Zowieso gaan de servo's gewoon in de zender gemixed worden natuurlijk En ik ga de servo's toch maar wel in de vleugel bouwen, lekker direct aangestuurde roeren zijn altijd fijn
Mag ik de bevindingen hier plaatsen? Vandaag in een vlagerige windkracht 3 proefgevlogen en eigenwijs toch alleen maar met een folietje over de eindribben. CG was toch wel écht te voorlijk, moest mijn volledige trimbereik UP-trimmen en nog regelmatig trekken. Maar eerste indruk: geen enkele achteruitgang op rol of hoogte input en nog steeds belachelijk kort te draaien. En in vind hem echt veel mooier om te zien nu en dat alleen is al genoeg om er mee door te gaan Maar nu moet eerst het zwaartepunt naar achteren want dit was geen vliegen zo. Ik ga het doen door de dsa-tubes terug te plaatsen maar nu zonder de winglets en misschien ook wel een stuk ingekort. Kleinere accu is meestal ook een optie maar dat is al slechts een 3s500tje die niet verder naar achteren kan dus daar kan ik weinig aan doen helaas
Graag! Het thema is alsnog uitwisseling van ervaringen met kleine (tot middelgrote) eenvoudige vliegende vleugels, met name als hellingzwevers. (wat betreft het idee ''plank vleugel'': is wat mij betreft niet dogmatisch) NB: zwaartepunt naar achter gaat met een carbon stik provisorisch erg eenvoudig: wikkel een strookje lood om de stik vlak voor het kielvlak en zet vast met een stukje tape.
Loodje plakken is vanzelfsprekend de snelste en makkelijkste. Maar aangezien ik zelf dan weer nieuwsgierig ben naar hey effect van die gekke dingen op de tips ga ik dat eerst doen. Ik heb nu 2 dingen veranderd; de winglets weg én de dsa-tubes weg dus welk ding waar verantwoordelijk voor is is niet duidelijk. Door 1 van die 2 terug te plaatsen wordt dat wel toonbaar en het moge duidelijk zijn dat ik die winglets er niet op terug wil
Langzaam maar gestaag gaat het ergens op lijken Ik probeer zo veel mogelijk te laseren om daar handigheid in te krijgen, zoals de driehoekjes bij de ribben En de shearwebs van de ligger; ik hoefde ze hierna alleen maar op de juiste lengte te maken. De ribben heb ik volgens tekening gemaakt en hebben geen gelijke tussenafstand anders zou het nóg makkelijker te laseren zijn. Het rompje maak ik wel 'ouderwets' omdat ik én geen 40cm kan laseren, én ik nog niet weet hoe ik dat in 2 delen kan tekenen én zo'n rompje wel erg makkelijk bouwen is Lekker met hout aan het spelen!!
Netjes Justus! Gelukkig heb je houtnerf van de driehoekjes juist, dat zie je nog al eens fout gaan... P.S. hoe staat het met de Rubin bouwkit die je van mij hebt gekocht?
Heel fijn dat je het ziet! Daar heb ik heel goed op gelet. De tekening heb ik regelmatig bekeken en ik heb in mijn hoofd hoe ik hem wil bouwen. Vooralsnog wil ik die na de snowboot op de bouwtafel gaan leggen.......ik ben even helemaal van de vliegende vleugels tegenwoordig Voor de outsiders: ik heb vorig jaar van Nico een bouwdoos over genomen van een kit uit '79 van grote elektrozwever: de Rubin van Schlüter 2,75 span, duwprop, rigineel richting/hoogte en veel v-stelling maar ik wil hem met rolroeren bouwen en dan een vlakke vleugel
Bekend, maar is voornamelijk oud balsa.....heeft ook z'n zwakheden natuurlijk maar waar nodig vervang ik het voor nieuwer hout
Alleen die torsiestijfheid Hoe cruciaal is dat op een plankzwever??....ik overweg een lading satéprikkers als diagonaal tussen de ribben te lijmen want ik weet niet of ik wil vertrouwen op wat de folie daarin gaat doen, ook al is dat echte oracover
Nee!!!!! Oftewel iets minder gebiedende wijzerig: ik zou het niet doen Je zult zien dat bij deze afmetingen en het vrij dikke profiel de torsiestijfheid meer dan voldoende is. Buiten dat:sateeprikkers zijn behoorlijk zwaar en als je geen 45graden verbindingen maakt dragen ze nauwelijks bij aan de torsiestijfheid.
Ik heb weinig tijd maar probeer elke dag iets te doen dus nog maar even een voortgangsfoto: Het kost mij altijd veel tijd om de voorlijst een klein beetje netjes te krijgen (volgende keer toch maar een carbon stokje ofzo), ik heb iets meer ingedekt dan de tekening voor schrijft omdat ik dat gewoon wil en ik ben nu zo ver dat ik de grabbelbak kan doorzoeken voor geschikte servo's
Weer een paar nuttige uurtjes in mijn hok gezeten Rompje heeft een beetje vorm gekregen Een stevige magneetsluiting Een sleepkoppeling Daar komt nog een spantje omheen zodat de accu ook helemaal voorin kan. En ik heb de naam in demontabele staartvin gegraveerd. Dat moet wel leesbaar zijn door de transparant witte folie die ik er voor in gedachte heb