Spuittent?

Ik heb al een hoop gelezen over spuitcabines ed. Nu is het zo dat ik slechts een enkele keer spuit en dan met Tamiya spuitflesjes en daarom wil ik eigenlijk geen hele spuitcabine bouwen. Hij zou gigantisch in de weg staan en dus ook weinig gebruikt worden.

Meestal doe ik het spuitwerk buiten maar ik woon in Zeeland en daar waait het vrijwel altijd. Niet ideaal dus. Nu zag ik een pop-up tentje met ventilatie erin, op zich een leuk ding maar niet makkelijk verkrijgbaar (chinees van overzee) en ook is het een nadeel dat je die op een tafel moet zetten en dat wil ik liever niet. En te spuiten objecten zijn klein en zet ik altijd op een houder zodat ik dit in de hand kan houden en kan draaien.

Nu kwam bij mij het idee op om zo'n pop-up WC tentje aan te schaffen en daarin het spuitwerk te doen. Een goed masker heb ik, en spuiten zou ik staand in de deuropening doen, dus met veel ventilatie. Er moet wel een lamp (led op batterij) in komen te hangen. (en vastzetten tegen de wind doe ik met een grote klem aan een bestaande paal). Het voordeel: Opzetten en opruimen kost nog geen twee minuten.

Echter: er moet wel een lamp (led op batterij) in komen te hangen. M.i. zou dit moeten kunnen, maar ik maak dan geen gebruik van mechanische ventilatie, alleen de ventilatie van de deur die open blijft. Zou hier dan nog sprake kunnen zijn van een groot risico (elektra vs spuitdamp)?
Ik heb nl het idee dat dit vooral van belang is bij binnen werken omdat daar geen sprake is van grote hoeveelheden luchtverversing. Wie wil eens meedenken of ik op het juiste spoor zit?

Ha Haanhoef,
Ik heb bij a..tion een rol van die statische plastic gehaald en daarmee op mijn werkbank een tentje gebouwd. Zo slaat de overtollige verf neer op het plastic. Als ik klaar was deed ik de voorkant dicht en had ik ook geen last van dwarrelend stof wat in de verf waaide.
Misschien kan je er iets mee.
Succes in ieder geval.
Roelof
20200906_183812.jpeg
20200906_183741.jpeg

Ziet er handig uit, zeker dat je het na het spuiten kunt afdichten.

Bouw je dit steeds opnieuw op of blijft die folie altijd zitten?

Maar geen mechanische ventilatie dus, en ook nooit problemen daarmee gehad, dat is top.

Ik neem het idee zeker mee, alleen ligt mijn werkplek altijd nog vol met andere onderdelen dus vandaar dat ik buiten spuit.

Een tent wordt vaak gebruikt als spuitcabine, gaat prima maar moet het wel wat warmer zijn dan nu.

Ik heb hier al eens naar gekeken, lijkt mij een ideale oplossing voor een redelijk bedrag. Op; Amazon, hoewel zijn ze wel in prijs gestegen ze waren altijd rond de €40.= nu €65.=
Maar systeem opzich is denk handig in gebruik.

Wagner Spraytech C900038.M Grote spuitcabine met ingebouwde vloer en scherm voor doe-het-zelf spuiten, hobbyspuitcabine,

upload_2024-1-6_13-15-34.png

Ik bouw de spuittent op aan het begin van de zomer als ik spuitwerk heb. De voorkant kan ik oprollen inclusief de bovenkant. Zo heb ik er weinig last van als ik geen spuitwerk heb. De onderkant kan in dan ook apart wegschuiven, zodat ik de werkbank ook kan gebruiken. De zijkanten en achterkant blijven gewoon zitten. Ik vervang delen als er te veel verf op zit anders dwarrelt er als nog stof in de tent.

Doet me denken aan een beachshelter, best ee idee ja
Ik heb hier al eens naar gekeken, lijkt mij een ideale oplossing voor een redelijk bedrag. Op; Amazon, hoewel zijn ze wel in prijs gestegen ze waren altijd rond de €40.= nu €65.=
Maar systeem opzich is denk handig in gebruik.

Wagner Spraytech C900038.M Grote spuitcabine met ingebouwde vloer en scherm voor doe-het-zelf spuiten, hobbyspuitcabine,

Bekijk bijlage 566270

Ik was idd richting toilettent gaan denken maar een beachshelter is misschien nog handiger, daar zit meestal een vaste bodem in.
Ik ga wel voor een popup versie, deze kost me teveel moeite met al die stokken erin. Wil gewoon even snel een minuutje spuitwerk kunnen doen, en dan niet eerst een tent op moeten zetten. Maar e.e.a. biedt dus wel kansen.

Echter: er moet wel een lamp (led op batterij) in komen te hangen. M.i. zou dit moeten kunnen, maar ik maak dan geen gebruik van mechanische ventilatie, alleen de ventilatie van de deur die open blijft. Zou hier dan nog sprake kunnen zijn van een groot risico (elektra vs spuitdamp)?
Ik heb nl het idee dat dit vooral van belang is bij binnen werken omdat daar geen sprake is van grote hoeveelheden luchtverversing. Wie wil eens meedenken of ik op het juiste spoor zit?

Het risico op een explosie door de combinatie spuitnevel + elektra is verwaarloosbaar als je je tentje buiten hebt staan.
Tent tent is nooit 100% winddicht. De kans dat de spuitnevel in de tent de LEL (Lower Explosion Limit) overschrijdt is minimaal
En wil je helemaal voor 'safe' gaan: een goeie, mechanisch dichte LED-lamp op accu of batterijen. Voor een paar tientjes te koop bij b*l.com en concurrenten.

Klopt wat je schrijft Roel,

Denk dat er bij water gedragen, deze zaken niet spelen.
Hoelwel alles wat we niet kunnen ruiken, is ook niet best voor ons. De standaard PBMS zijn hier ook gevraagd als ik/wij gaan spuiten.

Brand/explosiegevaar en schadelijkheid bij inademen zijn wel twee verschillende zaken die hier nu door elkaar gehaald worden.

@horsepower je bedoeld het vast niet zo maar je wekt nu de indruk dat het dragen van PBM’s het brand/explosiegevaar wegnemen. Dat is uiteraard niet zo. Uiteraard ook bij watergedragen lakken de juiste bescherming dragen, dus een masker met A en P filter. Een eenvoudig mondmasker die over is van de COVID voldoet dan niet.

Verder verlaagd ventilatie of afzuiging de LEL juist, in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt als gevaarlijk bij gebruik van afzuiging bij oplosmiddelgedragen verf, is de afzuiging juist degene die het wegneemt. Daar is de hele ATEX inventarisatie op gebaseerd, het vonkveilig zijn is alleen maar een extra voorzorg, vooral in arbeidsgerichte/commerciële zin, voor als het toch fout gaat. de hobbyist heeft daar niks mee te maken.

Verder verlaagd ventilatie of afzuiging de LEL juist, in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt als gevaarlijk bij gebruik van afzuiging bij oplosmiddelgedragen verf, is de afzuiging juist degene die het wegneemt. Daar is de hele ATEX inventarisatie op gebaseerd, het vonkveilig zijn is alleen maar een extra voorzorg, vooral in arbeidsgerichte/commerciële zin, voor als het toch fout gaat. de hobbyist heeft daar niks mee te maken.

Wacht even, hier gaan bij mij nogal wat veiligheidskundige alarmbellen rinkelen.:eek:
De LEL is een vast gegeven voor een bepaalde stof.
Bijv van propaan is de LEL 1,5%. (Bron: Benegas-MSDS-Propaan-febr-2016.pdf zie pt 9.1: fysische en chemische eigenschappen)
Afzuiging/ventilatie verlaagt de LEL absoluut niet.
Afzuiging zorgt ervoor dat de concentratie van de damp in de lucht niet de LEL bereikt.

En de bewering dat: 'de hobbyist daar niks mee te maken heeft' vind ik ook nogal een spannende.
Juridisch gezien kan de hobbyist met de hele ATEX-regeling z'n k*nt afvegen, dat klopt.
Maar ik probeer de topicstarter advies te geven hoe hij op een beetje veilige manier z'n hobby kan uitoefenen.

De potentiële gevaren van een onjuist ingerichte spuitcabine blijven dezelfde.
Of je het nu als hobby doet, zoals wij of bij Nedcar in Born in de spuiterij werkt.

Afzuiging verlaagd het bereiken van de LEL, is iets te kort opgeschreven, daar heb je gelijk in. Het berekenen hiervan is overigens complex.

Verder zijn de discussies hierover eindeloos, dat gaat me in een topic over een tentje te ver.

De potentiële gevaren van een onjuist ingerichte spuitcabine blijven dezelfde.
Of je het nu als hobby doet, zoals wij of bij Nedcar in Born in de spuiterij werkt.

Helemaal gelijk in.

Back