Super Decathlon 1:4

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Berto, 28 jul 2006.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Hoe? met een strijkbout
    Wie? ben bang ikzelf
    Wat? deze Super Decathlon
    Waarmee? Oracover

    Zie post 4 of 5 op deze bladzijde:
    Nieuwe striping Super Decathlon

    En nee hier en daar zit nog wat hardnekkige oracover maar stukje bij beetje gaat dat ook weg.
    De servo`s gaan vlak voor bespannen eruit en dan direct daarna er weer in :)
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    De romp vooronder verdient ook wat aandacht:
    [​IMG]
     
  3. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Brandje gehad.:-:)-:)-(


    Han.
    Ps niet zoveel naar Tom kijken dan schietje niet op.:p
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Heb alleen vanmiddag naar Tom gekeken tussen het plinten leggen door ;-)


    Nee, geen brandje gehad, wel een mengelmoesje van uitlaatgassen, olie, benzine, zand en weet ik wat nog meer :lol:
     
  5. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.272
    Locatie:
    rotterdam
    Je weet waar je de vettigheid ermee uit kan halen Berto?

    Mvgr hans
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Vertel het eens Hans, wie weet heb jij iets wat nog beter werkt dan de remmenreiniger van de baas.

    Moet wel zeggen dat er maar weinig het hout in is gedrongen, de meeste troep kan ik er zo afschrapen, dat zit echt op het hout.
     
  7. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.272
    Locatie:
    rotterdam
    Gebruik maar gewoon thinner.
    Dit gebruik ik ook als ik teakhout met elkaar moet verlijmen.
    Hierdoor wordt het hout schraal en de vettigheid wordt er als het ware eruitgetrokken.
    Voordeel van thinner is ook dat het snel verdampt.

    Mvgr hans
     
  8. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.272
    Locatie:
    rotterdam
    Wat ik nog vergeten ben is dat je het motorschot het beste met epoxy kan inpregneren.
    Die epoxy ook een beetje met thinner verdunnen zodat het als water is.
    Dan zuigt het hout het lekker op en ben je verzekerd dat dit hout NOOIT MEER kan verrotten door de olie of iets dergelijks.

    Mvgr Hans
     
  9. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.828
    Locatie:
    Heesch
    Nog een tip om gebruik van te maken :)
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Epoxyen van motorschot etc. binnen de motorkap is standaard.

    Ben met de kist verder lekker op dreef, morgen wordt naast de neuswiel voor m`n Cessna Skymaster en wat peut ook alvast wat bespan besteld.
    Hoop het laatste weekend van januari wanneer ik moet werken te kunnen beginnen met het bespannen van de vleugels, staartvlakken en misschien zelfs de romp :D
     
  11. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.984
    Locatie:
    groningen
    Berto!

    Hanteer je voor jouw eigen kisten dezelfde eisen qua luchtwaardigheid, als die voor de vliegtuigen die jij 'beheert' (ik weet nog steeds niet precies wat je nou eigenlijk voor job hebt (behalve dat je er heeeeeeeeeeeeeel veel vrije tijd bij hebt ;) )).

    ;)


    jan.
     
  12. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    :eek:nweer:Als het regent heeft Berto nog meer vrijetijd!!!!
    Dus tijdens werk tijd.....
    En als de :zon:schijnt moet die helaas werken.

    Han.
     
  13. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.984
    Locatie:
    groningen
    Han je moet naar bed!
    :bad-words:

    :bye:

    :sleeping:

    ;)


    jan.
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    @ Jan (en alle anderen die het willen weten ;-) )

    ik (bijna 32) werk als monteur bij vliegschool Hilversum. Ben daar in 94 gekomen om stage te lopen en ze hebben me nooit meer laten gaan :)
    Sind 2000 zelfs als chef omdat alle anderen boven mij vertrokken naar de grote luchtvaart en ik toen als enige overbleef.

    In de begin periode werdt het nog GWk oftewel GrondWerktuigKundige genoemd, tegenwoordig heten wij Aircraft Maintanance Engineer :lol:

    Mijn werk bestaat uit het vliegend houden van de vliegtuigen van de vliegschool (wij zijn 1 van de weinige vliegscholen die een eigen td heeft) en van particulieren.

    De vliegschool zelf heeft 7 kisten, + dan nog 6 a 7 kisten van particulieren.

    Het meeste werk wat we doen zijn inspecties, elke 50 uur moet een vliegtuig onderhoud hebben (onze nieuwe leskisten de Tecnams maar elke 100 uur) en met +/- 6 inspecties per kist per jaar hebben we het dus over 42 inspecties in totaal.
    gemiddels staat er dus wel elke week 1 kist in onderhoud van onszelf.

    Maar zoals dat gaat is dat nooit zo mooi verspreid ivm het weer en de gevloegen uren dus de ene week hebben we wel eens tot 4 inspecties en de andere week niets.
    Komt ook nog bij dat een 50 uurs inspectie vaak wel in 1 dag te doen is maar een 200 of 500 uurs ben je al snel 3 a 4 dagen bezig per kist.

    En dan hebben we nog +/- 12 inspecties van de kisten van particulieren.

    De inspecties zijn ook meteen het saaiste, da`s voornamenlijk alleen maar met een lampje en spiegel rondlopen.
    Het wordt pas leuk als er reparaties of vervangingen uitgevoerd moeten worden, dat is het echte leuke sleutelwerk.


    Naast het werk op de werkvloer is er heel veel administratie nodig om de vliegtuigen in de lucht te houden.
    Het IVW kijkt ook eigenlijk alleen daar maar naar, als de papieren maar kloppen dan klopt de kist ook :rolleyes:

    Voor elke uur sleutelen is ook zeker 1 uur administratie nodig :-(


    Momenteel is het extra druk omdat ik sinds de geboorte van mijn zoon, nu alweer bijna 17 maanden geleden, 4 dagen per week ben gaan werken.
    Een extra belasting voor mijzelf en mijn baas/collega.
    Gelukkig draait mijn vrouw (die ik ook hier heb leren kennen) die dag dat ik vrij ben zodat mijn collega rustig zijn werk achter (de td) kan doen zonder gestoord te worden.

    + dat ik daarnaast standaard 1 middag vrij ben om te gaan modelvliegen in de zomermaanden :D

    Omdat wij hier op het werk maar met 3 vaste personen draaine (mijn 2 bazen en ik) en we wel 7 dagen per week open zijn hebben we ook om de 3 weken weekenddienst.
    Dit houdt in dat we in dat weekend aanwezig zijn om de klanten te woord te staan en alle vluchten af te rekenen.

    Dit noemen we baliedienst, mocht het dus in zo`n weekend slecht weer zijn dan kan ik heel veel bouwen :lol:
    Is het goed wer dan moet er veel afgerekend worden en kan ik tussendoor wat rommelen ;-)

    Verder niet zo heel veel vrije tijd op het werk :-(


    Thuis is de vrije tijd door de geboorte van mijn zoon ook wat minder, nu ben ik vaak nog 1 a 2 uurtjes `s avonds aan het bouwen als de vrouw al slaapt, zo kan ik toch nog wat doen ;-)


    Zo wat een verhaal, maar om nu terug te komen op je eigenlijke vraag:
    Nee niet echt, en misschien komt dat wel door mijn werk dat ik veel "lakser" ben met onze modellen.

    MOet wel zeggen dat het ook per model verschilt, een Calmato mag best hier of daar stuk zijn, er niet uitzien, of een stuk bespan missen.
    Bij de Nomad, de Skymaster, deze Super Decathlon etc. ben ik wel veel secuurder, maar nog steeds niet zo als op het werk :eek:


    Hoop dat je zo weer wat meer weet.
    Lijkt bijna wel een dating advertentie ;-)
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2008
  15. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.984
    Locatie:
    groningen
    Bedankt Berto, zo wordt eea. een stuk duidelijker. :)

    (Er waren vast meer mensen die zich afgevraagd hebben hoe het nou precies zat . . . )


    jan.
     
  16. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.828
    Locatie:
    Heesch
    Klopt ja :)
     
  17. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Boel mensen zouden kunnen denken dat Berto een reperatie bedrijf hat voor Modelvliegtuigen . :rolling:

    Mvg Johan
     
  18. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Sommige wisten dat al :hammer:
    Ik heb destijds gewoon Berto zijn draadtje wat doet een modelbouwer voor de kost gelezen een aangevuld :rolling:

    @ Berto je link is U/S (E vergeten van vlieg)
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2008
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Man dat was in 2003, intussen is er al weer heel wat verandert maar had net zo goed dus daar naartoe kunnen verwijzen ;-)

    Met de S. Decathlon zijn we ook weer een stukkie verder.

    Gister de vleugels uitgemeten en bepaald waar de strutbevestiging moet komen.
    Vandaag de inslagmoeren daarvan bevestigd en deze voor de zekerheid vast gelijmd.

    Hopenlijk vanavond de definitieve bevestiging hiervan en dat betekent dan ook dat de vleugels bespanklaar zijn :) (nu de 12 mtr bespan nog halen).


    Ook de romp verstevigd ter plaatse waar de vleugels tegen de romp getrokken zitten, 1 hiervan was al eens gebroken en dat had ik vlug gerepareerd, nu maar een definitieve versteviging gemaakt.


    Dan wordt het tijd om de nieuwe lokaties van de apparatuur maar eens te gaan bepalen.
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Hier 2 fotootjes van wat ik gister zoal even gedana heb.

    De versteviging van de romp waar ik het over had:
    [​IMG]

    En de strutbevestiging zit in de vleugels gelijmd:
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina