Spartan DS760 configuratie (flash-link)

Discussie in 'Electronica' gestart door Helihabit, 4 nov 2008.

  1. DaMiGe

    DaMiGe

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Reuver
    Als ik het goed begrijp: 50 = gyro uit
    51 = heading hold 2; 75 = hh 50
    49 = rate mode 2; 25 = rate 50

    Je hebt maar een schaal van 50-100 in hh dat zijn 50 stapjes om van 0 tot 100 te gaan.
    51 = 2
    52 = 4
    53 = 6
    54 = 8
    55 = 10 etc...

    Kan het mis hebben natuurlijk ...
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2008
  2. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Den Haag
    nee je hebt helemaal gelijk, joh. Tuurlijk, de schaal is van 0 tot 100. Die is weer verdeelt in 2 schalen van uiteraard 50. Om toch representatief te zijn voor ieder een schaal van 0 tot 100 is elke stap gelijk aan 2.
    In HH is het simpel als je de gevoeligheid wilt verhogen; gewoon een hogere waarde kiezen.
    Stond ik vanmiddag vrolijk de waarde in rate ook te verhogen van 0 naar 50 (= 100-0). Terwijl die natuurlijk oploopt vanaf 50 naar 0 (= 0-100)!
    Dit keer heb ik een goed excuus. Aantal uren slaap vannacht; 2,5 :sleepy:
    Bedankt voor de opfrisser ;-)
     
  3. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Den Haag
    Gisteren wat later in de middag met een paar accu's richting een geschikte locatie om de gyro te checken op perfecte werking.
    De zon hing om een uur of 4 half 5 al 'lekker' laag en aan wind ook geen gebrek.
    De gyro houdt prima, maar het 'slaan', klein stukje naar rechts uitbreken(van achteren gezien) en direct weer corrigeren, is nog aanwezig.
    Dit vindt alleen plaats bij vol gas voorwaarts en opstijgen. Ik weet nog niet waar dat aan ligt maar ik zal wat moeten experimenteren met de instellingen; gain, acceleration, stop gain!? (De logictech 2100 die ik voorheen gebruikte was na 1x instellen gewoon perfect; nergens last van. Maar vooralsnog ga ik er vanuit dat het aan mij(n instellingen) ligt. Omdat ik slechts wat rondvlieg ervaar ik ook niet de betere eigenschappen v/d Spartan 760. Maar goed. We praten hier over een diepte-investering.)

    Om een potentieel lang verhaal kort te houden, na een paar pirouettes en drie achtjes te hebben gevlogen crashte (ik) de 500.
    De heli kwam uit een bocht naar rechts met de zon erachter en ik was ineens m'n orientatie kwijt.
    Dus na pakweg 2 minuten was het feest voorbij.

    Ik mag waarschijnlijk nog van geluk spreken dat de crash plaatsvond op zandgrond i.pv. gras of bestrating(en dan denk ik nog niet eens aan het alom aanwezige water!).
    De schade bleef beperkt tot de bladen(uiteraard), flybar, canopy, main gear, gebogen tailboom, 1x verdwenen canopy holder, bovenste kunststof kogellink naar bladhouder, en anti rotation bracket. Dat de assen krom zijn ga ik sowieso vanuit (lagers voelen nog goed).
    De electronica lijkt allemaal nog intact. Bij één van de 3S lipo's is aan de onderkant te zien dat de cellen en het pack lichtelijk verwrongen, getordeerd zijn.
    Vervelender vind ik dat ik de orientatie kwijt was. Er zijn wel vaker korte momenten dat ik even niet zie hoe de heli in de lucht hangt.
    Ik hoop, en denk ook een beetje, dat ik niet de enige ben die dat ervaart maar gisteren begon ik toch wel aan mezelf te twijfelen!

    Vandaag wezen kijken naar de te bestellen spares. Helaas is de anti rotation bracket een onderdeel van de "(H50021) Main Frame Parts". Als iemand een losse ARbracket heeft liggen neem ik hem graag over.

    Terug on topic: De gyro is nog niet helamaal goed ingesteld.
     
  4. nwolsink

    nwolsink Guest

    Laat ik de anti rotation bracket nu los hebben liggen :p
     
  5. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Den Haag
    LOL, zie ik al scrollend m'n hele verhaal gequote...1 korte zin als reactie.
    MAARRRRRR wel de reactie die ik het liefste zag ;-)

    P.b. gestuurd.
     
  6. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Zand is toch niet al te bevorderlijk voor je lagers! Die zou ik ook nog even nakijken.
     
  7. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Den Haag
    Die worden tijdens het verwisselen van boom, main- en featheringshaft sowieso gecontroleerd ;-) Het zand was (relatief)hard door vochtigheid, dus geen stuifzand o.i.d. en daardoor alleen op bepaalde plekken aanwezig. Niet in de lagers terechtgekomen zo te zien en te voelen. Evengoed bedankt voor de tip!
     
  8. DaMiGe

    DaMiGe

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Reuver
    Dat kicken heb ik ook heel lang gehad.
    Bij mij was het mechanishe slop die het deed.
    [​IMG]
    Het zwarte ding onder het woord "align" waar je het heveltje op monteerd was stock van plastic en gaf mee bij het bewegen van de staart. Metal upgrade gekocht (TT) en hij is strak als een snaar.
     
  9. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Den Haag
    Okay, bedankt voor de tip!
    Ik heb al een tijdje deze Sonix upgrade liggen. Als ik er d.m.v. instellingen geen verbetering in krijg gaat die upgrade erop.

    Edit: Bij nader inzien; waarom niet gelijk die metal tail unit monteren....? De boel moet nu toch uit elkaar.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2008
  10. Funky

    Funky

    Lid geworden:
    20 jan 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Genk - Belgium
    Niet laten liggen man, direct erop die upgrade!

    Wat de gyro gain betreft, ik weet niet of hetzelfde probleem zich stelt als bij de DX7, maar daarbij is de schaal niet zo eenvoudig als 0-50 en 50-100, maar moet je volgens een bepaalde factor rekenen.

    Met dank aan Helifreak : Jermo's DX7 Setup Video - Page 33 - HeliFreak
     
  11. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Den Haag
    Tja, zo heb ik ook nog een alu frame bottom plate liggen en zo'n beetje alle lagers in ABEC 3 kwaliteit.
    Misschien verkeerde zuinigheid, maar downgraden doe je niet zo snel. Ik dacht eerst het 'gewone' spul aan gort te vliegen en dan de upgrades te monteren.

    LoL, je link naar pagina 33 gaat over het gebruik van trims bij wind (wel actueel, ik waaide vandaag haast uit m'n schoenen)...:p

    De schaal, of de getallen, in gyro gain is/zijn op zich niet echt relevant, m.i.. The bottom line is dat beneden de 50, 0 of het middelpunt(whatever), is meer gevoeligheid in rate en boven datzelfde punt is meer gevoeligheid in HH/AVCS. En op het moment dat je de gyro wilt afstellen zet je hem óf gevoeliger óf minder gevoelig.
     
  12. Funky

    Funky

    Lid geworden:
    20 jan 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Genk - Belgium

    Huh ? Da's vreemd...als ik erop klik kom ik mooi bij Jermo's DX7 setup Video terecht. Net nog eens getest...
     
  13. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Den Haag
    ik ook in dat topic maar wel>...pag.33

    "Quote:
    Originally Posted by superblue [​IMG]
    The most amazing part is that it hovers so rock solid. It barley even drifts in the wind. One click of trim countered the 5-10 mph wind.
    Todd

    You really shouldn't use trim to counter wind. Use your mind and stick controls.

    What happens when the wind dies down or is gusty? Or you forget to get rid of the trim before your next flight?

    If mechanically set up correctly, regular trim is not needed at all.

    Good luck,
    Skarn"

    Edit: Maar maakt niet uit. Op pagina 1 staat de vid. Alleen heb ik de DX7 niet ;-)

    Edit2: Volgens Jeronimo is de verhouding 1=1.44 i.pv. 2 (rond de 15:00 min. in vid ;-))
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2008
  14. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Den Haag
    @DaMiGe: Ik bedenk me net dat het wel héél toevallig is dat er niets a/d hand was met de logictech2100 gyro en na alleen het veranderen v/d gyro zich dit voordoet. Logischerwijs is het dus niet mechanisch maar ligt het aan de instellingen.
     
  15. DaMiGe

    DaMiGe

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Reuver
    Als hij kicked en het is niet mechanisch, is het enige wat ik me nog kan voorstellen dat de gain niet hoog genoeg staat. Dat of een gyro die defect is.(maar daar gaan we niet vanuit) of de gain bekabeling niet goed functioneerd/aangesloten is.

    factor 2 klopt wel, het is alleen de DX7 die in het gyromenu x1.44 doet. Doe je het op je channel zelf is het: /2+50 (daarom gebruik ik en ook anderen die ik ken niet het DX7 gyromenu)

    30 op de gain channel is 65 op de schaal 50-100 hh etc

    *gain channel is bijvoorbeeld GEAR, of AUX
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2008
  16. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Den Haag
    Tja, de gain kan hoger zonder dat er, in hover, hunting ontstaat. Maar dan wordt het kicken wel erger (niet altijd, maar wel zoals ik schreef tijdens snel opstijgen en forward flight tegelijk). Ik heb juist de gain verlaagt. Dan werd het kicken iets minder terwijl de staart nog strak blijft (HHgain is nu 72; dus 44.) Die ga ik dus nog verder verlagen.
    Daarna of tegelijk denk ik dat ik wat aan de de- en acceleration instellingen moet schroeven en/of de stop gain. Of is dat zinloos?

    Ik heb eigenlijk nog niet fatsoenlijk de kans gehad om de gain zodanig te verlagen dat het kicken weg is. Dus weet ook niet of dan de staart wel op z'n plek blijft. Wat zijn de gain instellingen (in HH/AVCS) van jou/jullie eigenlijk?

    Laat de DX7 gebruikers hier hun voordeel mee doen ;-)

    Het is mij duidelijk. Mijn eerder gemaakte foutje daarin was een 'slip of the mind'.
    Dit gezegd hebbende wil ik eraan toevoegen dat het factor 2 verhaal wel van belang is voor mensen die instellingen overnemen van anderen waarbij de factor 2 niet is toegepast door diegene die de instelling opgeeft. Bijv. bij een opgegeven gain setting van 60 in HH/AVCS. Dit is dus niet 60 maar 30 'tikken' boven de 50=80. (In rate dus 30 'tikken' onder de 50=20 ;-). )
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2008
  17. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Waardes overnemen van iemand anders is niet exact omdat hevel-lengtes kunnen varieren. Maar ook zenders.
    50% ATV op mijn DX7 is bijvoorbeeld een stuk minder dan 50% op mijn oude MPX Evo9.

    Dat gezegd zijn hier mijn settings:
    50% in HH = 75% of 25% in jouw zender dus.
    50% in Normal mode (Gebruik ik nooit)
    (maar dit varieert dus per zender, heli en servo-hevel)

    Hunting is snel heen en neer
    Wagging is langzaam heen en weer (zeg maar 1,5 sec om heen en weer te gaan)
    Hunting in forward flight geeft altijd aan dat de gain TE HOOG staat.
    Je gyro wil compenseren maar corrigeert te veel waardoor hij door schiet.
    Dit probeert hij te compenseren en schiet dan weer te ver.
    Jupiter Modelvliegclub
    Dit komt sterker voor in FF en sterke wind.

    Maar in een full climb gaat hij dus één kant op.
    Welke kant op?
    Met de torgue mee of tegen de torgue in?

    Ik schat dat hij tegen de torgue in gaat omdat de gain te hoog staat.
    Hij over corrigeerd dan, schiet te ver en stabiliseerd zich dan in het midden omdat de het ploselinge torgueverschil voorbij is.

    Als ik er volledig naast zit moet je het ook zeggen :p


    P.S.
    Waggelen van de heli ligt aan twee mogelijke opties:
    - Te laag toerental
    - Te zachte dempers of slechte dempers
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2008
  18. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Den Haag
    Nee, ik ben ook helemaal niet van plan om settings van iemand over te nemen. De enige reden dat ik hierom vroeg is zodat anderen en ik een richtlijn hebben hoe gevoelig de Spartan 760 wordt ingesteld. (max en min.)

    Qua snelheid is het duidelijk huntgedrag. Alleen het hunten dat ik meermaals heb ervaren is het snel heen en weer bewegen over een zéér kleine afstand.
    In dit geval praat je over het snel slaan over een centimeter of 10(of zelfs iets meer). Vandaar dat ik het slaan en kicken noem.
    Zoals je kan zien is de gain i.i.g. niet belachlijk hoog. Namelijk 44 (of 72 wat je wilt).

    Ik durf niet te zeggen of het ook in full climb alleen gebeurt. Tot nu toe heb ik alleen full pitch i.c.m. nick toegepast. Dus schuin naar voren en opwaarts.

    Nee, met de torque mee en dan corrigeert hij weer naar het uitgangspunt (HeadingHold).

    Het enige waggelen wat ik heb kunnen constateren is een verticale waggel(heel lichtelijk).
    Toerental is zeker niet te laag.
    Dempers zijn zo'n 40+ relaxte vluchten oud en hebben 1 crash meegemaakt.
    Ik moet erbij zeggen dat het enige dat verandert is, is de Spartan. Eén vlucht ervoor, met de Logictech2100, was alles nog perfect!

    Maar één ding tegelijk.
    Ik moet eerst de benodigde spares bestellen en de heli opbouwen en dan verder testen.
    Ik ben dus ook benieuwd naar de laagste, nog goed werkende gain instelling v/d Spartan; 'how low can you go' :D
     
  19. DaMiGe

    DaMiGe

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Reuver
    op mijn vibe heeft de spartan een gain van 38 (en moet nog wat lager gezet worden)

    Op mijn trex heeft mijn JR 770 een gain van 17 ;) het hangt allemaal van je gyro en van je mechanishe setup af.

    Als jouw heli met een gain van 10 de staart perfect houdt moet je het er gewoon op zetten ;) Maar lager dan 23 heb ik nog niemand gezien met een spartan.
     
  20. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Den Haag
    Dat komt toevallig redelijk overeen met mijn huidige instelling; 44 (72) en die moet ook nog lager.

    Goed te weten. Bedankt voor de info ;-)
     

Deel Deze Pagina