Stinson Reliant van Marutaka vliegt weer (BosModelAir, Chrashed)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Berto, 10 mei 2005.

  1. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-Belgiƫ
    Hey Berto,

    Leuk om je Stinson perikelen te lezen maar misschien een stomme vraag. Heb je al eens de klepspeling gecontroleerd want ik neem aan dat het toch een viertakt is die op dit toestel staat. Klinkt een beetje als ontregelde kleppen volgens mij.

    Stevo
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Stevo,

    Ik heb voor afgelopen donderdag de kleppen gesteld maar daar ligt het volgens mij niet aan.
    Ik heb eerder het idee dat de brandstoftoevoer niet goed is want waarom draait ie met een volle tank prima maar als ik 4 a 5min gevlogen heb en de tank is half dan lijkt het alsof er lucht aangezogen wordt :?

    Ik ga morgen eens even kijken op m`n werk wat de motor doet met een halve tank brandstof als ie dan goed blijft lopen dan is het probleem (hopelijk) overwonnen.

    Zit net wel even online door de manuals van OS te lezen en ik heb de kleppen gesteld op 0.10 mm terwijl hun aangeven dat dit het maximum is.
    ook geven ze aan dat tot 0.14 mm je eigenlijk nog niets hoeft te doen.

    Ik ga toch morgen dan ook nog de kleppen maar even wat bijstellen gezien dat de minimum waarde 0.04 mm is, een middenweg hiertussen is dus mooi.

    Ook kwam ik tegen dat de motor op een 400 cc tank 10 min motorloop heeft, dus daar moet ik ook even rekening mee houden, nu vlieg ik met deze kist over het algemeen niet meer als half gas (bij de start kom ik hier zelden boven) dus die 10 min zou haalbaar moeten zijn.

    nou ja morgen eens kijken wat de motor dan weer doet.
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.421
    Locatie:
    Spijkenisse
    Pfoe, dat komt al in de buurt van mijn 100cc :wink: :lol:

    Grt.
     
  4. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-Belgiƫ
    Ja, inderdaad best wel gulzig 8O

    Stevo
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    zo net even de motor weer gedraaid.
    Nu met een halve tank (eerder kwart ivm het achterover hangen van de kist) om te kijken wat de motor nu doet.

    Aanzuigen gaat goed, starten ook, ff een kleine afstelling en het schijnt te werken.
    De motor draait lekker op stationair en pakt goed op naar volgas en houdt dat schijnbaar vol (heb niet te lang geprobeerd want in de hangaar wordt je een beetje doof met deze kist volgas :lol: )
    Dus met een kwart tank zou de motor ook goed moeten blijven lopen.

    Donderdag dus maar weer eens proberen met vliegen wat ie doet, het moet nu toch een keer goed gaan.

    Oftewel ik wil gewoon tig circuitjes kunnen vliegen met een betrouwbare motor.

    Op naar donderdag :)
     
  6. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.920
    Locatie:
    groningen
    Ik weet niet precies wat je hier uit nu kunt of moet concluderen . . . :?

    Volgens mij niet dat het euvel nu verholpen is. :nooo:

    Heb je de ontluchting van de tank wel goed voor mekaar? ( :? )


    jan.
     
  7. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    Nog even een gedachte van mijn zijde. Ik weet dat de grote van de tank invloed heeft op het lopen van de motor. Dit heeft namelijk alles te maken met de druk die op de tank gebouwd wordt door de overdruk uit de uitlaat. Als je bv een 400cc tank op een .50 zet, weet je eigenlijk wel zeker dat de motor er halverwege de tank mee stopt omdat er dan niet voldoende druk opgebouwd kan worden (info heb ik van http://saito-engines.info/). Ik weet niet wat voor motor erop zit, maar het zou iets te maken kunnen hebben met de afmetingen van de tank of anders de druk in de tank. Jou zou het bv ook eens zonder zonder drukslang kunnen proberen? Ik hoor dat dat ook wel eens werkt...

    succes!
     
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    @ Jan Brilman,

    Wij hadden het idee dat de motor slecht ging lopen (eerst top, dan sputteren bij gas geven en dan afslaan) als de tank half leeg was.
    Ik heb nu dus alle slangen en tank vervangen, een aparte vulslang aangebracht en de slang naar de pomp zo kort mogelijk gehouden.

    Toen ben ik proef gaan draaien met een bijna kwart tank om te controleren of de motor bleef lopen en voldoende brandstof aan zou zuigen.
    Nu weet ik dus dat bij een halve tank de motor ook loopt.


    @ Christiaan Vis,

    De motor die ik gebruik is een OSmax FS120 Surpass II en een 400cc tank.
    De motor heeft geen aansluiting op de uitlaat dus ik heb geen druk van de uitlaat in de tank.
    Dit zou ook niet nodig moeten zijn daar de motor is voorzien van een pomp die door de krukas aangedreven wordt.

    Vanuit deze pomp gaat er een slang naar de carburateur en de overvloed van brandstof wordt terug gevoerd naar de tank.
    Dit zou voldoende moeten zijn .

    Ik heb nu wel een aparte vulslang toegevoegd (dit was niet zo).
    Deze moet eigenlijk open zijn en dat was niet zo.
    Er was dus de mogelijkheid dat de tank vaccuum zou zuigen en dat heb ik nu verholpen.


    Nu ik er zo over nadenk zou dit wel eens het probleem kunnen zijn geweest.
    In mijn vorige opstelling heb ik nooit een slang gehad in de tank die verbonden was met de buitenlucht.
    Vaccuum zuigen is dus mogelijk geweest in de vorige opstelling maar dat zou nu dus niet meer zo zijn.

    Mhhhh, zou dit dan echt de oplossing zijn :|
     
  9. Huib

    Huib

    Lid geworden:
    25 aug 2004
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Loenen aan de Vecht
    Volgens mij heeft Jan hier een punt. Je zou eens kunnen proefdraaien met en zonder dichtgeknepen tankdrukslang. Bij een volle tank moet je volgens mij al snel resultaat hebben. Als je een aparte vulslang hebt zou je ook eens kunnen kijken wat er gebeurt als je die dan wel of niet open laat.

    Groeten Huib
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Yep nu dus wel:
    Die heeft ie dus niet, dit is gewoon de vulslang die ook als ontluchting wordt gebruikt.


    OS schrijft ook dat er geen tankdrukslang nodig is maar wel een goede ontluchting (die ik nu dus wel heb :lol: ).
     
  11. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    helder, dat is zeer waarschijnlijk het probleem. Ik heb het een keer met mn mvvs 35cc benzine gehad. Was vergeten nippeltje uit de beluchtingsslang te halen, tank was helemaal vacuum gezogen...

    Zeer ws is dat het probleem! Trouwens, hoe start je die motor? met de hand? of met startmotor?
     
  12. hezik

    hezik Guest

    Als je geen ontluchting had, hoef je volgens mij niet verder te zoeken, dan is de oorzaak inderdaad helder.. je pomp zuigt brandstof aan en het teveel gaat terug. Dat zal (ook vanwege de pomp) een hele tijd goed gaan, maar na verloop van tijd zal de onderdruk in de tank de zuigkracht van de pomp overtreffen, en dan doet-tie-het-niet-meer :p

    Dat, of het retour systeem gaat te hard 'zuigen'..
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    De meeste van onze motoren starten probleemloos met de hand, zeker de 4-takters.
    Even choken, een paar slagen gewoon draaien, gloeiplug erop, 3 tikken en hij pruttelt 8)
     
  14. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Dat zal wel het probleem geweest zijn, dat je tank vacuum gezogen werd. Dan loopt hij inderdaad een tijdje goed. Ik heb hetzelfde meegemaakt toen het druknippeltje op de uitlaat dicht zat.
     
  15. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    maar hoe choke je dan die gepompte versie? Ik lees in de handleiding van OS dat dat niet echt kan omdat je met de hand niet voldoende omwentelingen per minuut kunt maken zodat de pomp gaat werken en er dus gechoked wordt...daarom heb je een startmotor nodig volgens hun...
     
  16. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    Al is dat zo... Als de motor met een paar tikkies goed loopt, is het toch goed:!::!::!::!::!::!::roll:
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Deze motor is uitgevoerd met een choke.
    Als ik de choke dichtzet en draai dan een aantal maal aan de prop dan zie je de brandstof de pomp in gezogen worden en door worden gepompt naar de carburateur.
    Als je dit blijft doen met gas dicht dan zie je de overvloedige brandstof terug stromen via de retour leiding de tank weer in..

    Dan de Choke weer open, even de prop nog een paar slagen geven, dan plug erop en starten maar :)
     
  18. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    ow, ah, bij de nieuwere versies zit geen choke...vandaar.. dank, weer wat wijzer. Ben namelijk beetje aan t kijken voor een motor voor mn p-47
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Klopt dat er geen choke meer op de nieuwe modellen zitten.
    Bij Saito is dit ook niet meer het geval.

    Maar een Saito of OS zou een mooie keuze kunnen zijn :yes:
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Jaaaaaa, Onno en ik zijn gister maar wezen vliegen ivm met het verwachte slechte weer van vandaag en dat is een goede keuze geweest.

    En ik heb 6 succesvolle vluchten gemaakt met de Stinson en iets van 30 landingen mee gemaakt.

    de eerste vlucht was natuurlijk de belangrijkst, eerst eens kijken of het echt werkt.

    Eerst een keer met de Decathlon de lucht en daarna de Stinson opgebouwd en getankt.
    Motor start goed, staat misschien iets te rijk maar pakt lekker op en doet het volgas ook goed.

    Nou daar gaan we dan, rustig naar half gas en de kist vliegt alweer (volgas take off is echt onzin met deze kist :roll: ) even met half gas iets steiler doortrekken om hoogte te winnen, levelen en daar maar eens blijven voor 3 min.
    Nou en 3 min later gas proberen, hee hij pakt goed op dus het schijnt te werken.
    Nog steeds op hoogte gas dicht, oke, volgas, doet ie ook nog.
    Nou dan heb ik er vertouwen in, gas dicht, dalen en een circuitje vliegen voor een low pass.
    Na de low pass weer half gas en het blijft allemaal werken.

    Zo nu een circuitje en op final half flaps, kijk da`s al een stuk mooier en langzamer, flaps up half ga s en daar gaan we weer.

    Nu de echte landing mooi downwind gasdicht, draaien naar base, flaps half, tikje gas, draaien naar final vol flpas, nog een tikje gas om de weerstand te kompenseren, eindje voor het veld nog een beetje sleepgas er op en landing, niet de mooiste maar hij staat weer en ik ben helemaal blij dat de motor nu eindelijk blijft lopen.

    Daarna nog 5 vluchten gemaakt met veel circuits erin, touch & go`s en een paar full stops en daarna weer take off om de kist te leren kennen, ook fly by`s met full flaps en tikje gas zijn erg mooi om te doen.

    Eindelijk heb ik de kist waar ik hem hebben wil en het is zeker geen ragbak maar gewoon een heerlijke kist om rondjes mee te vliegen en circuits te doen.

    Op het veld vinden ze het een mooie verschijning vanwege de "bult" in de vleugels en de vorm.
    Als ie hoog overkomt dan is het silouet heel apart en dat maakt het vliegen met deze kist ook zo leuk.

    Binnekort gaat wel de motor eruit en komt de 15cc van mijn vanavond op te halen Piper Super Cub erin want de 20cc is gewoon te veel voor deze kist.

    O wat ben ik happy :banana:
     

Deel Deze Pagina