Spektrum storingen 2,4 GHz

Discussie in 'Model elektronica' gestart door 99kris, 23 aug 2009.

1. knife-edge

knife-edge

Lid geworden:
    11 jan 2006
    Met mijn JR Mac Gregor DSX 9 was de range-check duidelijk méér, alleen moet ik mijn zender nog bestuderen, weet het juiste gebruik er nog niet van om een toestel te programmeren:oops:

deze week eens " studeren " :idea:

2. knife-edge

knife-edge

Lid geworden:
    11 jan 2006
    Ben je al iets wijzer geworden ? ( wat het Spektrum probleem betreft hé :))

3. 99kris

99kris

Lid geworden:
    1 okt 2003
    Ja, wat wij al dachten. Zendmodule slecht, we zullen het morgen weten als hij op de spektrum analyzer heeft gehangen.

4. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Da`s niet de eerste dan.

Bij ons op het vel dook iemand, overgestapt op Spektrum, vliegen en vlak voor de landing alles in fail safe.
    Nog net de kist kunnen redden maar niet erg happy.

Met de hele set naar de verkoper in Duitsland gereden om tot de conclusie te komen dat het sendmodule maar voor de helft uitzond.

Kwalijke zaak als dat zoveel voorkomet :-(

5. knife-edge

knife-edge

Lid geworden:
    11 jan 2006
    Heb je ondertussen een nieuwe zendmodule gehaald, of waardoor ben je er zeker van ?
    misschien een stroomverbruiks meting ?

6. Timosha

Timosha

Lid geworden:
    28 jun 2008
    Ik heb een tijd geleden hetzelfde probleem gehad met de Spektrum module voor Graupner/JR.

Na enig onderzoek heb ik ontdekt dat het niet aan de zendmodule of de ontvanger lag, maar aan de meegeleverde Spektrum antenne. Met een simpele 2.2 dBi Wi-Fi router antenne direct op de zendmodule was het probleem er niet.

Bij die originele Spektrum antennes is de binnengeleider van de RG316D coaxkabel niet in de L-stekker gesoldeerd. De binnengeleider wordt met een stukje kunststof in de stekker vastgehouden op het soldeerpunt. Ik heb dat onmiddellijk "ge-reengineered".

7. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Laat ik nu ook zo'n zelfde module hebben.....
    Kan dit makkelijk zelf gedaan worden? En belangrijker: moet het gedaan worden voor een betrouwbare werking?

8. Timosha

Timosha

Lid geworden:
    28 jun 2008
    U heeft een regelbaar soldeerstation nodig, een zeer fijne soldeerpunt en een groot verlicht vergrootglas.

Of het moet gedaan worden? Als ingenieur zeg ik JA! Dit is niet de manier om UHF-koaxkabel aan te sluiten.

Als U er niet wil aan beginnen draai dan het zwarte imbusschroefje in de L-stekker zo vast als het kan. En zet het schroefje dan vast met een druppeltje dunne secondenlijm.

Het imbusschroefje drukt de binnengeleider op het soldeerpunt. Als dit schroefje los komt beginnen de problemen ("wackelkontakt").

9. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Foto's? Waar te kijken? Zit dit ook zo in de spekkie zenders zelf?

Zou verklaren dat ik een spekkie DX7 heb gezien die opeens maar 1 meter bereik had tijdens t vliegen..

Laatst bewerkt: 25 aug 2009
  10. hoogie2004

hoogie2004

Lid geworden:
    5 sep 2008
    Mijn DX6i is terug, en heb een compleet nieuwe zender gekregen. Ze constateerden geen fouten, maar voor mijn peace of mind heb ik een nieuwe mogen ontvangen. Zeer goede service.

Ik weet niet precies wat het probleem was, maar ik had dus ook vreemde storingen op de meest korte afstanden. Vanavond op het veld maar eens een range check doen, maar ik weet zeker dat de problemen nu weg zijn

11. Timosha

Timosha

Lid geworden:
    28 jun 2008
    Ik heb nog maar een keer een DX7 van binnen gezien. Als ik mij goed herinner zit de RP-SMA pigtail met zo'n U.FL/ipex connectortje op de print van de zendmodule. Kijk even of dat microstekkertje goed vastgeklikt is.

12. Storing spektrum

Ik heb ook problemen met het bereik van mijn spektrum module. Een range check komt niet verder dan een meter of 5. Nu dacht ik ook eerst dat het probleem in de antennen zat. Heb toen mijn antenne van mijn DX6I overgezet maar het probleem blijft het zelfde. Ik denk namelijk dat mijn module bij de vorige eigenaar een keer zonder antenne is aangezet en dit de module heeft beschadigd. Welke software versie hebben jullie op de module staan, ik versie 1.93.

13. jeroenkok

jeroenkok

Lid geworden:
    23 jun 2003
    ik heb 2 zenders op spektrum, 1x een mx-22 handzender en een mc-19 pultzender....

bij de handzender al 2x een module kapot gehad.,

1ste keer, kist doet niets meer op 150 meter afstand --> einde kist
    na onderzoek blijkt het module slechts 1/2 bereik te hebben.

module via staufenbiel naar horizon hobby DL gestuurt (importeur) en een nieuwe module onder garantie gekregen

2de keer, zelfde verhaal, onverklaarbaar is in 1x de besturing weg --> Hotliner in de grond geboort, einde kist....
    Wederom geeft de module 1/2 bereik bij een rijkwijdte test...

rechtstreeks contact met Horizon hobby DL gehad, module en zender op de post naar DL gedaan..

ik hoop dat het probleem veroorzaakt word door de spanningregelaar in de zender, anders heb ik weinig vertrouwen meer in het systeem.

met de mc-19 heb ik nog geen problemen gehad maar ik heb nu met spektrum in 1 jaar meer de grond in gevlogen als alle jaren er voor...

PS een clubgenoot heeft nu een spektrum module voor mx-22 die volledige sluiting geeft. De zekering in de zender vliegt er gelijk door na inschakelen. met 35mhz werkt alles wel goed :( :( :(

Jeroen

14. 99kris

99kris

Lid geworden:
    1 okt 2003
    Joepi, ik ben niet de enigste.

Gisteren heb ik de zender op een spektrum analyzer gehangen. De module zend mooi op twee kanalen uit. Daarna heb ik een SWR meter op de zend module gehangen, en wat zag ik tot mijn grote verbazing hij zend maar 10 mW uit. Ik ben dan een zend module gaan halen bij een colega piloot, zijn module zend 30 mW uit.
    En dan nu? Ik dacht dat spektrum in europa op 100 mW uitzend!!!!!!!!!!
    Nu kan ik er kop nog staart aan krijgen.

15. knife-edge

knife-edge

Lid geworden:
    11 jan 2006
    Misschien beter zoals ik doen, gewoon de 35 Mhz. installatie verkocht en een originele 2,4 Ghz. installatie kopen , in mijn geval een JR DSX 9 Spektrum 2,4 Ghz.( inplaats van al die inbouwtoestanden..)
    Dit heeft bij mij ook de knoop doen doorhakken, daar ik voor mijn MX-22 een insteek Spektrum zendmodule gekocht had.

De verbinding antenne en zendmodule geschiedde door een loshangende coax- kabelaansluiting en ik kreeg al rillingen bij de gedachte dat ik per toeval eens ergens bleef achterhangen met dat kabeltje...
    De wet van Murphy zegt genoeg....:rolleyes:

Op diezelfde Spektrum analyzer bleek mijn zender wel genoeg te stralen en stabiel te zijn

Laatst bewerkt: 26 aug 2009
  16. Timosha

Timosha

Lid geworden:
    28 jun 2008
    Hoe meet je met een SWR (Standing Wave Ratio) meter vermogen op 2.4 Ghz?

Volgens mij kan dat alleen met een UHF-Wattmeter met gekalibreerde 50 Ohm dummy load.

17. Irishman

Irishman

Lid geworden:
    3 mei 2004
    Ik heb er ook aan zitten denken om mijn mx16 om te bouwen, maar was er ook niet echt voor, alhoewel ik weet dat er clubleden zijn die er heel erg tevreden mee vliegen.
    Heb nu een dsx9 en hoop dat ik zulke storingen niet hoef mee te maken.

@Kris
    Ik leef met je mee!

Greets from Dimi

18. knife-edge

knife-edge

Lid geworden:
    11 jan 2006
    Zeker ! Kris zijn situatie zou ik ook niet willen meemaken, het is erg genoeg als je uw 35 Mhz. spullen verkoopt om in de plaats 2,4 Ghz. materiaal te kopen , in de hoop dat "alle" problemen van de baan zijn ( is toch een nieuwere technologie en zou betrouwbaarder moeten werken )
    De omgebouwde zenders ( Assan modules en ontvangers ) die bij ons op de club rondvliegen , dienen meestal voor toestellen ( heli's, en klein electrospul ) waarmee niet de uiterste hoogten opgezocht worden ( zoals bij grote schaalzwevers )

Ikzelf heb mijn eerste stappen op 2,4 Ghz. gebied ook gezet met een Corona zendmodule en ontvangertjes.( in mijn toenmalige MX-22 )
    Eerst ermee de winter door indoor gevlogen en later eens in electrospul getest ( Zagi en Acromaster, zelfs mijn watervliegtuig heeft ermee gevlogen .. )
    Ook zoals eerder al gezegd op " beperkte afstand " ivm de grotere toestellen in de club

Nooit problemen hiermee gehad, maar voelde mij niet goed , bij de gedachte om een 8 kanaals Corona ontvangertje van omgerekend 16 euro in een duur motorvliegtuig of zwever te steken.. .

Laatst bewerkt: 26 aug 2009
  19. knife-edge

knife-edge

Lid geworden:
    11 jan 2006
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  20. jetpropdlx

jetpropdlx

Lid geworden:
    10 jun 2004
    Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen, Kris het het er over dat het signaal onstabiel was , hoe was dat met mijn module??? stabiel 30mW??

ps ik ben heel tevreden:D over mijn MX22 met Spectrum module. tot nu toe geen enkel probleem gehad en met de TC Piper thans ook erg hoog geweest voor para drop en met slepen. :p

Deel Deze Pagina