Sovereign off the Seas door Peter

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Pingu57, 21 dec 2014.

1. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Aan bakboordzijde heb ik de eerste wapenschilden geplaatst, de volgende keer neem ik een andere volgorde denk ik.
    De stickertjes die ik op de schilden moet plakken zijn zo vreselijk kwetsbaar, bij het oppakken van het schild vliegen de brokstukken er af.
    Volgende keer proberen om eerst het schild te plakken, en daarna de stickertjes te plaatsen.

Het roer is ook afgehangen, niet helemaal correct, volgende keer ga ik alle roerdelen solderen.
    Nu zitten niet alle vingerlingen goed in de scharnierpen helaas. Maar hier is niks aan te veranderen, omdat ik geen kleinere boortjes meer had, heb ik voorgeboord met een boor die dezelfde dikte had als de spijker, dus heb ik ze moeten lijmen.
    Nooit meer los te krijgen zonder mini koevoet.

Ook wilden mijn spijkers niet bruineren, dus heb ik de alles nog een keer geschilderd.

Laatst bewerkt: 23 apr 2016
    robertnl100 vindt dit leuk.
  2. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Laatst bewerkt: 23 apr 2016
  3. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    mooi hoor peter.

4. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Hoi Peter, over smaak valt uiteraard niet te twisten, maar eerlijk gezegd vind ik de kleurtjes die je aan de leeuw hebt gegeven niet echt passen bij de rest. Ik heb inmiddels al heel wat foto's verzamelt van de Sovereign, maar dit vind ik nergens terug. De leeuw is altijd helemaal goudkleurig, de kleurtjes vallen enigszins uit de toon als je het hele plaatje ziet. Alle ornamenten op de spiegel, dus boven de leeuw zijn ook allemaal goudkleurig zonder andere kleurtjes. (zie plaatje hieronder)

upload_2016-4-23_23-18-25.png
    Op de foto een andere versie qua kleur dan de boot van DeAgostini, maar ook hier een geheel gouden leeuw! Natuurlijk moet je het zo laten als jij het mooi vind, maar het is dus niet origineel

5. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Hoi Piet,
    Ik weet dat het niet origineel is, want ik had het ook nog op niet een foto gezien, maar de detaillering van de leeuwenkop was zo mooi, dat het gewoon vroeg om een paar minuten gekkigheid.
    Waarschijnlijk word hij binnenkort gewoon weer helemaal goudkleurig.

ps. dit is ook een hele mooi uitvoering

6. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Het is niet de bedoeling om je een bepaalde richting op te dwingen hoor Peter, ik geef slechts mijn mening en het is uiteindelijk aan jou zelf om te beslissen hoe je je schip bouwt.

Ik ga de Sovereign ook anders kleuren als DeAgostini, word ongeveer zoals het plaatje wat ik hierboven heb geplaatst, dus volledig in natuurlijke houttinten en fransblauw onder de ornamenten.

Verder vind ik nog steeds dat je behoorlijk goed bezig bent met je eerste schip!!!

7. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Ik vat je opmerking ook niet dwingend op hoor Piet, ik vind het zelfs fijn als er af en toe wat onderbouwde kritiek komt, dat houd mij weer bij de les.
    Omdat dit mijn eerste schip is, probeer ik een resultaat te krijgen wat toch een beetje lijkt op dat wat Agostini voor ogen heeft, maar wat jij van plan bent is wel heel mooi.
    De blauwe verf zit alleen op de spiegel en de galerijen zo te zien?? En ga je de ornamenten ook aanpassen? of gebruik je wel die van Agostini?

8. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Dat moet ik nog bekijken. uiteraard gebruik ik zoveel mogelijk uit de kit, want het kost genoeg....
    De blauwe verf zit over de hele lengte van het schip onder de ornamenten, op de spiegel en het galjoen(snebbe) enz.(zie foto)
    upload_2016-4-24_15-22-41.png

9. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Hoi Piet, Dit is een Sergal pakket uit 1974 geweest, een vreselijk mooie uitvoering van de Sovereign ( daar heb ik toevallig het tekening pakket van)

10. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    OK, bedankt voor de info. Maar ik heb nu eenmaal de versie van DeA. en die pas ik wel aan.

11. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    pietsan, robertnl100 en JanZMC vinden dit leuk.
  12. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Na twee weken weer een update van de Sovereign, verleden week ben ik met een door Agostini geleverd schraapijzertje aan het krabben geweest om een paar balken in het goede model te krijgen, en de conclusie is dat je bijna een freesmachientje zou moeten kopen. Man, man, wat een monniken werk. Ook heb ik toen de versierselen geschilderd.
    Dit weekend bezig geweest om dit alles op de Sovereign te krijgen.
    Helaas heb ik wat moeten sjoemelen om het geheel een beetje toonbaar te maken, maar dat wist ik van te voren.
    Omdat mijn achterkasteel niet helemaal in de haak staat, heb ik bij het onderste spiegeldeel een correctieve actie moeten maken, en dat wreekt zich nu weer met de versierselen.

En toch ben ik helemaal niet ontevreden met het resultaat, ik vond ze er aardig opzitten, tot ik de foto's ( macro) zag.
    Dan zie je toch weer dingen waar je beter op had moeten letten.

Zo denk ik dat ik aan bakboordzijde de onderste balk nog een keer los neem, om hem iets hoger te plaatsen, en op de spiegel denk ik hier en daar wat plamuur op te slingeren. ( die balk zit echt vast)
    De hoeken van de balk laag moeten zo wie zo nog wat plamuur krijgen, om de aanhechting van de hoeken mooi te maken.

Maar dat is voor de volgende keer.

robertnl100 vindt dit leuk.
  13. TIMBERWOLF

Lid geworden:
    28 aug 2008
    mooi geworden peter, mooie boot.

14. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
  15. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Aan de bakboords zijde en aan de spiegel heb ik de onderste balk verwijderd om ze beter te laten aansluiten op de pilaren, en dit is het resultaat geworden.

Daarna heb ik de verschansingen van het kampanjedek en het halfdek eraan gelijmd, om daarna met de berghouten te beginnen.

De eerste twee berghouten aan bakboords zijde zitten erop, het onderste berghout haal ik aan de kant van het galjoen nog een keer los, want daar loopt hij wat te ver naar beneden.

TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  16. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
  17. TIMBERWOLF

Lid geworden:
    28 aug 2008
    mooooooooooi schip aan het worden.

18. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dank je wel Timber

19. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Niet zo heel veel uit de vingers gekomen afgelopen weekend, aan bakboord zitten er nu 3 berghouten op, en aan stuurboord zitten er nu 4 op.
    het goudkleurige berghout op het zwarte deel is ook geplaatst.
    Aan stuurboord moet dit berghout nog afgemaakt worden.

Aan bakboord zijde moet ik een klein beetje sjoemelen met het goudkleurige berghout, om het schip symmetrisch te laten lijken.
    Dit is helaas niet helemaal zo, er zitten 3 kanonspoorten niet iets te laag, vergeleken met de bakboords zijde. Ik praat hier trouwens over minder dan een halve millimeter.
    Die foto komt de volgende keer

20. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Netjes hoor Peter en minder dan een halve mm ?? Dat is toch niet te zien......;)

Deel Deze Pagina