Spektrum zenders en ontvangers

Moest er dan maar van komen een topic over de Spektrum zenders en ontvangers.
Hier dan alle goede en slechte ervaringen bij elkaar zien te krijgen. Problemen en oplossingen.
Eventuele tips en hulplijnen zijn uiteraard ook welkom.

O ja, geen ruzie maken a.u.b daar heeft niemand iets aan.

Zal dan ook maar direct zelf beginnen, ik had al wat draadjes uitgezet, maar hier dan nog maar een keer.

Mijn SR3100 ontvanger bind niet meer met mijn DX3R zender. Mogelijk staan ze beide in een soort "bugmodus". Had het zelfde met een andere Spektrum set en onderstaande heeft gewerkt met de zender van een maatje.

Ben bij deze opzoek naar iemand in de omgeving van Duiven/Arnhem die mij zou willen helpen.
Jouw DX3R zender binden met mijn SR3100 ontvanger en als dat werkt, kan ik hopelijk mijn DX3R weer binden met mijn SR3100.

Kan ook een andere Spektrum zender zijn neem ik aan zolang deze maar DSM2 ondersteund en bind met de SR3100.

Wie o wie kan mij hiermee van dienst zijn!!

Graag reactie per pm.

Thanks in advance

Veel mensen waaronder ik zelf hebben problemen met spektrum.

Even de feiten:
Spektrum raten hun auto zenders op een absolute max afstand van 150 meter.
Spektrum ontvangers zijn zeer gevoelig voor spanningsdipjes.

Ben je een basher die flink de ruimte heeft? haal dan vooral GEEN spektrum.
Er zijn uitzonderingen die een redelijk eindje komen maar dat is het dan wel.
Je haalt waarschijnlijk in geen geval afstanden die je zou mogen verwachten van een zender van een exclusief transmitter merk, die ook nog redelijk hoog geprijsd zijn.

(vergeleken met een zender van een paar tientjes zoals een traxxas RTR zender is het bereik zeer slecht)
(vergeleken met een zender van een goed merk zoals airtronics/sanwa, futaba etc is het bereik bagger)

Hier nog even een poll van een ander forum die goed inzicht geeft in hoeveel mensen er nou problemen hebben: Radio Glitch Poll, Everybody vote! - HPIBajaForum

Ik ben wel een beetje begaan met mn mede hobbyisten en hoop dat er meer mensen hier weet van krijgen.
Wist het zelf ook niet toen ik hem kocht, en ja.. dat verwacht je toch ook niet van zon duur merk wat reputabel lijkt.

Dat het bij sommige mensen wel (aardig) werkt prima. Gun ze zeker hun plezier.
Dit is een merk wat ik in de wetenschap dat er in ieder geval 10x zoveel problemen en irritaties zijn als bij welke concurrent dan ook
Nooit zal aanbevelen aan anderen. En zou niet weten waarom iemand die het beste voor heeft mn zn medehobbyisten dat wel zou doen.
Je krijgt simpelweg hou je het wend of keert GEEN waar voor je geld.

Mightywiggy jij iig succes in je queste om het te fixen :) ik kijk mee.
Grts

volgens mij is de spektrum gewoon hardstikke goed voor op een baan. ik heb idd wel wat verhalen gehoord over dat er weinig bereik is maar dat hoeft niet perse bij alle spektrum zenders te zijn! voorderest goede zender en het is ook maar wat je ervaringen zijn. nog effe op de eerste vraag. misschien effe naar een lokale hobbyshop? die verkopen vast wel spektrum en denk ook wel dat die je verder kunnen helpen. of idd wat je nu doet kan ook!

m.v.g bryan

Is het zo raar om te verwachten van een 'Goede zender' dat hij uhm goed kan -ZENDEN- ?? iig beter dan een prul van 20 euro?

De functies die er op zitten zijn niets bijzonders zit op elke zender met een schermpje.
Het bereik is genoeg voor jou gebruik omdat je aleen op een baan rijdt? prima, happy times.
Je hebt geen storingsproblemen? ik gun je al je geluk.
Echter genoeg verhalen zoals die van RuudxD in het andere topic, waar je met zon ding nog niet eens een baan rond komt.

Dus ik weet niet wat voor een standaard je hebt om te zeggen dat dit een 'goede zender' is.
In de wetenschap dat er zoveel gezeik mee is, en ze niks bijzonders (goeds) doen.
De enige reden waarom ik nog zou kunnen bedenken waarom je hem zou halen als je weet hoe het zit is dat hij voor jou lekker in de hand ligt. Of hij er stoer uit ziet. en dat blijft altijd persoonlijk
Kan werkelijk geen enkel argument bedenken.

Dus ik hoop dat er zo minder mensen in de valkuil van Spektrum auto zenders stappen.
Want ik zou niet weten waarom de schijn hoog gehouden zou moeten worden dat dit goede producten zijn. tis feitelijk niet waar.

Nogmaals zo hoop ik mede hobbyisten te behoeden voor eventuele ellende.
Tis zon beetje een lottoticket.
Tot zover mijn eerlijke common sense.
Grts

ik begrijp idd wat je bedoelt geertja
gelukkig heb ik een hobbyshop om de hoek zitten waar ik naartoe kan gaan als de zender gewoon niet goed is..... daar bedoel ik mee andere zender:p:p
ik hoop dat de zender goed is maar ik zou niet weten wat voor zender is zou moeten kopen voor 105 euro die ook nog eens een computerzender is. misschien ansmann x6 als ik het goed heb:p

Ik hoop oprecht dat hij goed zal werken bij jou en je er straks inderdaad content mee bent ^^
Anders kan je gelukkig nog terug in jou geval idd.
Kleine geruststelling: het lijkt erop dat de DXS zenders naar verhouding het slechtst zijn en heeft de meeste problemen geven
Grts

Dus geen speKtrum voor mij!!!
Ik heb dit al eens aangekaart in het e-Revo topic maar mss zijn er wel mensen die ervaring hebben met die QTI zender van Traxxas?
Andere wel aanteraden merken van zenders?

Ik had ook meer verwacht voor mijn geld. Ben het op dat punt grotendeels wel eens met Geertja. Hogere uitgave en geen vooruitgang, sterker nog achteruitgang. Toch jammer voor de verhouding.
Geloof ook zeker dat er goede ervaringen zijn of dat het voor sommige geen probleem is gezien de omstandigheden. Of het valt niet eens op.

Ik ben tevreden over mijn DX3S, op de baan te verwaarlozen bereik wegval gehad. Heb daarom ook een DX3R aangeschaft ging ook goed tot ik ergens op de straat reed en geen bereik meer had na zeg 90 meter. Was toen niet geweldig maar voor op de baan geen probleem. Dan wordt het iets waar je op gaat letten of rekening mee gaat houden. En als het dan weer een keer zover is wordt het wel een teleurstelling.

Heb uiteindelijk een externe BEC gemonteerd ook vanwege m'n zware servo. Daarna ging het bereik juist opvallend achteruit. Zelfs op de baan was het echt vervelend.
Zoeken naar oplossingen en de rest is bekend.

Overigens vind ik de gevolgen van het BEC probleem echt zwaar kl*te. Het niet meer kunnen binden van je sets omdat deze waarschijnlijk in een soort blokkeer stand staan is te gek voor woorden. Zou nu de SR300 willen binden op de DX3R om de boel "wakker" te maken, maar dit zou me ook weer terug bij af kunnen brengen of erger.

Al met al een erg vreemde en onzekere situatie.

Ben dus nog steeds opzoek naar hulp, liefst in de omgeving, maar wil ook wel iets verder rijden hoor.
Dus iemand die me wil/kan helpen? Zijn DSM2 (auto) zender op een leeg kanaal binden met mijn SR3100 ontvanger.
Please!!!

Even de feiten:
Spektrum raten hun auto zenders op een absolute max afstand van 150 meter.
Spektrum ontvangers zijn zeer gevoelig voor spanningsdipjes.
Geinig, er is inderdaad een serie DX2.0 en DX3.0 geweest die helemaal niet bedoeld was voor de Europese markt. Probleem daarvan was dat het zendvermogen maar 10mW i.p.v. 100mW was. Er is door Spektrum/Horizon Hobby destijds een servicebericht uitgegeven. Je kon de firmware laten updaten zodat het zendvermogen correct was voor de regio waar je de zender in gebruikte. :teacher:

Verder is alle high-end elektronica zeer gevoelig voor spanningsdippen en knakpulsen. Kwestie van een goede deugdelijke voeding (LiPo met BEC i.p.v. NiMH's of in ieder geval NiMH's die korstondig veel vermogen kunnen leveren en zeker geen gewone batterijen).

Dat van die afstand kwam direct uit een topic dat ging over de DX3S.
En dat heb ik voornamelijk van deze posts:

"Howard,
We would advise that the range on a Spektrum surface transmitter somwhere between 75 and 125 yards. We do not know the range of a Futaba system. If your transmitter is not within this suggested range we can inspect it and correct any issues found.
I hope you find this information useful. If you should have any further questions, please reply to this email or give us a call at 1-877-504-0233.
Thanks,
Kory
Product Support Team Member
Horizon Hobby Distributors
4105 Fieldstone Road
Champaign, IL 61822"

Ik heb zelfs nog er 150 van gemaakt, omdat een gebruiker dat postte in een duidelijk verhaal..

En als ik me niet vergis regelt Horizon distributie en garantie van spektrum.
Dus als hun het al zeggen..

Technische stuk ben ik geen held in maar ik kan je garanderen dat ik goede accus heb, verschillende zenders heb getest op dezelfde locatie en ontvangers
Grts

spektrum is idd onderdeel van horizon hobby netzoals losi en nog een bedrijf waar ik niet op kom....
maar als horizonhobby het voor je regeld als het bereik niet goed is vind ik het prima al hoewel, het is slecht dat ze al zeggen dat het slecht kan zijn.

Kijk ik doe dit verhaal niet om lomp te doen.. ik heb mn ervaring.. je hebt alles getest van becs ontvangers capacitors en wat ook.. en het is ondermaats.

Wil niets afdoen aan de ervaringen van anderen die wel goed zijn , want die zijn er best.
Bij al het lezen van andere ervaringen die steeds overeen komen trek je op een gegeven moment je conclusie over zon product als het zo enorm veel voorkomt.

En vond dat het best eens beschreven mocht worden, want dit had mij er persoonlijk van weerhouden een spektrum aan te schaffen.
Een goede zender is een goede zender.. moet ie wel goed zenden.. dus :p
Grts

hahaha ja idd
ik heb wel gehoord dat die spektrums voor wagens rond de 100 a 150 meter zenden. en bij 150 meter kan je je wagen al bijna niet meer zien!!

wat een zeik topic dit zeg!
ik heb een dx2,0 ,dx3,0 ,dx3e ,dx3c gehad en noooit problemen mee gehad.

Als je nagaat hoeveel mensen er met een spektrum zender rijden en hoe weinig problemen er mee zijn is het gewoon goed spul!

Als je geen spektrum wilt ,koop je een andere zender ,en als je er eentje gekocht heb die niet voldoet aan de specs breng je hem terug en vraag je je geld terug of ruil je hem voor een ander merk.

er kan altijd wel eens iets mis zijn met een product ;)

Back