Hallo Sam, In dat geval moet je de boot tweemotorig opbouwen, dan heb je geen last van het koppel van een éénassige aandrijving. Groeten, Jan.
jahoor kan ik zeker mee omgaan en heb je bericht goed verstaan. maar ik wil liever 1 schroef in t water hebben dat maakt t wat makkelijker en daar heb ik de elektronika ook nog voor maar als iemand anders me nog wat info kan geven over mijn vorig bericht, dan is dat altijd welkom
Adviezen van Jan kan je beter ter harte nemen. Een speedboot is niet bedoeld om stil te liggen, dus accepteer dat hij stil liggend iets naar links helt, zodra hij op gang komt gaat hij recht liggen en ziet het er prima uit. Als je dat met je accu realiseert zoals Jan voorstelt, heb je heel geen extra lood nodig, waarschijnlijk.
oke want ik gebruik een accu van ongeveer 280 gram en ik dacht dat ie dan best wel veel scheef lag... maar dan doe ik de accu aan de linkerkant en dan doe ik de rest van elektronica aan de rechterkant van de motor voor een beetje tegengewicht en ik weet zeker dat die accu meer weegt dan een ontvanger, servo en een snelheidsregelaar. en dan nog 1 ding, hoe werkt de waterkoeling zonder pompje presies? thx alvast allemaal echt een top forum is dit
Indeling mono romp. Hoi Sam, Sorry voor het geintje met de spelling, maar zo'n inkopper kon ik niet laten lopen... Op de foto de romp van een 65 cm lange en 18 cm brede speedbootromp kaal: Dan heb je een idee van de lengte/breedte verhouding. Maak je de romp korter, maak 'm dan niet véél smaller, want dan heb je extreem veel last van het koppel van de aandrijving en zal de boot op de rechterzijde gaan varen, omdat het moment van de aandrijving te groot is voor de breedte van de romp. Hier dezelfde romp vaarklaar met alle 'goodies' erin, van links naar rechts: - Motor, 2200Kv Ø36 mm buitenloper, op een watergekoeld motorspant. - onderaan de regelaar met een externe UBEC voor de spanning voor de ontvanger en servo. - bovenaan de servo, die zit zover naar voren, omdat ik anders met het zwaartepunt in de knoei kwam, de lipo ligt al 'klem' tussen de spiegel en de regelaar. De stuurstang loopt onzichtbaar op de foto aan de rechterzijde van de romp naar achteren, waar een in de spiegel gelijmd Ø 6mm buisje een balgje op z'n plaats houdt, zodat de zaak waterdicht is. - vervolgens de lipo, stijf tegen de as aan en aan de andere kant de ontvanger. Met de spullen op deze positie, ligt de boot een beetje op één oor als de boot stil ligt, maar zodra je gas geeft, vaart 'ie rechtop. Zoals je op de foto kunt zien, zit het gat, waar de schroefaskoker door de spiegel steekt, 4 mm rechts van het midden (ook in de boot ligt de motor rechts van het midden, om de aandrijving parallel met de hartlijn te houden). De reden hiervoor is, dat naast het koppel, dat de boot naar rechts wil laten hellen (bij een van achteren gezien links draaiende schroef), de draairichting van de prop zorgt voor de z.g.n. 'propwalk'; draait je prop van achteren gezien linksom, dan zal die tijdens het draaien de achterzijde van de boot naar links trekken en zal de boot een rechterbocht varen. Dit compenseer je door de aandrijving rechts van de hartlijn te monteren. Nu zou je de as in het midden kunnen zetten en gewoon wat naar links tegensturen, zou je denken. Dat kan, als je niet harder wilt dan 25-30 km/h, de boot komt dan nét in plané. Heb je voldoende motorvermogen in de boot, dan gaat het echter aanzienlijk harder en moet je steeds meer tegensturen om de boot rechtuit te laten varen. Het scheefstaande roerblad begint op een gegeven moment als een hefboom te werken en de rechterkant van de boot wordt opgetild, terwijl de linkerkant in het water wordt gedrukt. Dit vaart voor geen meter en eindigt altijd in een heftige flip. Daarom dus de aandrijving rechts van het midden. Ook zet je het roer rechts naast de prop om de propwalk tegen te gaan. Groeten, Jan.
mijn rc speedboot zelfbouwproject heb toch een nieuwe mal gemaakt want ik was niet helemaal tevreden over de oude mal, en daar heb ik wel foto's van gemaakt: en dit word de elektronica:
Zoek even bij graupner op de site naar het type motor wat je hebt, daar staat bij of hij al inwendig is ontstoord. Mvg Jan
Hallo Samz, Die spullen zien er verdacht 'autoachtig' uit, klopt dat? Welke motor is het precies (nummer staat op de sticker)? Ik vraag dit, omdat automotoren maar héél beperkt bruikbaar zijn in een boot, in een auto werken ze aan een reductie, in een boot rechtstreeks. Je zult niet de eerste zijn, die een automotor binnen een paar meter opstookt in een boot. Heb je ook grotere foto's van het karton model? Op die kleine plaatjes valt, behalve dat het op een boot lijkt, niks te onderscheiden... Groeten, Jan.
Motor 400/6V ontstoren ( 1 2 3) Ontstoren speed -300 achtige motor ontstoring van power 1000? Ontstoren Speed 400 ? Ontstoren motoren. ontstoren van motoren met vaste bedrading Ontstoren van Robbe power 1000 electromotor ( 1 2) Ontstoren elektromotor Ontstoren speed 400 in EasyStar Ontstoring Ontstoren motoren Robbe Happy Hunter ontstoring electromotoren graupner ( 1 2)
t is een speed 500 motor van Graupner en heeft al in een boot gelegen en alles heeft toen 2 jaar lang goed gewerkt maar ga deze apparatuur nu in me nieuwe bootje zetten ben nu trouwens bezig met de romp van balsahout te maken foto's volgen nog
hier zijn dan de foto's ben eerst begonnen met de mallen over op t hout te tekenen en ze uit te snijden: en toen heb ik alles in elkaar gezet:
Hallo Sam, Welk ontwerp is het (linkje?) Zou je een fotoalbum willen aanmaken en de foto's daarin zetten? Dan krijg je ze ook groter dan deze postzegels met drie pixels, hier valt weinig op te onderscheiden... Groeten, Jan.
haha da's grappig dat je vraagt naar een linkje! want t is mijn eigen ontwerp! maar hij is grotendeels gebaseerd op de wasabi maar dan 50 cm en wat andere toepassingen van sam hehe
Hallo Sam, De reden dat ik ernaar vraag, is de enorm brede runpad. Die is ongebruikelijk breed voor zo'n kleine romp, als het tegenzit, heb je straks een 'bijzonder interessant' vaarbeeld... Groeten, Jan.
ow da's zo te horen niet erg goed, maar daar heb je weer zo'n leermoment voor een volgend bootje... maarja het zit al helemaal vastgelijmt dus er is niks meer aan te doen...... hopelijk pakt het nog goed uit maar dat zien we met de maiden wel haha! hier is een foto van mijn zelfgemaakte roer:
Dat ziet er leuk uit, maar ik denk niet dat die sterk genoeg is! Beter maak je het roerblad van een metalen plaatje. Aluminium hoekprofiel is ook goed te gebruiken, je kan het zelfs zagen met je figuurzaag (met metaalzaagjes dan wel). Daarmee kan je mooi een stuurheveltje maken bijvoorbeeld.
@Sam: leuk om te zien dat je je eigen hardware in elkaar zet. Stevigheid is hier nog wel een issue. Carbon, staal, aluminium komt eerder in aanmerking, balsa zal snel afbreken.