Stoomsloep in aanbouw, vraagjes..

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door John33, 17 mei 2021.

1. John33

John33

Lid geworden:
    13 sep 2005
    Ik heb een 10Kg/cm digitale servo, 360 graden besteld en inmiddels binnen.
    Deze kan met gemak op 7,2 volt lopen, dus wordt de boordspanning 7,2 volt.
    De Arduino Nano kan ik met 7,2 volt voeden, de spanningsregelaar die er op zit zal dit naar 5 volt terug regelen.
    Vanaf de akku ga ik met een Ubec naar de ontvanger.

De nieuwe servo met de nieuwe pomp getest, super, loopt een stuk lichter, lekt minder.
    Afgelopen weekend de ketelbesturing aangepast (hard & software) dus binnenkort de hele handel maar eens stap voor stap gaan aansluiten en testen.

Los buiten de boot heeft de stoominstallatie met de pomp inmiddels een half uur staan draaien met een nagenoeg constant ketel niveau.
    Dat wil zeggen dat de pomp continue draait op 80% van zijn snelheid, met een losse arduino er naast test ik nu de pomp.
    Het laatste "rot" klusje is een gastank maken, en zorgen dat alles gas dicht is, en de machine beter afdichten, want deze maakt er nog een bende van, al zal datook komen omdat de verse stoomleiding niet geïsoleerd is waardoor er al condensatie optreed in de leiding, dat geeft behoorlijke natte stoom.
    Her en der bij de keerklep zijn er nog kleine lekjes, dit is met wat teflontape goed dicht te krijgen.

Ik hoop, maar pin me er niet op vast, dat ik ergens dit voorjaar/zomer een keer echt kan varen.
    Al zal de sloep eerst in de testbak minimaal circa 1 uur probleemloos moeten kunnen werken.

Marc w, k-k, Potter en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    100% mee eens...

Deel Deze Pagina