Software en settings voor Castle Creations

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door jjmouris, 7 jan 2010.

1. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Ok, ik ga nu meteen meer typen maar ik denk ik schrijf even dit voor dat je voor niks naar het post kantoor gaat!!! Vooral de kosten van het opsturen!!!!

Er is NIKS mis met jou regelaar!!!!!!!!!!!!!

Ik heb precies het zelfde ook gehad.

Jos

2. sundaypilot

sundaypilot

Lid geworden:
    24 mrt 2008
    oke, ik ben benieuwd. Pakketje ligt inderdaad klaar om verstuurd te worden.

3. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Goed, dan nu de uitleg.

Jammer dat je de f5b.co.uk website niet goed hebt gelezen. Een van de 2 modificaties die daar op staan is namelijk bijna plicht als je een Unilog (ook Neu limiter) wilt gebruiken met een CC regelaar.

CC125/180 with limiter | UK F5B

Het doorgebrande onderdeeltje op jou regelaar is niet belangrijk. Het is onderdeel van een filter die storing moet voorkomen als je 35Mhz gebruikt. Echter die filter doet weinig tegen storing, hij maakt het wellicht alleen nog erger met hoge stromen. Er is ook geen andere regelaar op de markt die het zelfde heeft, bij elke andere regelaas is de min van de servo kabel gelijk aan de min van de hoogd accu.

Die filter levert anders wel een probleem op als je een Unilog aansluit volgens jou methode. Namelijk heb je dan aan de ene kant van de filter de min van de hoofd accu aangesloten en aan de andere kant komt de min nog een keer terug via de Unilog en de ontvanger kabel van de regelaar. Wat je dan krijgt is een " ground loop" waarbij de weerstand van die filter in korte tijd door brand. Op het moment dat die is doorgebrand is er geen communicatie meer van ontvanger naar regelaar gezien de negatieve draad van de servo kabel nu dood loopt.

De oplossing is die "ground loop" te vermeiden. Dat doe je door de negatieve draad die aan de 400A sensor zit aan te sluiten en dan aan bijde kanten van de Unilog een OPTO te gebruiken. De Unilog krijgt zijn voeding dan van de 400A sensor. Echter helaas is in praktijk gebleken dat die voeding niet genoeg is en je Unilog nog wel eens opnieuw opstart tijdens de vlucht. Uberhaubt is deze manier van installatie erg omslachtig en niet gebruiks vriendelijk.

Dus samen met George hebben we een oplossing bedacht. De oplossing is om die filter op de CC regelaar uit te schakelen. We moeten daarvoor de negatieve draad van de servo draad een stukje opzij verplaatsen zoals aangegeven op de www.f5b.co.uk website met foto's en al.

Als je die modificatie hebt uitgevoerd hoef je de negatieve draad van de Unilog niet te gebruiken (sterker nog, dit is geen goed idee) en heb je maar een OPTO nodig en wel direct voor de ontvanger. De Unilog wordt dan gevoed door de BEC van de regelaar dus die zal wel blijven werken.

In jou geval, gezien die weerstand nu door gebrand is doet de regelaar niks meer. Ook de Castle Link kan er niks mee omdat slechts 2 van de 3 draden maar werken. De oplossing is om de modificatie op de website als nog door te voeren. Dan werkt alles weer prima. Het is niet nodig om die weerstand te vervangen of de regelaar op te sturen voor inspectie. Ik heb precies het zelfde gehad met mijn 1ste CC P125 en die doet het nu nog prima.

En idd, beter niet langer dan een keer een seconde half gas. Zeker met een 4S F5B setup en de hoge stromen die daar bij gepaard gaan is half gas uit den boze. Echter in dit geval is dat nog wel goed gegaan.

Vriendelijke groeten, Jos

4. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Oh en nog een laatste, die setup die je wilde vliegen. Als die 4S Lipo warm is heb je dan een competatieve F5B setup op wereld nevau. Looptijd iets van 25 tot 30 second. Geen katten pis!!!

Jos

5. JohanvG

JohanvG

Lid geworden:
    13 nov 2005
    hmm, ik zal die mod binnenkort ook maar eens gaan maken denk ik.

6. sundaypilot

sundaypilot

Lid geworden:
    24 mrt 2008
    dus nog maar even niet opsturen maar solderen! :) bedankt voor de tip Jos.

Ronald

7. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Geen probleem.

Als je al de flat fee hebt betaald moet je even kijken of je dat terug kan krijgen. Anders dan heb je het alvast geregeld voor als hij wel een keer stuk is?

Veel vlieg plezier!

8. sundaypilot

sundaypilot

Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Inderdaad al met credit card betaald. Zal eens een mailtje sturen naar Castle Creations,

De modificatie zit nu op de regelaar (naast het verkoolde filter),:

en de CC180 maakt weer contact met de computer. Break staat op 100% en op ""fast"" om het motor-schot te sparen. Verder gebruik ik dit seizoen 3S 45C TP 5000mAh lipo. Kunnen snel worden geladen. => lagere spanning, hebben alle componenten het allemaal wat minder heet/ondervinden minder stress. De andere Gheorghe modificatie gaat ook nog doorgevoerd worden.

Ronald

9. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Ronald, met 4S en helemaal 3S zou ik die andere modificatie niet uitvoeren. Is niet echt nodig en de kans dat je met het solderen wat verkeerd doet of kapot maakt (hitte) is er wel.

Denk 3S voor het eerste seizoen een goede keuze!

Vliegen met die hap!

10. sundaypilot

sundaypilot

Lid geworden:
    24 mrt 2008
    oke, thanks

11. Wimh

Wimh

Lid geworden:
    25 mei 2005
    Ik ging net hetzelfde zeggen, met 3 s zeker niet nodig en met 4s wsch ook nog geen probleem.Ik heb bij mijn CC180 onmiddelijk de mod gedaan (printbaantje "bloot" gekrast en wat soldeer toegevoegd). Heeft een heel seizoen goed gewerkt (op 2S) . Mijn CC125 is een ouder model en heeft die component niet.De optocoupler (enkel tussen regelaar en ontvanger) loste het probleem met het aanlopen van de motor bij het uitschakelen van de ontvanger (Futaba) op, BEC regelaar word hier ook gebruikt voor voeding unilog...

12. val

val

Lid geworden:
    2 okt 2004
    Correct, als je alles volgt zoals hiervoor beschreven, dan zal alles goed lopen.
    Heb ik allemaal op voorhand gedaan.
    Vandaag kira 600/30 gevlogen met 17x18 green met 5° verdraaing op 6s -cc180 en het werkt.:)

Val

13. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Val, ben benieuwd hoe dat werkt als je er een 18x19 op gooit.

Vooral de rem. :)

Jos

14. val

val

Lid geworden:
    2 okt 2004
    Dat zal ik wel doen. Ik hoop daar vooral stiller door te zijn, want alle vorige kleinere props janken als vermoord als ik een beetje te traag aanzet.

Val

15. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Val, het kabaal van een overtrokken prop neemt alleen maar toe met de maat van de prop en het vermogen. :)

Met een 18x19 heb je ongeveer het zelfde vermogen als wat ik vlieg. Dus is het voor mij interresant of de rem goed werkt.

Ik zou er geen haast mij hebben als ik jou was. Het kan altijd later nog kapot. ;)

16. dzjaivnt

dzjaivnt

Lid geworden:
    12 aug 2007
    Heyy mensen,

Heeft iemand settings voor een CC125 in samenwerking met een Kontronik 600-38

Wat kan ik het beste gebruiken.

Groeten Mark

ps george mod wel nodig met een optocoupler/unilog

17. JohanvG

JohanvG

Lid geworden:
    13 nov 2005
    Wil je de optocoupler gebruiken van de unilog? Die heb ik nl niet voor je mee besteld. Maar heb dan nog wel weer een reserve van mezelf en eentje waar het smd component nog opnieuw van moet worden gesoldeerd.

18. dzjaivnt

dzjaivnt

Lid geworden:
    12 aug 2007
    Ik heb een YGE optocoupler.

19. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    De modificatie NIET doen!
    Val zijn regelaar is stukgegaan door die mod.
    Ik heb de technische dienst gesproken, als je de 2 spanningregelaars aan elkaar knoopt kunnen er "fremdspannungen" optreden, daardoor was dat rijtje FETs er bij VAL uitgeknald.
    Dit keer hebben ze het onder garantie, dus zonder enige kosten omgeruild, bij de eerstvolgende reparatie met die modificatitie kan je gewoon betalen.

Dus niet doen!

GJ

20. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    GJ, beetje onduidelijk.

Welke modificatie heb jij het over en bij welke regelaar? Als je Duits begint te praten heb ik het idee dat je het over een Schulze hebt? Nee toch?

Voor de duidelijkheid, het verplaatsen van de negatieve draad van de servo draad zoals in de foto van sunday pilot te zien is niet de George modificatie maar simpel weg een modificatie die nodig is bij het gebruik van een Unilog tenzij je maffe trucken uit de doos haald. Doe je dit niet dan gaat er dus een resistor op in rook en werkt de regelaar (tijdelijk) niet meer.

Zie ook www.f5b.co.uk

Wat betreft de technische dienst van CC, het zijn een stelletje sukkels. Zij beweerden dat die 2 regelaars die je aan elkaar koppeld door middel van dat draadje (de 1ste en vrij simpele versie van de George mod) niet de zelfde voltage hadden, zij zijden dat met 5V implaats van 3,5V de CPU zeker kapot zou gaan, dikke onzin gezien bijde regelaars 5V zijn en pas ergens na de regelaar de 5V terug naar 3,5V gaat door middel van een Zener Diode. Nu hebben zij dat al toegegeven over de telefoon aan mij.

Dat die regelaar van Val kapot is gegaan is niet rechtstreeks het gevolg van de modificatie die hij heeft gedaan. Dat kan je niet bewijzen. Wat mij wel duidelijk is geworden is dat zelfs na het toevoegen van die draad de regelaar eigenlijk nog steeds niet bestand is tegen 6S lipo. En sterker nog, als je er ooit 6S lipo op hebt gezet heb je ook kans dat met 5S lipo er al problemen komen met het logica boardje (met alle gevolgen van dien). Dit komt omdat de SO8 chip met 6S zo super heet wordt dat hij eigenlijk gewoon meteen beschadigd is.

Ik ben ik een dikke discussie met CC over het fijt dat de P45,P80,P125 en P180 eigenlijk gewoon niet geschikt zijn voor 6S. Niet alleen in F5B maar elke vorm van gebruik. Dat wil CC niet geloven dus ik moet nu een video sturen met bewijs, zij kunnen de fout die ik op maar liefst 4 regelaars heb gevonden niet nabootsen in hun laboratorium. Ik denk dat ze het niet echt hebben geprobeerd want 4 van de 4 hebben het probleem wel bij mij thuis. Ik wordt daar dus pis link van, je moet niet tegen mij zeggen dat ik poep praat als ik het bewijs in mijn handen heb.

Wordt vervolgd..... bij gelegenheid en tijd......

Jos

P.s. mijn advies, koop een ICE 200L en draai die op 6S en tot 250A piek.

Deel Deze Pagina