Stoomsleepboot Maarten

Ik lees net dat ik ook nog een cursus scheepstimmerman moet gaan volgen dus de stuurhut zal nog wel even duren. :D :D
Om met hogere toeren dan de freeskolom aankan kleine gaatjes van b.v. 0,5 mm te boren heb ik een bevestiging voor m'n Proxxon aan de freeskolom gemaakt. D.m.v. de draadspindel is het mogelijk heel langzaam te zakken.

full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Jan, heb je nu je draaibank op z'n kant gezet?? :mrgreen:

en dat timmeren kunnen we wel aan jou overlaten hoor
een fijnmetaal bewerker kan zuiverder werken dan een scheepstimmerman, is mijn ervaring.

m.v.g. Brandaris

Weer een stukje terug in de tijd naar december 2005. Ik heb toen de binnenkant van de boot geverfd.

full

Zicht naar voor. Voorin is de kettingbak zichtbaar. De plaat waarop de machine en ketel zijn bevestigd zit met 4 boutjes in het casco.

full

Zicht naar achter. Onder het luik op het achterdek zit een vetpot om de schroefas te smeren.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
En de timmerman moet wel een scheepstimmerman zijn hoor
Anders word het stuurhutje misschien wel een Flat:mrgreen:
mvg
Frederik :grin: :grin: :grin:
Dat bedoelde ik ook. Maar voor het gemak zei ik timmerman;)

Jan, heb je nu je draaibank op z'n kant gezet?? :mrgreen:

en dat timmeren kunnen we wel aan jou overlaten hoor
een fijnmetaal bewerker kan zuiverder werken dan een scheepstimmerman, is mijn ervaring.

m.v.g. Brandaris
Hoi Brandaris,

Een scheepstimmerman kan ook heel zuiver werken.
Wat dacht je van die zwaluwstaarten die perfect moeten passen.
Alleen de marches voor de afwijkingen zijn wat groter.
Wij leren op een 10 van een millimeter werken en een metaal bewerker op een 100ste of 1000ste.

Of wist u dat al?:confused::rolleyes:

Jan wel een terug blik maar weer eentje met klasse ik wacht met spanning op nieuwe foto's:)

@Koen, Wij leren op een 10 van een millimeter werken en een metaal bewerker op een 100ste of 1000ste.

Of wist u dat al?

Nee dat wist ik niet, en ik vind dat heel knap want mij is dat nog nooit gelukt 1/10mm. met een figuurzaag in een stuk balsahout, nauwkeurig ? nee dus.
Maar misschien leer ik dat ooit nog is.

groetjes, Brandaris

Nog steeds bezig met het kantelmechanisme van de schoorsteen. Weet iemand of dat een speciale naam heeft ?

full

full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Beste jan,

het valt me op hoe strak het plaatwerk van de Maarten is !!!

Hoe krijg je toch zulke strakke openingen in het plaatwerk ?
Het is zo mooi strak,recht en haaks.

Om eerlijk te zijn lukt mij dit niet zo mooi.....
Ik (en vele anderen) zouden wel eens willen weten hoe je dat toch doet.

misschien laser of watersnijden, maar als je iets lasert dan blijven er aan de randen kleine tandjes zitten. ik weet het want ik heb mijn vinger er een keertje flink aan opengehaald met gelaserd RVS VLIJMSCHERP
mvg sjoerd

Hallo John en anderen.

Ik doe niets bijzonders hoor. Gewoon goed aftekenen en vervolgens ruim binnen de lijnen uitzagen met de figuurzaag. De rest met een vijl en een portie geduld weghalen. Het aftekenen doe ik op papier en dat plak ik met dubbelzijdig tape op de messing plaat. Als ik 2 of meer gelijke onderdelen moet maken uit plaat plak ik meerdere plaatjes op elkaar. Na het zagen zijn ze dan allemaal gelijk.

full

full

full

Vandaag weer een stukje gevorderd met de schoorsteen.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Ik zou ook best zo'n ouwe stoomsleper willen maken.
Maar wel met elektro motor.

noordzee05.jpg

Deze vind ik prachtig!

Ziet er schitterend uit!!
Allen ik snap de manier niet om de schoorsteen met contragewichten te laten zakken..... of terug te krijgen op zijn plek:confused:

Laatst bewerkt:
Ik zou ook best zo'n ouwe stoomsleper willen maken.
Maar wel met elektro motor.

noordzee05.jpg

Deze vind ik prachtig!

Ziet er schitterend uit!!
Allen ik snap de manier niet om de schoorsteen met contragewichten te laten zakken..... of terug te krijgen op zijn plek:confused:
even goed naar het schaargedeelte kijken hoor

Op deze foto bestaat het scharnierpunt nog uit een asje. Dat moet ik nog vervangen. Aan de zijkant van de koelkast komt aan beide kanten een borg waardoor de schoorsteen overeind blijft. Ik weet niet of de Noordzee dit systeem ook heeft.

full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
@ Jan
Op de foto's is te zien van niet.

@ Frederik.
Ik vind het gewoon een hele apparte manier om de schoorsteen te laten zakken.
Dit is allemaal nieuw voor mij, maar ik vind wel interessant!

Jan..

Polijst je het messing nou telkens keer op keer.. want, op den duur word het toch wel dof en minder glanzend.

Ben daar wel benieuwd naar.. !

Hoi Armando.

Voordat ik het messing monteer schuur ik het met fijn waterproef schuurpapier. Het wordt inderdaad dof maar dat maakt niet uit want het is toch de bedoeling dat de boot geverfd wordt.

Groeten, Jan.

Weer een stukje gevorderd met de schoorsteen. De borgklemmen aan de koelkast zijn gemaakt en gemonteerd. Alle boutjes zitten er nu in. Het draaipunt blijft voorlopig nog het asje want anders kan de schoorsteen niet gemakkelijk meer verwijderd worden.

full

full

full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Omdat het al een paar dagen behoorlijk stil is op het forum en ik ook nog niet veel bijzonders heb te melden doe ik het even hiermee. Begonnen met het frezen van de plaatjes om de traptreden naar de stuurhut te maken. Aan de buitenkant moeten de hoeken nog afgerond worden en aan de onderkant moet er nog overtollig materiaal uit.

full

Met z'n vieren op een stuk rond gesoldeerd om te frezen.

full

Groeven gereed en alles losgehaald.

full

Voor een indruk hoe het gaat worden.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Jan dat ziet er weer mooi uit hoor die traptrede's !

Maar het is niet stil op het forum hoor , sinds Robert het virtueel cafe heeft geopent is het daar druk en gezellig !
Kom eens een biertje doen
m.v.g. Brandaris

Laatst bewerkt door een moderator:
Back