Stoommachine

Wordt warm hè zo'n kraantje? Ik herken het van mijn eerste tests. Knap gedaan in een compacte vorm. Herken ik toevallig het begin van een omkeerinrichting op de excentrieken of niet?
 
{k heb dat systeem van de kraan gemaakt
Met de afmetingen van 2 bij 2 cm vierkant
Cheddar maakte dat systeem ook
mvg
Frederik
 
De afsluiter is 28 mm in doorsnede. In de rand zitten M2 boutjes.
Doelstelling was/is een lekdichte afsluiter.
De onderdelen voor de omkeerinrichting zijn een tijd geleden al gemaakt.
Echter ik krijg dit niet voor elkaar. Heb op de tekendoos uren gespendeerd om dit voor elkaar te krijgen.
Als ik het voor de zuiger in de bovenste stand voor elkaar heb zowel vooruit als achteruit (is geen enkel probleem)
Dan krijg ik bij de zuiger in de onderste stand de timing niet goed.
Invloed van kruis en parallel stand is op de korte bouwhoogte veel.
In het stoomboek heb ik al gelezen dat de timing voor voor en achteruit niet lastig) gelijk is te krijgen.
Ben eigenlijk al zover dat ik een omkeerinrichting wil gaan gebruiken.

@Frederik, Jij bent hier ook al eens eerder mee bezig geweest ?
 
De korte bouwhoogte: speelt absoluut geen enkele rol hier in .
De lengte van de schuif absoluut dus wel
En de standen van de excentrieke een nog grotere rol
Want voor en achteruit moet je als twee veschillende standen zien.

Als de schuif boven snijdend staat op vooruit zeg maar.
Dan moet je de achteruit stand om zetten met de zuiger naar beneden
Dan moet het daar ook snijdend staan
Dus moet je het zoeken in de schuif of de excentriek de stand daar van
mvg
Frederik
 
@Frederik,
interessante benadering om het in de schuif te zoeken. Bedoel je daarmee dat je de schuif
niet symmetrisch moet maken ? Nu is het zo dat de machine goed loopt.

@Barry,
Tekendoos bedoel ik de computer met zijn tekenprogramma.
 
Schuif hoort symmetrisch!
Zal de stand van het achteruit excentriek zijn of een hele andere lengte van de stangen combinatie.
 
Afgelopen tijd bezig geweest om de omkeerinrichting voor elkaar te krijgen.
De grootste fout die ik gemaakt had was de geometrie van de schaar.
de bevestigingspunt van de arm (de horizontale stang waar je de schaar mee omtrekt)
zat ten opzichte van de sleuf te ver naar beneden. Hierdoor kreeg ik de timing niet voor elkaar.

full


full


Hier onder dan een filmpje met de werkende omkeerinrichting.


groet,

Timo
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Had ik ze nu toch ook maar mee besteld.
Die asborgringen, scheelt een hoop ruimte en loslopende moeren.
Jammer, mijn fout.


Draait goed, maar kan die ook langzaam?
Hoe draait hij dan?


Stuart heeft het trek-duw oog in het verlengde van de sleuf.
 
Tja, die asborg ringen zijn niet van de stoomtijdperk.
Soms moet je compromissen maken. Is inderdaad ruimte gebrek en tegen het loslopen. Daarnet liep van de verbindingstang ook een moer af.
In het begin van het filmpje draaide hij eventjes langzaam. (denk dat die nog wel langzamer kan)

Ik heb geen vergelijkingsmateriaal om te kunnen beoordelen of die dan nog goed loopt.
tenslotte is dit de eerste stoommachine die ik op stoom hebt lopen.
 
Deze stuart compound draait al langzaam, een twin zou dan nog veel langzamer moeten kunnen.

(vanaf 04:50 is het langzaam draaien te zien)



Over dat loslopen, ik zal kijken wat ik al "verziekt" heb aan mijn machines (heel lang geleden).
Het plan is om de bout die in de gaffel door de drijfstang en het kruishoofd zit in het tweede deel van de gaffel te schroeven en daar met een moer te borgen.
Ik heb nu nog dat ik de bout door beide gaten kan steken en als je dan de moer aanzet, knijp je de gaffel dicht.
Borgen kan nu alleen met een extra moer of met loctite.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuke film.
Zie dat ik nog heel ver verwijderd ben van een boot. Mag de pret niet drukken.
Zojuist de machine laten draaien. Krijg het ook wel langzaam lopend.
Als ik mijn vinger op het vliegwiel leg dan heb ik niet veel kracht nodig om de machine stil te leggen.
Doe je dit het zelfde met de schaar meer nar het midden en de stoomafsluiter iets meer open dan heb je iets meer kracht nodig.
 
Dan staan je schuiven niet goed gesteld (of hebben ze niet de juiste lengte) of je schaar gaat te ver.
Ik denk dat je daar eerst maar een slagbegrenzer op moet maken en daarna pas controleren of je schuiven wel juist staan.
Dan heb je een vast uitgangspunt anders blijf je aan het stellen.
Normaal is het zo dat wanneer je de schaar meer naar de midden zet je minder vulling krijgt en dus zwakker wordt (bij gelijkblijvende stoomafsluiter)

Zet je om hetzelfde toerental te houden de stoom verder open, ga je "op expansie" draaien.
Je laat dan in een kortere tijd een hogere druk/warmere stoom toe die dan kan uitzetten (en kracht blijft leveren) tot aan het einde van de slag. (= zuiniger)

Laat je niet opjagen door mijn video, daar kan je best nog wel langer dan gewenst over doen.
Stoom is prachtig maar niet geschikt voor "effe varend maken" .
(lees mijn verslag "stoomsleepboot" maar eens door, dan ontdek je dat ook)
 
Al weer een tijdje geleden. Bij deze een update.
Fundatie + juk gemaakt om straks een 3 tal pompen aan te drijven.
De 2 vliegwielen worden gekoppeld door middel van pennen in het ene wiel en o-ringen in het andere wiel. Hierdoor worden eventuele uit lijn fouten opgevangen.
De natte pomp is handmatig al getest door het in een bak water te zetten.
Er wordt een hoop water verplaatst. Ben benieuwd hoe dat straks met natte stoom zal zijn.

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had nog een waterpompje liggen. Deze aan de condensor aangesloten om het verschil te kunnen zien tussen wel en geen condensor.
De film laat het resultaat zien.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is mooi, jij kan al testen.
Hoeveel water is nu minimaal nodig om geen damp te krijgen en hoeveel toeren maakt de machine dan?
En hoeveel is het koelend oppervlak? ;)
 
Harm,

Een tijdje geleden heb ik op jouw verzoek al de info van de condensor doorgegeven.
Zie post #247. Het zal de leeftijd wel zijn. Ik heb er ook last van.
Van de pomp heb ik verder geen gegevens. Het is een 12 Volt exemplaar die op 6 volt is aangesloten. Ik was van plan om een 8 mm plunjerpompje toe te gaan passen.
Heb mijn twijfels over de opbrengst.
Zit te overwegen om net zoals jij een worthington duplexpomp toe te gaan passen.
 
Back
Top