speed400-klasse e-zwever: Pixel

Ik heb de vraag ook in het elektroforum gesteld maar aangezien het zweven betreft stel ik hem hier nog een keer.
Ik ben voor mijn vakantie op zoek naar een handig compact klein e-zwevertje, de keuze is reuze en eigenlijk zit niet het probleem in de modelkeuze maar in de moderne motoradviesen.

Ik wil namelijk een kistje zoeken bij mijn rctechnics 2208/14 1450kv motortje, om bij niet ideale hellingomstandigheden toch te kunnen vliegen (lees na recente ontwikkelingen ook:starten van het strand) maar als ik die adviesen zo lees krijg ik er nog geen dlg mee de lucht in?

Toen ik het motortje kocht dacht ik dat ik met iets van 100W bijna alle kleine (max 750 gram) zwevertjes wel mee kon vliegen maar ik kom veel leuke kistjes tegen waar ze gewoon 150 tot 200W of meer voor adviseren. Alka 13 van Reichard: +150 , Flywood Viva +200.....is dit echt nodig om lekker mee rond te kunnen vliegen of zal ik meer vermogen moeten kopen om naar kistjes van max 500 a 600 gram te kunnen kijken?

Justus

Laatst bewerkt:
Voor zover ik weet zijn er heeel grove richtlijnen.
100 watt per kilo, zwevers
200 watt per kilo, sport
300 watt per kilo en meer, 3d spul/

100 watt per kilo is voor een zwever genoeg om omhoog te komen maar het houd niet over.
Starten vanaf de grond (of het strand) moet kunnen maar houd niet over. (ooit een minimag met 100 watt verzwaard tot 1100 gram, die kwam op asfalt los en was te vliegen maar dat was het ook ;))
Vooral tijdens de vakantie is het gewoon lekker als je meer dan genoeg vermogen hebt.
Ik zou simpelweg kijken naar wat voor kist je mooi/makkelijk vind en een setup meenemen in de overweging, zeker voor vakanties...

overigens is er uit 't ding meer dan 600 gram stuwdruk te krijgen met een GWS 8 x 4 en een 3s setup. (2208-14 Brushless Outrunner 1450 KV 130 watts: SlickZERO Hobby Products)

Groet,

Yuri

Dag Justus,
100 Watt per kilo is een goede richtlijn.
Dat houdt echter niet over.
De trend is dat zwevers worden overgemotoriseerd. Het is maar net wat je wilt.
150 Watt per kilo geeft een beter stijgvermogen en dan heb je wat "reserve"
Overigens, als je nog naar een leuk kistje voor op vakantie op zoek bent, kijk eens of je nog een Sig Glassar 400 te pakken kan krijgen.
Succes, Maarten

......Ik zou simpelweg kijken naar wat voor kist je mooi/makkelijk vind en een setup meenemen in de overweging, zeker voor vakanties......

De motor en regelaar staan vast, die heb ik namelijk liggen. De propeller zal dan een 8*4 klapper worden en de accu 3S.
Ik twijfel nog of ik voor een vliegend vleugelje (Viva/gritter/pixel/slowing/chinook/e.d.) of dat ik toch voor een 'gewone' zwever als een Alka 13/Swish/navaho/e.d. ga kiezen.
Ik ben mij volop aan het inlezen naar de verschillende kistjes (alleen dat is al erg leuk om te doen alleen wordt je er zo verschrikkelijk hebberig van!) en ga dus de adviesen van de fabrikanten een beetje links laten liggen en ga ik er van uit dat ik tot zo'n 600a700 gram probleemloos kan vliegen.

Ik heb mijn keuze gemaakt!
Ik ben gevallen voor de Pixel Lieferbare Modelle van Robert Schweissgut om de volgende redenen:
- Geen schuim
- Zelf bouwen
- Ontworpen voor precies het inzetgebied (=Oostenrijk) waar ik hem voor wil hebben
- Vlieggewicht rond de 450 gram wat voor mijn motortje veilig moet zijn
- Deelbare vleugel dus erg klein pakketje achter in de Espace tussen de troep van mijn 4 vrouwelijke mede-reizigers
- Het is geen 13 in een dozijn ontwerp
- Ik heb er op de klapprop na alles voor liggen

- niet echt een goed reden maar het feit dat er bijna niemand mee vliegt vind ik ook
een voordeeltje

Ik vind het ook grappig dat er verder op het forum niets over te vinden is vandaar de kleine wijziging in de topictitel. Ik wil proberen er een soort bouwverslagje van bij te houden ook al ben geen superbouwer.

Groeten

Justus

ps Ik vind zijn ontwerpfilosofie, bouwwijze en ontwerpjes zo leuk dat er ook een minimax mee komt, voor het echte lichtweer hellingen en elastieken op kleine veldjes

Dag justus,

ik heb de Pixel van Robert Schweissgut.:p
Het is een niet zo moeilijk bouwpakket.
Daar komt je wel uit.

Als motor gebruik ik een A2208/12 van RC-Technics (200-500 grams model)
Regelaar 25 amp.

Daarmee klimt de Pixel voldoende snel.
Zonder motor heeft zo'n Pixel wel de neiging om snel hoogte te verliezen.
Een klein beetje aan duiken en hij is weer beneden.
Nog niet aan de helling uitgeprobeerd.
Maar zal het daar zeker wel doen.

TIP!
Bouw je servo's niet onder de vleugel. Maar in de romp.
Maak in de zijkant van de romp onder de vleugel een uitsparing voor je servo. De servo kan op deze manier passend erin gelijmd worden.
Het servo armpje steek dan buiten de romp. Als de vleugel erop geschroefd is, dan met twee ijzertjes de verbinding maken met de airelons. Werkt geweldig. Borgen doe ik d.m.v. een 1 mm carbon staafje. Die maak je wat langer als je ijzer. Zet het staafje vast d.m.v. een krimpkousje in het midden.

veel plezier ermee.
Gerhard

Ik heb volgens mij exact dezelfde motor dus dat is mooi om te horen!

Zijn de rolroeren wel stevig genoeg daarvoor? Ik bedoel...niet te gevoelig voor flutter?
Ik heb zelf de voorkeur aan servo's onder de vleugel, ik maak liever 2 stekkertjes vast dan elke keer de aansturing van de roeren los te moeten halen.

Ik heb volgens mij exact dezelfde motor dus dat is mooi om te horen!

Zijn de rolroeren wel stevig genoeg daarvoor? Ik bedoel...niet te gevoelig voor flutter?
Ik heb zelf de voorkeur aan servo's onder de vleugel, ik maak liever 2 stekkertjes vast dan elke keer de aansturing van de roeren los te moeten halen.

Ik heb de folie door laten lopen over de boven en onderkant van de airelons. Hierdoor krijg je een spellingsvrije schanier.;)

Mijn methode om de stangen los te halen is zeer eenvoudig. Je duwt de carbonstaaf over het servoheveltje en de borging is los. Nu kan het haaks omgebogen stangetje uit de servo hevel gehaald worden.

Als je het niet snapt stuur me dan je email via een pb-tje.
Dan stuur ik je een foto van deze situatie.;)

Gerhard

Ik werk graag met tapescharnieren maar dat komt op hetzelfde neer. Ik weet alleen nog niet of ik folie ga gebruiken, lakken lijkt mij ook wel een keer leuk.

Je roeraansluiting is duidelijk, ik heb het op sommige van m'n kistjes ook wel gebruikt maar na erg vaak uit elkaar halen vond ik het wat losjes gaan zitten. (Met vliegen nooit problemen mee gehad overigens) Ik laat het afhangen van of ik hem heel vaak demonteer of dat ik hem meestal gemonteerd achterin heb liggen en maar af en toe uit elkaar trek.
Dat kan ik denk ik pas inschatten als ik de onderdelen voor mijn neus heb.

Jammer dat ik het topic nu pas zie. Deze motor is een mooie voor de Callistic, een uitstekende zwever.

Groet,
Gerben

Ik heb hem overwogen, ook hoellein maakt heerlijke modellen (climaxx was lekker bouwen en is lekker vliegen) maar afgewezen door het niet hebben van rolroeren.

Daar gaat m'n goede voornemen voor een bouwverslagje!
Maar ja...vorige week is het pakketje uit oostenrijk eindelijk aangekomen en ik kon het niet laten om er mee aan de slag te gaan.
Zover de ruwbouw van de Minimax in de 1ste laag porienvuller
100_4804.jpg

Het is allemaal vrij eenvoudig en rechttoe rechtaan bouwen, de beschrijving is erg duidelijk en voor je boe groepen hebt ben je zo ver als op de foto.
De Minimax is trouwens de zweefversie van de Pixel, heeft een smaller en korter rompje maar verder identiek. De pixel ga ik iets langer over nadenken omdat hij ontworpen is voor 38 of 40mm spinners en een motor die je achter het motorschot schroeft en ik heb een 30mm spinner en een motor die ervoor moet maar dat gaat helemaal goed komen.

Wat de minimax afwerking betreft beperk ik mij tot een paar lagen porienvuller en wat spuitbus-accenten. m'n Mimi-achtige dlgvleugeltjes deden het daar ook goed mee. Het rompje overweeg ik in 25grams glas te zetten, ter lering voor mij en ter behoud van het rompje.

Groeten

Justus

Daar is hij dan:
100_4805.jpg

100_4808.jpg

Ik heb mij aan de bouwbeschrijving gehouden voor wat betreft de afwerking, een paar lagen transparante beits en de kleurtjes met een spuitbus. (de zeeman in mij kwam boven, was weer hard aan Stuurboord/Bakboord toe)

Hij staat nu helemaal klaar te wachten op een maiden, met 340 gram slechts 20 gram over de v.a. waarden van RS en hoe meer ik er naar kijk hoe mooier ik het profielverloop vind.
100_4811.jpg

100_4810.jpg

En dat met gewoon op een handige manier de houtjes aan elkaar te plakken...bijna geniaal!
Nu afwachten wanneer ik aan proefvliegen toe kom want ik ben echt heeeeel nieuwsgierig!

Mooi gemaakt.

Ik zie dat je er een zweefversie van gemaakt hebt.
Servo's aan de zijkant eruit laten komen in de romp is toch een uitkomst niet?
Nu kan de vleugel er nog gewoon af door alleen de twee stangen los te maken. Je ziet ook dat ze de servo's onder de vleugel plakken.:rolleyes:

Het wordt dit weekend mooi zweef weer.
Ik zou zeggen gaan met die banaan.:banana:

Gerhard

ik heb eerst de zweefversie gebouwd, de minimax. de pixel ligt nu op de bouwtafel, ik weet nog niet of de servotjes er daar in of onder komen want RS schrijft dat hij geen verschil in vliegen heeft gemerkt.

Ik heb toch een gaatje gehad om even een paar handstartjes te doen en mijn eerste indruk was kort maar uitstekend!

Hij reageerd heel erg direct op de uitslagen zonder nerveus te zijn, ik stond voor een heel laag bebost duintje en de 2de worp wilde hij al er makkelijk voor het duin in de lucht blijven. De wind was een beetje rommelig maar hij liet zich goed corrigeren op wervelingen en er was echt niets voor nodig om hoogte op te pikken.

Helaas werd ik ook meteen afgestraft voor de goedkope lichte flutservo's.....de 3de landing was niet echt soepeltjes (maar bij lange na nog niet wat ik te hard zou noemen) en een van de servo'tjes was al tandjes kwijt.

Mijn eerste indruk is dus erg postief. Hij reageert lang niet zo heftig op hoogte als waar de ontwerper voor waarschuwd. Ik had 50% expo ingesteld maar na de eerste worp al terug naar 25 en misschien gooi ik het er wel helemaal uit.
Met de gegeven basis afstelling (cg op 70mm en roeren 6mm up) bleef hij meteen mooi vlak zweven maar ik heb dus niet lang genoeg kunnen vliegen om daar echt iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Volgende vlucht dus pas als ik volgende week tijd heb om op servojacht te gaan.

pixel

Hoi, De pixel van mij is bijna klaar, zal een foto plaatsen....
mijn vraag is welke setup erin moet, motor servo en lipo.

misschien heeft iemand ook de manual van de pixel voor de juiste instellingen van de rolroeren etc .

alvast bedankt
mathijs

Rolroeren 6 mm up, rol en hoogte 10mm up/dowm.

Die 6 mm up moet je meten vanaf een lineaal die je onder de vleugel legt. Dus dat de vleugel met neus en achterlijst op de lineaal steunt en dan op het uiteinde van de rolroeren 6 mm naar de lineaal meten. Ik kan volgende week eventueel een scan voor je maken met het tekeningetje van RS.

Ik ga hem bouwen met een rctschnics 2208/14, een 7x4,5 klapprop en 3s.

afmeting

Thanks, volgens mij heb ik door wat je bedoelt.....even een vraagje over de lipo, 3s met hoeveel mah? Zelf heb ik nog een 2200mah. Zal ook goed zijn toch?

Zal een foto plaatsen van de pixel

Back