satoer om meer een snel raceding te maken toch? Anders heeft het niet zoveel nut om je profiel zo dun te maken. Volgens mij laat bij een erg dun vleugelprofiel tijdens een scherpe bocht al gauw de lucht los wat zal resulteren in zo'n "snap-stall" (bocht naar rechts, iets te scherp, hop vol links de grond in).

Hoi,

Carbon kan zeker goed van nut zijn in een vleugel,en mits goed toegepast zonder al teveel extra gewicht.
Zeker als er dunne profielen worden gebruikt bij een hoge strekking,is carbon op zijn plaats(onder 45 graden) om het toch nog voldoende stijf en torsie vast te krijgen.
Hebben onze vleugels pijlstelling en willen we een krappe bochten radius,dan word dit steeds belangrijker.door de pijlstelling en het buigmoment onder de "g"belasting zal de vleugel willen gaan torderen dit geeft weerstand en kost dus snelheid.
Bij mijn pylonracers word dit opgelost door een gebogen hoofdligger,en een boven en onderhuid uit carbon onder 45 graden,en een zeer sterke lijfplaat tussen de carbon ligger rovings.
Dit maakt het mogenlijk om met een profiel van slechts 7,4% dik met 60m/s met 65G de bocht om te gaan dit zou zonder het gebruik van een carbonhuid niet lukken zonder breuk of flutter(snelste tijd 69 sec. over ruim 4000m= 10 rondjes)
Ik maak ook een DS kist in voll carbon met slechts 6,5% dikte om dit nog stijf te krijgen zijn twee lagen carbon nodig in de boven en onderhuid,tot nu toe gaat het goed zonder flutter,maar ze gaan er wel steeds harder mee vliegen aan de helling.
Ik heb nog wat b-keus vleugels liggen en zal er een doorzagen voor een foto om te laten zien hoe dun dit is.

Carbon is dus soms noodzakenlijk,maar vaker alleen gebruikt/misbruikt voor de looks.

groeten ruud

He Igwe,

De waardes zijn dan misschien wel wat ongelukkig gekozen, maar het was maar een voorbeeld.
Het profiel wat je vleugel heeft, heeft bij een bepaalde snelheid een bepaalde Cl max. Bij die snelheid heeft hij ook een Cl waar hij op vliegt. Als je dan een bocht draait waar je vliegtuig een kracht te voorduren krijgt van bijvoorbeeld 12G dan moet je de Cl waar hij op vliegt vermenigvuldigen met 12 G. Kom je dan boven je Cl max uit dan zal je een High Speed stall krijgen. Dit heb ik zelf al vaak meegemaakt met mijn stuntzwever tijdens het optrekken na een duik.

Voor de mensen die dit nog eens willen nalezen: R/C Model Aircraft Design pagina 19 en 20 'Centrifugal Force'.

Groeten Maarten.

Kent iemand hier de Bluto?? moet ook een zeer snel combat kistje (dan wel voor langs de helling) zijn kent iemand van deze kist het profiel???

Met vriendelijk groet Dennis

1 ding valt me altijd op... zodra satoer met iets bezig is wordt er altijd een crash test gedaan :)

bluto weet ik niet , de beetle heeft volgens mij HN-1038 . Lijkt er wel een beetje op. Op RCgroups adviseren ze meestal mh45. Beetje allroundprofiel.

Back