Software voor testen van trekkracht motor

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door Boris100, 9 nov 2012.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    gatver....... [​IMG]

    Ik heb de ervaring met mensen die zo vreselijk dik doen en zo hun kennis etaleren, dat ze nog moeite hebben met het vasthouden van een pen.

    Het komt een stuk plezieriger over als je je een beetje inhoudt met groot doen.
    Er zijn mensen die proberen je te helpen, maar bij elk antwoord wil je het weer beter weten.
    Dat is geen fijne karakter trek.

    Zoals je (in mijn ogen) "hobbyist" op zijn nummer zet hoort al helemaal niet.

    Je hebt hier een vraag gesteld en ons het idee gegeven dat je iets wilde maar niets wist en kon en nu weet je alles en heb je alles en kan je alles, maar net niet wat er nu net echt belangrijk is.

    De hand die je voert moet je niet bijten, dat doe je op deze manier wel.


    Sorry voor deze "uitbarsting".
     
  2. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Totaal niet lullig bedoelt, maar van sommige hier draait inderdaad mijn maag om met hun meningen en opmerkingen die kant nog wal raken.
    Ik de hoek waar ik werkte, ben gepensioneerd, is geen plaats voor hobby.
    Geen programmeur die snapt waar ik het over heb.
    Wanneer ik om een programma vraag wat inderdaad dat grafiekje kan maken willen ze weten welke apparatuur ik ga gebruiken, bv ABB of Siemens of noem maar op.
    Ze proppen de driver in een stukje programma en dat werkt wel.
    Nu kom ik, zonder driver vragen om het zelfde te doen wat die (stel) drukmeter ook op beeld laar zien, een grafiekje.
    Ze slaan stijl achterover en vragen of ik wel goed wijs ben.

    Hier op het forum denk ik dat er best mensen zijn die snappen waar ik naar toe wil en dat stukje software kunnen schrijven, ook zonder drivers.
    Het analoog naar digitaal gedeelte qua hardware maak ik zelf wel, maar na die stekker daar heb ik geen kaas van gegeten......dat was voor mijn tijd.

    Zoals ik aangaf is van 0 tot 1 Volt altijd gelijk hoe je dat ook maakt.
    Hoe je het laat zien is een ander verhaal, de een zegt het glas is half vol en de ander half leeg om maar wat te noemen.

    Opmerkingen van stukje papier en potlood daar vraag ik niet om en dus kap ik dat soort opmerking ook af.
    Mij naar een website verwijzen waarbij de soft en hardwareware een half jaarsalaris kost, en wees eerlijk, slaat ook nergens op.

    Ik ga erop door omdat ik weet dat er iemand hier op het forum kan wat ik graag zou willen hebben.
    Het probleem is echter dat programmeurs voor dit soort dingen niet voor het opscheppen liggen.

    PS, Baggeraar
    Reageer aub niet op mijn berichten, ik reageer ook niet op uw berichten.
    Eea in afspraak met moderator Puffin.

    Mvg, Gerrit.
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik ben benieuwd, ik zal het volgen. Maar ik snap nog steeds niet hoe je hardware er dan uit gaat zien en daar ben ik wel benieuwd naar. Hoe ga je de trekkracht van een motor met propeller meten? Ofwel hoe ga je dit aanpakken:
    Ik denk dat er heel wat mensen zijn die daar interesse in hebben. De gebruikelijke manier is met een unster aan de staart van het vliegtuig maar ik begrijp dat jij een andere oplossing in gedachten hebt, minder Fintstones?
     
  4. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Een normale dyno is een (rond) gewicht wat men zo snel en in een zo kort mogelijk tijd probeert rond te laten draaien.
    Met wat formules kan je daaruit van alles berekenen en ook zien waar je kan verbeteren.
    Nu is het met een prop op een motor net iets anders, de prop vervormd en maakt ook de lucht die hij verplaats anders van samenstelling.
    Een spoed van 8 is bij volle snelheid nog maar 7 om wat te noemen.
    Je verliest dus snelheid bij hoge toeren maar krijgt er kracht voor terug.
    Het moeilijke er van is dat je dat niet kan zien als je vliegt, je merkt alleen dat het vliegtuig wel wil maar niet gaat.
    Nu zetten we de motor met prop op een slee en aan deze slee zit niets anders dan een unster met dit verschil dat het unster een digitale uitgang heeft.
    Tevens pikken we de prop / motor snelheid op, dit worden de beide gegevens waarmee je gaat werken.
    De trekkracht kan je gewoon aflezen op de display, daar heeft niemand moeite mee.
    Zo ook met de toeren, ook dat kan men gewoon aflezen op een dispaly.
    Maar nu komt het, de motor heeft een uur nodig om op toeren te komen bij een bepaalde prop.
    Iedereen snapt wel dat je dan de verkeerde prop hebt gekozen voor de betreffende motor.
    Dus andere prop erop en *rang*, binnen 1 seconde is de motor nu op toeren maar het vliegtuig komt niet van de grond.

    Ik noem even twee uiterste om de nono's ook de kans te geven om het te snappen waar iuk naar toe wil.

    Ergens in het midden van die twee props ligt de ideale prop / motor verhouding.
    Er is nog een maar, je kan ook de ontsteking van de motor aanpassen en zo ietsjes meer vermogen in een bepaald gebied uit de motor halen.
    Wat ik nu doe is niets meer dan de ontstekingssensor verdraaien bij de zelfde gasstand, opschrijven op hoeveel graden de sensor staat, welk toerental ik draai en hoeveel trekkracht ik uitlees.
    Heel bewerkelijk want telkens moet je dit herhalen bij iedere verstelling en ook achteraf als je de grafiek tekent.
    Die trekkracht, toerental en zelfs het ontsteektijdstip kan je gewoon in de pc met een digitale omzetter uitlezen en schrijven.
    De analoog / digitale omzetter is niets meer dan een IC wat van bv een 0 tot 1 Volt analoogsignaal een (8 bit) digitaalsignaal maakt waar de pc mee kan omgaan.
    Een leuk voorbeeld is bv de digitale scope welke op het audio signaal werkt.
    Soundcard Scope
    Analoog signaal wordt omgezet in een digtaal signaal en zichtbaar gemaakt.
    Ik heb wat plaatjes proberen te uploaden op een server, kijken of het wat duidelijker wordt.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De bovenst plaatjes zijn als het goed is een momentsleutel tester welke ik gemaakt heb.
    Dan is er een plaatje van de gesloopte unster waarbij de weegcel te zien is die in de momentsleutel tester gebruikt is.
    En tenslotte de electrinoca / hardware welke de verbinding is tussen het analoge signaal van de unster en het digitale signaal naar de pc stuurt via de USB.
    Eén signaaltje kan ik dmv een test programma'tje uitlezen, maar dan kan ik net zo goed op de unster zelf kijken.
    Met dat test programma kan ik ook geen signaaltjes opslaan en net zo min curve schrijven of berekeningen mee maken.

    Ik zoek dus iemand die bv in C of van mij part in basic de signaaltjes kan omzetten in grafiekjes in beeld en deze kan opslaan net zoals men dat doet bij een echt dyno voor auto's / motorfietsen / brommers enz.

    Nog één plaatje wat ik jullie niet wil onthouden is een miniatuur retarder, een soort magneetrem.
    Tussen twee platen met magneten draait een aluminiumschijf rond.
    Des te harder de schijf draait, des te meer de schijf wordt afgeremd.
    De electromotor die erop zit wordt bij deze getest en moet dus het werk doen, vermogen leveren.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik hoop dat men nu in ziet dat ik geen gekke dingen vraag en ook niet op onzinnige antwoorden zit te wachten.

    Mvg, Gerrit
     
  5. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
  6. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    pffff wat een woordkeuze. Als je met dit verhaal was begonnen had je die "onzinnige reacties" helemaal niet gekregen.
    Overigens blijf ik het tamelijk onbeleefd vinden hoe bot je ook nu weer reageert op mensen die de moeite nemen jou een antwoord te geven op je vraag.

    En verder heb ik het idee dat je niet veel begrijpt van prop aandrijvingen. Statische metingen zoals jij gaat doen zeggen helemaal niks over hoe het zich in de lucht gedraagt aangezien je dan vliegsnelheid hebt en de aanstroming van de bladen dus geheel anders verloopt. Een aandrijving die statisch prachtig presteert heb je niks aan, hij moet werken bij de vliegsnelheid die je voor ogen hebt.

    Maar goed...veel plezier met meten.
     
  8. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Heb zelf een Pinquino32, maar dit is de hardware t/m de stekker en die heb ik al.
    Zowel met de Arduino als de Pinquino32 wordt het potlood en papier ingewisseld voor een geheugenkaartje, voordeel is dat je zelf niet meer hoeft te schrijven..
    Maar ergens aan draaien en achteraf bekijken wat je hebt gedaan is niet erg effectief werken.
    Ik wil direct op beeld zien wat er gebeurd als ik de hallsensor (lees timing) 1 of 2 graden verzet van de motor bij een bepaalde gasstand en welke invloed dat heeft op de prestaties van de motor.

    Volgens mij kijk je wel eens naar motorrace of formule 1 en dan zie je die mannen met die laptopjes naast het voertuig staan.
    Die kijken naar de curve op beeld en stellen waar nodig (electronisch) de motor nog wat verder af.
    Zie je die mannen al met geheugenkaartjes heen en weer rennen geheugenkaartjes uitwisselen en Exelsheetjes maken ?
    Het gaat allemaal realtime, geeft men gas dan gaat de curve ook omhoog in beeld en wordt de data direct naar de HD of server geschreven.
    Vraag eens in een garage of je mee mag kijken als ze een normale auto APK keuren en de computer van die auto aansluiten op de laptop, zelfs dan zie je direct de gemeten waarden in beeld en als de monteur aan een schroefje draait zie je dat ook gelijk in beeld.
    Je bedoelingen zijn goed, maar je zit aan de verkeerde kant van de stekker :)

    Ik zal dit nog even aanvullen.
    Het blijkt dat ik gewoon op het verkeerde deel forum zit.
    Ik vraag om software of een programmeur en krijg commentaar.
    Als we dan toch lullig gaan doen, als je niet weet of er zo'n programma bestaat of geen programmeur bent reageer dan niet.
    En als mijn woordkeuze je niet aanstaan is het jammer, ieder vogeltje fluit zoals het gebekt is.

    EOD.

    Mvg, Gerrit.
     
  9. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Nou, sorry voor mijn zeer amateuristische poging om je met je probleem te helpen hoor. Ik stel voor dat, als jij het allemaal zoveel beter weet, je het gewoon lekker zelf gaat uitzoeken. Ik denk tenminste niet dat er hier nog veel mensen zijn die geneigd zijn je te helpen.
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Jammer dat je toch zo door gaat, waarom moest deze regel er nu toch weer tussen.
    Je had ook met een schone lei kunnen beginnen na voorgaande commentaren.

    Veel succes met het ontdekken van de oplossing.
    Ik vertel het niet, van een nono zal je waarschijnlijk toch niets aannemen.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Verblind door deze verheven bron van kennis, diep buigend achteruitlopend verlaat deze nono de discussie én Gerrit. Ik ben niet waardig.
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2012
  12. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.489
    Locatie:
    Noord Brabant
    Natuurlijk krijg je commentaar, je bent niet duidelijk in de vraagstelling en als iemand op een vraag reageert en het staat je niet aan wordt die gelijk geschoffeerd.

    Nu we zo ongeveer weten wat je wilt, dat zal niet mee vallen om daar iemand of iets voor te vinden.
    Maar jij past dus het programma aan in de "Pinguino 32" zo dat alle gemeten waarden er via USB (virtuele com poort) er uit komen?
    Hoeveel variabelen en met welke resolutie en met welke herhalings- frequentie had je dat uit dat stekkertje willen krijgen?

    Als ik er zelf iets mee kon doen en als ik niet in het begin gelijk afgeserveerd was, dan was er iets mogelijk geweest.
    Helaas is dat nu niet meer mogelijk.

    Succes met je verdere zoektocht.
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.721
    Locatie:
    Sassenheim
    Leuk, je weet precies hoe het werkt maar je kunt geen software scchrijven, wie is hier de nono?

    Mja... ik geloof dat het al verteld is dat het heel lastig is om een compleet stukkie software te hebben die op ieder stukje hardware draait. Een gemiddelde datalogger is in staat om zijn data naar Excel toe te zenden, je kunt dus aan de hand van de gebruikte vliegwiel, de opgebouwde kantelkracht en toerental prima een koppel/PK kromme berekenen in excel en de resultaten in een grafiek laten zien.

    Een handig linkje:
    Excel voor beginners
     

Deel Deze Pagina