Sopwith Pup scale 1-3.

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door tonspit, 12 okt 2014.

  1. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Dank je Ronald.

    Begonnen met de motor inbouwen.

    [​IMG]

    Ik had het motorspant al ingelijmd. Dit ver genoeg naar achteren zodat ik elke motor kon gebruiken. Maar helaas , de motor moet nog naar voren en dan komen de stelschroeven van de carburateur precies op de plaats van het spant te zitten en zijn niet meer af te stellen.

    [​IMG]

    Er zit dus niets anders op om het spant eruit te zagen en een nieuw spant te monteren.

    Ton
     
  2. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Altijd zeer vervelend dit soort bevindingen :mad:
    Kun je geen spacer/vulstuk tussen de carburateur en de motor plaatsen of moet deze te ver naar voren?
    Ik heb dit bij mijn 70cc Roto twin destijds ook gedaan, bijna 1 cm met paxolin vulplaatjes.
    Wel een machtig mooi motorblok hoor die Valach:yes:

    Groeten, Ralf
     
  3. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    963
    Maar in de praktijk zul je weinig tot niets aan deze schroeven doen. Die staan al goed ingesteld. Ik heb op de Zenoahs van Toni Clark met dezelfde Walbro carborateur in 5 jaar tijd nog nooit aan de afstelling hoeven te draaien en die motoren lopen echt perfect. Maar oké, vulstuk idee van Ralf is ook echt niet verkeerd. De boel weer openbreken wordt het allemaal niet mooier op toch?
     
  4. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Ralf en Michiel,

    Ik heb besloten om het huidige spant eruit te zagen en een nieuw te plaatsen.
    Nu gaat het nog redelijk.
    De spantdelen om de romp rond te krijgen zitten er nog niet op.
    Dus het kan nog makkelijk.
    Als ik het later alsnog wil doen word het moeilijker.

    Ton
     
  5. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    963
    Snap het Ton, denk je wel aan een messingbuisjes op het membraamhuis solderen? Dit omdat ik zie dat je een lange tuut op de inlaat hebt en er nu luchtdrukverschil is tussen membraamhuis en begin inlaat. Gewoon messingbuisjes erop en slangetje er op schuiven en ergens vastzetten ter hoogte van de inlaat (einde tuut). Dan is de motorloop stuk beter.
     
  6. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Begonnen met het vernieuwen van het motorspant.
    Voordat de zaag erin ging heb ik romp rechtop gezet en aan alle vier kanten een strook hout geschroefd.

    Zo weet ik zeker dat na het zagen en plaatsing van het nieuwe spant weer alles in oude positie zit.

    [​IMG]

    Ton
     
  7. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Het nieuwe spant zit op zijn plek.

    [​IMG]

    Het bovenste spant voor de motorkap zit er ook op gelijmd.
    Dit spant is samengesteld uit drie delen.
    Het middelste deel heb ik kleiner gemaakt. In deze groef komt de ril van de motorkap te liggen. deze moet ik wel nog maken in de motorkap.
    Ik ga de kap op dezelfde manier vastzetten als bij de echte pup met een staaldraad met spanner.

    [​IMG]

    Hier is de motor gemonteerd .

    [​IMG]

    In beide zijwanden van de romp zijn uitsparingen gemaakt voor de cilinders.



    Voordat de beide motorkap spanten voor de zijkanten op de romp gelijmd kunnen worden moeten hier ook nog uitsparingen komen.

    De motor past ook maar net. Hij kon geen 5 mm breder geweest zijn.

    [​IMG]

    Ton
     
  8. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    465
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Kort en bondig , PRACHTWERK !!!! wat gaat dit een mooie kist worden .
    Is het de bedoeling om er schaalwedstrijden mee te vliegen ? of demo's ?
    Z o kan ik mogelijk deze kist wel is eal zien vliegen dan he .
    Doe zo verder , ik bewonder het verder en leer stilletjes veel bij , bedankt daar voor .

    Grtjs Blitske
     
  9. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Blitske,

    Bedankt.

    Het is uiteraard wel de bedoeling om met de Pup te vliegen.
    Geen wedstrijden maar ik vind het leuk om andere clubs te bezoeken om te vliegen.

    Ton
     
  10. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.922
    Locatie:
    groningen
    Ik weet niet precies wat we zien, maar het lijkt alsof de cilinderkop tegen de motorkap
    aan komt. :?

    Dat lijkt me niet wenselijk . . . :confused:

    Wordt wel errug mooi allemaal! . . . :eek:


    jan.
     
  11. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Jan,

    Er moeten nog twee spanten geplaatst worden. Dan pas zit de motorkap op zijn goede plaats. Maar het zal er om spannen.
    De speling zal niet veel worden.

    Ton
     
  12. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    De spanten voor de motorkap zitten erop.
    Het word tijd om de romp verder in elkaar te lijmen.
    Hiervoor heb ik een helling gebouwd.
    Daarvoor zijn een aantal MDF platen gemaakt.
    De breedte van de platen zijn allemaal hetzelfde.
    Alleen de uitsparingen waar de romp in komt te liggen verschillen van maat.
    Op de bouwplank heb ik een strook hout geschroefd.
    Hier tegenaan worden de platen bevestigd.
    Zo is de romp exact uitgelijnd.

    [​IMG]

    Als de romp op zijn plaats ligt kunnen de verbindingen gelijmd worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ton
     
  13. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Nadat de romp in de helling gefixeerd is heb ik alle dwarsliggers op hun plaats gelijmd.

    [​IMG]

    Op de punten waar de lijsten bij elkaar komen worden verstrekingen gelijmd van 0.8 mm.
    Zo krijg je sterke verbindingen. Een lijst alleen kops lijmen geeft niet veel sterkte.

    [​IMG]

    Alles zit nu op zijn plek en kan uitharden tot volgend jaar.

    Dit is de laatste bijdrage dit jaar.

    Ik wens ieder forumlid een goed uiteinde en een goed bouw- en vliegjaar.

    Ton
     
  14. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.355
    Locatie:
    Rutten
    Prachtig Ton prachtig!!!
    Best wishes...
     
  15. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Vandaag tussen de bedrijven door de romp uit de helling gehaald en de spanten van de romp rug op hun plaats gelijmd.

    [​IMG]

    Deze spanten zaten ook niet in de bouwdoos. Niet opgelet.
    Dus maar zelf gemaakt. Ik had geen zin om die weer uit Engeland te laten komen.
    Je bent eigenlijk verplicht om de hele bouwdoos op onderdelen te controleren.
    Morgen verder om de lijsten in de spanten te lijmen.

    Ton
     
  16. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.109
    Van vroeger uit geleerd om elke bouwdoos liefst in de winkel te controleren of alle onderdlen erbij zijn. Nu via postorder gelijk na ontvangst gaat de tekening(en) op de tafel in de woonkamer en worden alle onderdelen uitgestald en bekeken nog voordat ik aan de bouw begin. Eventuele mankementen kun je dan in een keer doorgeven aan de leverancier of de doos terug sturen.
     
  17. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.519
    Locatie:
    Heerenveen
    Wat een schitterend project Ton, petje af voor het reeds fantastische resultaat!
     
  18. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.922
    Locatie:
    groningen
    Gaat as een tierelier. :eek:

    Hoeveel uur besteed je gemiddeld per dag aan het bouwen? :confused:


    jan.
     
  19. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Jan,

    Dat is moeilijk te zeggen. Maar het valt best mee.
    Ik heb het druk op het werk. Normaal weken van 50 uur en in drukke periodes 60 tot 70 uur met uitschieters van 80 uur.

    Dan blijft niet zo gek veel over om te bouwen.

    Maar ik kijk zelden of nooit TV alleen als het de moeite is , dus bijna nooit.
    Verder kan ik elke minuut aangrijpen om te bouwen. Soms 3 uur maar ook als ik 15 minuten tijd heb doe ik iets.
    En mijn ervaring met bouwen helpt ook bij het tempo.

    Ton
     
  20. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.922
    Locatie:
    groningen
    :eek:

    Wat doe je voor de kost, als ik vragen mag?


    jan.
     

Deel Deze Pagina