supermarine spitfire

het begint er op te lijken er moet nog vanalles aan gebeuren
de bedoeling is dat ze als ze klaar zijn niet van echt te onderschijden zijn
maar makelijk is dit niet
er zit veel meer werk in dan in de standaart pooten die ik maak
zoals ze ondeder mijn hurigane zitten
en ik had niet tot dit resultaat kunnen komen zonder de goede tekeningen die teus me heedt gegeven
teus bedankt man

Laatst bewerkt:
Zo weer verder met het landingsgestel
De triangols zijn bijna klaar
full

Das wel weer eve wennen normaalgezecht las ik ze met tig in elkaar maar omdat hier de middenplaten niet aan 1 kant zitten maar meer naar het midden heb ik ze hard gesoldeerd
en das tog weer 11 jaar geleden dat ik dat voor het laatst had gedaan
Het is gelukkig goed gelukt

Ik ben er over de motor ook nog niet echt uit
Ik zou eerst de 70 3w gaan uitrusten met vertraging
maar dit blijkt lastig
en ik heb dus besloten deeze motor in mijn hurrigane te gaan plaatsen
Dit komt mooier uit dan de zenoah 62 die er in zat
en zo komt er meteen weer een mooi blok vrij voor men pup
De motor voor de spit ga ik dus zelf maar bouwen
een watergekoelde 98cc 2cilinder lijn met vertraging
Zo weet ik teminst ook zeker dat ik zat power heb
en dat ik ook geen lood in de neus hoef te doen
Dit blok word opgebouwd uit minibike race onderdelen
met een carter dat ik zelf ga maken

Laatst bewerkt door een moderator:
De motor voor de spit ga ik dus zelf maar bouwen
een watergekoelde 98cc 2cilinder lijn met vertraging
Zo weet ik teminst ook zeker dat ik zat power heb
en dat ik ook geen lood in de neus hoef te doen
Dit blok word opgebouwd uit minibike race onderdelen
met een carter dat ik zelf ga maken

Daar willen we inderdaad een verslagje van zien natuurlijk.
Alleen minibike = 2-takt. Kun je niet een paar Honda 4-takt blokjes pakken en die samenvoegen? geluid is veel mooier. Technisch weet ik niet of het kan?
of zoals Henk van Hoorn. Hij heeft van 4-takt industriemotoren ook een motor gemaakt voor zijn Bleriot

Modelvliegclub Noordoost-Veluwe
http://www.mvcnov.nl/DATA/docs/81/5.HETMODELdeel3.doc
http://www.mvcnov.nl/DATA/docs/81/5.HETMODELdeel3januari2009.doc
(alleen vreet mijn Word het lettertype niet, zodat ik allemaal muzieknoten krijgen?? maar plaatsjes zeggen genoeg.)

die motoren heb ik gezien maar die zijn kwaa gewicht veel te zwaar
de minibike race onderdelen zijn van zeer hoge kwaliteid
niet te vergelijken met de standaart spullen wat redelijk is
maar eerder met top materiaal
het is het spul wat ze in de racerij gebruiken
en ik wil watergekoeld
geen gat in de kap
en natuurlijk komt er een verslag

hallo Jeroen,

Die poten zien er erg goed uit, maar zo te zien gebruik je staal of niet? Wordt het allemaal niet heel erg zwaar? Ik bedoel dit positief hoor. Ik heb de eerste poten van MR ook eens na laten maken maar heb ze aan de kant gegooid i.v.m. het gewicht.

Een watergekoelde motor is natuurlijk supergaaf. Hoeveel pk's heeft die 98cc? Ik gebruik nu een 3w80xi, deze motor heeft iets van 8pk en dat is voldoende voor een 1/4 kist, ook past hij helemaal in de neus, dus geen vreemde uitstulpingen of gaten aan de zijkant. Ik moest voor de koeling wel een gat aan de voorzijde maken.

Succes net de bouw en volgend jaar meenemen naar Odoorn dan staan er twee van deze grote spitfires. :)

Het 1 cilinder minibike blokje van 49 cc heeft 9 pk
Maar of dat werkelijk klopt vraag ik me af
12 pk gaat i wel halen de 98 cc
Maar dat pk,s opgeven is best dubieus eerst maar is zien of i men prop goed rond draait
De vertraging gaat 1/1.5 worden
zou voor de 70 1/1.75 worden en ik heb de prop al

Voor deeze grote modellen is een wat zwaarder landingsgestel niet echt relevant
je hoeft nou niet bepaald te prophangen

Laatst bewerkt:
voor alle spitfire schaalbouwers,

Ik ben bezig met een spit MK IX te bouwen vanaf een tekening van Brian Taylor, wingspan 211cm.
Ik liep in een duits modeltijdschrift aan tegen een boek over spitfires en heb dit in Engeland gekocht via mail.
ONGELOOFLIJK, alle mogelijke details, maatvoeringen,klinknagelpatronen en noem maar op, met ongelooflijk veel kleuren foto's, onmisbaar als je een MK IX of een MK XVI wilt bouwen. hier kunnen museum bezoeken en foto's niet tegen op. Het boek is wel prijzig, ca. 110 Eng. ponden, maar absoluut de investering waard. De naam van het boek is "Spitfire Mk. IX & XVI Engineered" en geschreven door Paul H. Monforton.
Indien iemand meer gegevens wenst dan hoor ik het wel.

Groet,
Cees

spitfire brian tayer

voor alle spitfire schaalbouwers,

Ik ben bezig met een spit MK IX te bouwen vanaf een tekening van Brian Taylor, wingspan 211cm.
Ik liep in een duits modeltijdschrift aan tegen een boek over spitfires en heb dit in Engeland gekocht via mail.
ONGELOOFLIJK, alle mogelijke details, maatvoeringen,klinknagelpatronen en noem maar op, met ongelooflijk veel kleuren foto's, onmisbaar als je een MK IX of een MK XVI wilt bouwen. hier kunnen museum bezoeken en foto's niet tegen op. Het boek is wel prijzig, ca. 110 Eng. ponden, maar absoluut de investering waard. De naam van het boek is "Spitfire Mk. IX & XVI Engineered" en geschreven door Paul H. Monforton.
Indien iemand meer gegevens wenst dan hoor ik het wel.

Groet,
Cees
ook ik ga binnenkort beginnen met deze spitfire ,voor zover mogelijk alles zuiver scale .hopelijk neem ik de moeite om een verslag met foto,s te maken voor dit forum,ben jij dat hopelijk ook van plan ?
groeten vogelman.

ook ik ga binnenkort beginnen met deze spitfire ,voor zover mogelijk alles zuiver scale .hopelijk neem ik de moeite om een verslag met foto,s te maken voor dit forum,ben jij dat hopelijk ook van plan ?
groeten vogelman.

Ik ben nu net met de afwerking begonnen, dus zeg maar op de helft, want de afwerking kost ontzettend veel tijd. Ben in jan. begonnen en ca. 5 uur per dag eraan gewerkt. Als je info wilt dan ben je welkom. Ook heb ik de uitlaten op schaal, en functioneel, uit Al. gesoldeerd. Heel mooi gezicht.De uitlaad op de foto is nog in messing, maar dat was veel te zwaar.
Groet/Cees

spit 1/5

Ik ben nu net met de afwerking begonnen, dus zeg maar op de helft, want de afwerking kost ontzettend veel tijd. Ben in jan. begonnen en ca. 5 uur per dag eraan gewerkt. Als je info wilt dan ben je welkom. Ook heb ik de uitlaten op schaal, en functioneel, uit Al. gesoldeerd. Heel mooi gezicht.De uitlaad op de foto is nog in messing, maar dat was veel te zwaar.
Groet/Cees

[/QUOTE
Maak je schaal gedeelde vleugels? zo ja dan wil ik graag weten hoe.
vogelman

Groet/Cees

[/QUOTE
Maak je schaal gedeelde vleugels? zo ja dan wil ik graag weten hoe.
vogelman

Nee, de vleugels zijn één geheel, kan ik nog net in de auto vervoeren.
Groet/Cees

ga je het deurtje er ook in maken
dit ga ik met men 1/4 wel doen
en de vleugols zou je ook in het midden kunnen delen koop een 1/48 of groter bouwpaketje of een tekening met een goed aanzicht van de onderkant
zoek daar een plaats op om de vleugol te delen
bijvoorbeeld een klinknagolrij

Laatst bewerkt:
ga je het deurtje er ook in maken
dit ga ik met men 1/4 wel doen
en de vleugols zou je ook in het midden kunnen delen koop een 1/48 of groter bouwpaketje of een tekening met een goed aanzicht van de onderkant
zoek daar een plaats op om de vleugol te delen
bijvoorbeeld een klinknagolrij

Het deurtje is inmiddels (geheel op schaal) gemaakt.
Ik hoef de vleugel niet te delen; 211 cm spanw. is nog goed te vervoeren, dus waarom zou ik dan de vleugels delen.
Het luik van de radiohatch gebruik ik voor alle schakelaars e.d., ook kan ik daar brandstof vullen en het luchtventiel voor de pneum. bediening van de retracts.
groet/Cees

Ik zal binnenkort een paar up-date foto's laten zien.

de tip voor deelbaarhijd van de vleugol was ook voor een andere bouwer
jou spit word erg mooi man
ik wil voor komend jaar een spit meeting organiseren
voor alle spit bouwers
dus ook voor de in aanbouw zijnde kisten
die van mij is dan nog lang niet klaar denk ik
maar ook ik ga gestaacht verder
ik ben nu voral bezich met de motor
sucses verder

zal ik doen maar het word dan bij mij op men ijge veld
en das in heerhugowaard dat licht vlak boven alkmaar en is zeer makelijk te vinden
voral omdat de A9 er loodrecht heen gaat en pas stopt bij heerhugowaard

Ok weer terug van vacancie gaan we weer verder
Ik heb vandaag de schaal uitlaat delen uit getekend
ook meteen voor de hurigane
Het vervelende is dat voor de mark 9 alles er al is maar voor een mk2 niks
Ik wil ze van aluminium maken maar zou ze dan moeten gaan gieten
maar ze moeten natuurlijk wel hol blijven
iemand een iedee ?????????
Ik dacht aan gietmalen van klei en dan meteen na het gieten de mal weer leeg gieten
en dan maar hopen dat er een mooie wantdikte ontstaat
Maar ik sta open voor tips
Iemand ervaring met het gieten van alu ?????????
ik krijg binnenkort ook de onderdelen voor men motorblok

Back