Spektrum DX6i

Discussie in 'Model elektronica' gestart door leo-rcc, 1 feb 2008.

1. pip

pip

Lid geworden:
    5 okt 2005
    ik wou de ar6100e in een dlg doen, das een zwever waar je behoorlijk hoog mee kan zitten in een thermiekbel... sommige vliegen tot een stipje door.

300 meter.. hoe klein in een vliegtuig van 1m span dan? best klein toch? dus dat kan best:) volgens mij.

2. Sleurhutje

Sleurhutje Forum veteraan

Lid geworden:
    2 jun 2006
    De kans op storingen is nu eenmaal groter door de enkele ontvanger en richtingsgevoeligheid van het signaal. Blijft een gok maar kun je het jezelf vergeven als je je zwever uit grond moet scheppen ten gevolge van een storing? ;)

3. pip

pip

Lid geworden:
    5 okt 2005
    ok, maar hoe groot is nu de kans op storing?
    is de kans kleiner dan met 35Mhz? ook met een parkflyer ontvanger?

4. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Hoe groot is de kans op een aanrijding in het verkeer? Hoe groot is de kans dat je struikelt over een stoeprand? Storingen zijn meestal een samenloop van omstandigheden: Weersgesteldheid, stoorsignalen uit de omgeving, stand van de antenne (zowel zender als ontvanger) etc. Je kunt de risico's alleen beperken door gebruik te maken van een gevoeligere ontvanger. :? ;)

5. pip

pip

Lid geworden:
    5 okt 2005
    jij hebt oop de dx6i he?
    heb je ooit storing gehad?
    welke ontvangers gebruik je?
    vlieg je vaak ver weg met die ontvangers?

ben van plan om de dx6i te kopen namelijk, maar dat had je vast al door;)

6. Roel-CP

Roel-CP

Lid geworden:
    25 aug 2008
    Ik wil ook wel voor 130 euro een dx6i hebben.
    Is deze ook geschikt voor een BELT CP ?
    Vertel eens waar je dat ding gekocht hebt.
    En is dat inc ontvanger ?

groet Roel

7. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Ja, ik heb een DX6i met de AR6100e, AR6200 en AR7000 ontvangers.

Met de 6100e heb ik nog niet gevlogen maar dat is voor een Depron vliegtuigje dus veel verder dan 50 meter zal dat niet zijn/worden.

Met de AR6200 en AR7000 ben ik verder dan 200 meter (grondafstand dus qua zender/ontvanger afstand nog meer) geweest, toen werd het vliegtuigje erg klein dus maar weer omgekeerd. ;)

Ja, ik heb twee keer een storing gehad met mijn AR6200 door dwars door een radarstraal van een schip op 30 meter afstand te vliegen (we vliegen langs het kanaal en daar komen grote zeeschepen langs waarbij vooral die antieke russische schepen een nogal breedbandig radar hebben). :D Verder nooit problemen gehad en alle ongecontroleerde landingen waren altijd te wijten aan menselijke fouten. :? :lol: :oops:
    Ik heb nu op mijn AR7000 zo'n Spektrum Flight Log zitten die de storingen meet. Daar heb ik nu één keer mee gevlogen en er is geen enkele (onmerkbare) storing opgetreden. Dit dingetje logt dus ook storingen die afgevangen worden door de extra ontvanger. Van dit soort storingen merk je dus niet eens dat ze plaats hebben gevonden.

Ja, de DX6i is uitstekend te gebruiken met een Belt CP. Zelfs als je zou kiezen voor een setje met de AR6100 Park Flyer ontvanger is dat geen probleem. Zo ver ga je toch niet vliegen. ;) En anders de set met de AR6200 zodat je een nog betere/nauwkeurigere ontvangst hebt.

8. mattiejplane

mattiejplane

Lid geworden:
    22 aug 2006
    Ik heb net bij UH 2 AR6100 besteld, schijnen erg goede ontvangers te zijn en ook voor grotere vliegtuigen dan parkflyers geschikt. Heb mensen gelezen/gehoord die over de grond in open terrein al meer dan 800m goed en storingsvrij bereik hadden.

Ik was trouwens net op tijd met bestellen, ze hadden er 30 binnen gelijk 2 besteld 24 uur later -3 :p.

9. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Die AR6100 heb ik in een calmato 40, gaat prima :) bereik totdat je hem niet meer ziet dus lijkt me voldoende ;)

10. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Voorlopig houd ik me maar even bij de AR6200, ik heb er nu drie... met motormodellen hoeft het bereik niet helemaal maximaal te zijn, maar ik heb allemaal zwevers en dan wil je niet het risico lopen dat áls het eens lekker in een bel zit je opeens niet meer kan sturen...

11. SilentScope

SilentScope

Lid geworden:
    22 apr 2007
    ik heb zelf een dx6i bij fastlad ge haald voor 125 euro inc verzenden. zonder servos alleen ar6200 en de zender (plus batterijen)

12. hehey

ik heb ff een vraagje over het binden van de dx6i met de standaard ontvanger.

toen ik hem kocht en binnen kreeg heb ik de zender gebonden, maar als ik wil sturen bewegen maakt niet uit wat wil doen dan reageert hij niet.

ik heb samen met me pa al geprobeert hem opnieuw te binden maar dat gaat ook niet.

we hebben alles gedaan wat in het boekje staat maar het lukt niet!!!

hebben jullie hier ervaring mee?

gr Raymond

13. pip

pip

Lid geworden:
    5 okt 2005
    mischien met je eerst alles instellen op je zender enzo, dan opnieuw binden en dan nog is proberen.
    ik de handleiding staat dat je na het programeren opnieuw moet binden.

14. mattiejplane

mattiejplane

Lid geworden:
    22 aug 2006
    Misschien vind je het een domme opmerking maar het is wel belangrijk dat je de servo stekkers er op de goeie manier in steek met de + en - goed.

Simpele uitleg binden:

- prik alle stekkers waar ze moeten horen
    - steek de bindplug in het bind contact
    - zet je batterij van je vliegtuig aan (dan zou in een normale situatie alles moeten gaan werken, na binden)
    - kijk of het lampje op je ontvanger knippert
    - zet dan je zender aan maar houd gelijktijdig terwijl je hem aan zet je trainer switch ingedrukt
    - dan hoor je veel gepiep van je zender en zie je dat het lampje op je ontvanger constant gaat branden.
    - laat je trainer switch los.
    - verwijder de bind plug
    - koppel je batterij van je vliegtuig los
    - zender uit en klaar...

Ik hoop dat het je hiermee lukt, anders moet je even specifiek je probleem zeggen ook hoe het lampje van je ontvanger doet.

15. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Nee, heb ik geen ervaring mee. Af en toe werkt het niet en begrijp ik niet waarom niet, dan bind ik en het probleem is opgelost.

dingen die fout kunnen zijn:
    -haal je de bind plug er wel uit na het binden;
    -net als bij een gewone zender, eerst zender aan, dan ontvanger;
    -bij uitschakelen eerst ontvanger uit, dan zender (is niet echt erg als je het verkeerd doet maar dan blijven de LEDs op de ontv. knipperen ook al werkt het gewoon)

Ik heb geen idee hoe (on)zorgvuldig je de manual volgt... dus voor de zekerheid, zo binden:
    Alles uit; bindplug erin; ontvanger aan; bind schakelaar omhoog houden en ontv. aanzetten; wachten tot beide LED's permanent branden; schakelaar loslaten; bind plug eruit.

Hm, ondertussen heeft Mattiejplane het ook al uitgelegd....
    Als het blijft mislukken, tja dan kan er natuurlijk ook gewoon iets kapot zijn...

16. pip

pip

Lid geworden:
    5 okt 2005

dit kon ik niet in de gebruiks aan wijzing vinden, en het staat ook nergens op de ontvanger.
    waar moet de plus en waar de min?

17. mattiejplane

mattiejplane

Lid geworden:
    22 aug 2006
    Bij mijn 6100 die ik net binnen heb staat het op de zijkant, de weerstand is altijd het lichtste draadje en de - het donkerste (zwart of bruin meestal) midden dat is de +. Bij de 6200 is de weerstand dus het lichte draadje naar de antenne gericht ( dus naar het stickertje) de donkere naar buiten.

18. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Het staat wel degelijk aangegeven op de AR6200 hoor!

19. heeey

Ik heb ff jullie stukkies gelezen en Mattiejplane zij dat je alle stekkertjes moest prikken waar ze horen.

en ik was met me snuggere hooft me regelaartje vergeten.

Maar nu doet hij het perfekt.
    Alleen toen ik alles uit had gezet en mijn lipo'tje aan sloot ging mijn ontvanger aan en piepte de regelaar heel ff maar daarna niet meer.

ty everybody

Laatst bewerkt door een moderator: 19 sep 2008
  20. trebor siuhyn

trebor siuhyn

Lid geworden:
    29 nov 2002
    heb je de zender wel op het juiste modelstaan gebeurde mij ook in het begin

Deel Deze Pagina