Statenjacht uit 1678

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 7 feb 2019.

Tags:
  1. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Als modelbouwer heb je waarschijnlijk altijd witte houtlijm in je assortiment en dat werkt net zo goed als textiellijm, ook houtlijm droogt onzichtbaar op, dus speciaal textiellijm aanschaffen is eigenlijk niet nodig.

Stephan Kertész vindt dit leuk.
  2. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Gisteren de Kluiver, het laatste zeil voor het Statenjacht, voorzien van zomen en het lijk en ik hoop dit zeil vandaag af te hangen op het model.

Prutsertje, Marc w, SjorsZ en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Het laatste zeil is afgehangen, hier onder 2 foto's, één aan bak- en één aan stuurboord,
    JPG_7725_3971_bewerkt-1.jpg
    JPG_7723_3969_bewerkt-1.jpg (helaas heb ik de zoom aan de verkeerde kant gezet, niet echt een probleem omdat je het model natuurlijk van beide kanten kan bekijken. Maar het is wel een klein foutje wat ik over het hoofd heb gezien en daar ik geen voldoende stof meer heb voor een nieuw zeiltje moet het maar zo...:rolleyes:

a3seidel, janzwart, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Enkele details van het aanslaan van de Kluiver, (commentaar onder iedere foto)

JPG_7722_3968_bewerkt-1.jpg
    De talie van de achterste schoot die met een blok met haak om de overloop zit.

JPG_7716_3966_bewerkt-1.jpg
    De loopring (travelaar) die om de boegspriet schuift en waar de voorste schoot van de kluiver aan is bevestigd (pijl). De lijn om de travelaar te bedienen loopt door het gat in de spriet en is bevestigd aan een ring aan de onderkant van de travelaar. (de travelaar is gemaakt van een stukje staaldraad)
    JPG_7717_3967_bewerkt-1.jpg De lijn (ik kan er geen naam aan geven, omdat ik het niet weet) die aan beide kanten van de spriet loopt is belegd op de korvijnnagels boven de spil.

JPG_7726_3972_bewerkt-1.jpg
    De topschoot is met een talie om de mast bevestigd, voor het hijsen en vieren van het zeil.
    JPG_7727_3973_bewerkt-1.jpg
    De val van de talie is belegd op een korvijnnagel aan de mast (pijl).

a3seidel, janzwart, TIMBERWOLF en 8 anderen vinden dit leuk.
  5. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    De vlaggen nog, 3 stuks en hier en daar een trosje touw op de belegpunten en dan is dit model ook een feit en kan ik gaan nadenken over mijn volgend project. Maar eerst ga ik de hms Fly eens afmaken/hertsellen, want die staat er inmiddels al ruim 3 jaar met een onvolledig getuigde grote mast na een ongelukje. De breuken één in de grote ra en één in de mast zelf zijn al wel hersteld. Met de rug gaat het weer wat beter, maar hele dagen scheepjes bouwen dat zal waarschijnlijk niet meer gebeuren omdat ik dan te lang in één ruk moet zitten en dat gaat dus niet meer. Maar een paar uurtjes per dag dat pakken ze mij natuurlijk niet af, want zoals de meeste wel weten heb ik heel wat jaartjes gevaren bij de Koopvaardij en dat blijft op deze manier lekker dichtbij;).

6. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Ik vind de details zo mooi afgewerkt. Je laatste foto daar zie je op de voorgrond een katrol. En de woeling eromheen is zo netjes afgewerkt. CHAPEAU!

pietsan vindt dit leuk.
  7. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Het gaat inderdaad al weer opschieten Piet. Maar jammer van je zoom aan de verkeerde kant... tja.... is het uiteindelijk echt erg? Vervelend dat je rug weer opspeelt en dit een belemmering vormt voor je.

pietsan vindt dit leuk.
  8. Emiel Schong

Emiel Schong

Lid geworden:
    28 aug 2019

9. Emiel Schong

Emiel Schong

Lid geworden:
    28 aug 2019
    Hallo Piet zal maar zeggen. Prachtig scheepje geworden. Het is weer anders asl de mijne maar dat zal je altijd houden. Kun je zien wie de maker was. Ik heb enige jaren geleden alweer eens met mijn shantykoor gezongen op het jacht van Utrecht. Nou kwam dat mooi uit want ook het schip boeide mij. Toeval? Ik heb vroeg toen een bemanningslid naar de naam van de lijnen naar de traveller. Dat zijn de uithaler en de inhaler. Hoe logisch kan het zijn. Dus als je een feestje hebt, wij komen wel. ;-) Emiel

10. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    :worship:

pietsan vindt dit leuk.
  11. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Bedankt voor het compliment Emiel en de benaming voor de lijnen. Ik ben niet op de hoogte van alle namen van het Statenjacht omdat ik zo'n model nog nooit eerder heb gebouwd, maar nu ben ik weer een stukje wijzer geworden.

12. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Hoi Stephan, leuk om te lezen dat je het ook een mooi model vind geworden. De 'woeling' waar je over spreekt is echter geen woeling, maar een zogenaamd 'plat bindsel' of gewoon bindsel.

Stephan Kertész vindt dit leuk.
  13. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Hans, wat de zoom betreft, dat is natuurlijk helemaal niet erg, maar ik had voor ogen om alle zomen buiten de zichtkant van het model te houden, vandaar dat ik daar een melding van maakte omdat dat dus mis is gegaan met het laatste zeil.

Mijn slechte rug zal de rest van mijn leven wel een belemmering blijven, dat is nu eenmaal niet anders. Op het moment ben ik mijn pijnmedicatie aan het afbouwen en dat geeft wat klachten die waarschijnlijk wel weer over gaan als ik niet te veel hooi op mijn vork neem. Jaren lang gebruik van opiaten voor de pijn kost uiteraard wel wat tijd voor het lichaam om te wennen zonder deze medicatie.

14. Prutsertje

Prutsertje

Lid geworden:
    2 apr 2019
    Heel veel sterkte Piet! Fijn te zien dat je enthousiasme en passie, ondanks de flinke klachten er gewoon is! :)

pietsan vindt dit leuk.
  15. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Nou Piet, ik hoop dat het steeds beter met je zal gaan zodat we nog lang van je "leerzame" bouwwerken en verslagen kunnen genieten.

16. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Dank je wel Koos, maar geen zorgen want ik heb nog geen ambitie om het bijltje erbij neer te leggen, er staan nog wel een paar modellen op mijn verlang lijstje.

cees050 en Jaques vinden dit leuk.
  17. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Ik val wel in herhaling Piet, maar dit wordt een prachtig scheepje wat je daar aan het maken bent.:wave

18. a3seidel

a3seidel

Lid geworden:
    22 nov 2012
    Nou Piet dat was weer eens echt lekker genieten van de bouw en het uitvoerig verslag die je ervan gemaakt hebt. Ik heb het al eens eerder gezegd maar het subtiele kleurgebruik van de “oude” verf kleuren vind ik prachtig!!!, of zoals men dit in Engeland zo mooi kan zeggen: less is more. De gedetailleerde 1- en 2 schijfsblokken op het plaatje van de topschoot (met blauwe pijl) spreekt voor mij boekdelen over de kwaliteit van de gehele kit.

Laatst bewerkt: 3 sep 2019
    pietsan vindt dit leuk.
  19. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Dank je wel Adri, wat de kleuren betreft ben ik het natuurlijk helemaal met je eens, ik hou van subtiele kleur op mijn modellen. Dat is natuurlijk een kwestie van smaak, want andere bouwers houden weer van veel verschillende kleurtjes. Ik ben van plan om de 7 Provinciën te gaan bouwen, alhoewel dat nog wel even kan duren omdat ik eerst wat andere dingen ga doen, maar die gaat er zeer waarschijnlijk ook heel anders uitzien als bijv. hoe Hans Groenenberg haar bouwt en doel ik ook met name op de kleur. Ik heb al heel wat foto's van het internet en ga daar een keus uit maken, veel houttinten weer en net als de sovereign die ik heb gebouwd met subtiele "oude" kleuren en zeker géén wit onderwaterschip. Want ondanks dat dit vroeger zo werd gedaan vind ik dat op een model niet mooi. Een beetje dit idee gaat het worden maar dan zonder het witte onderwaterschip,
    De-Zeven-Provincien-Stern-View.jpg
    Je ziet wel dat de spiegel hier heel wat minder 'harde' kleuren heeft en dat vind ik nou een stuk mooier:)

TIMBERWOLF, Jaques, a3seidel en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Emiel Schong

Emiel Schong

Lid geworden:
    28 aug 2019
    Bekijk bijlage 332520

Deel Deze Pagina