Sopwith Pup 1/4

Na een lekkere vakantie weer aan de slag met de Pup :D

Hoogteroeren gemaakt, eindlijst opgebouwd uit 6 gelamineerde 10x1mm balsa strips.

P1010081.jpg


Straks nog netjes schuren en dan heb ik mooie, lichte en sterke hoogteroeren.
Scharnieren worden die pennen van Robart.

P1010078.jpg


Eindlijsten zijn om deze MDF mal gelamineerd, tape ertussen om verlijmen tegen te gaan ;)

P1010076.jpg


Inmiddels heb ik de struts voor de cabane in Autocad uitgewerkt, geprint en gebogen uit 3mm verenstaal.
een wire bender heb ik niet, dus maar gewoon in de bankschroef gebogen.
Gaat best goed na een paar teststukjes :rolleyes:
Ze worden uiteindelijk bekleed met 2 stuks 4x20mm vuren welke een groef krijgen waarin het verenstaal past.

P1010074.jpg


Zat nog even te dubben of ik toch niet mijn mooie nieuwe aanwinst zou gebruiken als krachtbron... :rolleyes:

P1010072.jpg


Neee, toch maar niet, stick to your plans man!
Ben eigenlijk wel heel erg benieuwd hoe de Saito 300TL het in dit Pupje gaat doen.

Voor zover maar weer even.

Groeten, Ralf
 
Hallo Frank, dank!

De Laser heb ik gekocht van medeforummer Dirk, hij stond bij
[te koop] vliegtuigen hier op ons eigen forum. :D
Die hou ik regelmatig in de gaten, je weet maar nooit wat je tegen kan komen ;)

Op de foto is het niet zo goed zichtbaar maar het is een behoorlijke klont metaal.
Zal hem eerdaags eens op de bok testen.
Ondanks dat het een 1-cilinder is schijnt hij heel rustig te lopen en is zuinig.
Hij is niet licht en speciaal ontworpen voor grotere dubbeldekkers die toch vaak ballast in de neus nodig hebben.
Past dus goed bij mij :D
(edit: als er ook nog iemand een Laser 300V kwijt moet heb ik zeker interesse)

Groeten, Ralf
 
Inmiddels heb ik de Laser 180 even op de testbok gehad

P1010087_zps0f3a84d2.jpg


Hij loopt erg mooi! Pakt mooi op en heeft een aardige brok vermogen :D
Wel ga ik de kunststof steun vervangen door een zwaardere want deze trilt aardig tijdens het oppakken (is eigenlijk ook te klein maar ik had hem nog liggen ;))
Eigenlijk is deze motor toch wel een hele goede kanshebber voor dit Pupje.
(zeker gezien wat ontwikkelingen op het geplande SE5a front :rolleyes:)

Verder met het Stabilo:

P1010109_zps499332e2.jpg


Eenvoudig opgebouwd uit stripjes, voor- en achterligger zijn 8x8 balsa.
Hoofdliggers zijn 2x5mm vuren, de kabels nemen toch het grootste deel van de krachten op.

P1010107_zps09fc60d5.jpg


Het gehele stabilo weegt 90 gram en is aardig sterk, daar ben ik erg blij mee :D
Want je weet het iedere gram achterin zijn er 5 voorin :mad:

P1010097_zpsbed5b4b2.jpg


Inmiddels verder met de liggers voor de romp, deze dienen verlengd te worden.
Deling maak ik door het einde schuin te schuren met een geleiding op het schuurapparaat.
Op deze manier zijn alle afschuiningen onder dezelfde hoek en wordt het een mooie sterke verbinding.

P1010100_zps7fc1a28b.jpg


Straks lijmen en hopelijk morgen beginnen met de rompzijkanten.

P1010111_zpsba960ab8.jpg


Wordt al een aardig pakketje vleugels zo...

Groeten, Ralf
 
Ralf, ik denk dat je verbindingen te kort zijn om sterk te worden. De verhouding moet minstens 1:11 zijn. En als je ze afschuint op de brede kant, dan heb je ook meer lijmoppervlak.

Op deze manier zijn alle afschuiningen onder dezelfde hoek en wordt het een mooie sterke verbinding.

P1010100_zps7fc1a28b.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zal er de volgende keer aan denken Henri.

Reeds 1 rompzijde gelijmd:

P1010113.jpg


ik gebruik 6x6 vuren en balsa, diagonalen 5x5 balsa.
Voorzijde ingedekt met 6mm balsa plaat, straks wordt er aan de binnenzijde een plaat triplex van 0,8mm in de neussectie gelijmd.

weer handig die opstaande rand aan mijn bouwplank om de bovenste ligger aan te leggen.
Ik gebruik latten om de boel recht te houden

Op naar nummer 2

Groeten, Ralf
 
En weer even wat kunnen doen.
Rompzijkanten aan de motorzijde verstevigd met 0.8mm triplex.

P1010126.jpg


Is maar en klein stukje, loopt door tot ca 2cm achter het motorschot.
Komt straks nog een strookje onderin bij de aanhechtpunten voor het landingsgestel en de ondervleugelpennen.

P1010133.jpg


Spant bij de achterste cabanes gezaagd, 4mm triplex.
Het 3mm verenstaal wordt met messing lipjes vastgehouden.
Ik kan de hoogte nog iets varieeren tbv de juiste instelhoek straks.
Is hij op de goede hoogte dan worden er vulstukjes geplaatst en wordt het verenstaal tussen 2 plaatjes vastgelijmd.

Het bakje met de uitsparingen is voor de tank.
Deze wordt voor in het motorschot gelijmd en komt uit tegen dit spant.
Zo krijg ik straks een mooi sterk geheel. :D
De tank is bereikbaar/uitneembaar via het motorschot, dit paste precies tussen de motorbouten :D

P1010131.jpg


En zo komt hij erop straks, het verenstaal wordt aan de middenvleugel gebout dmv een gebogen messing lipje (soort pijpklemmetje).

Groeten, Ralf
 
Mooi mooi mooi! Geweldig dit. Volg je draadje intensief, ben zelf twee weken geleden ook begonnen met Puppie zoals mijn kinderen hem noemen. Ze weten alleen nog niet hoe groot hij wordt! Volgend jaar maar eens een Sopwith Pup treffen organiseren! Of op Dawn Patrol! Gr en succes, Michiel
 
Mooi mooi mooi! Geweldig dit. Volg je draadje intensief, ben zelf twee weken geleden ook begonnen met Puppie zoals mijn kinderen hem noemen. Ze weten alleen nog niet hoe groot hij wordt! Volgend jaar maar eens een Sopwith Pup treffen organiseren! Of op Dawn Patrol! Gr en succes, Michiel

"Volgend jaar maar eens een Sopwith Pup treffen organiseren"
Ik weet een mooi groot veld michiel voor de pup(pie) treffen,
Maar jullie mogen ook gewoon op de 3e Stampe en Oldtimer flyin komen hoor .
Wel ffkes door bouwen allebei dan....

goed bezig ralf, word weer een mooi project zoals we van je gewend zijn !

greets pascal
 
Enthousiasme genoeg lees ik hier maar een Dawn Patrol wordt al 1 keer per jaar georganiseerd bij de Goudse modelvliegclub en dat willen we denk ik toch wel heilig houden!

En daar ben je uiteraard van harte Welkom!


Mvgr Hans
 
Dawn patrol is inderdaat een beetje heilig
ik heb er ook net weet een nieuwe kist voor
jammer dat het veld te klein is voor de F18
maar hij gaat komend jaar wel mee
 
Wil niet in jullie vaarwater zitten hoor! ik ga niets organiseren en schrijf me lekker in op Dawn Patrol 2013 (als ik mag komen en als de kist klaar is!)

Grt
Michiel
 
Er zijn enkele must go's voor je Michiel;

De Dawn Patrol
Stampe & Oldtimer Fly-in
en het Oldtimertreffen in Bocholt, hierover zal ik de datum nog wel melden

Meer dan welkom, ook als je Pup nog niet helemaal af is!

Groeten, Ralf
 
Back
Top