Stabilisatie en tipstall.

Discussie in 'Model elektronica' gestart door pompebled, 5 okt 2022.

1. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    ff dingetje stabilisatie:
    Aangezien je met stabilisatie niet stallt, zonder wel..
    het lijkt alsof de stab DE oplossing is..
    om dit goed te beoordelen, moet je ook ff kijken naar wat een stabilisatie nu werkelijk doet..

een stabilisatie corrigeert de bewegingen die jij niet stuurt.
    dus je sticks staan recht, en het toestel gaat op zichzelf wat met de neus omhoog.
    de stab ziet dit, en laat de neus zakken.

Maar, als er bijvoorbeeld een trimfout op de zender zit en een calibratie (o stand stab) op dat punt, kan hij zo worden dat het met stab geweldig vliegt. en zonder compleet ruk
    combineer dat met misschien een verkeerde blik/zichtbaarheid waardoor je zelf te laat ziet dat hij zn neus opsteekt..
    correctie veel te laat. dus stall.

en voila.
    Officieel zou het vlieggedrag niet zo erg mogen veranderen.
    tuurlijk, met vlagerige en stevige wind is een stab gewoon sneller met corrigeren, en zal het wat rustiger aanvoelen.
    maar in de basis mag het geen verschil zijn tussen 3 meter hoogte op en neer, op zn kop gegooid worden etc zonder stab, en opeens helemaal vlak en recht met stab.
    stall gedrag is ook niet anders met stab. lijkt erop dat het hier meer een besturingsdingetje is.
    zou inhouden dat het toestel zelf niet goed is afgesteld, of dat er een mankement aan de piloot kant zit, of beide

Los daarvan, ik heb een mening over stabilisatie op vliegtuigen.
    wil niet zeggen dat je er niet mee mag vliegen natuurlijk, als je dat wilt, moet je dat vooral doen:D
    doe het alleen om de goede reden.
    als een toestel van heel fel, stallend, en wild vlieggedrag naar helemaal beheersbaar en lekker vliegend gaat, is er meer aan de hand dan alleen de stabilisatie.
    stab is dan een oplossing voor dingen die al niet goed zaten.

en als je dat ok vind, top.
    maar weet in ieder geval waarom je het doet.

2. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    1) Het vlieggedrag verandert ook niet dramatisch, maar mijn input aan de sticks moet veel kleiner zijn, dan wanneer ik met de stabilisatie vlieg, dat is logisch, want die limiteert de maximale hoek tot 70°.
    Zonder stabilisatie reageert de delta veel feller.
    Hierom heb ik ook drie rates tot mijn beschikking en vliegt het zonder stabisatie, met 60% rates een stuk vloeiender dan met 100%, hier is de schakelaar om de stabilisatie aan te zetten een soort van failsafe, maar dan voor mijn hoofd...

Ik moet gewoon veel meer sticktime en fijnafstelling in deze delta stoppen.

2) Klopt; ik heb natuurlijk een stall uitgelokt door met gelijkblijvende gasstand up te blijven geven, om te zien hoe dit toestel stallt, zodat ik weet hoe te reageren, als ik voldoende hoogte ervoor heb.
    Tijdens het 'zweven' is het meestal pilot error, te weinig snelheid houden, met een stall als gevolg.
    Ook dit is een kwestie van veel en vaak doen.

Uiteindelijk wil ik de delta zonder stabilisatie kunnen vliegen, maar ben blij, dat 'ie er op zit, zodat ik ook met één hand ik de zak rustig rondjes kan vliegen, want de concentratie, die ik moet opbrengen in acro mode, houdt ik geen volledige acculading vol. Kwestie van leeftijd en (gebrek aan) ervaring.

Maar, jouw beschouwingen helpen wel, om me de goede kant uit te sturen, dank daarvoor.

Groeten, Jan.

3. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Qua rust in het vliegen:
    Kijk eens naar de optie "expo"

stabilisatie gaat tussen de zender en de werkelijke uitvoering zitten, en gooit er nog een sausje overheen.
    vaak zorgt een stab ervoor dat er een hoop expo in zit, zodat een toestel lekker rustig stuurt.
    een piloot die graag het toestel voelt, vind dit vervelend. roergedrag is dan niet wat je verwacht, vliegt niet lekker (vind ik)

Stel je zonder stab wat expo in, wordt de een kleine stickuitslag ongevoelig in het midden. en meer naar het eind van de stick wordt ie grover.
    dus de totale uitslag blijft hetzelfde
    het midden kun je met expo gevoeliger maken of juist ongevoeliger.
    hou in het begin even max 30% aan.
    en even controleren of je de goede kant op gegaan bent :D
    je zal niet de eerste zijn die denkt lekker rustig te kunnen sturen, en er in de lucht achter komt dat hij hem gevoeliger had gezet :D
    even op 100% zetten. kijken (op de grond) wat de functie doet.
    gaat ie goed, de waarde goed zetten

kun je wat grotere stickbeweging maken zonder dat het toestel meteen ondersteboven ligt:D

Qua wel/niet stab:
    als het jou helpt, vooral doen.
    Ik zal het zelf niet aanraden bij een starter in de hobby, daarvoor ben ik zelf nog iets ouderwets denk ik :D
    maar leuk is leuk, en als dit het voor jou leuk maakt, top. het is jouw hobby

ik dook er alleen even in om er zeker van te zijn dat je dit niet voor de verkeerde reden doet.
    vleugeltjes zijn in de regel wel een tikkie onstabieler, en ze kunnen erg agressief zijn.
    nadruk op "kan", want goed afgesteld kunnen ze ook erg rustig hun gang gaan.
    vleugeltjes stallen in de regel heel netjes, en erg laat.

Qua grote of kleine bewegingen op de stick, iedereen doet dit anders.
    ik ben heli gewend, van daar uit ben ik gewend met kleine stick bewegingen alles te doen.
    dat neem ik mee naar de vliegtuigen.
    bij normale vliegtuigen hoef ik met de standaardinstelling ook geen expo te gebruiken
    persoonlijk hou ik wel een een actief toestel, eentje die echt beweegt als je iets met de stick doet.
    maar ik zie er zat op het veld die met vrij grote stickbewegingen vliegen. maar net hoe je het afstelt en instelt

4. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Dat ligt er maar net aan, stabilisatie om kleine schommelingen in het vlieg gedrag te compenseren lijkt op een automagische expo, maar let wel op.
    Het kistje moet dan al van nature strak vliegen, bouwfouten worden daar niet mee gecompenseerd, wel turbulentie.

De andere variant van stabilisatie Heading hold, daar kun je bij wijze van spreken een kratje bier in de lucht nog mee op koers houden.
    En bouwfouten worden daarmee feilloos verdoezeld, tot het uit wordt geschakeld, dan is het janken.

Deel Deze Pagina