Super Decathlon 1:4

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Berto, 28 jul 2006.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo gister de uitlaat weer eens grondig getest en nu schijnt ie heel te blijven :banana:

    Ik heb de uitlaat nu aan het uiteinde ook opgehangen aan het vliegtuig zodat niet het hele gewicht hangt aan de header, de trillingen zorgden toen voor het scheuren.
    Nu met een extra ophangpunt schijnt het goed te gaan.

    Volgende week eens verder testen.

    Ook zit ik er aan te denken om een 2-blads prop aan te schaffen ik heb namenlijk het idee dat deze motor veel meer kracht kan leveren.
    Stil is ie wel maar ik wil eens kijken wat de prestaties zijn met een 2-blads.
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik ben ook van mening dat een 2-blads wel zal schelen t.o.v. een 3-blads, vandaar dat ik eens met een 2-blads ga vliegen.

    Verder een tuned pipe, dat geeft zeker wel weer extra vermogen maar zoveel heb ik nu ook weer niet nodig dus dat laat ik schieten.

    Tevens ga ik voor de eigenbouw demper ivm het wegwerken in de kap, ik wil tzt een nieuwe kap kopen en dan wil ik geen uitlaat buiten de romp uitstekend hebben.
    Dat ik hierdoor wat vermogen inlever neem ik op de koop toe, ik wil misschien wel eens nog wat gaan testen met eigenbouw uitlaatjes maar dat is voor later ;-)

    Ik ga maar eens een Menz 20x10 aanschaffen en kijken hoe dat "voelt" het "prop"geluid zal waarschijnlijk dan wel iets toenemen maar als het wat meer trekkracht oplevert vindt ik dat niet zo heel erg.


    De vorige eigenaar is trouwens geloof ik overgestapt op een 3-blads omdat hij een aantal keer zijn Menz tijdens de landingen kapot vloog en dan is het wel kostbaar als je 2 props per dag breekt.
    Hier ben ik zelf niet zo heel bang voor dat lag eerder aan de landingskwaliteiten dan aan het model en grondspeling.


    Nou ik ga eens een prop scoren dan kan ik donderdag meteen even vergelijken 8)
     
  3. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    je kunt even kijken of ze toevallig ook een 19*10 of 20*8 hebben. Misschien is die 20*10 iets te zwaar omdat je geen resopijp hebt? Je kunt het desalniettemin gewoon proberen. Wat betreft het breken, dat is precies de reden waarom ik nog even niet aan een mejzlik begonnen ben. Die zijn factor 4 duurder en breken veel eerder omdat ze stijver zijn. Echter, ik heb nu in de 2 jaar nog maar 1 prop gebroken en 1 bijna, dus wellicht ga ik een keer een mejzlik proberen... hoeveel kamers zitten er in de uitlaat? of is het een zeg maar open verbinding met de buitenwereld :)
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Okee, als een 20x10 te zwaar zou zijn dan dus maar een 20x8 of 19x10, die Menz props zijn niet zo heel duur dus ik neem er gewoon 2 mee kan ik wat beter testen.

    Die mejzlik zijn zeker prijzig, zie net dat die 16x11 3-blad bij Lindinger al 54 euries kost gelukkigz zat ie bij de kist, pfff, dan meer even testen met Menz proppies ;-)

    De uitlaat is een 2 kamer type zie de hier de foto`s van de opbouw:
    [​IMG]
    [​IMG]
    Versie 2 is iets anders (en beter cq. netter :? ) uitgevoerd dan bovenstaande versie.

    [​IMG]
    Zo hangt de uitlaat onder de kist, met een nieuwe kap kan de uitlaat helemaal weg gewerkt worden maar dat is voor van de winter :roll:
     
  5. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    ah, okay, is dus redelijk zelfde als de 'geavanceerde' standaard pot van mvvs. hoeveel toeren draait die 3 blads mejzlik eigenlijk?
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    16 augustus heb ik met uitlaat nr. 2 even proefgedraaid op m`n werk en toen kwam ik op de volgende toeren uit:

    Stationair ongeveer 2100 toeren, maar is af en toe iets zoekerig maar dat zit in de aansturing.

    Vol gas draait ie 6700 rpm.
     
  7. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    stationair moet wel iets beter kunnen ja, ik haal ongeveer 1500-1700 toeren met die 20*10. En ik zou 6700 niet slecht vinden trouwens met die mejzlik. maar denk wel dat de 2 blads wel wat efficienter kunnen zijn. Ben benieuwd! laat t ff weten :) ben zelf ook nog wel n beetje zoekende :)
     
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Mooi, daar heb ik wat aan.

    voor het gevoel had ik ook al het idee dat stationair wel iets lager kon maar door de kleine speling slaat ie af als ik hem te laag zet.
    Ik zal stationair zowiezo nog eens meten want ik had hem al wel weer iets lager gezet.

    Ik zelf denk ook dat een 2-blads wat efficienter is en dus ook wat meer trekkracht zal leveren dan de 3-blads die er nu op zit.

    Zodra ik meer weet wordt dat hier zeker weer vermeld :)
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Nou afgelopen donderdag wan een iets mindere dag voor de Super Decathlon :(

    Ondanks dat het daarna beter ging (zie de filmpjes) was de eerste poging tot vliegen een wat mindere ervaring.

    De Super Decathlon heeft wat schade opgelopen tijdens het taxien.
    Het waaide namenlijk vrij hard en het was erg vlagerig om 16:00 maar ach je wilt toch vliegen en het is maar wind, we hadden de baan al eens omgezet en deze lag nu vrij recht op de wind.
    Ik start de MVVS 35 en wil uittaxien om een start te wagen, ikk zat nog te dubben om direct de neus in de wind te zetten en take off te gaan maar door wat omgewoelde gaten van de everzwijnen :evil: besluit ik toch maar een andere positie te kiezen.

    Ik draai taxi de Decathlon wat haaks in de wind een vieze korte harde windvlaag en daar ligt ie op zijn kop :?

    De overig vliegers (die wel zo wijs waren om nog niet te starten) zagen met verbazing hoe de (toch niet kleine) Super Decathlon opgetild werd en op z`n rug werd gegooid.

    Schade:
    - beide rolroeraansturingen uit het rolroer gebroken (op het veld gerepareerd),
    - en een oude breuk bij de linkervleugelbevestiging weer stuk (kleine reparatie thuis).

    Dat was dus de donderdag wat betreft deze Decathlon.

    Even vandaag de kist nakijken en dan gaan we zondag maar weer eens een poging wagen :D
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Even een wat "netter" staartwiel gemonteerd:
    [​IMG]
     
  11. Singularity

    Singularity

    Lid geworden:
    21 okt 2004
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Moordrecht
    Beste Berto,

    Ik volg je draadje al een tijdje en vind het een leuke kist om ook zelf aan te gaan schaffen, voor komende winter.
    Er komen nog een aantal vragen bij mij naar boven; hoeveel geluid produceer je nu op 7 meter met de eigenbouw pot en welke prop?
    Kan je in deze configuratie ook goed zwevers slepen met die 35 cc MVVS?

    Succes verder met bouwen

    groeten,

    Chris
     
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Hoi Chris,

    Leuk om te horen dat je het draadje al een tijde volgt.
    Veel te bouwen hoef je van de winter dan niet want dit is een ARF of heb je zelf een andere op het oog.

    Deze gaat van de winter in ieder geval wel kompleet op de schop (inrestauratie dus) en krijgt een geheel nieuw eigentijds jasje en wordt hier en daar wat opgeknapt, verbetert, meer schaal gemaakt.


    Ik kan je niet vertellen hoeveel geluid de kist momenteel maakt met deze eigenbouw pot en (te kleine) 3-blas prop.
    Ik hoop eens een keer wel een meting hier of daar te kunnen doen met diverse props om eens te kijken wat de beste en de stilste set up is maar daar zal nog wel even overheen gaan.
    Zowiezo ga ik wel even met props teste tzt zoals je wel gelezen zult hebben.

    Het slepen van zwevers moet geen enkel probleem zijn.
    Ik weet dat de vorige eigenaar dit ook wel eens gedaan heeft met een 4 mtr zwever en dat ging probleemloos, wat het max. is wat erachter kan hangen weet ik niet zo.

    Ik weet wel dat ook ik tzt Onno zijn SB-10 ga slepen (en anderen) maar dan moet er eerst een betrouwbare loskoppelbare sleephaak in (ook tijdens het winterprojekt) er zat een sleepkoppeling in maar die was niet ontkoppelbaar dus die heb ik meteen verwijderd om "eens proberen" te voorkomen.
    Ik wil ook de beslissing kunnen hebben om er een zwever af te gooien ;-)

    Na een 2 weken stil gestaan te hebben gaat de kist morgen waarschijnlijk wel mee naar Utrecht om als ik het veld daar eenmaal gewend ben ook deze kist daar te vliegen.

    Joey (ondertussen al weer 6weken) houdt in de gaten of papa de rolroeren wel goed instelt:
    [​IMG]
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo vandaag voor het eerst op Utrecht gevlogen.
    Het was even wennen maar hier gaan we heel wat plezier beleven.

    Hier de eerste vlucht van de Super Decathlon:
    Super Decathlon op Utrecht 4min 52sec / 12.3mb

    De reden van de buitenlanding was dat m`n carberateur los is geraakt, halverwege de vlucht kon ik geen gas meer geven of terugnemen en bleef het model op half gas vliegen.
    Daarna deed ie het weer en heb direct de landing in gezet maar door de onbekenheid met het veld haalde ik te ver aan en lande op het veld ervoor.
    Hier was nogal hoog gras en de kist ging op de neus.

    De enige schade is de scheuren in de wielkappen, vandaar de 2de vlucht zonder.
     
  14. vosje

    vosje

    Lid geworden:
    19 dec 2005
    Berichten:
    616
    hoi berto.
    Ik moet zeggen dat mij het ook al is voor gekomen dat de cabrateur er los op zat , hij werkte wel nog maar onderin van geen meter.
    Bij mij was 1 inbus schroef er kompleet uit.
    Nu zitten de inbussen met loctite vast en tot op heden zitten ze nog vast.

    gr vosje :D
     
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Bekend probleem dus blijkbaar.

    Beide inbusjes zaten er nog in dus na het vastzetten en proefdraaien weer lekker een keer gevlogen.
    Zal de inbusjes toch ook maar even loctiten :wink:
     
  16. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    ja, lekker vliegweer gisteren 8) heb pas gehad dat mijn carburateur schroef er uitgevallen was, en dat mijn motor geen stationeer meer kon lopen, omdat er lucht werd aangezogen door het gat.. :roll:
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Leuk he die carburateur problemen :roll:


    Nou, mijn beide wielkapjes waren al niet echt netjes maar nu zijn ze dus echt gekraakt :(

    Nu wil het toeval dat 1 van onze Tecnam leskisten tijdens een touch & go een haas heeft geraakt en die wielkap nu ook gekraakt is en wie mag dat weer repareren?

    Juist ik ja, dus ook mooi meteen de gelegenheid om de Super Decathlon kappen te repareren :D
     
  18. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.984
    Locatie:
    groningen
    Moet die ook gerepareerd, of . . . :(


    jan.
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    :) de haas is R.I.P.

    De kap zat onder het bloed net als de onderzijde van de vleugel.
    De wielkap heeft op volle snelle de haas geraakt die is gedeeltelijk uit elkaar geklapt, omhoog geschoten en de rest van zijn ingewanden tegen de onderzijde van de vleugel geplakt.

    Lekker werkje om schoon te maken, bleh.......

    Maar alles is schoon en nu rustig maar weer eens repareren.............
     
  20. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.696
    Locatie:
    Werkendam
    'Killer cat' was toch een Catalina? :?
     

Deel Deze Pagina