Super Decathlon 1:4

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Berto, 28 jul 2006.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Zoals gezegd kon ik vandaag ook mijn wielkapjes "mee repareren".

    Het fijne werk moet nog gebeuren maar dat is voor een andere keer.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Meteen ook maar kaal gemaakt voor de nieuwe striping ;-)
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Vandaag lag er op het werk een mooie nieuwe 2de hands Mejzlik 19x10 2-blads op me te wachten :)

    Binnenkort eens kijken hoe de MVVS hiermee presteert (komend weekend werken dus dan maar eens even monteren en proefdraaien :) )
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Nog geen weekend dus ook nog niet even proefgedraaid.

    Wel weer een ander "probleem" geconstateerd tijdens de 26-11 vliegdag :-(


    Ik begin deze Super Decathlon nu een beetje te kennen en dat houdt dus ook in dat ik steeds "agressiever" ga vliegen.
    Op die bewuste zondag ben ik er dus achter gekomen dat de rolroerservo`s te zwak zijn.

    Tijdens een vrij snell lage low-pass wilde ik een scherpe bocht draaien dus gaf vol rol, maar dit bleek maar halve rolroeruitslag te geven.

    Eerste gedacht, er is wat mis, dus hup gas eraf, circuitje vliegen en neerzetten.
    Tijdens terug taxien rolroer uitslagen gecheckt en hij haald weer de volle uitslag.

    Mhhh, vreemd, take off, en nog een keer proberen maar nu wat hoger, damn zelfde kwaal.
    Vanaf toen maar besloten om rustig door te vliegen die dag.

    Zo gezegd zo gedaan en lekker de hele dag zonder problemen gevlogen.


    Nu ik alleen ook met de 19x10 wil gaan vliegen verwacht ik ook meer snelheid te krijgen wat de rolroeren weer meer zullen gaan belasten.
    Dus maar eens kijken wat voor een rolroerservo`s er gebruikt zijn.

    Mhhhhh, gewone Futaba`s S3003 standard 3 kg servo`s 8O
    Logisch dat die dat niet trekken op volle snelheid, de rolroeren zijn per stuk bijna 50cm lang en 10cm breed...........


    Dus we gaan maar eens een paar Hitec 645MG servo`s bestellen voordat we echt capriolen met deze kist gaan uithalen ;-)
     
  4. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    idd heel logisch! nogal lef hebben dat je het aangedurfd hebt :)
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Als ik het geweten had dan had ik gewoon rustig gevlogen, maar ik heb de kist zo overgenomen, even nagelopen en verder niet gekeken, de vorige eigenaar vloog er ook mee dus waraom niet.

    Alleen heeft hij er maar rustig mee gevlogen en ik ben nu de grenzen van de kist aan het opzoekn :)



    maar even iets anders......


    Iemand ervaring met deze Diamond servo`s?
    [​IMG]
    Digitaal, metalentandwielen, 2 kogellagers, 10kg bij 4.8V, 0.15sec over 60gr.

    Iets beter specificaties dan de Hitec 645MG (sneller, meer kracht, lichter en goedkoper ;-) ).
     
  6. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    mijn ervaring met zeg maar b-merk servo's is dat ze prima voldoen in sterkte en snelheid. Waar echter wat op in gegeven moet worden is vaak de nulstand waarin ze iets minder nauwkeurig zijn. Ook ietsiepietsie meer speling op de tandwielen kan voorkomen, maar is ook bij duurdere merken aanwezig. Kortom, hangt een beetje af naar mijn idee waar je ze voor wilt gebruiken en hoe nauwkeurig ze moeten zijn.
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Ze moeten op de rolroeren komen zoals gezegd van deze kist.
    Ik weet dat de Hitecs prima zullen voldoen maar van de Dymonds heb ik geen flauw idee.

    Voordeel van de Dymonds zouden zijn goedkoper, digitaal en meet stelkracht.
    Maar als de kwaliteit minder is dan de Hitecs dan ga ik voor de niet digitale Hitecs.
     
  8. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    heb je wel eens op www.andys-hobbyshop.de gekeken? daar zijn de prijzen van servos niet al te gek hoog... (33,90 voor een 645mg)
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    :D

    Ik kijk op http://www.modellhobby-shop.de/ daar zou ik ze ook gaan bestellen, Hitec 645MG ook voor 33,90 euro.
    Even een beter prijsje dan de 45 euro hier in de NL.
     
  10. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Heb voor mezelf besloten dat het de Hitec 645MG`s gaan worden :)


    Net ook even proefgedraaid met de 19x10 2-blads.

    Hier de metingen naast elkaar:
    De Mejzlik 16x11 3-blads draait nu 7000rpm en geeft volgens de op de MVVS site staande propcalculator 6.7 kg static trust.
    De Mejzlik 19x10 2-blads draait nu 6750rpm en geeft volgens de proptabel 7.85 kg static thrust.

    Scheelt dus een kilo......
    Waarschijnlijk kan het toerental ook nog iets omhoog maar ik denk dat ik dan wat aan de uitlaat moet gaan aanpassen.
    Eerst maar eens een keer met de 2-blads gaan vliegen een kijken hoe dat presteert :D
     
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Nou meteen dan maar even testvliegen hier op Hilversum :D

    De snelheid lijkt minder maar de trekkracht is zeker groter, de kist trekt nu lekker door omhoog waar die met de 16x11 prop al snel terug viel naar de aarde.

    Even lekker 8 min. gevlogen maar zo kort mogelijk landen op de betonnen taxi baan dicht bij het tank platform en voor de havendienst langs valt niet echt mee.
    De wind komt dan ook nog een beetje van rechts en de kist blijft maar doorrollen.

    Later op de dag waarschijnlijk nog maar een vluchtje maken :yes:
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Jaaa, gister om half 4 nog even een vluchtje van 4 minuten gemaakt.
    Die 2-blads presteert veel beter dan de 3- blads.
    De snelheid lijkt wat lager te liggen maar de trekkracht is veel groter.

    Zoals ik al melde kan ik de kist nu wel lekker recht omhoog trekken zonder dat ie snel terugvalt.

    In de toekomst eens kijken of ik het toerental nog iets kan opschroeven door de uitlaat wat aan te passen maar ik ben nu al een stuk tevredener :D
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Voor het volgen van de opbouw en installatie van de drijvers heb ik even een apart draadje aan gemaakt:
    Sig floats voor mijn Super Decathlon (BosModelAir)


    Ik heb wel besloten om deze kist niet deze winter op te knappen, ik vlieg er nog even mee rond zoals de kist nu is.
    Het is niet de mooiste maar hij vliegt wel lekker ;-)
    En mochten we hem op de kop in het water neer zetten dan vindt ik het minder erg :)

    Wat ik wel ga doen is dus de rolroerservo`s vervangen en de sleepkoppeling inbouwen zodat we Onno`s SB-10 eens kunnen lanceren :D
    [​IMG]
     
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    En de sleepkoppeling zit gemonteerd.
    Kijken wie het eerst opmerkingen maakt ;-)

    De koppeling gekoppeld:
    [​IMG]

    de koppeling ontkoppeld:
    [​IMG]

    En de lokatie op de rug van de Super Decathlon:
    [​IMG]

    Op naar de eerste sleep :banana:
     
  16. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    plotterwelt :lol:

    koppelt hij ook bij hoge belasting uit?

    Hij moet naar boven er uit zo te zien.

    Mvg Johan
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    hihi,

    Ontkoppelen onder grote belasting gaan we nog eens testen.
    Met nu flink eraan trekken en dan ontkoppelen werkt prima :)

    Ik weet dat de belasting in noodsituaties hoog op kan lopen en dat daar hele mooie systemen voor zijn.

    Maar, ik ben niet van plan om de maximum grootte zwever erachter te hangen (nu althans ;-) ), het is voornamenlijk voor eens wat slepen met de 3 mtr SB-10 van Onno.
    En de echt ervaren slepers met een goed ontkoppelsysteem (okee dat kan altijd weigeren) hangen ook wel eens achter de Sukhoi van Erwin onder de plastic bout van de cockpit kap :roll:

    Plezier gaan we in ieder geval beleven :yes:
     
  18. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Stukje hengelsnoer er tussen voorkomt ook veel schade.

    knapt bij hogere belasting.

    Heb al een 3,6m piper naar beneden zien komen met een pilatus er achter.
    Koppelte ook niet uit en het snoer was te sterk.
    En dan duurt het plezier wel erg kort.

    Mvg Johan
     
  19. Bar

    Bar Guest

    vraagje , daar ik weinig ervaring heb met slepen van zwevers ...

    als de sleepkabel niet los wil , dan breng je hem terug naar de landingsbaan toch? ik bedoel , je vliegt vanaf de start tot aan het punt dat je de zwever loslaat , dus lijkt mij dat als de kabel niet los wil , je weer kan terug keren naar de landingsbaan om de landing in te zetten .. ??? of is dat niet mogelijk?


    nog een vraagje : als je de kabel loslaat aan het slepende vliegtuig , de motorkist , blijft dan de zwever rond vliegen met de kabel ?
     
  20. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Normaal breng je de zwever op hoogte die dan uitkoppelt.
    Je komt dan terug en overvliegt het vliegveld waar je dan het snoer afwerpt op de startbaan.
    Dan word de sleper geland.

    Met snoer landen houd het risiko in dat het ergens kan blijven hangen bij het landen en dan gaat er iets fout.

    De zwever kan met het snoer in de neus gewoon vliegen.
    Komt weinig voor dat het aan de zwever hangen bleift.
    Omdat hij normaal als eerste uitklinkt.

    Mvg Johan
     

Deel Deze Pagina