start met een hotliner<-> opknap/bouw verslag Ariane V11

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door sjoerd16f, 20 feb 2011.

  1. dzjaivnt

    dzjaivnt

    Lid geworden:
    12 aug 2007
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Ermelo
    We hadden alleen 80 grams carbon en was aardig stug
     
  2. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.492
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    ah kicken dat er nog zoveel te repareren valt (weleens gelezen maar zou er zelf geen gat in zien om te beginnen) hier ga ik van leren ;p (wsl. had mijn oude vleugel ook wel gefixt kunnen worden dan). zo'n rompreparatie heb ik weleens gedaan bij mijn (ex) munga,
    en ik had eens een sambal van EMC waarvan na een frontale mid-air aan de helling, de schalen losgekomen waren en de bovenkant van de ligger nog in de bovenschaal vast zat, en de onderkant in de onderschaal. (dat heb ik helaas ook niet gerepareerd "back in the days") magoe, er valt zeer veel te redden zo te zien wederom :D *leer cool ;p
     
  3. sjoerd16f

    sjoerd16f

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    831
    Locatie:
    Arnhem
  4. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.492
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    nou ik ben geen f5b piloot (met desbetreffende ervaring daarin) maar dit gaat wsl. al tegen 30 m/sec of zelfs meer recht omhoog of zo. plus die 50A is 15 sec. dan zou je met 30 m/s al best hoog zitten lol. dus er is kortstondig wat meer te trekken nog (niet mijn stijl dus maar is algemeen bij f5b naar schijnt ;p) maar, de ervaringsdeskundigen kunnen daar vast meer over typen :D
     
  5. sjoerd16f

    sjoerd16f

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    831
    Locatie:
    Arnhem
    volgens mij moet ik me toch meer op de 2000 watt richten.

    Enkel is hier wel f5b mee gevlogen, dus ik wacht nog even af......
     
  6. JWS

    JWS

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Zwolle
    @sjoerd

    De specificaties van de Hacker 13S die je noemt zijn de vermogens voor continu gebruik.

    Ik heb met die motor ook ruim 2000 watt gedraaid.

    In F5B ge(mis)bruiken we de motoren ver boven de specs van de leverancier.
    Dit kan ook alleen omdat we de motor nooit langer dan 3-4 sec aan hebben en dan weer minimaal 20 sec koeltijd.

    Als je een hacker motor zoekt om met 4S lipo te gaan vliegen moet je het zoeken in de lange varianten (B50L) en dan met 6 of 7 wikkelingen.
     
  7. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Euhm, als je die motor terug stuurd naar Hacker voor reparatie dan kunnen zij wellicht de windingen vervangen (ik geloof dat deze nu toch al kapot zijn?). Dat betekend dat ze op dat moment ook best een andere winding er in kunnen gooien om het KV omhoog te krijgen voor 4S Lipo gebruik.

    Even een snelle inschatting;

    B50 KV
    9S 4733 ,goed voor 4S met RFM 16x17s = 3KW max
    10S 3640 ,goed voor 5S met RFM 16x17s = 3KW max
    11S 3309 ,goed voor 6S met RFM 16x17s = 3KW max
    12S 3033, goed voor 6S met RFM 17x18gold = 3KW max
    13S 2800 ,goed voor 6S met RFM 18x19gold = 3KW max

    De B50 13S heeft een KV van 2800 en daarmee is het meer een 6S Lipo motor met grote prop. Dat kan je natuurlijk ook gewoon doen maar check dan wel dat je regelaar 6S aan kan. Goedkoopst zou zijn de GX200 op 4S Lipo. Voor 6S zou je kunnen kijken naar een CC ICE 100 Lite.

    Voor echt F5B (5KW+) is de B50 S serie te klein en moet je toch echt een B50 L serie kopen. Maar voor het beginnen met 2-3KW is deze motor prima geschikt. Als Hacker de motor een beetje goedkoop kan repareren dan zou ik dat dus zeker doen.

    Gr, Jos
     
  8. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Ook zou je bijvoorbeeld eerst de B50 13S met een RFM 18x19gold op 5S kunnen vliegen en daarna op 6S of meteen op 6S maar eerst met een RFM 16x17s of RFM 17x18gold. Let wel dat deze prop bladen verschillende spinners nodig hebben en het dus misschien goedkoper is een Lipo te kopen dan van prop te wisselen.

    De mogelijkheden zijn eindeloos.
     
  9. sjoerd16f

    sjoerd16f

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    831
    Locatie:
    Arnhem
    Is 3kw niet te veel om mee te beginnen? Of zou ik de eerste start met een 9s ook op bijvoordbeeld een 3s lipo kunnen...

    Groeten sjoerd
     
  10. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.492
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    of een kleiner propje, maar als je de kist in laat vliegen kan er weinig misgaan toch?
    mijn eerste start met de ariane; alle roeren checken en naar rede ingesteld,
    rennen, voelen wat ie doet (was goed) mega speerworp, (zweeft en reageert) motor aan en weg. (rem op regelaar werkt niet nou ja..) boven wat test rondjes en vlakke duikjes, butterfly testen, met de hand bijmixen ;p landen, alles heel.
    echt valt wel mee ;p
     
  11. sjoerd16f

    sjoerd16f

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    831
    Locatie:
    Arnhem
    De 3s lipo's heb ik nog liggen vandaar.
    Het is natuurlijk wat anders als je met 3 kw start of met 200 watt.
    Maar idd. Als de mogelijkheid er is, laat ik hem invliegen.
     
  12. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    sjoerd, dat zeg ik toch. De mogelijkheden zijn eindeloos.

    :)
     
  13. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.492
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. sjoerd16f

    sjoerd16f

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    831
    Locatie:
    Arnhem
    Oke ik ga er eens goed naar kijken.
    Het zou wel mooi zijn als ik deze brommer kan laten repareren.
    Dan heb ik een goede brommer, en dan zo'n gx200 regelaar, 4s lipo en vliegen maar!

    Ik zag trouwens dat ze de gx200 ook bij himodel hebben, maar het verschil zo weinig dat het bijna niet de moeite is.

    Nu maar hopen dat ik snel samen met GJ de kist kan repareren.

    Dan moet ik het toch redden om de v11 voor eerste f5b klaar te hebben.

    Groeten sjoerd
     
  15. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.492
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    ah moet lukken, ik had de v11 net als wijn, eerst een jaar in opslag ;p
    wel filmpje he? (ofschoon dat mijn vorige hardware niet is ;p)
     
  16. sjoerd16f

    sjoerd16f

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    831
    Locatie:
    Arnhem
    Ik ben al wat minimaal met de v11 bezig geweest.

    De ''schaal'' van de vleugel is al iets harder dan voorheen.
    En ik ben op dit moment in het bezit van een dx7. zodat ik in theorie geen c-tail mixer nodig heb.

    Ik heb ook al wat mails verstuurd over de motor maar daar tot op heden geen reactie over gehad.

    groeten sjoerd
     
  17. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.492
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    ah cool tof. is vstaart met 2 servo's aangestuurd? thermiekt wel fijner, alhoewel het weinig brengt voor F5B stijl vliegen. (behalve 1 servo extra gewicht ;p)
     
  18. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Je moet Hacker gewoon bellen.
     
  19. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Klopt,

    Had laatst ook wat vragen en kreeg Rainer aan de lijn en rustig een half uur
    gebabbeld. Top Service !!! ( zelfde geld voor Kontronik, ook bellen,email duurt
    ca 1 week op reactie )

    Gr Frank
     
  20. sjoerd16f

    sjoerd16f

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    831
    Locatie:
    Arnhem

Deel Deze Pagina