Stroomkring maken, welke zoemer ?

• Topicstarter Topicstarter Wolfgang777
  • Startdatum Startdatum
W

Wolfgang777

Guest
Hallo,

Ik wil eigenlijk iets heel simpels maken: een stroomkring in de vorm van, je weet wel, het spelletje waar je met een rondje aan een handvat het metaal niet mag raken (a la Dokter Bibber). Het signaal als het toch raakt, wil ik uit een buzzertje oftewel zoemertje laten komen.

Nu ken ik bijzonder weinig van elektriciteit. Ik herinner me zoemertjes van vroeger in de techniekles en ging op zoek op het internet.
Uiteindelijk uitgekomen op de website Conrad.be, maar pffff er blijken héél veel buzzertjes te bestaan.

Probleem is dat die zowat allemaal iets anders hebben staan bij spanning: de ene 3V, de andere 20V enz.

Mijn bedoeling is een platte batterij van 4,5 volt als stroombron te laten dienen. Maar moet ik dan eerder een zoemer nemen van 3V of van 5V ? Zou ik ergens een weerstand voor nodig hebben ?

Zoals je merkt: ik weet er zeer weinig van, dus elke hulp is meer dan welkom. Ben heel geïnteresseerd.

Dank bij voorbaat !

piezo buzzer van 5V doet het dan prima.
kan zonder weerstand gebruikt worden. En piept je de oren van het hoofd als je het raakt.

Amai, da's een snel antwoord !

Weet je misschien ook...

* het verschil tussen een 'magnetische' zoemer en een 'piezo' zoemer ?
* wat zou er gebeuren als ik een zoemer van 20V zou nemen ?

Ik probeer altijd een klein beetje de science achter dingen te begrijpen.

bij die 20V zoemer, gebruik je een 20V voeding, bij de 5V zoemer, gebruik je dus een spanningsbron van +-5V.

Als je een 20V zoemer op een spanning van 5V gaat aansluiten, dan zal het geluid aanzienlijk zacht zijn (of je hoort helemaal niks)

Dus de zoemer kiezen die werkt op de spanning die jij wilt gaan gebruiken:)

(magnetisch en piezo weet ik zelf jammergenoeg niet, ook al ben ik elektrotechniek student, 1e jaars:))

piezo kan maar 1 toon voortbrengen. voordeel is geen aansturing nodig.
magnetisch is een speaker. Deze heeft in 99,9% van de gevallen stuur elketronica nodig anders hoor je alleen maar kort een plopje. (als je die al hoort).

De oude mechanische zoemer vergeten?

Een spoel om een stuk weekijzer en een anker met een verbreekcontact.

Back