steam launch

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Martin7876AA, 26 okt 2023.

1. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    @brutus.
    Het is dus een klein beetje "bangmakerij". Dat is dus gelukt bij mij want ik heb er altijd heel goed op gelet. ;)
    @Jan Walpot.
    Blanke spiritus is toch hetzelfde als de bio-ethanol dat hier verkocht wordt voor je gourmet set? Dat wordt ook "ondrinkbaar" gemaakt door toevoeging van een beetje methanol. Ik koop het b.v. bij ac tion.

Jan Walpot en Potter vinden dit leuk.
  2. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Min of meer. Ook weer niet echt, maar je moet het zo zien: Droogstoken KAN je ketel beschadigen, maar het kan zelfs bij vol vuur, zomaar 3 tot 5 minuten duren voordat je zelfs maar in de gevarenzone komt. Het vuur staat in de vuurgang, en die is weliswaar droog op dat moment, maar koper geleid warmte vrij goed, en voert dus een aanmerkelijk deel af naar de koudere zones van de ketel, en je bent echt serieus aan het doorstoken voordat je de vuurhaard op "desoldeer-temperaturen" hebt.
    Bij stalen ketels is het een groter probleem, want staal geleidt de warmte fors minder goed dan koper, en lokaal oververhitten kan dan een stuk makkelijker optreden.

Om je een idee te geven: https://www.modelbouwforum.nl/threads/chinese-stoommachines-is-het-wat.285524/page-14#post-4312656

Dat oliebakje is 7 x 1 cm, ongeveer, en ik had TWEE hobbybranders tegelijk nodig om de bodem te solderen en dat was nog steeds rampzalig slecht. Ik kon de bodem NIET in één keer doorvloeien. Ben bijna een kwartier aan het stoken geweest.
    Mijn ketelbrander is denk ik ongeveer zo krachtig als twee hobbybranders samen.

Ik WAS superbang voor droogkoken, ik ben nu alleen nog maar voorzichtig, want het grootste risico is knappende peilglazen of verhardende O-ringen om dat peilglas.

Maar dat laat niet weg, dat je als het even kan, ten allen tijde droogkoken moet voorkomen.
    Om die reden heb ik een driestandenschakelaar op mijn branderregeling: "Waakvlam", daarmee kan de ketel oneindig droog staan, handmatig, gebruik ik om op te stoken, en automaat, voor normaal bedrijf, en een alarmstand voor als de druk wegzakt bij "vol vuur". Dat kan maar op twee manieren optreden: Vuur uit of ketel leeg.
    Om die reden ook de voedingspomp op een handmatige en automatische stand, waarbij handmatig het maximum ongeveer 2,5 keer zo hard pompt als de automaat. Maar ik heb dan weer géén laagwater alarm. Daarvoor heb ik de spullen niet. Je moet wat, keuzes, keuzes...
    Dat heb ik opgelost door een temperatuuralarm op de voedingwater leiding: Als de pomp om wat voor reden dan ook uitvalt, koelt die leiding af, en beneden de 55 graden (allerlaagst optredende temperatuur tijdens normaal bedrijf) gaat daar dus ook een alarm op af. Er kan bijvoorbeeld vuil in de zuigklep komen, en dan valt de pompwerking weg. O.i.d...

Gelukkig is mijn boot open, en er zijn altijd wel momentjes waarbij ik visueel het ketelpeil kan controleren. Het moet echt HEEL gek gaan, wil ik met laag ketelpeil rondvaren.

Laatst bewerkt: 18 nov 2024
    Jan Walpot, Potter en Jinny vinden dit leuk.
  3. Martin7876AA

Martin7876AA

Lid geworden:
    31 jan 2020
    ik maak gebruik van een stoomdruk geregelde gasklep.
    bij meer dan 3 bar gaat gas op waakvlam dus geen stoomdruk gas vol open.
    dus bij 2 bar gaat het gas steeds meer afnemen tot waakvlam bij 3 bar en meer.
    misschien totaal overbodig maar geef wel wat gerust stelling
    gr Martin

Potter vindt dit leuk.
  4. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Nee hoor, dat is NIET "totaal overbodig", en zelfs gewoon een hele nette ketelregeling, alleen doet het niks voor een droogkook situatie, want dan valt de keteldruk juist weg en gaat je vlam naar vol open.

Zo'n regelaar werkt gewoon goed, zei het met een vrij grote proportionele band van 1 bar, waardoor je keteldruk vrij veel kan fluctueren tussen deadslow en volle kracht. Daar is verder niets mis mee. Wel de membranen in de gaten houden, die kunnen verharden en scheuren, en dan werkt het niet goed meer, en gaat de vlam naar continue vol open. Even een krul in de meetleiding (stoomdruk naar regelaar) zodat het membraan uitsluitend in contact komt met water.

Potter en Jan Walpot vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina