Twijfel staat aan de basis van nadenken. Bedenk, dat de temperatuur van verzadigde stoom bij 3 bar, 140°C is. Deze hete stoom gaat via de sturing van de bakschuif over de spiegelplaat naar de cilinders. Het geheel wordt blootgesteld aan de stoomtemperatuur. Verwacht jij, dat ergens in dit circuit een plotselinge daling, beneden de condensatie temperatuur van stoom, optreedt? Henk.
Verbrandingsgassen van een benzine motor zijn meer dan 1000° , denk je dat de cilinderwanden ook die temperatuur hebben?
Leuke opmerking. Alleen, de cilinders van verbrandingsmotoren worden met koelwater gekoeld. Bij een stoommachine wordt er in de machine niets gekoeld, daar dit negatief is voor het rendement. Daarom zijn de cilinders voorzien van isolatie. De expansie van stoom moet zodanig zijn, dat er geen warmte verliezen plaatsvinden Het ideaal is een adiabatische expansie, gelijk blijvende druk, waarbij geen warmte uitwisseling met de omgeving plaats vindt. De afkoeling van de stoom vindt plaats in de condensor. Door de afkoeling van de stoom ontstaat er een onderdruk, die positief meehelpt om het rendement van de machine te verhogen. De onderdruk verhoogd het drukverschil over de zuiger, ergo een grotere kracht. Stoom is anders dan verbrandingsmotoren. Groet. Henk
Heb er eentje klaar ,past exact, eentje mislukt ,maar we gaan gewoon verder,het is alleen lastig met mijn handen,mis 3 vingers en een verkramte hand,maar het zal lukken !!!!
Zouden we kunnen meten , wat ik wel weet is dat het water dat op de cilinders van mijn 5 duim loc's terecht komt niet begint te koken. Meer nog , ooit heb ik een 5 duim loc gehad waar de cilinders met zacht soldeer in mekaar gezet waren....nooit een probleem met gehad. Al de kracht voor de aandrijving kwam op het soldeer, kwam niet los.
Je kunt de bakschuiven voor bovenstaande machine gewoon snijdend maken zonder lap. Maak er een voldruk machine van en vaar zonder enige problemen, desnoods een extra beetje kolen, gas o.i.d erin. expansie of half op de schaar draaien is hierbij geheel niet nodig. ( je moet dit in het licht van het geheel zien) groet René
Ik vond de overlap van die die erbij waren behoorlijk groot,drijfstang was al halverwege voordat het kanaal openging,zal de nieuwe kleiner maken
kijk eens op deze site plaatje 27 en figuur A. dat is snijdend ........ de bakschuif zal bij elke verplaatsing open gaan en sluiten. https://www.machinemuseum.nl/bakschuif.html
Met of zonder lap , de poorten moeten altijd opengaan met de zuiger in het dode punt Met lap gaan ze sneller dicht
Ook de stoommachine van de stoomsleepboot Dockyard V is zacht gesoldeerd. Het gebruikte zachtsoldeer is tin/zilver, temperatuur bestendig tot 175°C, nooit problemen gehad. Deze temperatuur bestendigheid ligt ruim boven de temperatuur van verzadigde stoom bij 3bar, maar nog verder van de temperatuur van de afgewerkte stoom. De afgewerkte stoom heeft een druk van ca. 1bar, bij deze druk gaat het water bij 100°C over in stoom. Bij mijn stoommachine komt er uit de uitlaat geen water, maar stoom met enkele druppels condensaat. Samenvatting, de temperatuur is zo hoog, dat de stoom niet volledig condenseert naar water. Je citaat: Bij 90°c is de stoom gecondenseerd en komt er alleen water uit de uitlaat. (in de stoomloc gebruik je de niet gecondenseerde stoom om de trek te bevorderen). Conclusie: de temperatuur van de afgewerkte stoom moet hoger liggen dan 90°C, betekent ook alle inwendige delen, bakschuif en spiegel, van de stoommachine warmer zijn dan de condensatie temperatuur van water bij 1bar. Groet. Henk
Mooi gemaakt, met respect. Kun je aangeven hoe je deze ketel bodem gemaakt hebt? Een foto tonen is mooi, maar aangeven hoe gemaakt is mooier. Succes met je project. Henk
Hoi Juki, heb je een voldoende grote radius aan de omzetting gehouden? De vuistregels raden aan om deze minimaal zo groot als de plaatdikte te maken. Zo niet, dan moet dit volgens mij nog goed aan te passen zijn! succes met de bouw!
Ja hoor 18 mm En henk Hoe moet ik dat aangeven ? Gewoon een stalen mal met de plaat in de bankschroef, kloppen warmstoken kloppen , Simpel Zie foto's
Ik heb geen vuurvaste stenen maar met die tang wil ook prima,hij is nu 0.3 mm groter dan de buis ,dus perfect
Zeiler bedoelt denk ik, wat anders .... De omgeslagen rand gaat ogenschijnlijk behoorlijk scherp de bocht om. De mal is dus te/erg scherp... op de plek, waar het koper omgeslagen wordt. Deze hoek radius, hoort/ moet terdege afgerond zijn. Dus mogelijk is de ronding te scherp en het materiaal aldaar intussen te veel ( in de buitenbocht ) gerekt...mogelijk verzwakking cq scheuring tot gevolg. De radius (de hoek/kant, van de ijzeren mal), dient minimaal de dikte van het toegepaste materiaal/ koper te zijn. Maar mogelijk is het in werkelijkheid anders dan wat ik op de foto zie. In ieder geval is de omslag mooi gelukt. Beter dan bij mijn eerste ketel front...
Mooi werk, nu nog pasdraaien. Koper, zeker na uitgloeien en bewerken is een vervelend materiaal om af te draaien. Mijn advies, in de praktijk ondervonden, gebruik de volgende snijolie: https://www.conrad.nl/nl/p/caramba-61730621-boor-en-snijdolie-500-ml-805678.html Deze snijolie doorbreekt de oppervlakte spanning van het koper en je kunt probleemloos afdraaien. Succes met je project. Henk.