Stoomsleepboot Maarten

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Jan Walpot, 17 nov 2009.

  1. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bedoel je de "MEL" butaangas brander uit de Modelbouwer 1991, juni/juli?
    NVM tek..60.03.007
    In eerste instantie wilde ik deze ook gebruiken.
    Naderhand ben ik hiervan afgestapt, omdat ik geen kans zag om deze door de keteldruk te kunnen laten besturen.
     
  2. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.293
    Locatie:
    Giessenburg
    Ja die bedoel ik en omdat ik niet afstand bestuurd ga varen heb ik er geen last van dat deze brander minder snel te regelen is.
    Verder moet ik afwachten hoe het gaat werken.
     
  3. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.293
    Locatie:
    Giessenburg
    De tanksteunen gemaakt en het gastankje gemonteerd.

    [​IMG]
     
    Potter en Zeiler vinden dit leuk.
  4. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Complimenten, dit is een mooie en logische plaats van de gastank voor het gebruik met een MEL butaangas brander.
    De MEL butaanbrander is weliswaar in branderlengte, afhankelijk van de vuurganglengte, in te korten, maar het buiten het ketelfront stekende deel is relatief lang.
    Indien je de brander, zonder verwijdering van de ketel of machine, in de vuurgang wilt steken, schuin tussen de ketel en de machine, stel ik je voor eerst een dummy te maken. Dit ter voorkoming, dat je veel tijd besteedt aan de brander en tot de ontdekking komt, dat deze niet zonder (heel)veel sleutelwerk is te monteren.
    Voor overzicht van de MEL butaanbrander, zie bijgaande scan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ook nog gegevens van het sproeiergat?
     
  6. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Natuurlijk!.
    De sproeier heb ik niet gemaakt volgens de tekening, maar overeenkomstig Regner Dampf-& Eisenbahntechnik, bestel nr 50812.
    Dit is een sproeier M5x0,5mm, doorlaat 0,2 mm.
    De sproeier doorlaat volgens tekening NVM tek..60.03.007 is 0,4 mm.
    Deze heb ik met de schroefdraad M5x0,5mm, doorlaat 0,4 mm gemaakt voor mijn gasbranders.
    Of je nu gas verdampt in de gastank of in de verdampingsspiraal van de MEL brander, maakt in principe niets uit.
    Bij het testen van mijn branders, heb ik ondervonden:
    - Sproeier doorlaat 0,2 mm, bij gasdruk 0,5 bar, onvoldoende vlam.
    - Sproeier doorlaat 0,4 mm, bij gelijke gasdruk. Een vlammenwerper was er niets bij, totaal niet te regelen.
    Vervolgens heb ik nieuwe sproeiers gemaakt met boring 0,3mm.
    Deze laatste voldoen nog steeds.
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2018
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dank voor de aanvulling.
    Ik denk dat die 0,2 mm bij 0,5 bar een "veilige" veel inzetbare vlam geeft en dat die daarom op tekening staat.
    Ik heb ooit het volgende geschreven over mijn 0,5 mm gassproeier:
    Druk is regelbaar en geeft een net beeld van 0.2 bar tot 1.0 bar, daarboven wordt het niet echt zichtbaar anders.
    (dit is wel bij een keramiekbed)
     
  8. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Sorry, op de tekening staat:
     
  9. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.293
    Locatie:
    Giessenburg
    Bezig met de brander onderdelen en vooral aan het passen en meten om alles in te bouwen.
    Het is mijn bedoeling dat ik het gastankje kan afkoppelen om het buiten de boot te vullen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  10. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.733
    Locatie:
    noord-limburg
    Beste Jan Walpot,
    Gastankje vullen,
    vloeibaar of dampvormig gas?

    Groet,
    Willum
     
  11. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.293
    Locatie:
    Giessenburg
    @ Willum, het tankje wordt gevuld met vloeibaar gas. De verdamper zit naast de brander.
    [​IMG]
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Zat de klepkast in de weg?
    Het blijft een uitdaging dit soort modelbouw.
     
  13. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.733
    Locatie:
    noord-limburg
     
  14. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.293
    Locatie:
    Giessenburg
    @ Harm, de klepkast moet idd iets naar achter.
    @ Willum, Butaan want propaan en een mengsel geven kans op een te hoge druk.
    Tankvulling max 80 %, wordt mede begrensd door de vulnippel.
    De stijgpijp is bedoeld om vloeibaar gas naar de verdamper te voeden.
    Door vloeibaar gas af te nemen is er in het tankje veel minder verdamping waardoor de temperatuur niet extreem daalt.
     
    willum en kaapstander vinden dit leuk.
  15. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Als je telkens de tank losneemt om te vullen, dan moet je elke keer bij het aansluiten een lektest uitvoeren.
    Elke keer losnemen/vastmaken geeft slijtage op de afdichting/pakking.
    Ik heb gekozen voor een vaste en op lekkage gecontroleerde aansluiting van de gastank naar de brander besturing
    Nadeel, ik moet het hele schip meenemen om te vullen, maar ik heb de zekerheid, dat de gasaansluiting niet lekt..
     
  16. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    799
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi Stoompomp, wat doe je met het lekkende gas dat zich in het laagste punt van de boot ophoopt?

    Bij het vullen zal er vast iets lekken, of hoe voorkom je dat? Kan je je werkwijze delen?
     
  17. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.293
    Locatie:
    Giessenburg
    Bij het vullen van mijn Proxxon brandertje is er altijd iets lekkage. Als dat bij het vullen van het gastankje ook zo is heb ik zeker gas onderin de boot. Bij een enkele keer losmaken en vullen is de kans op lekkage kleiner.
     
  18. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.212
    Locatie:
    Steenbergen
    Ik denk dat na het vullen goed en lang genoeg ventileren ten alle tijden op de eerste plaats komt.
    Verder zou je nog het maken of aanschaffen van een gasdetector kunnen overwegen, maar wat zeker goed werkt is natuurlijk het oude vertrouwde kwastje met wat afwasmiddel.
    Voor mijn eigen sloepje heb ik nog eens deze detector aangeschaft en los daarvan ook zelf via Arduino een systeempje gemaakt.
    Met beide het nodige - eerst buiten en later in het schip - geƫxperimenteerd en werken redelijk naar behoren.
    De Arduino was hartstikke leuk om een keer e.e.a. zelf uit te dokteren, maar is onder in een schip met vocht, olie en stoom (nog) niet echt praktisch :(.
    De (bij Alie) gekochte detector is niet te duur en kan je bij twijfel en als extra controle mogelijkheid toch goed mee onder in je schip of in de buurt van je brander snuffelen.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2019
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.774
    Locatie:
    Salland
    Ik zie een Regner vulnipper op het gastankje. Ja, dan heb je bij het opzetten en afnemen iets gaslekkage.
    En als je de vulnippel van de gasfles er scheef op zet best wel veel gaslekkage.
    Wat ik doe bij het vullen van de gastank van mijn stoomsloep:
    Vullen(BUITEN) - boot leegblazen (gewoon, met de mond)- minimaal 5 minuten laten staan - nog een keer blazen - de vlam er in.
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina