Voor een deel heb je gelijk Peter. Maar al in de 50'er jaren werd met overshoot lanceringen geëxperimenteerd, toen nog recht uit. In 1961 werd er met overshoot + bocht gevlogen door sommige vliegers. Dit is een interessante site: http://www.gregorie.org/freeflight/f1a_history/index.html
@TC01 Theo, ik hoop dat je het er nog mee eens bent dat deze uitweidingen in je draadje terecht komen? @Rick NL Mooi stuk, ik bestrijd dit niet hoor, wat mijn herinnering betreft echter werd cirkel tow in de 60tiger jaren nauwelijks toegepast (ikzelf deed dit wel eens met een A1) en was lanceren met overshoot nog in de kinderschoenen. Je mocht blij zijn als je over de 5mtr extra kwam. De opvatting was (bij ons de Delftse) dat het meer een wedstrijdtechniek was dan standaard practice en niet tot erg spectaculaire verbetering leidde. Dit gebeurde pas na de overwinning in 1969 door Elton Drew en de veel gecompliceerde starthaken in zwang kwamen. Daarna moest deze trend wel, als wedstrijdtechniek, serieus genomen worden. De still-air tijden waar ik het over hebt volgen uit de systematische proefvluchten die we vooral op het luchtvaartkamp deden en waarvoor we om 6.00 uur op de hei stonden. Hier deed Theo van 't Rood ook aan mee en werden zo zorgvuldig mogelijk ge-analyseert met zo precies mogelijk gestarte modellen zonder extra impulsen uitgevoerd: dus heel voorzichtig netjes op 50mtr gezet. Dus beter gezegd: wij concludeerden dat daalsnelheden van zo'n 28cm/sec door een aantal modellen en vliegers (waaronder Theo) consistent gehaald werden. Het dispuut met voornoemd geacht forumlid A... was dat hij stelde dat het vrije vlucht vliegen voor zijn aantrede in 1972 niets voorstelde en het daarna ook qua prestaties van de kisten zelf zienderogen vooruit gingen. Je zult begrijpen dat ik dit toch enigszins wilde nuanceren. We zijn nu bijna 50 jaar verder en de laatste claims die ik ken zijn: lanceringen tot 100mtr en still air tijden van om en bij 370 seconden. Dat levert na 50 jaar ontwikkeling een daalsnelheid van, jawel, om en bij 28cm/sec op. Nu is op mijn redenatie heel wat pro en contra in te brengen maar voorlopig heb ik het echt doorslaggevende argument nog niet vernomen.
Theo.. Ik kom je een beetje vergezellen. Nu Rick de maatschets van de Ayala heeft gevonden is er geen houden meer aan...ik ga een Ayala maken...Heb bijna niets meer te doen..Op mijn To Do lijst staan nog maar twee dingen: - modelvliegen - modelbouwen Dus.. Alleen het vervelende is dat mijn vrouw steeds dingen op die To Do lijst zet die dan ook nog eens een keer niets met die twee dingen te maken hebben.. Dus... fff wachten...
Ik zit hier stiekem te genieten van wat ik allemaal los heb gemaakt door dit draadje. Ik zou zeggen laat maar komen en ga zo door. Dit is heel leerzaam voor de jonge generatie. Toen ik direct na mijn aandoening nog niet goed radio kon vliegen (door een oog wat niet meewerkte en flink gedruppeld mets worden) ben ik gaan indoor vliegen met een vrije vlucht rubber model. Toen de verstokte radio vliegers dit zagen en bemerkten dat dit ook nog eens goed vloog, en hoe leuk het wel niet was vielen diverse kinnen op de grond............ en natuurlijk heb je altijd van die mensen die er niks aan vinden en het liever niet willen want je neemt uiteraard hun vliegtijd in........ Het modelletje wat ik toen gebruikte was de indoorflyer van Opitec, dit heel eenvoudige rubbermodelletje is eigenlijk bedoeld voor schoolprojecten en heel simpel en snel te bouwen. vluchttijden van 30 tot 60 seconden zijn haalbaar in een redelijke sporthal.
Ik heb 40 jaar met Hans gewerkt als helicopter engineer, hij woont nu onder de rook van Schagen in het gehucht de Tolke. Zijn gezondheid is heel erg slecht helaas.
http://jwroest.nl/museum/type_model_sort.html http://jwroest.nl/other/borrel_blom_1944_10x6.jpg Net niet
Theo.... ik heb wat voor je.... http://www.modelbouwforum.nl/threads/de-vrije-vlucht-winkel.257788/page-3#post-3874728
Dit is een F1a A2 model B de Weger vind ik terug in mijn gammele archiefje in 1964 en 1968, daartussenin niet maar dat zegt niet veel. (Ik heb geen persoonlijke herinnering aan hem) De registratie Hilversum 515 geeft eerder 1968 dan vroeger. Niet helemaal goed te zien, maar heeft volgens mij Horner tips die omstreeks die tijd een beetje in zwang kwamen. Is de romp achter de vleugel deelbaar? Ziet er uit als een nette ''middle of the road'' kist.
Mooie A2. Zitten er gaatjes in die uitstekende ribben (tip, knik en wortel)? Daar werd toen een turbulentiedraad gespannen volgens mij. Deze wordt tegenwoordig direct op de bovenkant van de vleugel geplakt. Vaak op 5-8% van de koorde en 0.3-0.6mm dik. Bij gladde (ingedekte) vleugels worden er vaak dunnere 'invigorators' geplakt. Op verschillende %-ages van de koorde en over heel de vleugellengte.
De tipjes zijn voorzien van een soort winglets die naar beneden wijzen. De romp is deelbaar net achter de vleugel. Vleugels zijn ook deelbaar en moeten op het rompje geschoven worden. Op de voorlijst hoort een turbulatie draadje te zitten. We hebben ook nog een iets kleinere versie liggen waar we al vaker mee gevlogen hebben. Met deze hopen we komende week wat vluchtjes te maken.
Grappig. Ik haal met mijn gloednieuwe DLG dezelfde minimale daalsnelheid. https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?p=39979730 0.28 m/s mag je echt wel trots op zijn. Ik ben dat in ieder geval wel.