supermarine spitfire

Voor de goede orde: een automaat heeft ook versnellingen! :p

Alleen hoef je die niet zelf te bedienen . . . ;)

Volgens mij bestaat de weerstand mn. uit rolweerstand (speciale banden) en luchtweerstand (stroomlijn).

Beide overwin je mn. met veel PK's. :p

Het koppel speelt hierin (dacht ik) hoegenaamd geen rol.

Of zie ik het fout? :confused:

jan.

Je zit wel een beetje fout, koppel speelt wel degelijk een rol bij pk's\

Kracht * afgeledgde weg = arbeid. --> Koppel * toerental = evenredig met aantal pk's.

Veel koppel, weinig toeren = veel pk // weinig koppel, veel toeren = veel pk!

Laatst bewerkt:
En om daar nog iets aan toe te voegen: wil je met weinig koppel toch veel PK's maken, dan zul je al snel een versnellingsbak of automaatbak nodig hebben, anders haal je nooit het benodigde toerental.

En om daar nog iets aan toe te voegen: wil je met weinig koppel toch veel PK's maken, dan zul je al snel een versnellingsbak of automaatbak nodig hebben, anders haal je nooit het benodigde toerental.

Dat maakt voor het geleverde motorvermogen niets uit. Versnellingsbakken zijn ervoor om de pk's nuttig te maken, door de verhouding koppel, toerental te weizigen! Met rendementsverliezen uitgesloten, blijft het aantal geleverde pk's aan de uitgaande as, gelijk aan het geleverde motorvermogen.

Laatst bewerkt:
Nee, toerental van de motor. Als je een motor hebt met veel koppel, zal deze bij een relatief laag toerental al flink belast kunnen worden. Doe je hetzelfde met een motor met weinig koppel, dan duurt het enorm lang voordat deze op toeren komt, of hij slaat gewoon af.

Je kunt wel een motor hebben die 10Pk levert bij 14000rpm, maar als je daar vervolgens een 28x12 prop opzet, krijg je hetzelfde effect als wanneer je met je auto probeert op te trekken in de vierde versnelling.

(maar ik denk dat ik de meesten hier daarmee niets nieuws vertel)

Met rendementsverliezen uitgesloten, blijft het aantal geleverde pk's aan de uitgaande as, gelijk aan het geleverde motorvermogen.
Als je het benodigde toerental kunt halen klopt dit inderdaad, maar probeer maar eens een Formule 1 wagen of wegracemotor te bouwen zonder versnellingsbak. Volgens mij kun je dan beter trappers monteren ;)

Wat ik dus eigenlijk bedoel te zeggen is, dat je niet zomaar een motor kunt pakken, die bedoeld is voor een hele specifieke toepassing, om deze vervolgens ergens anders in te bouwen en er dan vanuit gaan dat de motor hetzelfde presteert.

Laatst bewerkt:
Heeft een keer een uitgebreid artikel gestaan in een FMT Extra waarbij dit ook werd gedaan. Resultaten waren met een standaard cilinder/zuiger tevredenstellend, met een raceuitvoering 50cc werd een 3,5 meter laagdekker de lucht in gesleurd. Zelfde misschien als met Zenoah standaard blokjes waar ook goede resultaten worden geboekt, maar waar gewicht en vermogen elkaar nog niet direct goed liggen.
Ik denk zeker dat je met een dergelijke aandrijving (2x 50cc neem ik even aan) deze 1:4 spitfire flink door de lucht kunt laten janken.

Ok, en nu het aandrijven van een prop. Bij schaal 1:4 iets wat eigenlijk niet boven de (maximaal) 4000 toeren uit moet komen. Dus gewikt en gewogen, er is hier toch een "vertragingsbak" nodig. Hier ingeschat dus zelfs boven de 1:2 of 1:2,5 mischien zelfs.
Maar dat geeft niets, allemaal meer gewicht voorin, beter dan lood.
Neem dat maar gelijk mee in je ontwerp Jeroen.
Veel beter rendement, en zo'n klein jankproppie is toch geen gezicht op een Spit.

Ik ga hem inderdaat vertragen dat word meteen meegenomen in het ontwerp
de juiste vehouding zal voor mijn prop rond de 1 op 1,5 komen te liggen
maar das een kwestie van testen
De cilinders heb ik nog niet in huis ik maak eerst het carter
maar ik zal er wel eve een foto van regolen
bijna alle benziene motoren voor modelvliegtuigen zijn omgebouwde industie motoren
en zo niet gebruiken ze vaan cilinders die daar weer uit vandaan komen
zenoah p tonini en king en solo zijn gewoon van ketingzagen of bosmaaiers afkomstig
ook de standaart minibike blokjes zijn daar uit afkomstig

Ik heb het filmpje bekeken
toevalig 2 cilinder robin motoren
Ziet er mooi uit wel een bekende opsteling met die carters
Hebben de duitsers dat in de oorlog niet ook is gedaan ???

Jasper bedankt ik weet zeker dat het gaat lukken
al ben ik nog niet 100 procent zeker over de krukas
Maar dat zal wel goed gaan hoop ik
Wat betreft de materialen
Om een lang verhaal kort te maken komt het hier op neer
Ik wil waterkoeling zodat ik geen gaten in de neus van de spit hoef te maken
Ik kan het gevecht aangaan en zelf cilinders ombouwen
Das veel werk en dan maar hopen dat er niks gaat lekken
Dan moet je nog een oplosing vinder voor een betrouwbare waterpomp
en dat maakt het al weer lastig
Werkt het dan niet heb je niks meer over wat je gebruiken kan en heeft het al wel erg veel gekost

In het geval van het minibike blokje
De cilinders zijn gebruiks klaar
Waterpomp zit geintergreerd in het carter en word aangedreven door de krukas
Dus lekker betrouwbaar en wijnig kans op lekage

Ik hoop echt dat dit gaat slagen
want deeze spit moet waanzinig mooi gaan worden

Ik heb de krukassen gekopold
een kant is afgedraait tot 10,1mm en ingekort
de andere kant was al op 10h7 dus 9,97mm
Ik heb een bus gedraait van chroome mobildeen met een gat van 10h7
zodat de ene kant een pers en de andere kant een krappe pasing is
Zo kan ik hem makelijk monteren in het tussenkarter
nu nog uitlijnen en de borgpennen maken
full

Laatst bewerkt door een moderator:
ik volg het op de voet jeroen! hopelijk gaat het helemaal goed werken!

mechanische waterkoeling is een goede keus.
hoe ga je de krukas lageren? gewoon 4 lagers, strak naast de wangen?

ps: de drijfstangen hebben een verschillende kleur. komt door de foto?

Ik heb de krukassen gekopold
een kant is afgedraait tot 10,1mm en ingekort
de andere kant was al op 10h7 dus 9,97mm
Ik heb een bus gedraait van chroome mobildeen met een gat van 10h7
zodat de ene kant een pers en de andere kant een krappe pasing is
Zo kan ik hem makelijk monteren in het tussenkarter
nu nog uitlijnen en de borgpennen maken
full
Ik snap niet precies hoe je dit gemaakt hebt, maar zorg dat het stevig in elkaar zit. Ik zou persoonlijk iets met een spie, of een klembus maken. maar misschien kun het e.e.a nog verduidelijken.

In de kant die een krappe pasing heeft komt een spie
de andere kant zit geperst en word voorzien van een borgpen
hoewel de persing al voldoende zou moeten zijn
maar ik speel liever op zeker
de bus is eigelijk een soort klembus
Ik hoop hiermee duidelijk te zijn

leuk man

@Ton.

Leuk man dat er een filmpke gemaakt is van onze vlucht met die warbirds, volgende keer jij met de ME109, oke ??? :banana: :banana: :banana:

(Mooi man, die Me én de Spit samen waar ze horen, up there in the blue blue sky's.)

Ehh, waneer die P38???

Ger.

Back