Stinson Reliant van Marutaka vliegt weer (BosModelAir, Chrashed)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Berto, 10 mei 2005.

1. stefan_riemens

stefan_riemens

Lid geworden:
    17 feb 2006
    Op naar 20 mei :p
    gefeliciteerd

2. Arvid

Arvid Guest

Super, filmpje?

3. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    20 mei wordt waterig :cry:

Filmpje :oops:

Sinds dat die Onno weer lekker zelfstandig aan het vliegen is heeft ie geeneens tijd meer om de Stinson circuitjes ff te filmen :evil:
    Dat moeten we maar weer eens gaan veranderen :wink:

4. Christiaan Vis

Christiaan Vis

Lid geworden:
    5 sep 2004
    Mooi! lekker mee vliegen dus!!

5. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Jammer genoeg gaat vandaag de schaalmeeting niet door maar heb ik mooi even de tijd om even aan de Stinson en de Super Cub te rommelen op m`n werk.

Ik ben van plan om de rolroer mini servo`s te vervangen voor standaard servo`s.

De mini servo`s hebben kracht genoeg maar die moeten de Nomad weer in als rolroerservo`s, dus..........

Daarbij komt ook nog eens dat door de korte servoarm de rolroer reaktie niet geheel is wat ik zou willen (kan ik wel het armpje vervangen maar ik doe het zo dan is de Nomad ook weer voorzien).
    Dit had al tot resultaat dat ik met de laatste keer vliegen een paar keer volle uitslag nodig had om de kist te corrigeren na een tik van een thermiekbel.
    En als je dan niks over hebt is dat geen fijn idee :(

Dus vandaag were even een soldeer daggie :p

6. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    AAArrrrrgggghhhhhhhh,

gisteren de mini servo`s van de rolroeren vervangen door standaard servo`s.
    m`n zender ingesteld en ik ben nu tevrden over de uitlagen van de rolroeren.

Wil ik de Piper Super Cub in m`n geheugen toevoegen op de plek waar de Snoopy stond (dacht ik) wis ik alle instellingen van de Stinson.

AAArrrrrgggghhhhhhhh, nou ja alles was redelijk standaard afgesteld alleen voor de motor moet ik even extra aandacht besteden.
    Eens kijken of we dat vandaag nog ff doen.

7. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Nou het zit ff niet mee met de Stinson Reliant.

Maar ach, de instellingen in de zender zijn weer goed dus dat is weer voorbij.
    Maar nu liet ik de voor de laatste keer vliegen 1 van de vleugels uit m`n handen glijden en krak, dat was m`n flapservo armpje, aaaarggghhhh...

en ik wil vliegen, de flaps toen maar vastgetaped en hopen dat de wind ging liggen want het was wel erg vlagerig voor de Stinson.

Dat gebeurde dus niet dus alles weer afegbroeken en naar huis.

Heb net de flapservoarm vervangen:
    Nu de andere vleugel nog omdat deze arm een fractie langer is en ik dus geen a-symetrie wil hebben.

Maar dan is ie weer klaar voor de komende vliegdagen :p

8. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    De Stinson Reliant in z`n element (en ik ook) 1min 30sec / 3.8mb

De kist vliegt weer heerlijk, na deze kist per ongeluk in mijn zender geresset te hebben was het weer even trimmen maar dat is ook weer gebeurd.
    Hij is klaar voor de meeting 8)

9. Huib

Huib

Lid geworden:
    25 aug 2004
    Proficiat Berto. Vliegt als een :zon: tje en tegen die donkere luchten is het helemaal een fantastisch gezicht.

Groet Huib

10. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Wat er de laatste seconden aan de converstatie onder het filmpje ontbreekt is: "Maar gelukking wist Jan Brilman (zonder dat 'ie de motor ooit heeft zien lopen of wat dan ook maar!) waar het aan lag: de ontluchting!"

:wink:

jan.

11. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    @ Huib,
    afgelopen donderdag was zeker een mooie vliegavond.
    Die lucht gaf een extra mooi beeld van de Stinson het was echt genieten tijdens die vlucht.

@ jan brilman,
    :worship:

12. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Zo na wat motor wissels is eindelijk de 15cc 4-takt voor de Stinson Reliant gekomen.
    Deze krachtbron zal een betere kombinatie zijn voor de Stinson want de 20cc was iets te veel van het goede.

Hier de 15cc gemonteerd:

En met de kap ervoor:

eens kijken hoe dit presteert ;-)

13. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Hoe staat het ermee?

14. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Ja, ehhh, vrouwtje loopt nog vrolijk rond.
    Het kan ieder moment gebeuren maar momenteel is er nog niets aan de hand.

We wachten met spannning af :hammer:

15. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Jaaaa, dit is veel beter.

Afgelopen donderdag eindelijk het model eens kunnen testen met de OS 15cc 4-takt.
    Na 2 keer het model mee naar het veld te hebben genomen en steeds weer een ander "probleempje" te hebben gehad heeft het model nu eindelijk gevlogen.

Het vermogen is nu veel beter, het model kan nog steeds lekker stijgen maar niet zo extreem als met de 20cc.
    De take off`s zijn rustiger en het hele vliegbeeld is rustiger.

Tevens ben ik nu een beetje aan het experimenteren met de flaps en meegemixte hoogteroer correctie.

En de motor moet nog iets versteld worden, hij staat een fractie te ver naar links dus dat binnenkort ook eens aanpakken.

Maar ik ben wel zeer tevreden, deze combinatie is vele malen beter :D

16. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berto,

Verstandig besluit het is zeker niet altijd verstandig om voor de grootste motor te gaan, want dat maakt het geheel zwaarder en dat heeft ook zo zijn nadelen.

Denk ook dat je met teveel power ook sneller in de problemen komt dan met net voldoende power je gaat ernaar vliegen alles gaat een stuk rustiger.

De start is denk ik nu het ook leuker om te doen, want je moet nu echt snelheid opbouwen en dan pas wegvliegen in plaats van na 2meter direct aan de prop omhoog knallen.

Ton

17. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Hee Ton,

een te grote motor werkt ook niet altijd bevordelijk, feit was alleen dat toen ik deze kist kocht ik nog niet in het bezit was van een 15cc 4-takt maar wel 2x een 20cc 4-takt.
    Mratuak gaf aan dat dit model geschikt is voor een 15 - 20cc 4-takt en daar heb ik het model ook op aangeschaft.

Na diverse vluchten waren Onno en ik het er al over eens dat met een 20cc het model te overpowered was maar bij gebrek aan een 15cc moest het maar even.

Toen heb ik een Piper Super Cub aangeschaft welke voorzien was van een OS 15cc 4-takt :)
    Na een aantal vluchten hiermee te hebben gevlogen is dit model weer verkocht echter zonder motor want daar hadden wij een andere bestemming voor.

Die motor heeft toen 1 vlucht gezeten op de Fournier 4 maar die was ook veelste veel overpowerd dus toen is de motor eindelijk op mijn Stinson gekomen met bovenstaand resultaat.

Ik zal de eerst volgende keer dat we weer eens gaan vliegen Onno een film laten maken met de 15cc dan zal het verschil met de 20cc goed te zien zijn.

Zeker de starts zijn nu veel realistischer, het vermogen is veel beter controleerbaar en daardoor wordt de vlucht ook veel rustiger :D

18. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berto,

Een filmpje is altijd leuk.

Ton

19. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Gaan we regelen, kan er best nog wel eentje bij op onze site :wink: