Stoomsleepboot Maarten

Weer bedankt voor de complimenten John.
Ik heb de krukas gelijmd omdat ik bij de bouw van mijn eerste 2 stoommachientjes daar goede ervaring mee had. Als ik het goed heb kan deze Loctite een temperatuur hebben van tegen de 400 graden. Dat wordt de krukas nooit. Bij de eerste krukas die ik lijmde met Loctite ging het wel fout. Ik had de krukwang voorbij z'n positie geschoven om te zien of de Loctite goed verdeeld zat over het lijmvlak. Terug zat er niet meer in. Daarom heb ik mallen gemaakt zodat alles direkt op de goede plaats zit.

full


Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
full

De cilinders weer gedemonteerd en de stoompoorten gefreesd.

full

Twee schuifkasten. Op de vorige foto nog massief en nu alle gaten geboord en gefreesd.

full

Cilinders en schuifkasten gemonteerd.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
stuwlager

Jan,
Ziet er geweldig uit !
Zelf ben ik ook enige jaren met een Triple bezig en heeft afgelopen zomer onder stoom gedraaid.
Vorige week de schroef gemaakt ( 15 cm dia) en ben nu met de koppeling bezig, ik weet nog niet precies hoe ik dit ga maken.
heb je wat meer informatie over het stuwlager ?

Succes met de bouw, Hans
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hans, je hebt een prachtige machine gebouwd. Ook gezien het formaat neem ik aan dat zo'n pronkstuk niet bedoeld is om ergens ingebouwd te worden.
Over mijn stuwlager kan ik weinig meer vertellen dan de foto laat zien. Mijn bedoeling was om een eenvoudig en toch werkend stuwlager te maken. Toen ik aan de Maarten begon was het nog de bedoeling ermee te gaan varen dus moest alles functioneel zijn. Het is opgebouwd uit een voor en achterplaat van 6 mm. Met dunne zijwanden en bodem dichtgemaakt om met smeerolie gevuld te kunnen worden tot onder de asdoorvoer. Het binnenwerk is voorzien van groeven om afhankelijk van de draairichting olie te "scheppen". Het zit met een inbusboutje geklemd op de schroefas.
Toen ik begon was het mijn bedoeling een machine te bouwen die er v.w.b. de cilinders een beetje uitzag als de machine van de Maarten. Tijdens bouw zijn de condensor en pompen er bij verzonnen. De bouwtijd is hierdoor ook toegenomen en inmiddels zijn de plannen om met de Maarten te gaan varen achterhaald. Ik denk nu eerder aan een bak met aanlegsteiger zodat ik wel alles kan demonstreren.
full

Tussen deze en de vorige foto zit behoorlijk wat werk. Omdat ik had besloten ook een condensor en pompen aan te bouwen moest alles uit elkaar en stukken uit de kolommen gezaagd.

full

Condensor en pompen al aardig gevorderd.

full

De machine nog zonder balansarm en juk.

full

Pompen gereed.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Jan,
Deze machine is gebouwd van gietstukken (Reeves) en het is wel de bedoeling dat deze "ergens" in komt te zitten. Ik heb al jaaaaaren tekeningen van de Ebro liggen. Maar dat zal een fors model worden ( ruim 2 x 0,45 m).
Misschien dom maar ik begrijp het principe niet van een stuwlager !
Groet , Hans
 
Druk opvangen

Jan,
Deze machine is gebouwd van gietstukken (Reeves) en het is wel de bedoeling dat deze "ergens" in komt te zitten. Ik heb al jaaaaaren tekeningen van de Ebro liggen. Maar dat zal een fors model worden ( ruim 2 x 0,45 m).
Misschien dom maar ik begrijp het principe niet van een stuwlager !
Groet , Hans
Die vangt de druk van de schroef op
Zodat het niet op de krukas aan komt
]mvg
Frederik
 
Hallo Hans.

Zodra de schroef draait oefent deze een kracht, naar voor of naar achter, uit op de schroefas. Zonder stuwlager zou deze kracht ook overgebracht worden op de krukas van de machine. Het stuwlager is bedoeld om deze krachten op te vangen.
Dat wordt dan inderdaad een fors model. De Maarten is net geen meter lang en dat is in sommige gevallen al een onhandige last om te verplaatsen. Wel een heel mooie sleepboot die Ebro. Ik heb er vorig jaar nog een mooie foto van gekocht in het sleepvaart museum te Maassluis.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Sorry Frederik, ik zie nu dat ik nog niet onderaan de pagina was en dat je al antwoord had gegeven op de opmerking van Hans.
 
Laatst bewerkt:
Jan / Frederik,
Misschien ben ik erg hardleers maar hebben jullie een schetsje hoe eea in elkaar zit?
Ik begrijp de de krukas van de schroefas is gescheiden maar hoe word de kracht overgebracht .
Hans
 
Jan / Frederik,
Misschien ben ik erg hardleers maar hebben jullie een schetsje hoe eea in elkaar zit?
Ik begrijp de de krukas van de schroefas is gescheiden maar hoe word de kracht overgebracht .
Hans

waarschijnlijk door een taatslager (druklager) of een combi, van radiaal/axiaal lager.
 
waarschijnlijk door een taatslager (druklager) of een combi, van radiaal/axiaal lager.

Nee hoor gewoon de glij methoden hoor John
Wij noemde dat ook wel een kussenblok
In het echie dan wel te verstaan
Het is dus gewoon een gladde schijf met wat olie groeven er in
En dat draait spelingvrij tussen de zijkanten van het huis
En die schijf zit wel vast op de schroefas
mvg
Frederik
 
Hans zie PB.

Nadat de pompen gereed waren ben ik begonnen aan de drijfstangen. Omdat ik bij het afval materiaal dat ik gebruik, niet altijd precies weet wat het is bleek dit een zware klus want het materiaal was veel harder dan ik dacht. Om de krukpen te smeren zijn de drijfstangen doorboord en tijdens draaien gevuld met olie.

full

Eerste freeswerk aan de drijfstang.

full

De drijfstang van de middelste cilinder gemonteerd.

full

Drijfstangen en onderdelen voor de leisloffen + verbinding tussen kruishoofd en balansarm.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
full

Op de eurocent één van de Teflon® busjes die ik gebruikt heb voor zuigerstang en schuifstang afdichting.

full

Het hulpstuk om de exentriekringen te frezen.

full

2 exentriekringen bijna gereed.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Heb je voor je schroef en de rest van de messing onderdelen gewone soldeertin gebruikt of een speciaal soort???

MVG
Bert
 
Heb je voor je schroef en de rest van de messing onderdelen gewone soldeertin gebruikt of een speciaal soort???

MVG
Bert

Met gewoon tin valt alles er zo maar van af hoor:mrgreen: :mrgreen:
Wat dacht je van zilver:confused:
En zo*n 6 a 700 graden las temperatuur
mvg
Frederik:D
 
Hallo Bert, de schroef is met zilver gesoldeerd zoals Frederik beschreef. Als je zo'n schroef wil maken moet je ook niet vergeten de spiebaan te steken voordat je gaat solderen.

full

Het bovenaanzicht van de machine nadat de exentriekringen waren gemonteerd.

full

De schuifstanggeleiders gemonteerd. De machine naderde zijn voltooiing.

full

De sleuteltjes voor alle gepruts heb ik gemaakt van inbusboutjes. Het schroefdraad eraf gedraaid en vervolgens met zilver de steeltjes eraan gesoldeerd.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top