Solid Custom Paint R/C bodies!

wellicht een zeer "domme" vraag, maar welke mesjes gebruiken jullie dan?

En wat voor soort wetsteentje gebruik je, Tata? Moet erg fijn zijn om zulke kleine scherpe mesjes te kunnen bijslijpen.

about de koplampen: ik heb er helemaal geen probleem mee om te oefenen, maar dat scheelt het wel een heel stuk als je weet WAT je precies moet doen of oefenen. Ik had gewoon graag geweten hoe en wat reflecties en lichtinval, schaduwen moeten komen.
Maar ik zal mijn plan wel trekken en elders verder zoeken en gewoon proberen de lichten van andere bodies imiteren

Je had op je site een gedeelte met een trick en tips, zols bijvoorbeeld hoe carbon-effect spuiten. Zijn die tips nog ergens te raatplegen? Als je ze nog in tekstvorm hebt, wil ik ze gerust overnemen op mijn webspace (offc mét bronvermelding) zodat de rest of the world dat kan blijven raadplegen.

Kijk eens op aldusdesign.com voor leuke koplampen. Die koplampen op de M7H body zijn op gebaseerd op een stel koplampen die op die site staan.

Het principe van de koplampen is hetzelfde als het design op de rest van de body; tekenen, intapen, uitsnijden en spuiten. Ik zal als ik weer wat tijd heb een tutorial maken over de gedetailleerde koplampen zoals die op de M7H body.

Ik gebruik over het algemeen 1 mesje per body. Voor de grotere bodies (schaal 1/5, 1/6) voor de zekerheid 2 mesjes. X-acto #11 mesjes zijn ZEER scherp en naar mijn mening de beste mesjes voor het uitsnijden.

Low_E,

Het wetsteentje dat Tata gebruikt lijkt een beetje op het wetsteentje wat hier te vinden is.
Het is veel fijner dan de normale standaart wetsteen.

Wat voor soort mesjes ze gebuikt....geen idee, weet wel dat ze heel erg scherp zijn ;)

René

De mesjes met 'rechte' kant waar ik het hier over heb zijn gewoon de allergoedkoopste die ik dan weer bij de trekpleister dan weer een setje bij de witte boekhandel heb gevonden. Zoals deze;
Res.-Mes-Scapel-punt.jpg

De ronde mesjes die ik gebruik zijn wat duurder omdat ze in een scalpel zoals deze moeten passen;
scalpel.jpg

Het staal is volgens mij íetsjes harder (Waardoor hij ook langer scherp blijft) en door de vorm vind ik het ook veel prettiger snijden, maar ja dát is heel persoonlijk natuurlijk.

SUCCES !
thumbsup.gif

Laatst bewerkt:
ik gwebruik enkel de ronde mesjes, feit dat ze langer scherp blijven is volgens mij te weiten aan de hoek waaronder je het mes houd en steeds veranderd, doordat ie bol is heb je een groter gebied dan waarmee je snijd.

... feit dat ze langer scherp blijven is volgens mij te weiten aan de hoek waaronder je het mes houd en steeds veranderd, doordat ie bol is heb je een groter gebied dan waarmee je snijd.

Wilde net hetzelfde antwoorden. Ik wil daarom ook graag van deze ronde mesjes kopen maar kan hier nog niet direct een winkel vinden.
Dit zijn eigenlijk immers Scalpels.

Het is natuurlijk maar net wat je gewend bent, maar zelf heb ik het begin ook wat geoefend met de rondere mesjes, maar ik vond het een stuk minder precies snijden omdat het snijoppervlak van die mesjes groter is door de ronde vorm. Zeker met strakke bochten snijden is dat lastiger.

Weer eens wat anders ;):

CIMG5006.png

CIMG4988.png

Kleuren: White, Escent purple, Chrome (satin), Black, Red, Orange, Beige, Yellow.

Laatst bewerkt:
hier ook weer een gespoten body door maarten.goed werk.bedankt daar voor.tis heel mooi geworden.
tis voor mijn HTM monster.mag wel beken worden dacht ik zo.
nogmaals bedankt maarten!!!!
in het echt is tie veel mooier.het is moelijk om mooie foto,s te maken.het glanst nog te veel.

zo was tie

maar nu is tie zo

Laatst bewerkt:
Die scalpel mesjes zijn in Nederland te verkrijgen bij de apotheek, of de houder daar ook verkrijgbaar is weet ik niet...
Heb er zelf ook een, lekker scherp hoor :D

wat te veel is , maar hij zegt al, hij regelt het terug op de connectie met de airbrush, ik schat met zo'n reduceer koppelling

Mij is dan toch niet helemaal duidelijk met welke druk je dan zou moeten spuiten. Ik heb ergens gelezen dat je met ongeveer 1.5 bar op de airbrush zou moeten werken. Klopt dat? Zo niet wat is dan een richtgetal?

Daarnaast vraag ik me af hoelang je de verf moet laten drogen
- tussen de verschillende lagen van dezelfde verf
- tussen de verschillende vlakken van je ontwerp.
Met name de laatste omdat je natuurlijk niet wilt dat de verf stukgetrokken wordt zodra je de tape weghaalt.

Bedankt alvast
Mees

mees,

ikzelf spuit rond de 2 bar met lak zo uit het flesje van createx en fascolour, voor de metallics en pearls gebruik ik een halve bar meer, die zijn iets dikker.

verdunnen doe ik bijna nooit.

droogtijd, bij bovengenoemde verven, want daar heb ik enkel ervaring mee.

DUN SPUITEN !!! en met de fohn even drogen tussen elke laag, je ziet het droog worden, duurt dat lang, dan heb je te dik gespoten.
als je dun spuit word de verbinding ook steviger, en ruk je niks los met unmasken.

Gerard_nl,

Dank voor je reply.
Net even wat geprobeerd op een lege cola fles en ik snap wat je bedoeld. Dunne lagen ziijn idd belangrijk omdat de verf anders meteen uitloopt.
Ik kreeg de verf op 1,5 bar niet goed gespoten, dus dat zal inderdaad hoger moeten.
Klopt het dat je van wat grotere afstand moet werken omdat de verf anders direct weggeblazen wordt? Of komt dat misschien doordat ik de airbrush te langzaam beweeg.

Afijn... morgen weer verder proberen met daglicht.

Mees

hoe dicht doe je het nu ?

het kan voor de ervaren airbrusher met de naald op het werk, maar dan moet je erg dociel zijn met de verf en druk ;)

normaal iets van 20 cm er vanaf gok ik, ligt eraan hoe de omgeving afgeplakt is hahaha

20 cm !? oeps..8-O Dan zat ik er erg dicht op. Ik schat zo rond de 5-10 cm. Voornaamste reden was dat ik geen verf zag verschijnen maar dat zal ook met de druk te maken hebben.
Heb net gewerkt met Faskolor chrome. Eerst op 1,5 bar later op 2 en ook de laatste ging niet echt soepel.

Morgen eens op 2,5 proberen op grotere afstand.

(met mijn afplakwerk met de naald op het werk ?? dat wordt écht niets :p )

Mees

Hier ligt nog een blanke body te wachten die ik gewoon met spuitbussen ga bewerken, de vorig 1/8 buggy was echt een drama, het verf viel er na een paar keer rijden af. Niet goed ontvet dus.
Maar mijn vraag, nadat je weer een gedeeltje van het uitgesneden tape hebt weggehaald, is het dan nodig om weer te ontvetten?
En heb je bij de allereerste body in dit topic alles afgeplakt met 3mm tape:o

RJ

Die Pikachu body is echt schitterend! :P

Ik vind het echt kei leuk zo'n body ( Omdat ie zéér apart is )

Veel succes nog met spuiten!

mees, die chrome is geen chrome maar meer een flake zilver verf, een van de moeilijkste kleuren om te spuiten.

je moet dan minimaal een 0.7mm naald hebben en veel druk. (3 bar)

als je geen/weinig ervaring hebt zou ik dat flesje even laten liggen.

voor een zelfde effect en makkelijker spuiten zou ik de autoair course aluminium nemen (4103 Aluminum Base (coarse) )

mees, die chrome is geen chrome maar meer een flake zilver verf, een van de moeilijkste kleuren om te spuiten.

je moet dan minimaal een 0.7mm naald hebben en veel druk. (3 bar)

als je geen/weinig ervaring hebt zou ik dat flesje even laten liggen.

voor een zelfde effect en makkelijker spuiten zou ik de autoair course aluminium nemen (4103 Aluminum Base (coarse) )

@ Gerard_nl: Bedankt voor de Tip. Ik had je post alleen nèt te laat gelezen maar ik snap wat je bedoeld. Had inderdaad veel druk nodig en daardoor veel 'leksporen' . Het dekte bovendien slecht. Is die autoair course aluminium ook van Faskolor?

Vandaag dus m'n a l l e r e e r s t e kappie gespoten. Het was meer werk dan ik had verwacht maar ik moet zeggen dat het wel leuk is om te doen.
Het resultaat valt me niet eens zo erg tegen. Ik had het erger verwacht :D

Zie hier het resultaat van mijn noeste arbeid :cool:

op naar de volgende :lol:
Mees

Laatst bewerkt:
Back