Ster en meer cilinder motoren info topic. O.a: Seidel, Moki, Brown Bear, Saito e.a.

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Teus, 8 feb 2010.

  1. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
  2. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Den Haag
    En de groeten uit Saito ...

    [​IMG]
     
  3. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.785
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  4. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.844
    Wolfgang seidel heeft weer zen ontwerp verkocht
    de nieuwe seidel motoren worden wel in duitsland gemaakt maar niet meer door wolfgang
    de reden is me niet bekend
     
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.720
    Locatie:
    Ede
  6. Paul Siemons

    Paul Siemons

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Wommelgem, Antwerpen, Belgie
    Ron schreef: "die heeft slechts een klep per cilinder"
    Klopt ook Ron : het was dan ook een Gnome Le Rhone 'Monosoupape'
    upload_2018-8-14_10-48-2.png
     
  7. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Seidel???

    Ik begrijp absoluut niet waarom er geen verbeteringen zijn toegepast, zoals dichte tuimelaar behuizingen, omsloten stoterstangen, betere diffusor inlaat motor, gewicht reductie,enz, enz.
    Nu blijft het een bewerkelijk ding als je zo'n motor regelmatig gebruikt.
    Zie het als opbouwende kritiek.
    Maar misschien ben ik wel verwent met m'n Brownbear, tanken, starten en vliegen, uren en uren en uren vliegen in plaats van om de 5 vluchten de boel smeren en nieuwe stoterstangen plaatsen.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  9. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Gisteren geprobeerd de Magnum 400 die ik van Edwin heb overgenomen te starten.
    Niet zo'n succes helaas;

    eerst wilde 1 cilinder niet mee, en ik hoorde af en toe een tikje
    plug vervangen, toen leek t of ze alle vijf gingen, maar het tikken werd erger.
    motor afgezet.

    Van de cilinder waar de tik vandaan leek te komen het kleppendeksel gelicht.
    Veel speling op 1 van de tuimelaars, ook zijdelings (dat moet niet kunnen toch?)
    wat verder opviel was dat dat deel helemaal droog was.
    Een ander kleppendeksel gelicht, en daar zat wel een olie film.

    Nu is de vraag wat ik het beste kan doen;
    zelf uit elkaar halen en gaan zoeken, voelermaatjes en shimringen kopen om de tuimelaars spelingsvrij te krijgen.
    revisiedraadje hier op mbf en hopen dat de experts hier me kunnen helpen.

    Edwin vertelde dat hij contact met Dick van BB motoren had gehad om m na te kijken, maar als er zoveel mis is
    wordt dat een dure grap vrees ik.

    Is er wellicht iemand anders die eens met me mee kan kijken, die dat leuk vindt?
    Ik rij graag met die motor ergens heen, en ik zou er ook graag zelf meer van leren (basis technische kennis is wel aanwezig)

    ben benieuwd naar de reacties

    grt
    Femmo
     
  10. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.355
    Locatie:
    Rutten
    Hee femmo, dick had het toen over een 200 euro daar zaten ook nieuwe stoterstangen bij. Deze zijn vam aluminium en blijf je afstellen.

    Het is wel vreemd dat hij ineens tikt bij mij liep hij prima. En daarna alleen maar in de kast gelegen.

     
  11. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Ik neem je niks kwalijk edwin
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.611
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Aluminium stoterstangen??? Da's raar.... alle andere ASP/Magnum motoren hebben gewoon stalen stoterstangen....
    Overigens kun je doodsimpel gewoon bij de modelbouw winkel een stukje staaldraad van de juiste dikte kopen, op de juiste lengte afkappen en de eindjes heel licht bol slijpen. Is niet zo heel moeilijk.
    Shimmen moet je ook niet al te moeilijk over doen, als er een ringetje tussen past is het al gauw goed, dat hoeft echt niet op de 5 honderdste precies.

    Als er iets met het drijfstangen samenstel is, zorg in elk geval dat je altijd de circlips waarmee die bij elkaar gehouden worden ALTIJD vervangt als het uit elkaar geweest is.
     
  13. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.355
    Locatie:
    Rutten
    Dat werd me gezegt bert of t waar is weet ik niet. Jij weet t beter...
     
  14. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.355
    Locatie:
    Rutten
    Wie heeft mij overgehaalt om m te verkopen?

    Hij zou bij mij in de corsair komen maar niet voordat hij uit elkaar is geweest.

    Bert is wel leuke klus voor jou
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.611
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haha, nee hoor... als ik het wist, hoefde ik het niet te vragen of het echt zo was... :D....
     
  16. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Maakt niet uit hij heeft gelopen en gaat weer lopen.
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2018
  17. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Laatst bewerkt door een moderator: 21 aug 2018
  18. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Tja die kan ik me niet veroorloven helaas
     
  19. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Dacht ik ook Femmo maar na een persoonlijk babbeltje met Dick v.d. Veldt bleek er veeeeeel meer mogelijk dan ik in eerste instantie dacht.
    Goedkoper in ieder geval dan een Moki en van en met een veel betere kwaliteit en service dan b.v. Magnum, ASP of UMS (Seidel) (ik heb diverse ASP's en Magnum's open gezien met lelijke schade)
    En de aversie van een hoop vliegers over methanol motoren tot over benzine motoren begrijp ik in ieder geval niet.
    Geen ontsteking die stuk kan gaan, (KISS principe) betere koeling en duidelijk meer vermogen per cc's.
    Een 102 cc 5 cilinder die een 28X12 propeller naar de 5400 rpm's op de grond trekt, en in de lucht makkelijk naar de 6700 toeren loopt zonder het te warm te krijgen.

    Enne, goedkoop zal deze hobby nooit worden, toch?

    Ger.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 aug 2018
    Bart83 vindt dit leuk.
  20. Ronald van Aken

    Ronald van Aken

    Lid geworden:
    5 okt 2006
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hier voeg ik niets aan toe helemaal waar als Brown Bear motors c.q Dick v/d Veldt gebruiker resp. de Ypsilon 43 en Penta 54. Ook bij mij tikkie en lopen.

    Ronald
     

Deel Deze Pagina