Stinson Reliant van Marutaka vliegt weer (BosModelAir, Chrashed)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Berto, 10 mei 2005.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo het is al weer even geleden maar de Stinson Reliant leeft nog steeds :)
    (en achter de motor is het nog steeds blauw :lol: )

    Ik heb er nog niet zoveel mee gevlogen maar afgelopen donderdag oa dit model mee naar het veld voor weer eens even met de kist bekend te worden voor de komende schaal meeting.

    Op het veld aangekomen en de kist te hebben opgebouwd kom ik tot de conclusie dat de flaps voor de helft werken en de rolroeren kompleet niet.
    Na ff geklooit te hebben was ik het zat en maar eerst even met een andere kist vliegen.

    Hierna weer even proberen en tot de conclusie komen dat het gewoon niet wil werken.

    Kist afgebroken en weer in de aanhanger om lekker verder te vliegen en thuis te gaan zoeken naar de oorzaak.

    Nu ben ik er even mee bezig geweest en er was veel aan de hand:

    ten eerste: er was een draadje gebroken de linkerrolroerservo IN de servo behuizing,
    ten tweede: bij de rechterrolroerservo waren de tandwielen geblokeerd,
    ten derde: van de nieuwe originele V-kabel voor de flaps deed maar 1 helft het :?

    De eerste en tweede zijn verholpen, ik heb hiervoor de rolroerservo`s van de Nomad gebruikt (die staat toch even stil :( ) en deze MS-2X servo`s werken goed.

    De V-kabel heb ik direct kapot geknipt en mijn eigen gesoldeerde V-kabel ertussen gehangen en nu werkt alles weer toppie.
    Laatste keer dat ik zo een kant en klare kabel koop, in het vervolg maak ik ze zelf wel weer dan weet ik in ieder geval hoe het zit.

    Al met al een pech dag voor de Stinson maar ook weer een geluk, was 1 van de servo`s in de lucht ermee gestopt dan was het misschien wel net zo geeindig als de Nomad of misschien nog wel erger :roll:

    Maar komende donderdag een nieuwe poging met de Stinson :D
     
  2. Arvid

    Arvid Guest

    Hmmm, dat is wel heel erg veel in 1 kist! Dit pleit er toch weer voor om je servo's bereikbaar te houden. Gelukkig niets kapot gegaan.
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Daarom zijn al mijn servo`s ook verscholen achter een luikje ipv volledig afgesloten :wink:
     
  4. Huib

    Huib

    Lid geworden:
    25 aug 2004
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Loenen aan de Vecht
    @$# :wink:

    Huib
     
  5. Arvid

    Arvid Guest

    Klopt, de mijne ook. Ergens in het schaalmodellen forum was hier een discussie over over het wel of niet, vandaar.
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Eindelijk heb ik ook weer eens met m`n Stinson Reliant gevlogen (ben nog niet geheel tevreden maar het was wel weer lekker):
    Stinson Reliant 4min 46sec / 12mb
    (take off was met kwart tot half gas, hoezo vermogen genoeg :p ).

    Vorige problemen zijn opgelost maar een nieuw probleem heeft zich aangemeld :(

    De motor was moeilijk af te stellen en na wat geklooi bleek de gloeiplug niet geheel meer goed te zijn.
    Na de gloeiplug te hebben vervangen (pfff, gelukkig hadden we er nog 1 :lol: ) de motor afgesteld en het zag er goed uit.

    Echter na een minuut of 3 reageert de motor niet meer, dus geland en gff kijken of ik hem nog kan afregelen.

    Vergeet het maar, stationair blijft de motor lopen maar met iets gas erbij wilt ie afslaan.

    Wat kan dit zijn???
    Zou de motor warm lopen ivm met de dummy motor ervoor?
    Maar met kwart tot half gas lijkt mij dit niet echt.

    Iemand een idee?
    ik ben er verder nog niet ingedoken, zullen we binnenkort eens gaan doen.
     
  7. Phoenix

    Phoenix Guest

    Berto,

    magnefique gezicht die reliant, echt hele mooie vorm om te zien. Maar wellicht had je toch beter een warbird kunnen vliegen dat moment en dan die tank (?) gaan strafen. :wink:
     
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    De Stinson is echt een heerlijk mooi model om mee te vliegen, nu de motor nog even "betrouwbaarder" maken en dan is ie helemaal top.

    Wat die tank betreft die zijn we nog lekker aan het uitdagen geweest met de Extra en Erwin met z`n Micro Jet.

    Ze waren ons aan het "locken" en wij er maar omheen scheuren en kijken of die lopen ( :?: goed woord :?: ) ons wel konden blijven volgen.
    Recht erboven, geen probleem voor ze. Laag erlangs, kunnen ze ook al hebben. Konstant loopings maken op dezelfde plek (Erwin) en de loop blijft gewoon volgen :roll:

    Wel een een geinig gezicht een dikke dubbelloops tank aan het richten op een Micro Jet met een spanwijdte van een centimeter of 40.

    Ik weet wel, als zo`n apparaat je eenmaal in z`n lock heeft dan kom je niet meer weg.
     
  9. Huib

    Huib

    Lid geworden:
    25 aug 2004
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Loenen aan de Vecht
    Ben het met je eens dat het niet lijkt op een warmloper. Om daar zeker van te zijn, kijken of het pronleem zich ook bij een kouden motor voordoet. Naar mijn mening is de kans groot, dat het probleem in de toevoer van de brandstof of in de carburateur gezocht moet worden.
    Had je overigens wel of geen luchtbellen in de leiding? Ik kwam dat in je verhaal niet tegen. Lag de kluunk (of hoe dat ding ook heten mag) los (afhankelijk hoe je je kist opbergt wil nog wel eens (tegen de zijkant) kleven) of wassie van de tankslang afgeschoten?
    Voorlopig helaas meer vragen dan antwoorden.

    Groeten Huib
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Huib,

    Ik ben ook bang dat ik het eerder in de brandstoftoevoer moet zoeken dan in de koeling.
    Ik ga komende donderdag eens kijken wat de motor doet zonder de motor kap erop dan is de koeling voldoende.

    Ik kan dan ook direct zien of e rluchtbellen meekomen of niet.

    Mocht het aan de tank liggen (ik hoop het niet) dan heb ik een iets groter probleem want daar is nogal lastig bij te komen (het is niet onmogelijk, maar toch).

    Naja eerst maar eens even op mijn werk kijken wat ik zo even kan vinden aan de motor en/of de brandstoftoevoer en anders sleutel ik de tank er wel "even" uit :roll:
     
  11. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    tsja... Altijd zorgen dat je nog een beetje fatsoenlijk bij je tank kan komen....
    Maar goed, ik heb natuurlijk makkelijk praten met mijn alles behalve schaal toestellen (een trainer en een four-star 40 :roll:)
     
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo even een update betreffende de motorperikelen.

    Vandaag even bezig geweest met de Stinson, ik heb de motorkap verwijderd en alle slangen zien er goed uit.
    Wel was de gasbediening verkeerd afgesteld en na dit aangepast te hebben even de motor in de opening van de hangaar proefgedraaid.

    De motor starte meteen veel beter en liep langzamer stationair en wat rijker met een mooi rookpluimpje (op het veld stond ie veel te arm).

    Maar, wel zag ik een aantal luchtbellen dus ik heb besloten om de klunk te voorzien van een viltklunk.
    De tank kwam er makkelijker uit dan verwacht :D ik hoefde alleen een kleine rand uit een spant te dremelen en kon de servoplaat gelukkig laten zitten.

    De tankopening is te klein voor een viltklunk dus tank mee naar huis en vervangen door een andere.
    Morgen de tank maar weer eens zien te plaatsen en kijken wat de motor dan doet.

    Ik persoonlijk verwacht een betere (lees: betrouwbaardere) motorloop.
    Dat gaan we donderdag dan maar eens testen :wink:

    Op naar 20 mei met de Stinson Reliant :banana:
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo tankje zit weer op zijn plaats en donderdag maar eens kijken wat de motor nu doet.
    Ook is de gasafstelling qua aansturing beter uitgevoerd.

    Dus donderdag meer nieuws.

    Verder ben ik vandaag ook ff bezig geweest met het voorzien van site reclame op onze aanhanger.

    Die ziet er nu zo uit:
    [​IMG]
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Oh, wat was het gisteren weer heerlijk.
    Onno en ik hebben er weer 2,5 ltr door heen gestookt en het was gewoon weer top.

    Ook heeft de Stinson weer 2x gevlogen en allebei de keren "dead Stick" geland :lol:
    Dat ken ik nu onderhand wel dus de motor moet eens een keer blijven lopen zodat ik echt circuitjes kan gaan schieten.

    Maar affijn.
    Na op het veld te zijn aangekomen eerst de lijn uitgezet en lekker met de Decathlon aan de gang geweest.
    Onno kwam dus daarna een vluchtje met Onno aan de kabel.

    Hierna de Stinson eens uit de kar gepakt en kijken wat ie doet.
    De motor start lekker maar blijft niet lekker lopen :( even wat afstellen, mhh, nog steeds niet je van het, nog een tandje en ja dat lijkt hem te zijn.
    Zo even een minuutje of wat gedraaid en het klinkt betrouwbaar.

    Onno had ondertussen z`n Piper Cub opgebouwd en deze even gevlogen om te trimmen.
    Zo Onno vliegt weer dus daar ook geen last meer van 8) En ik ga weer ff met de Decathlon de lucht in.

    Hierna de vleugels van de Stinson gemonteerd, tank vullen nog een keer draaien en het klinkt goed, zowiezo heb ik toch geen vol vermogen nodig met deze 5,6kg wegende kist dus power genoeg.

    Nou daar gaat ie dan, mooie take off met net geen half gas en omdat ik de motor niet helamaal vertrouw lekker hoog gaan zitten en kijken wat de motor doet.
    Na op hoogte lekker rondjes gedraaid te hebben hoor ik dat de motor weer beroerder gaat lopen en na een minuut of 5 pakt ie niet meer op en uiteindelijk slaat ie echt af :(

    Nou daar gaat ie weer dead stick naar beneden.

    Onno staat achter me en kijkt mee naar glijhoek, snelheid en afstand.
    Door de hoogte kan ik nog een mooi circuit draaien zoals het hoort en Onno kijkt mee en we overleggen,
    netjes downwind, "okee Onno wanneer draaien we in?", "nu?", "moet kunnen" krijg ik als reaktie.
    Mooi draaien naar base, "ziet er goed uit hoogte en afstand" krijg ik te horen. Mooi zo hoort het iemand die mee kijkt en weet wat je wilt horen.
    Nog steeds op base, "flaps half" zeg ik, snelheid nog steeds goed, hoogte in orde, dit wordt er 1 uit het boekje.
    In draaien naar final en het midden van het veld opzoeken, "ziet er goed uit", "okee, vol flaps" en daar hang ik, een eindje voor het veld goeie hoogte, vol flaps.
    Baan drempel en ja hoor hij staat weer met een kleine stuiter :(

    Blij dat ie staat ben ik toch niet blij ivm de weer afslaande motor.

    Waarschijnlijk toch een tank probleem maar die is net vervangen, grrrr.


    Ach ja, daarna weer lekker aan het Decathlonnen geweets en toch nog eens de Stinson gepakt.

    Het eerste deel is een herhaling, start met half gas, hoogte winnen en ja hoor hij nokt weer.
    De afronding was minder ik heb net iets te ver doorgevlogen op base, gooide op final te vroeg vol flaps eruit en kwam 2 meter te kort.
    Landingsgestel hapt in de hei en de kist maakt een noseover.

    Schade? alleen m`n linkerwielkap los, maar da`s een kwestie van een nieuw schroefje erin.

    Vandaag of morgen toch maar weer eens het tankje en alle slnagen vervangen en op naar een nieuwe poging.

    Maar O wat hebben wij een lekker middag gehad.
     
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Vandaag is de dag :?

    Ik heb weer eens een keertje baliedienst en dus ook mooi de tijd om de tank van de Stinson maar weer eens te verwijderen :p en kijken of ik nog iets tegen komt wat de oorzaak kan zijn van de steeds afslaande motor :evil:

    Ik hou jullie op de hoogte :wink:
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    En we zijn weer bezig geweest.

    De tank maar weer verwijderd en een andere erbij gepakt, de slangen zijn allemaal vernieuwd en voorla de carberateurslang is een stuk korter geworden zonder de vulmogelikheid er tussen.
    Dus nu wel weer een extra slang voorhet vullen gemonteerd.

    Verder ook de flap en rolroerservokabels verlengd en een aansluiting net buiten de romp gemaakt voor makkelijker opbouwen.

    Donderdag weer een testmiddag :D
     
  17. Arvid

    Arvid Guest

    Heb je nog proef gedraaid?
     
  18. jaap

    jaap Guest

    Tjonge Berto,
    Als ik je verhalen weer eens lees, krijg ik onmiddelijk medelijden met je, wat heb jij het toch slecht........ :D
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    @ Arvid,

    Nop, ik ben ook bang dat dat weer weinig uit gaat halen, laatste keer op het veld ook goed profgedraaid maar hij stopte er in de lucht toch weer mee (moet ik wel zeggen dat ik niet 5 min vol pot heb staan draaien :oops: ).

    Ga donderdag voor het vliegen (of eerder eens een keer tijdens de pauzes) eens draaien met een halve tank brandstof, eens kijken wat er dan gaat gebeuren.
    Als ie dan blijft lopen dan moet het beter zijn.

    Ik denk dat het al een stuk scheelt zonder "lus" van +/- 8cm in de toevoerleiding.
    Deze is nu zo kort mogelijk gehouden en nu maar een cm of 4 lang.
    Wat ook een klein beetje een nadeel is is dat de tank iets lager ligt dan goed voor hem zou zijn (+/- 5 mm) maar omdat deze motor een pomp heeft zou dat mijn inziens niet uit moeten maken.

    Wat wel weer een nadeel is is dat de tank niet onder druk wordt gezet door de uitlaat.
    Er zit wel een retourleiding op van de pomp naar de tank maar dat is geen drukleiding.

    Affijn eens kijken wat het motortje komende week doet, ik ga hem wel even een keer proefdraaien in mijn pauze :wink:
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Jaap,

    Long time no see........ :|

    Onno en ik beklagen ons ook steeds weer als we weer een donderdag moeten gaan vliegen vanaf 16:00 tot zonsondergang met dat mooie, warme weer.
    Wat is het leven toch soms hard voor een modelvlieger :wink:

    En dan ook nog 1 kist die niet helemaal wil, mhhhh, ik denk dat ik er maar mee ga stoppen...................



    NOT ....... 8)
     

Deel Deze Pagina