misschien dat ik hem nog insmeer met bruislijm dat maakt balsa oersterk! heb ik uit eigen ervaring gezien
Hallo Sam, Zoals de anderen al zeiden, is een roer van hout (ook al zit het in de bruislijm) niet opgewassen tegen de krachten die het aan een speedboot moet uithouden. Als je langzaam vaart, zal het nog werken, maar zodra de boot in plané gaat loopt de snelheid op en worden de krachten op het roer te groot, het zal afbreken. Groeten, Jan.
zo ik ben weer terug van vakantie daarom was het even stil en heb meteen weer een vraagje. ik ga dus het roer zelf maken ik moet nog even kijken van welk materiaal want ik begreep uit de reacties dat balsa daar niet heel geschrikt voor is. maar nu de vraag. hoe werkt het systeem met een roer op de spiegel nou precies??? groetjes Sam
sorry dat er niks meer kwam maar was t forum een beetje vergeten dusss hehe maar er is in die tussentijd heel veel veranderd en hij ziet er nu dus zo uit:
Ha das al heel wat, schiet lekker op zo te zien. Enne hier op het forum blijven we benieuwd naar de verdere vorderingen.
Dat ziet er al strak uit Sam. Ben benieuwd naar de eerste testvaart. Wanneer mogen we die verwachten? PS er gaat niets boven een woody!
ik denk dat de testvaart ongeveer over een weekje aan de beurt is hij staat al in de grondverf en als de testvaart eerder is horen jullie dat!
sorry de proefvaart word denk ik wat uitgestelt ik weet niet tot wanneer want door het mooie weer moet ik nu even de kans pakken om mijn andere hobby uit te oefenen haha
Bruin worden kun je ook aan het water, al varend. Of bedoel je weer een andere hobby? En beter met dit weer proefvaren, dan in de stromende regen, toch?
hallo mensen daar ben ik weer ik heb mijn boot in t water gelegd en hij ligt mooi in t water maar ik heb wel een groot probleem... toen hij een minuutje of 5 in t water lag kwam er water in de boot en niet heel weinig denk ik... het is dan zegmaar een klein plasje rondom de as. het water komt uit de as maar wat kan ik daar aan doen niet heel raar dat t gebeurd want de as ligt nog onder de waterspiegel. maar mijn vraag is hoe moet ik de as waterdicht maken?? eb al vaseline gebruikt maar al ik de as er dan weer in doe dan duw ik al het vet er weer uit.. wat moet ik doen?????
Hallo Sam, Foto's willen we zien, foto's! Welke schroefas heb je ingebouwd (foto en/of link)? Als je vet in de schroefaskoker doet en je drukt de as er achteraan, dan moet je in de boot je vinger voor de schroefaskoker houden tot je de as voelt. Het vet heeft zich dan verdeeld en het teveel zal er voor- of achteraan uit komen, dat veeg je af. Iets anders; een schroefaskoker in een speedboot duw je nooit vol met vet/vaseline, dat geeft onnoemelijk veel weerstand; je motor moet (te) hard werken en wordt heet en ook je schroefaskoker wordt heet door de weerstand van de vetvulling. Het is hooguit een klein beetje vet bij de lagers en eventueel wat(siliconen) olie, zodat de boel wel gesmeerd wordt, maar niet te zwaar gaat draaien. Groeten, Jan.
heb de proefvaart gehad maar van een speedboot kan je niet echt spreken..... de boot gaat dus erg langzaam helaas..... het is nu meer een tanker geworden door de snelheid weet iemand wat ik hier aan kan doen? (de as is trouwens inmiddels al waterdicht hoor) hij ligt ook erg diep in t water dus zou t daar misschien aan liggen???
Hallo Sam, Zonder foto's van je set-up en info over wát er in de boot zit, kunnen we je niet helpen. Ik vraag het niet weer, dan zoek je het maar uit... Groeten, Jan.
hier zijn de foto's ik heb er een speed 500 motor van Graupner in zitten en twee 3.6V batterijen in zitten die zo aan elkaar zijn gekoppeld dat je het dubbele volt krijgt. heb een standaard servo er in zitten voor t roer en de ontvanger zit in de deksel van de boot (in de kajuit zegmaar foto 2) zitten en er zit een 35 mm schroef op. de boot in totaal weegt ongeveer 900 gram. ik hoop dat dit genoeg info is zo niet dan hoor ik het wel
Oké, hoe zeg ik dit netjes... - de V-stelling is véél te groot, de boot zakt te ver in het water terwijl de motorisering te zwak is om de romp uit het water te tillen/duwen. Dat alle kanten, die scherp hadden moeten blijven, afgerond zijn, maakt in dit geval weinig uit. - de gekozen motor zou eigenlijk op 7 cellen (8,4V) moeten werken, dan komt er pas leven in de brouwerij (maar niet met deze rompvorm!). - de prop is te groot om op 7,2V door een Speed 500 te worden aangedreven, ik gok, dat de motor amper op toeren komt in het water en behoorlijk heet wordt. - de cellen lijken van dubieuze kwaliteit en zullen de stroom, die de motor vraagt amper kunnen leveren, daarmee heb je mazzel, anders was de boel in rook op gegaan. Dezelfde spullen in een Wildthing van dezelfde afmetingen zal véél beter en sneller varen. Groeten, Jan.
oke ik dacht al dat de V veel te smal zegmaar is dus eigenlijk komt het er op neer dat deze romp compleet mislukt is toch??