staart draait naar rechts

Hallo mannen,

Als ik volgas klim dan draait mijn staart weg,dit probleem heb ik zowel op de trex 700 als op de Raptor 50 titan.
Betekent dit nou datde gyro te strak staat? gain staat bij beide heli's rond de 45%(zender ff niet bij de hand) idle 1.
De 50 heeft altijd goed gevlogen op de huidige afstelling en doet dit sinds kort,ik kan er ook niets aan ontdekken wat niet goed zou wezen.
De trex ben ik net aan het invliegen en fijn afstellen,maar naarmate ik de gyro afstel word het wegdraaien niet minder.
Beide heli's hebben een gy401 met een 9253/9257 en de zender is een ff10
Iemand mischien suggesties waar te zoeken om het te verhelpen,je kan in rare situaties terechtkomen met dit soort dingen.

Alvast bedankt
Mvg.Eric

Is er sprake van een plotselinge zwieper van de staart en daarna niet meer of blijft hij pirouetten zolang je vol gas blijft gaan? In het eerste geval zal het aan de gain (te laag) van de gyro kunnen liggen (of andere zaken die de gyro werking beïnvloeden zoals trillingen, staart bladen, servo arm lengte etc.).

In het laatste geval (blijft pirouetten) kan het zijn dat je een mixer aan hebt staan, bijvoorbeeld REVO mix. Dit combineert slecht met een gyro in 'heading hold' (lock) mode.

In je zender zit waarschijnlijk een menu waar je alle kanalen kunt zien bewegen als staaf diagrammen. Kijk daar eens naar en let op of de kanaal 4 (rudder) beweegt als je alleen de pitch beweegt.

Het kan ook in je vingers zitten, bij een snelle pitch beweging niet door hebben dat je ook rudder input geeft.

Hij blijft pirouetten zolang als ik vol gas geef.
Revo mixen staan uit en als ik de stick echt helemaal bovenin druk slaat de rudder inderdaad iets uit,alleen dan wel de andere kant op,hij zou dan juist naar links moeten draaien.??Maar dit is alleen als ik de stick verder wil drukken dan hij kan zeg maar.
De heli begint al te draaien voor ik vol gas ben,zeg maar vanaf 3/4 stick positie.

Hallo Eric.

Staat je staart mechanisch goed afgesteld?
Dit check je door met de gyro in normaal mode op te toeren, en bij het net loskomen van de heli zou je staart niet naar links of recht moeten gaan bewegen.
Gaat de staart wel 1 kant op, dan de servo op de staart een klein beetje naar voren of naar achteren verplaatsen totdat je het punt hebt berijkt dat de staart min of meer blijft staan.
Deze manier van afstellen kun je voor kiezen om dit in idle-up 1 te doen of in normale vlucht. Aangezien de toerentallen op de rotorkop van invloed zijn bij het mechanisch afstellen van je staart.
Succes!

Grt,
Eric.

het kan idd de mechanische afstelling vd gyro rod zijn.
maar enkel als je volle gas geeft? werk je met een throttle jockey? Als je toeren veranderen (volle gas) is de afstelling van de gyro gain idd ook anders..
lichtjes wegdraaien ken ik, maar om echt te pirouetten moet er toch serieus iets fout zitten ergens...

Eric,
Er is nog een manier om je mechanische afstelling v/d staart te kontroleren.
Breng je heli in een hover en maak een pirouette linksom en daarna rechtsom.
In jou geval zal hij vrijwel zeker 1 kant op langzamer zijn pirouette maken.

Grt,
Eric.

Staart naar rechts is met de torgue mee.
Dan zou je zeggen de gain veel te laag.
Met een 401 zat ik altijd rond de 60% gain op een -100 0 +100 schaal
Als je een 0-100 schaal hebt moet je rond de 80% zitten.
Of 20% de andere kant op. (50 = uit)

Maar weet je zeker dat je in Heading Hold op start?
Het lampje blijft dan aan. na initialisatie.
Jupiter Modelvliegclub
Revo mix: Jupiter Modelvliegclub

Laatst bewerkt:
Probleem opgelost :-)
Ben van de week even bij Erichevy geweest en hij heeft mij geholpen de heli mechanisch goed af te stellen.
Ik heb er net mee gevlogen en hij is goed ik hoefde er zelfs niets meer aan te doen :-)
De staart blijft nu kaars recht achter de heli bij een klim.

Nogmaals bedankt Eric
Mischien een keer samen wat afspreken om te vliegen?
Het is vandaag wel fantastisch weer om even te knallen :-)

Mvg.Eric

Ah, geweldig Erik!

Dank je voor het vertrouwen.
Mooi dat ie het nu goed doet.
Maakt hij nu pirouettes net zo snel linksom als rechtsom?

Grt,
Eric.

Laatst bewerkt:
wat bedoel je precies met mechanisch afstellen, kan je dit even verduidelijken wat er precies veranderd is, kan nuttig zijn voor andere mensen die soortgelijke problemen kennen/ hebben

In het kort, Je stelt je staartbladen (de spoed v/d blaadjes) zo af, dat wanneer je je heli voorzichtig in een hover brengt (met de gyro NIET in heading hold) de staart niet over de linker of rechter zijde wegdraaid.
Dat houdt in dat je staartrotor in een hover precies de kracht heeft om zijn staart op zijn plek te houden zonder hulp v/d gyro.

Grt,
Eric.

Dt zou bij mijn Raptor 50 dus al niet lukken, de staart servo zit vast in een montagebeugel die vast zit aan de staart en niet naar voor of achter bewogen of verplaatst kan worden.

In het geval dat de servo niet verplaatst kan worden, kun je de mechanische afstelling veranderen door de verbindingsstang tussen staart en servo te verlengen of verkorten. (linkjes op- of afdraaien)

Hallo Allemaal,
Ik heb dit draadje eens even door gelezen, en wil even iets helder hebben.

Ik vlieg een Vario met Futaba 401, zet de boel op het veld aan in HH, en vliegen maar. Als ik dan in de lucht over schakel op normaal mode, draait de heli om zijn as weg naar rechts (voorwaards gezien), staart dus naar links. Ik kan hem gewoon houden, hoef niet helemaal tegen te sturen. Wat heb ik verkeerd afgesteld???

Op meerder forums zie ik dat alles 90 graden moet staan...heb ik, in HH moet opstarten...doe ik, en in HH afstellen...ik gedaan.

Zit daar de fout?? Als ik een beetje tussen de regels doorlees, moet ik dus aanzetten in HH mode, en dan afstellen in normaal mode, begrijp ik het dan goed dat als je in de lucht daarna overschakel naar HH, de staart geen krimp moet geven, omdat deze zich dan automatische heeft afgesteld tegenover de Normaal mode??

Ik zie het graag, alvast bedankt,
Groeten Ralph.

Diverse variabelen hebben invloed op het mechanisch goed afgesteld zijn v/d staart.
Het toerental waarmee je vliegt, in normaal mode of in idle up. En het soort staartblaadje en of lengte van de blaadjes.
Als je je motorafstelling veranderd, waardoor het hoofdrotor toerental ook mee veranderd, heeft allemaal invloed op je staart.
Vaak wordt van dit alles niets gemerkt omdat de gyro in heading hold de staart "vast" weet te houden. Bij de topicstarter, Erik, kwam het uiteindelijk tot een probleem omdat bij een toerental verandering bij een flinke klim de oorzaak was de staart niet meer de kracht had de staart op z,n plek te houden. De gyro zit aan het eind van z,n kunnen zeg maar, hij stuurt maximaal aan, maar dit is niet voldoende, en de staart draaid als gevolg weg.
Deze mechanische afstelling is 1 malig tenzij je iets veranderd aan je heli wat ik in het begin vermelde.
...
Ralph,
Afstellen doe je uitsluitend in normaal mode van de gyro, waarna je terug kunt switchen naar headinghold.
Je kunt gewoon met de GY401 opstarten in heading hold (ledje op de gyro licht-op ononderbroken) en na het initialiseren kun je de gyro overschakelen naar normaal mode.
Doe je het in deze volgorde dan kun je altijd (ik schakel de gyro met een switch op de zender) van heading hold schakelen naar normaal mode, en na het afstellen weer terug naar Heading hold.
Bijkomstigheid is dat de gy401 in headinghold opgestart MOET worden om deze functie te verkrijgen, start je op in normaal mode dan kun je niet terug schakelen naar heading hold.
Doe je dit wel in deze volgorde zo, dan zul je eerst de stroom uit moeten schakelen van je heli, om vervolgens de heli weer in te schakelen met de gyro op Headinghold.
..
Persoonlijk schakel ik nooit de gyro van mijn heli's in de lucht, of tijdens een vlucht van headinghold naar normaal mode. Doe je dit wel dan krijg je direct het resultaat te zien van een niet (of wel :0) goed mechanisch afgestelde staart rotor.
Ik ken echter wel vliegers die dit doen, omdat ze dit prettiger vinden vliegen zonder heading hold.
Ik toer op, en vlieg en fladder alles/altijd in HH.

Grt,
Eric.

Laatst bewerkt:
Op meerder forums zie ik dat alles 90 graden moet staan...heb ik, in HH moet opstarten...doe ik, en in HH afstellen...ik gedaan.

In aanvulling op Eric:
Vliegen in HH betekend niet meer dan dat de gyro een verdraaiing van de heli probeert tegen te gaan. Dat lukt prima, zolang je ongeveer goed zit met de afstelling van de staartrotor, waardoor de gyro de staart voldoende pitch kan geven de boel stil te zetten.
Wil je kunnen overschakelen in vlucht van HH naar normal mode, dan moet je dus eerst zorgen dat je Heli in NM goed vliegt, dus afstellen als uitgelegd. Dan komt namelijk de servostand(=pitchhoek) in HH (verzorgt door de gyro), overeen met de midstick positie in NM.

Waar ik eigenlijk naar toe wil is het volgende: in HH bepaal je de draaisnelheid van de heli, de gyro zorgt daarbij voor de juiste pitchinstelling van de tail.
In NM wordt de pitchinstelling door de zender verzorgt, en verander je met sturen de pitchhoek van de tail. (waardoor ook de draaisnelheid veranderd uiteraard)
Conclusie: ik krijg niet duidelijk getyped, wat ik wel helder in mijn koppetje heb...:hammer:

Laatst bewerkt:
Normal Mode:
In deze mode stopt de gyro de ongestuurde verdraaiing. Als de wind BV de heli draait dan stopt hij de verdraaiing.
Maar hij blijft staan waar de verdraaing hem heen heeft gebracht.

Heading Hold:
Deze mode onthoudt in welke stand de heli stond en zal de staart terug sturen naar zijn oorspronkelijke stand.

Gevolgen met vliegen:
In normal mode volgt de staart de heli meer bij het vooruit vliegen.
In Heading hold MOET je de staart sturen.
-----------------------------------------------------------------------

Er zijn 2 instelmethoden die rond gaan.
Eric methode:
ongeveer 8 graden pre-pitch op de tail.
Instellen zonder drift in Normal mode, vliegen in HH
Deze methode MOET met slechtere gyro's

90 graden methode (gebruik ik bij 401, 611, Spartan, CSM720):
Staart PRECIES in het midden. Travel is gelijk beide kanten op.
Maximaal gebruik van de travel.

----------------------------------------------------------------------
Waarom gebruik ik de 90 graden methode?
Een belangrijke reden komt van de maker van Spartan (Angelos op Helifreak).
In de Spartan manual gaf hij de 8 graden pre-pitch (Eric methode) op als instelmethode.
Op helifreak legt hij echter uit dat dit niet nodig is als je alleen in HH vliegt.
Hij zegt dat de servo niet harder hoeft te werken in 90 graden omdat in HH de gyro en servo toch permanent kleine correcties maakt.
Ik ben hierom ook een grote voorstander van de 90 graden methode omdat deze eenduidiger is en makkelijker om in te stellen.
Ik vlieg al bijna vanaf het begin zo.

P.S.
Bob Finnless doet dit ook zo :)

Laatst bewerkt:
Heb ik nog een vraagje:

Als de travel naar beide kanten gelijk is, betekend dit dan dat de max draaisnelheid van de heli de ene kant op hoger is dan de andere kant?

Heb ik nog een vraagje:

Als de travel naar beide kanten gelijk is, betekend dit dan dat de max draaisnelheid van de heli de ene kant op hoger is dan de andere kant?

In theorie, ja. (i.v.m het ronddraaien van de hoofdrotor)
In de praktijk nee; De endpoints van de rudder channel geven een pirorate aan, niet de hoeveelheid uitslag op de servo.
Daarom is links 125 eveveel piro als rechts 125. Ook als de slider in het midden zit.

Back