Stick bediening

Discussie in 'Duikboten' gestart door Pjoeter, 31 dec 2005.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.715
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Mathijs,

    Ook een mooie oplossing! In de walrus heb ik een relais zitten dat de diepteregelaar loskoppelt zodra er achteruit wordt gegeven. in die vaarrichting werkt de regelaars dan anders verkeerdom.

    Of met een schakelmodule waar je het schakelpunt met een potmetertje af kunt stellen. Deze parallel aan de regelaar op de ontvanger aansluiten, en op de uitgang van het printje een relais dat de trim op de ballasttank los kan koppelen of weer de normale puls uit de ontvanger kan doorgeven. De horizontaal regelaar hoef je niet los te koppelen, bij erg lage snelheden werken de roeren toch minimaal, en zal de boot uit z'n eigen al wel horizontaal blijven. Met de potmeter kun je dan afstellen bij hoeveel vermogen de trimregeling losgegooid word.
     
  2. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Ahoi,

    Het aansturen van de duikroeren is niet alleen een kwestie van 'hoe wil je met de boot varen', maar wordt ook beïnvloed door je gevoel van 'waarheidsgetrouw' zijn van de boot. Een boot op ware grootte zal in 99% van de gevallen beide duikroeren 'tegengesteld' gebruiken, maar de hoek van deze roeren zal in principe niet 'recht-evenredig' zijn. Gelukkig zijn er uitzonderingen: de klasse 206 gebruikt zijn voorste duikroeren maar tot een snelheid van 4Knts...
    Het voordeel van het 'onafhankelijk' van elkaar aansturen van de voorste en achterste duikroeren is dat je ze zowel 'tegengesteld' als parallel kunt inzetten. Je bent natuurlijk zelf wel verantwoordelijk voor de mate waarin je ze aanstuurt.

    Dan een stukje 'sub-aqua-dynamica':

    Een onderzeeër op ware grootte heeft te maken met véél grotere (water)drukverschillen en wordt daardoor sterk beïnvloed door allerlei effecten die daardoor plaatsvinden. Zo zal een echt schip continue bezig zijn met trimmen van ballast (in en uit/links en rechts/voor en achter) om horizontaal en op diepte te blijven. Een modelonderzeeër heeft slechts in beperkte mate hiermee te maken, zeker als je (zoals in de Nederlandse wateren die meestal de kleur van erwtensoep hebben) meestal maximaal op periscoopdiepte vaart. Misschien 's een keer een halve meter diep, maar meer niet.
    Voor een model-sub geldt daarom dat je de boot aftrimt op 'neutraal drijfvermogen' bij ongeveer 85% vulling van je ballasttanks. Meer is zinken als een baksteen, minder is een beetje meer boven water. Deze trimming vindt plaats bij snelheid 0... Ga je varen dan doen de duikroeren m.b.v. de voorwaartse snelheid het werk: zij zorgen er dan voor dat je dieper of hoger in het water gaat liggen; dus NIET de ballasttanks!!! Met de 85% vulling van je ballasttanks kan je met een modelsub zonder problemen tot een metertje of wat mooi horizontaal varen, zolang je maar snelheid hebt. Vergelijk het met een vliegtuig: zonder snelheid heeft het ding verrekte weinig 'drijfvermogen' maar als je je voorwaarts beweegt stuur je het ding zonder problemen met je roeren van de ene hoogte naar de andere...

    Een druk-trim-systeem zoals het TAES systeem van Engel, waarbij je via je zender in kan stellen dat de boot automatisch een bepaalde diepte probeert te handhaven door het innemen/lozen van ballast heeft dus alleen zin bij geen tot zeer lage snelheden.
    Ik zie dit eigenlijk aleen als 'demo' vlak aan de kant of in een zwembad of kraakhelder water met lichte zandbodem zin hebben!!!

    Dus: bij 'neutraal drijfvermogen' kan je echt heel netjes varen op je duikroeren, zonder trimsysteem. Leg je de boot op een meter diepte stil, dan is de kans aanwezig dat hij 'doorzakt' omdat hij op dat moment een negatief drijfvermogen heeft (veranderde waterdruk buiten het schip en door de druk verkleinde WTC=minder volume=minder drijfvermogen). Pas dan is een trimsysteem of proportionele duiktank handig.

    Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is. Zo niet, dan even pingen!!

    Jos
     

Deel Deze Pagina