Ster en meer cilinder motoren info topic. O.a: Seidel, Moki, Brown Bear, Saito e.a.

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Teus, 8 feb 2010.

  1. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.315
    Locatie:
    Thuis
    Die heb ik ook in handen gehad maar heb hem laten gaan… ik vond hem te prijzig
    Van de beste man heb ik een saito 200 ti en een ASP 65cc 5 cilinder over genomen
    Ben reuze benieuwd waar je de Seidel in gaat zetten…. Ik ben er voor mijn ASP nog niet 100% uit… waco, stearman, sfocke wulf, of toch een Pitts M12 :rolleyes:
     
  2. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.922
    Locatie:
    groningen
    Bestaat niet.

    ;)


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2023
  3. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.785
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik ben ook wel benieuwd wat het wordt.
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2023
  4. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.922
    Locatie:
    groningen
    Is een grapje, hè, dat ik dat zo neer zet.

    Maar wordt blijkbaar niet begrepen.

    Zal het aanpassen.


    jan.
     
    Bertus, coen_l en AHoogendijk vinden dit leuk.
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.249
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Maak je niet druk Jan.
    Tegenwoordig moet je overal rekening mee houden hoe je dingen verwoordt.
    Blijf gewoon jezelf en zeg de dingen hoe jij wil.
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  6. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.785
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Als ik het terug lees, ook wel wat scherp gereageerd, is aangepast.:friends:
    Groet, Nico
     
    Hans Rijkuiter, jan brilman en Bertus vinden dit leuk.
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.720
    Locatie:
    Ede
    Persoonlijke voorkeur voor een great lakes special . images (5).jpeg
     
  8. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.315
    Locatie:
    Thuis
    Dat is inderdaad een hele mooie, een warbird of pits vraagt al snel om hem hard te vliegen…
    Ik wil de ASP radial in een goed vliegend ding laten ronken en genieten van de sound…
    Ik denk niet dat een pitts M12 rustig te vliegen is…. Dus een Waco, stearman, of great lakes special zal het gaan worden… komend najaar maar eens een tekening of bouwkit opscharrelen
     
  9. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.315
    Locatie:
    Thuis
    Idd een heel mooi toestel

    929181E0-3939-4A54-BB18-D427E5401F3B.jpeg
     
  10. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.267
    Locatie:
    rotterdam
    Voor wat de prijs betreft wat je voor zo'n motor uitgeeft is denk ik persoonlijk wat je ervoor over hebt.
    Ik vindt het het geld meer dan waard(vandaar de aanschaf).

    Vandaag het carter deksel eraf gehaald om te kijken tot hoever de conserverings olie is opgedroogt.
    Ik was totaal verbaasd dat alles nog na zo'n lange tijd(ruim 16 jaar) best wel vettig eruit zag en aanwezig is en ook voelde.
    Ook had ik verwacht dat er misschien wat vliegroest aanwezig zou zijn maar daar is totaal niets van aanwezig.
    alles nog mooi glanzend van de conseverings olie(en dat na zo'n lange tijd ).

    Ook de grote O-ring voor het carterdeksel is nog in uitstekende staat(niet verteerd of ingedroogd).

    Gezien dat het binnenwerk er nog zo netjes uitziet denk ik dat de kleine gaatjes die in de drijfstangen zitten voor de smering van de pistonpennen niet dichtgeslipt zijn(misschien voor de zekerheid toch nakijken want als die geen (goede) smering krijgen dan is het gauw gebeurd met dit motortje omdat deze motoren een laag olie percentage(6 á 7 % na ingelopen te zijn) hebben.
    Dit motortje is uit het jaar 2007(of misschien wel 1907 gezien de vormgeving) , 20 maart met serienummer 014.

    S8300004.JPG

    S8300003.JPG

    De volgende stap is het voorste lager nakijken hoe dat eruit ziet.

    Mvgr Hans
     
    serge pot vindt dit leuk.
  11. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.922
    Locatie:
    groningen
    Kielvlak doet wat aan een Staggerwing denken, geloof ik . . .

    Apart.


    jan.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  12. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.315
    Locatie:
    Thuis
    Mee eens, dit is zeldzaam en vind je niet snel weer… ik heb er aan getwijfeld maar heb hem laten gaan want ik heb immers al 2 mooie motors aan mn collectie toegevoegd, ik zou hem toch niet vliegen maar op de plank tentoon stellen… om te vliegen neem ik de ASP, of anders een UMS, de Seidel is een juweeltje en eigenlijk zonde om te gebruiken :rolleyes:
     
  13. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.267
    Locatie:
    rotterdam
    De ums 77cc heb ik ook.
    Deze heb ik verleden jaar aangeschaft maar de Seidel hoort gewoon bij de kist die ik ga bouwen.
    Er zijn van dit type nog maar weinig over in het eggie waarvan er 1 op zeker nog vliegwaardig is.
    Op de modelvliegvelden is dit ook een zeldzaamheid zoals nog meerdere kisten die absoluut de moeite waard zijn om te bouwen en vliegen.

    Mvgr Hans
     
    serge pot vindt dit leuk.
  14. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.267
    Locatie:
    rotterdam
    Vandaag het voorste lager nagekeken.
    Even de prop meenemer eraf en dan het platte afdekringetje eraf wat het kogellager stofdicht maakt.
    De eerste indruk is dat er nog voldoende kogellagervet in het lagertje zit maar het ziet er wat glazig uit.
    Daarom maar voor de zekerheid vers kogellagervet erin gepropt zodat ik zeker weet dat het kogellagetje de komende tijd soepel zal ronddraaaien en geen koffiemolen geluid zal gaan maken.


    Dit foto'tje laat het oude kogellagervet zien wat erin zit.
    S8300005.JPG

    Op dit foto'tje is het nieuwe verse kogelagervet te zien.

    S8300007.JPG

    Wat ook een leuk detail is is de klemring voor de propmeenemer.
    Deze bestaat uit 2 konische ringetjes(i.p.v 1 konische klemring) die in elkaar vallen en zodoende de propmeenemer klemvast zet en uitlijnt op de as.
    Op deze manier zit de propmeenemer altijdt haaks op de as en is de kans op een slingerende propeller uitgesloten.

    S8300006.JPG

    Mvgr Hans
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2023
    Demaic en coen_l vinden dit leuk.
  15. Erikko

    Erikko

    Lid geworden:
    12 sep 2015
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Hoofddorp Noord Holland
    Ook leuk, uit dezelfde vitrine :)
    WhatsApp Image 2023-08-21 at 16.44.35.jpeg
     
  16. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.267
    Locatie:
    rotterdam
    Dit is ook een hele mooie motor.
    En ik hoor een heel zacht zielig stemmetje dat vraagt( en misschien wel bedelt )om opgestart te worden.:(

    Mvgr Hans
     
  17. Erikko

    Erikko

    Lid geworden:
    12 sep 2015
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Hoofddorp Noord Holland
    Dat gaat zeker gebeuren, waarschijnlijk op een Fokker D VII of Gipsy Moth
    Hebben jullie tips voor een goede kit voor een Gipsy Moth?
     
  18. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.267
    Locatie:
    rotterdam
    Daar ga je heel veel plezier aan beleven Erikko.
    De kisten die je opnoemt zijn een paar mooie kisten voor deze motor.
    Is misschien een Curtis Jenny ook een optie?

    Vandaag een cilinder van de Seidel eraf gehaald om te kijken of het smeer gaatje die de pistonpen van olie moet voorzien niet dicht zit.
    Dit gaatje was nog helemaal open dus ga ik er ook maar vanuit dat dat ook bij de andere drijfstangen het geval is.
    Demonteren ging best wel gemakkelijk maar om het zuigertje weer in de cilinder te krijgen gaat best wel een gevechtje worden omdat de passing erg accuraat is.
    Misschien wel te accuraat maar daar zal uiteraard wel een rede voor zijn.
    Dit is fijn mechanica van de hoogste orde en de precisie moet erg nauwkeurig zijn.

    De cilinder en zuiger gedemonteerd.
    S8300008.JPG

    Het gaatje in de drijfstang is helemaal open en er zitten geen aangekoekte olie resten aan(kan eigenlijk ook niet omdat het motortje nog niet gedraait heeft).
    Misschien wat ingedroogde olie maar dat is ook niet het geval.
    Dus de spoeling met olie voor de pistonpen mag geen problemen opleveren.
    S8300011.JPG

    Het zuigertje heeft 2 zuigerveren.
    Als ik het goed bekijk lijken deze zuigerveertjes een beetje oversized.
    Dit wordt denk ik één van de moeilijkheden om het zuigertje weer in het cilindertje te krijgen.
    S8300009.JPG

    Wat mij opviel aan de pistonpen is dat er aan de uiteinden geen kunstof eindkapjes zitten maar zoals ik het kan zien aluminium eindkapjes(het kan ook witmetaal zijn).
    Ook kan je zien dat er nog een heel klein aluminium puntje in het midden van het zuigertje zit van de draaiwerk.
    Dit zuigertje is dus niet helemaal vlak aan de boverkant(misschien een slordigheidje.Ik weet het niet).
    Ik zou persoonlijk dit vlak maken.(of het echt wat uitmaakt weet ik niet).
    S8300010.JPG

    De binnenkant van de cilinder is voorzien van een stalen bus zoals ik heb kunnen zien.
    De schuine kant aan de binnenkant gaat niet door tot en met de stalen cilinderbus dus de binnenkant heeft een randje zitten(misschien 0,5 mm) en dat is dus waar ik het eerder over had dat dat best wel een gevechtje gaat worden om het zuigertje weer terug te plaatsen in het cilindertje(de zuigerveertjes zullen tegen dat randje komen en belemmeren dat het zuigertje verder het cilindertje ingeduuwd kan worden).
    Er zal gegarandeerd daar wel een stukje gereedschap voor bestaan om het zuigertje in de cilinder te krijgen maar die heb ik zowiezo niet.
    Of er is een truukje om dit gemakkelijk voor elkaar te krijgen.
    Ik weet het niet dus dat moet ik uit zien te vogelen
    Misschien heeft iemand een briljante suggestie?

    S8300014.JPG

    Al met al weer een beetje leerproces om deze hindernis op te lossen.

    Mvgr Hans
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2023
  19. Paul Siemons

    Paul Siemons

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Wommelgem, Antwerpen, Belgie
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.720
    Locatie:
    Ede
    Origineel is eigenlijk een rol dun verenstaal met daaromheen een slangenklem konstruktie . Screenshot_2023-08-24-12-26-23-15_bb6ed24abf00d6b563dca7a22ded12cf.jpg

    Je zet dan eerst de binnenkant van de klem en de zuiger zelf in de olie en draai dan rustig de klem dicht .
    Je kunt dit namaken mbv opgerold katoen koper en deze mbv een trekbandje of fijne slangenklem .let wel op eventuele aanwezige slotpennen .

    Wat ik zo zie aan de cilinder zit er al een zoekrand waardoor je eigenlijk d zuiger rechtstreeks zou moeten kunnen plaatsen mits je dit met beleid doet en de zuiger veren helpt .
     
    Helikapoter en AHoogendijk vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina