Super Decathlon 1:4

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Berto, 28 jul 2006.

  1. Bar

    Bar Guest

    neh , zonde ... citabria`s zijn airbatic kisten , je zou zowel het uiterlijk als de (kunst) vlieg eigenschappen er mee benadelen (mijn mening)
    dit is eerder leuk voor een pipercub of iets dergelijks .
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Ja Bar, je hebt gelijk maar de ervaring van de Super Decathlon op floats is natuurlijk ook wel zeer uitdagend.
    Lijkt me wel geweldig om eens met deze kist wat water starts en landingen te maken :yes:

    Kijk de standaard opstelling is natuurlijk gewoon maar zo af en toe eens voor een watervlieg meeting met floats, daar ben ik wel voor in :thumbsup:
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.426
    Locatie:
    Spijkenisse
    Alleen als dan je motor afslaat, moet je niet een eind lopen, maar zwemmen :lol:

    Grt.
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Yep, ik zal m`n surfpak dus maar meenemen :wink:
    Nu scheelt het dat benzine motoren wat minder gevoelig zijn voor afslaan dus ik denk (lees: "hoop") dat dat wel meevalt :lol:
     
  5. Bar

    Bar Guest

    kun je de floats dan monteren zonder de romp aan te hoeven passen?

    ik bedoel dus zonder gaten te hoeven boren etc ..

    ik neem aan dat de drijvers niet alleen vast komen op de plek waar de wielen zaten ?

    moet het hele vliegtuig dan water dicht gemaakt worden ivm spattend water?
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    De floats zullen dan worden bevestigd op de plaats van het normale landingsgestel en er zal een bevestiging komen wat verder achter op de romp.

    Deze achterste bevestiging zou alleen bestaan uit 2 (of) gaatjes van 3 a 4mm voor de schroefbevestiging en zullen bij de uitvoering met het landingsgestel bijna niet opvallen.

    Het waterdichtmaken zou op zich niet zo`n probleem, moeten zijn, als je de onderzijde van de romp goed bespant zal er geen water in de romp dringen.

    Kijk een echte crash op het water of inverted landing is zowiezo al funest.
    Ik zou wel kijken of ik de vleugels waterdicht kan krijgen zodat deze blijven drijven en een drijvend gedeelte in de romp maken zodat bij een eventuele crash dus niet de gehele kist naar de bodem verdwijnt.

    Ik zeg niet dat het gaat gebeuren maar de aanpassing zijn niet erg groot om hem met floats uit te kunnen rusten dus de mogelijk heid is er altijd :)
     
  7. Bar

    Bar Guest

    als ik jou was had ik daar die vreeeeeeeeeeeeselijke duraplane voor gebruikt :lol:

    ik zie het zelf ook wel zitten dat water vliegen , ik heb nog een freedom 40 trainer die er wel aan mag .
     
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Ja maar da`s weer geen schaalvliegen :wink:


    Ik heb wel een aantal hele mooie setjes gevonden:
    [​IMG]
    Balsa USA float kit schaal 1:4 => 132 dollartjes :-(


    [​IMG]
    Schaal 1:4 floats van SIG => 50 dollar :)


    Maar met behulp van een Great Planes Float Kit manual kan het waarschijnlijk nog goedkoper :wink:
    Great Planes Sport Float Kit


    En mooie 1:4 schaalroeren kan natuurlijk niet achterblijven :lol:
    [​IMG]
     
  9. Bar

    Bar Guest

    o jah moest schaal zijn ... ik vind die floats onder een pipercubje wel aardig staan
     
  10. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Berto, bekijk eens heel goed de struts van beide schaal floats eens, kwaliteit betaal je.
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Jazekers, de prijs is ook het verschil in kwaliteit :|

    Maar ik denk ook dat ik ze zelf ga bouwen, in de Great Planes manual staan alle ribben, spanten en beplanking zo goed aangegeven dat het een kwestie is van opschalen en gaan bouwen.
    Kan ik ook zelf bepalen hoe de struts etc. komen te lopen :wink:
     
  12. Onno

    Onno

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    407
    Locatie:
    Weesp, BosModelAir basis
    Ha die Berto

    Ik heb hier nog tekeningen liggen van drijvers voor onder de pilatus porter misschien heb je daar wat aan.

    groeten Onno
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Laten we eens kijken wat dat voor een tekeningen zijn, als ze een beetje overeen komen met die van Great Planes dan heb ik er vast wel wat aan.

    Hoe kom jij nu weer aan tekeningen van floats voor een Porter 8O
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    [​IMG]
    Best leuk bovenstaande floats maar 358 dollars excl. vezending vanuit amerika :( mhhh, dacht het niet :nooo:
    Ze worden wel op bestelling gemaakt dus je hebt wel iets exclusiefs hier of daar maar dan maar wat minder exclusiefs.


    Als er een watervliegmeeting komt dan maak ik zelf wel floats :yes:
     
  15. Tim_NL

    Tim_NL

    Lid geworden:
    5 mrt 2006
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Almere-MVA
    Hallo Berto,

    Mijn vader was vandaag een tripje Teuge Hilversum doen, en zag in de hangar van Ben Air Deze Decathlon staan en als ik me niet vergis is dit dezelfde ;) ? [​IMG]

    Gr Tim.
     
  16. Bar

    Bar Guest

    aan de opengeknipte spuitbus op de voorgrond is te zien dat deze is binnengevlogen voor een nieuwe uitlaat :D

    oude uitlaat weer verloren?? :roll:
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee ja dat is hem :)
    de oude uitlaat niet verloren maar begon licht te scheuren na het gebruik van gisteren :-(

    De totale uitlaat hangen aan de header lijk tniet echt te werken :-(

    Ben dus maar weer een nieuwe aan het maken, ik ga deze in het verlengde ophangen en ook aan achterzijde van de uitlaat aan het model bevestigen.

    Mocht het dan nog scheuren dan wordt er een uitlaat gemaakt van de Rotax olie filters lekker dik maar ook weer wat zwaarder.........
     
  18. Bar

    Bar Guest

    of je zaagt een stukje tussen de header uit , plaatst daar een stukje hittebestendig slang voor terug , en bevestigd de uitlaat aan de firewall .
     
  19. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.984
    Locatie:
    groningen
    Als je ze zelf maakt, heb je pas echt iets 'exclusiefs'.

    (Of heb je dan iets unieks?) :oops:


    jan.
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Mhhh, da`s een goeie, als je ze zelf maakt zijn ze dan uniek of exclusief :?


    Ach maakt het ook uit als het maar werkt :wink:
    Maar dat is voor later zorg.


    We moesten van het weekend weer eens werken en ik had bedacht om een hele nieuwe uitlaat te maken, echter door de drukte kon ik niet zoveel doen als ik wilde en heb daarom maar besloten om de oude uitlaat te repareren.

    Ik heb een nieuw stuk metaal over het gescheurde deel van de oude uitlaat gesoldeerd en de header er weer op gezet.
    Wel heb ik nu de uitlaat ook aan het frame bevestigd om te voorkomen dat het gewicht van de uitlaat aan de header hangt wat de laatset keer dus het scheuren heeft veroorzaakt.

    Ik ga eens kijken hoe dit bevalt en of de uitlaat het nu wel uit houdt.

    Woensdag of donderdag gaan we maar weer eens testen :D
     

Deel Deze Pagina