Stijgen bij meer gas

• Topicstarter Topicstarter Arno78
  • Startdatum Startdatum
A

Arno78

Guest
Hall0,

Ik ben een beginnend m0delvlieger en ik heb al een paar vluchten gedaan 0p een g0lfterein met mijn r0bbe charter 6,5cc.
En dat z0nder les en schade. :D

Nu heb ik eigenlijk 2 dingen die ik steeds tegenk0m.

Als ik gew00n rustig vlieg, gaat hij netjes recht v00ruit.
Als ik meer gas geef, gaat het t0estel aut0matisch klimmen, wat kan dit zijn? Het balanspunt lijkt mij g0ed.

Een tweede pr0bleem is dat als ik naar rechts 0f links stuur met het staartr0er, hij net heel iets scheef blijft staan bij terugk0mst.
Hierd00r stuurt hij t0ch steeds.
Ik heb geen speling 0p de draad, de serv0 k0mt wel g0ed terug en de staartverbinding zit 00k 0p het schernierpunt met de 00gjes.
Ik heb wel het idee dat het draad wat meebuigt steeds, hij is vrij dun.
Z0u dat het misschien zijn?

Gr0eten Arn0.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het gaan stijgen bij meer gas is voor een trainer heel normaal. Dit wordt veroorzaakt (in hoofdzaak) door de grote instelhoek van de vleugel, dit effect kun je verminderen door de motor een grotere downtrust te geven. Het "door" blijven sturen kan goed door de slappe kabel komen.

De standaard charter met een 6.5cc moet worden aangepast door de vleugel aan de achterkant 1cm hoger te zetten, dan is het effect veel minder. Dit moet omdat de charter ontworpen is lang geleden voor motoren met veel minder vermogen. De 6.5cc is eigenlijk te veel en dus moet je de vleugel instelhoek verminderen.

De aansturing van het staartroer kan wellicht iets te zwaar gaan waardoor hij niet precies in het midden terug komt. De stuurkabels een beetje voorbuigen kan helpen en ook smeren met siliconen olie kan goed helpen.

Zo'n golfbaan is wel een mooi stukje strak gras ;)

De Charter heeft volgens mij een A-symetrisch vleugelprofiel.
Dat betekent dus meer stijging (lift) naarmate de snelheid toeneemt.

De roeren moeten spelingvrij zijn en de kabels mogen niet gaan zwabberen als je het roer met de hand heen en weer probeert te bewegen. Juist dat moet allemaal zo stijf mogelijk zijn.

Zoals Tadango al zegt zou een wig onder de achterzijde van de vleugel al heel veel helpen.

Maar dan nog zal de kist met meer gas gaan stijgen maar da`s ook logisch.
Meer snelheid is meer lift is stijgen.

Daar ontkom je niet aan met deze kist, alleen perfect symetrische modellen hebben hier geen last van.

Daarom is de trimfunctie zeer handig en kun je deze gebruiken bij verschillende snelheden.
Dit fenomeen is ook de reden dat echte vliegtuigen een trim hebben.

Als makkelijkste optie zou ik hem meer motordomping geven (propellor meer naar beneden gericht) .Graadje of 4 denk ik.

Met een computer zender kan je misschien ook wat down inmixen op volgas dan vangt hij het meeste al voor je op zonder dat je moet tegen sturen.

Als je roer met een stuurstang zit (duw/trek) er voor zogen dat je hem om tenminste 15cm vast zet aan de romp (buitenmantel) en zorgt voor zo min mogelijk bochten dat hij soepeltjes loopt. Invetten werkt altijd.

Beetje speling op dit soort kisten kan ook geen kwaad dan lijnt hij zich zelf uit. Zo werkt het bij de autotjes ook. Zonder speling blijf je sturen

Wat ook kan:

Veel computerzenders hebben een mix, hiermee kan je het hoogteroer zodanig meemixen dat hij down geeft bij meer gas. Door uitproberen en afstellen kan je hem zo krijgen dat hij netjes rechtuit blijft vliegen.

Kan ook door de motor naar beneden te richten of gewoon down geven. Bijna alle trainers doen zo, de calmato heeft een half-sim. profiel die doet het minder maar nog steeds wel een beetje.

succes! :D

gr,
niels

Motordomping zou de uitkomst zijn. Wat ook kan -dat had ik in 1995 bij een charter bouwkit- dat de vleugel aan de achterzijde met maar liefst 1 cm moet worden opgehoogd, de instelhoek was niet goed vanuit de bouwdoos destijds.

Grt.

zelf een perfect symetriche profiel heeft hier "last" van
hier is geen oplossing voor!!! wen er maar aan het is gewoon een eigenschap van een vliegtuig.
het is niet voor niks dat het gas eigelijk het echte hoogte roer is.

zelf een perfect symetriche profiel heeft hier "last" van

Ben ik toch niet helemaal met je eens Bert, al mijn kisten heb ik zo afgesteld (zonder mixers) dat ze toch echt niet stijgen of dalen bij een gaswisseling. Het is soms even gepuzzel met de motordomping (instelhoeken heb ik tot dusver niet hoeven veranderen) maar uiteindelijk lukt het altijd.

Grt.

dan moet je echt beter leren vliegen :wink:
het kan namelijk niet anders dan dat je een aanvalshoek hebt, die heb je nodig om lift te krijgen.
en als je die hoek niet verander met de snelheid krijg je meer of minder lift.

Dit fenomeen is ook de reden dat echte vliegtuigen een trim hebben.

Je moet toch altijd voor een bepaalde "cruise" snelheid trimmen?
Als ik ga vliegen moet ik altijd (een beetje) trimmen...
Wat voor zender heb je?

Klopt Gary,

Je hoort mij ook geregeld trimmen tijdens het vliegen met de wat grotere kisten.
Dit komt dus door hetgeen wat hiervoor al gemeld is.

Theoretisch hoort bij elke snelheid een eigen triminstelling, praktisch ligt dit zeer dicht bij elkaar (ook in de echte luchtvaart gaat het vaak maar om graden dus kun je voorstellen hoe klein dit bij de modellen is).

Wat ook kan:

Veel computerzenders hebben een mix, hiermee kan je het hoogteroer zodanig meemixen dat hij down geeft bij meer gas.

Da's een linke. Een uitgetrimd vliegtuig waarvan de motordomp correct is zal gaan stijgen als de snelheid toeneemt en dalen als de snelheid afneemt, los van de stand van het gas. En dat moet ook.

Als je down gaat mixen met het gas heb je een potentieel gevaarlijke situatie. Als je namelijk langzaam vliegt en ineens vol gas geeft heb je DIRECT de down trim maar de snelheid is nog laag. Met andere woorden, het toestel zal duiken. Niet wat je verwacht en niet wat je wilt als je op het laatste moment besluit je landing af te breken en vol gas geeft. Dan wil je omhoog, niet omlaag.

Andersom: als je die mixer zo hebt afgesteld dat hij bij vol gas rechtuit vliegt en je doet ineens het gas dicht zal hij omhoog schieten. Terwijl een vliegtuig als je het gas dicht doet hoort te gaan dalen.

het kan namelijk niet anders dan dat je een aanvalshoek hebt, die heb je nodig om lift te krijgen.
en als je die hoek niet verander met de snelheid krijg je meer of minder lift.

Laat ik het anders zeggen; uiteraard zakken mijn toestellen met betrekkelijk weinig gas, wanneer ik echter netjes horizontaal vlieg op een normale snelheid -vanaf grofweg halfgas- en ik geef volgas, dan stijgt of daalt het toestel niet, in dat opzicht zijn ze dus volkomen neutraal, wat de aerodynamica-theorien ook mogen zeggen:)

Grt.

Elk vliegtuig zal stijgen als je gas geeft en weer dalen als je gas terug neemt, dat is gewoon een natuurwet. Natuurlijk willen wij modelvliegers dat niet dus gaan we "truukjes" gebruiken om dat te voorkomen. De meest gebruikte truuk is de motor een bepaalde domping geven. Dat werkt meestal behoorlijk goed maar het is niet erg economisch. 8O Je gaat namelijk een flink deel van je motor vermogen "weggooien" om de neus naar beneden te trekken zodat het vliegtuig horizontaal blijft vliegen.
In de "echte" vliegtuigen zal je dit niet tegen komen. Daar wordt het hele vliegtuig zo gebouwd dat het bij kruissnelheid zo veel mogelijk netjes horizontaal vliegt. Vlieg je langzamer dan zal je up moeten houden anders zak je. Helaas krijg je daar vrij snel een beetje lamme arm van dus heeft men daarvoor de trim uitgevonden. Met de trim zet je het hoogteroer zo dat je weer netjes horizontaal blijft vliegen.
Als je sneller gaat vliegen moet je natuurlijk down geven en dat kan je ook wegtrimmen.
Omdat te berijken hoeft het hoogteroer maar vrij kleine uitslagen te maken. De trim in de vliegtuigjes waar ik mee gevlogen heb werkte met een wiel dat vertikaal in het midden console zit. Dat wiel kan je bijna twee slagen rond draaien maar vaak is 10° al voldoende.
Daar zit nu het probleem voor ons modelvliegers, de trim is meestal te grof. Één stapje meer of minder is vaak al te veel. We zullen dus ook met het gas moeten "spelen" en ook de motordomping is een aantrekkelijk alternatief.
Dus gebruik gerust motordomping om dit "probleem" op te lossen maar denk erom dat het niet altijd alles oplost. Vooral als je een erg sterke motor hebt op een vliegtuig met een behoorlijk geprofileerde vleugel (een Calmato met een 10cc of zo iets) dan zal dit effect ook erg sterk zijn. Daar zal je altijd je trim moeten gebruiken.
Vliegtuigen met symetrische vleugels zoals de kunstvlucht modellen waarmee Alexzz vliegt kunnen veel meer met de motordomping berijken. De lift die deze vleugels opwekken is vrijwel geheel afhankelijk van het invalshoek. De motor hoeft de neus veel minder naar beneden te trekken om al voldoende lift te verminderen. Deze truuk om stijgen en dalen bij gas wisselingen te voorkomen werkt bij dit soort modellen ook beter dan bij trainer modellen. De verliezen zullen dus ook minder zijn maar toch zullen ze er zijn.

In de "echte" vliegtuigen zal je dit niet tegen komen.
In het vervolg dan even beter opletten.

Ook echte vliegtuigen hebben een motordomping van een aantal graden EN zijstelling :yes:

Hallo,

Ik ben een beginnend modelvlieger en ik heb al een paar vluchten gedaan 0p een golfterein met mijn robbe charter 6,5cc.
Dat was je eerste fout. 4cc (.25) is meer dan genoeg, 6,5cc (.40) is onder de meeste omstandigheden teveel.
En dat zonder les en schade. :D
En dat je tweede....

Je had in dit forum prima kunnen vinden, waarom je zoiets nooit had mogen doen.
Ik concludeer uit je omschrijving dat je bovengemiddeld getalenteerd bent, anders had je geen 10 seconden gevlogen. Des te jammerder dat je dat niet uitbouwt in de juiste omgeving, onderbegeleiding van een instructeur.

Het wachten is op de eerste nieuweling die het wel even zelf zal doen en daarbij dusdanige schade of letsel veroorzaakt dat heel modelvliegend Nederland hier de gevolgen van zal ondervinden....

Dus vanaf nu weet je dat je erg onverantwoordelijk bezig bent.

Wilde het nog net niet zeggen. Weet zijn geschiedenis niet dus leek mij beter om er maar niet op in te gaan.

Charter is vrij zwaar. Tegen de 2kg en met 4cc is krap aan met grondstarts. Daarbij komt hij met een 6.5 beter tot zijn recht. Wel heb je dit vermogen alleen nodig om vlotter te klimmen maar daarna is het beter om van het gas te gaan. Zo ben je deels van je probleem af. Aangezien je met vol gas toch al wil klimmen dus hoef je geen up te geven :D en vliegt hij een stuk rustiger. Zo'n scheurende trainer vliegt niet echt lekker en zeker niet voor een beginner.

4cc krap aan bij grondstarts?? Ik heb een charter met drijvers, die start vanaf water met 4cc.
En toen er wielen onder zaten had ie helemaal geen probleem om op te stijgen vanaf
de grasmat.

Een 4cc is zat voor een charter, een 6,5 kan ook, maar dan gaat ie harder
en wil ie dus beter omhoog.

Net wat je wilt.

Johan

Back