spuitschuim als versteviging(gevonden op rc groups)

hallo,

ik vond dit op rc groups: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=598428

Het gaat over isolatieschuim dat je in je romp of vleugel spuit om die te verstevigen.

enkele vragen hierbij:

1) welk soort schuim is dat hier bij ons, iets als dit?

2) Maakt het der ramp/vleugel echt sterker?

3) Is het goed te gebruiken bij depron.

Ik zou het eventueel gebruiken om in de drijvers van de hydrofoam te spuiten, omdat ik al veel gehoord heb dat deze bij een botsing nogal snel ineen deuken, of is dit niet echt een goed idee?

Reacties zijn welkom

mvg

Mat

Te zwaar? Niet als je een flink sterke parkflyer wil terwijl je geen toegang heb tot carbon :).
Het is een oplossing. Niet de meest lichte, maar het werkt dus blijkbaar wel :)

Vleugels of een romp worden een stuk sterker als je het vol purt. Het gaat erom dat je de huid (depron) op afstand van elkaar houd en wel zo zodat het niet kan verschuiven. PUR is daar relatief zwaar voor, maar werkt wel. Beter is het om dan gewoon een ligger/ribben constructietje te maken van depron.

De Hydrofoom moet je zo licht mogelijk bouwen. Lijkt me niet slim om die vol te purren.. Misschien wel een idee als je van plan bent om hem een wat zwaardere setup te geven. Denk aan de "power to weight ratio"!

op de hydrofoam komt dit motortje, het zou een stuwkracht tot 900 gram kunnen leveren. In mijn hydrofoam komt een 11.1 V 1500 mah lipo die ongeveer 135g weegt, 9grams servotjes en ontvangertje van 20 gram.

Als ik dan mijn drijvers vol spuit met dat spul (is dat spul van rubson ook PUR?), dan kom ik nog altijd lichter uit, toch?
Hoeveel gewicht zou het extra toevoegen als ik ze volspuit. Eventueel aleen de toppen van de drijvers, zodat ze bij het botsen niet direct kreukelen.

(@ sietse: ik dacht dat jij de hydrofoam ook gebouwd had. Is het de moeite om die eens te bouwen, of wordt je hem snel beu?)

bedankt iedereen

mvg

Mat

Is het dan niet efficienter om een mal te maken en dan het gehele onderdeel uit pur schuim te spuiten? Scheelt je op z'n minst het gewicht van de omringende constructie..

Het zal best werken, maar echt fijn lijkt het mij niet. Iedereen die wel eens met PUR gewerkt heeft, vervloekt het spul. Daarnaast is het lastig te doseren.. ik zie het voor mij dat je het inspuit in iets wat je zelf gebouwd hebt en vervolgens te zien krijgt hoe dat helemaal uit z'n voegen gerukt wordt door het expanderende schuim..

Pas op met PUR schuim, dat spul zet nogal uit. Heb jaren geleden de staart van mijn Graupner Bell 212 heli volgeschuimd om hem wat sterker te maken, zag er erg goed uit. Maar enkele weken later toen ik aan het bouwen was op mijn zolder, hoor ik een klap. Wat schetst mijn verbazing toen ik de romp van mijn heli zag :lol: , een grote scheur waar het schuim spontaan weer uitkwam. Blijkbaar iets te vol gedaan. :Fade-color

op rc groups maken ze gaten in holtes waar ze het inspuiten, langs daar kan het overtollige schuim dan naar buiten.
Het is inderdaad wel een goed ideen om een mal te maken en daar dan het depron van te strippen, ik weet alleen niet of dat echt zo'n groot verschil zal maken.
Ik denk dat ik het gewoon een zal moeten proberen.
Vreemd trouwens dat een week nadat je het schuim hebt ingespoten het nog altijd uitzet, was het dan nog niet droog?
Ik denk dat ik het gewoon zal moemten proberen, het zou nu ook niet zo'n ramp zijn als mijn 3mm depron plaatjes uit elkaar scheuren.

als er nog tips of reacties of ervaringen zijn, laat maar komen.

nogmaals bedankt iedereen!

2 componenten purschuim in de kwaliteit "hard", weegt volledig (vrij) uitgeschuimd 40 kg/m³ ..... dat is dus twee maal zo zwaar als Depron® of "piepschuim" ... in het gunstigste geval, want in afgesloten ruimtes expandeert het nooit volledig .....

Vreemd trouwens dat een week nadat je het schuim hebt ingespoten het nog altijd uitzet, was het dan nog niet droog? Kwam ik achter als de beide einden van een buis (in mijn geval de staart) dicht geschuimd zit duurt het heeeeel erg lang voordat het in het midden uit gehard is :lol:

één componenten Purschuim heeft luchtvochtigheid nodig om uit te harden .... en dat kan héél lang duren tijdens het harden is er ook nog wat expansie (kan echt weken duren) ..... met twee-componenten Purschuim (o.a. Romar-Voss/Voss-chemie) heb je dat probleem niet, dat hard in één keer door en door uit in een paar uur .....

Misschien een tip, als ik een muurtje ofzo volschuim bespuit ik de boel eerst even goed met de plantenspuit.

MatD zei:
op de hydrofoam komt dit motortje, het zou een stuwkracht tot 900 gram kunnen leveren. In mijn hydrofoam komt een 11.1 V 1500 mah lipo die ongeveer 135g weegt, 9grams servotjes en ontvangertje van 20 gram.
Als ik dan mijn drijvers vol spuit met dat spul (is dat spul van rubson ook PUR?), dan kom ik nog altijd lichter uit, toch?
Hoeveel gewicht zou het extra toevoegen als ik ze volspuit. Eventueel aleen de toppen van de drijvers, zodat ze bij het botsen niet direct kreukelen.

(@ sietse: ik dacht dat jij de hydrofoam ook gebouwd had. Is het de moeite om die eens te bouwen, of wordt je hem snel beu?)
bedankt iedereen
mvg
Mat

Hai Mat.
Das een flinke setup voor de hydro. Zonder versterking gaat ie dan vrij rap kapot idd. Ik heb een hele tijd geleden een hydrofoam gemaakt met fietsbel en 3S1000mah. Was zwaar genoeg om bij de wat hardere landingen de drijvers eraf te raggen. Toen kon ik alleen ook nog niet zo goed vliegen :).
De huid van depron is niet veel gewicht. lekker laten zitten. Het kost ook geen zak om het ff te testen, dus wat let je? Gewoon ff 1 drijven in elkaar frutselen en vol purren. Zie je snel genoeg resultaat :).

Ik heb er nu net weer 1 gebouwd en afgelopen zondag in een klein gymzaaltje gevlogen. Vliegt best lekker, de punten van de drijvers gaan alleen zowieso kapot als je echt vol gas tegen de muur ragt ofzo :). verder kon ik hem wel vanuit hover op de achterkant laten landen en dan voorover laten flikkeren. Hield ie prima. (ook een keer achterover :roll: ).
Die weegt rond de 180 gram. moet hem gebouwd nog ff wegen.
3S460mah, 10 amp regelaar, zelfbouw cd-rommetje (±30gr), 3x 4.5gr servootjes van bidproduct (regelaar trouwens ook :) ).

hoi,

ja ik denk dat ik het gewoon eens ga testen. Inderdaad een drijvertje maken en volspuiten.
Als je zegt dat de drijvers er afvliegen bij een harde landing zal ik hier ook wel wat op moeten vinden, eens zien wat te doen valt met carbon.
Mijne is vooral om buiten te gebruiken, dus dat ie wat meer weegt zal normaal ook resulteren in stabielere vlucht bij wat wind. Als ik goed reken kom ik maximaal op 500gr uit.

lipo 135gr
depron + schuim: 130g
regelaar, motortje, ontvanger: neem kortweg 130g
dan komt ie op ongeveer 400g.
Dus alles mag nog aanzienlijk verzwaren om aan 500g te geraken, wat ook overdreven is natuurlijk.
Met een motortj dat 900g zou kunnen trekken, mag het dus geen probleem geven.

mvg

Mat

voor drijvers lijkt het me ideaal spul, voor een hydorfoam minder, omdat daar een laag gewicht de totale gein van het toestel is.

Moet lukken! :)
Wel idd misschien met carbon wat "gewicht investeren" in de versterking van de aanhechting v/d drijvers. bovenop scheurde hij bij mij het eerst.

Hallo,

Ik heb gisteren 1 drijver van de hydrofoam gemaakt en opgevuld met gewoon PU schuim, geen 2 componenten dus, want eens je die gemengd hebt moet je ze binnen de 5min opspuiten en de fles kost 3 keer zo veel.

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk heel tevreden ben van het resultaat. Alles is veel steviger geworden en wanneer je de hydrofoam aan de drijvers vastneemt, krijg je ook niet het breekbare gevoel omdat je de drijvers niet meer kan induwen. Qua gewicht valt alles nog wel mee, maar ik heb dan ook een wat zwaardere setup natuurlijk. Echt veel gewicht is er niet bijgekomen volgens mij.

Tip: als je dit ook probeert, maak zeker dat je genoeg gaten maakt, want daar heb ik mijn eerst fout gemaakt. Ik ben begonnen met het achterste deel van de drijver op te vullen, en daarbij had ik het schuim langs achteren ingespoten. Vooraan de drijver kwam het schuim langs de voegen (hoewel die gelijmd waren) terug naar buiten, maar alles ziet er nog redelijk goed uit. Bij het voorste deel van de drijver heb ik dan maar een gaatje bijgemaakt, en het resultaat was perfect. Het spul plakt wel enorm, maar dat is op te lossen met wat prutswerk na uitharding en een schuurpapiertje.

Al bij al dus een goede keuze volgens mij.

Mss ga ik nog foto's posten van de volgende drijver, als er interesse voor is.

mvg

Mat

enkele fototjes van de tweed drijver. Het achterste stuk is hier al een uur of 2 geleden gespoten, dat is dus al hard. Het voorste stuk is net gespoten, je ziet dat het schuim er nog uit komt.
Merk ook op dat langs de gaatjes behoorlijk wat schuim naar buiten komt (nog veel meer dan op de foto's te zien, ik heb het immers voor een deel al weggehaald), deze zijn dus echt wel nodig.

Hier zie je het resultaat van de vorige drijver. Je zit waar het schuim uit de voegen is gekomen omdat ik geen extra gat had gemaakt Dit is wel goed op te lossen: het schuim komt niet makkijk los van het depron maar je kunt het er uiteindelijk wel mooi afpellen.

mvg

Mathias

Ik zou het zelf niet gebruiken om een romp mee te verstevigen/repareren, want het ziet er niet uit. Na een tijdje begint op de plek van de reparatie de verf te scheuren. Als je dat dan weer schuurt plamuurt en spuit komen er na een tijdje toch weer scheuren in.
Gewoon een beetje extra moeite doen om het fatsoenlijk te reparere, dat scheeld later een hoop ergenis en troep als je die pur er weer uit moet peuteren.

Groeten Maarten.

Back