SuperVario

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PapaHotel, 2 mei 2013.

  1. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Den Haag
    Ik wilde weten hoe ver ik kon komen, nou ...

    Ik heb alle functies los van elkaar werkend maar alles bij elkaar wordt net te veel. Het schijt dat zo een telemetrie scherm alles binnen 30 ms moet afhandelen en dat lukt niet met alle toeters en bellen.

    Ik zal moeten snoeien in de functionaliteit. Geeft op zicht niet, daar worden de ontwerpenen meestal beter van. Maar wat zal ik er nou eens uitgooien?

    Eerste kandidaten zijn:
    - De vario geschiedenis aan de linkerkant
    - Min/max lijnen voor de hoogte vario en het glijgetal
    - Min/max waarden voor de RSSI en de cel spanning

    Ze hoeven niet allemaal uit. Ik zal ze één voor één deactiveren en kijken wat het oplevert. Vooral het bijhouden van de min/max waarden kosten veel resources.

    Jammer!
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.351
    Locatie:
    Utrecht
    Vario-geschiedenis lijkt me tijdens de vlucht absoluut niet interessant. Dat is thuis/achteraf boeiend.
    En ipv. min/max voor glijgetal, RSSI, resp accu zou ik alleen de actuele waarden laten zien.
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.159
    Locatie:
    Gouda
    Tijdens het vliegen is er maar één ding erger dan te weinig informatie en dat is te véél informatie.

    Ik zou me beperken tijdens het vliegen tot:
    Ontvangeraccuspanning met alarm
    Vario
    Hoogte
    RSSI alleen alarm

    Bij elektro zou ik kiezen voor:
    Vliegaccuspanning
    Accu capaciteit
    Indien aanwezig ontvangeraccuspanning
    Hoogte
    RSSI alleen alarm

    Voor speciale vluchten kan je een of meer van de waarden laten vallen ten gunste van bv de snelheid en of stroom.
    Het loggen van veel meer is natuurlijk zeer gewenst voor hen die er meer uit willen halen.
    Voor Elektro horen daar zeker toerental, stroom en 1 of meer te kiezen temperaturen bij.

    Veel kunnen is goed als je maar kan kiezen.

    Rick
     
  4. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Wanneer komt de eerste zender met een Google-glass interface?
     
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.159
    Locatie:
    Gouda
    Google-aramide of Google-Carbon is veel efficiënter.:rolleyes:

    Of zou ik eigenlijk om deze tijd eigenlijk moeten slapen? :sleeping:

    Rick
     
  6. Taurus Flyer

    Taurus Flyer

    Lid geworden:
    4 nov 2014
    Berichten:
    79
    Inderdaad.ik ook!
     
  7. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Ik ben het wat de gegevens betreft helemaal met je eens Rick. Waar ik het echter helemaal niet mee eens ben, beter gezegd wat ik niet goed en niet praktisch vind is het presenteren van deze gegevens op je zender tijdens het vliegen.
    Dit is een dubbel veiligheidsrisiko ! Op de eerste plaats voor je eigen toestel maar zeker ook voor je omgeving want met even kijken op je zender kun je zomaar je kist kwijt zijn :confused:

    Zoiets maken, en vlucht gegevens verzamelen is heel erg nuttig, zonder meer doen. Zelf heb ik de laatste jaren, nagenoeg elke vlucht gelogd en ook opnieuw bekeken, nadat mijn toestel aan de grond was ! Daar kun je aleen maar van leren.

    Daarom is mijn advies, maak deze data audible beschikbaar. RSSI data zijn tijdens het vliegen echt niet interessant dus koppel daar een alarmbelletje aan en hetzelfde geldt voor de accuspanning van je ontvanger. Hoogte en vario kun je afroepbaar zonder meer vorm geven (zie de vele vario's) Maar wanneer een of andere kist langs je door flitst is kijken op je zender uit den boze :cool:
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2014
  8. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Den Haag
    Helemaal mee eens!

    Mijn zender is nu zo ingericht dat nagenoeg alles wat ik interessant vind (en beschikbaar is) akoestisch wordt weergegeven.

    Vario is natuurlijk normaal hoorbaar maar als ik de gasknuppel gebruik begint het om de 5 seconden de hoogte te roepen. Met de verende trainer switch wordt de hoogte en snelheid eenmalig geroepen. Daarnaast zijn de standard audio alarms van Taranis voor de RSSI, zender accu, vlieg accu, etc. zijn ook ingesteld en hebben inmiddels meerdere keren hun nut bewezen.

    Vluchtgegevens laat ik bij elke vlucht loggen. Ik heb het aan de RSSI gekoppeld. Er wordt gelogd zolang de link met de ontvanger actief is. Eerst gebruikte ik hier een switch voor maar ik ben zo warrig dat ik die regelmatig vergat aan te zetten.


    Maar ik wil meer. Ik ben bv. ook geïnteresseerd in de geïntegreerde vario waarde. Dwz., leuk al die vario piepjes maar wat heb ik de laatste 15 seconden gemiddeld gepresteerd in deze bel? Ook wil ik experimenteren met een soort “Speed To Fly” functionaliteit. Ik zou eigenlijk willen kunnen switchen tussen de vario- en de StF-geluidjes. En, voor de avondvluchten met dode lucht lijkt me ook geinig om het actuele glijgetal te kunnen volgen.

    Nu dit soort gegevens berekend worden in deze applicatie, worden ze ook via audio beschikbaar.
     
  9. Taurus Flyer

    Taurus Flyer

    Lid geworden:
    4 nov 2014
    Berichten:
    79
    Een stukje informatie dat misschien interessant kan zijn.
    Ikzelf ontwikkel al vele jaren variometers voor modelzweven, ook vloog ik in het verleden full scale zwevers.
    Om eens de visuale informatie te vergelijken met de audio methoden heb ik een cap gebouwd met een led balk erin. De ledbalk is dan afleesbaar direct boven het zichtveld en met als achtergrond een zwart vlak. 4 leds voor steigen aan de rechterkant, 4 leds voor dalen aan de linkerkant. Op de foto zie je ook twee witte strepen staan, dat is de afstand tussen mijn pupillen. Door deze layout doet de ledbalk zich voor als één doorlopende,
    Tijdens het vliegen ermee kan het een voordeel opleveren om een 'bel' beter te centreren. Alhoewel het veel belovend lijkt ondervond ik ook dit zelfs als onplezierig, op momenten dat je de informatie van de ledbalk intepreteer ben je ook nú nog steeds verplicht de aandacht van het model af te wenden.
    Vooral als je hoog vlieg is dit nog steeds een enorm risico, dus ........... door mij in ieder geval afgekeurd.

    Taurus Flyer

    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Den Haag
    Mooi hoed Cees.
    Ook ooit aan zo een interface gedacht maar dan als centreerhulp bij het thermieken. Toen nog op basis van GPS data. Voor ik er aan kon werken moest ik stoppen met het zweefvliegen helaas.
     
  11. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Den Haag
    Zo is het nu geworden:
    [​IMG]

    Alles werkt behalve het glijgetal en het akoestische maar dat moet geen probleem zijn.
     
  12. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Den Haag
    Zonder alle zooi er omheen

    [​IMG]



    Dit was de eerste sketch een paar dagen geleden
    [​IMG]
     
  13. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Den Haag
    Het kan nu direct aangesloten worden op de telemetry poort.

    [​IMG]

    Even in de krimpkous gezet.
    [​IMG]

    De kabel met de connector en de krimpkous maken het wel twee keer zo zwaar...
    [​IMG]

    Tja, we hebben toch vaak ballast nodig in onze kisten:D
     
  14. Joris vd Hurk

    Joris vd Hurk

    Lid geworden:
    11 okt 2011
    Berichten:
    672
    Locatie:
    boekel (noord brabant)
    Wauw!, dat is een mooi dingetje!!!
     
  15. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Den Haag
    Thanks! :-D

    ---
    Vandaag heb ik een korte testvlucht kunnen doen met Plankie. Het lukte net tussen de buien door. Ik had ook mijn Elipsoid voorzien van de nieuwe sensor maar het zat er niet in om het ook te laten vliegen.

    Ik heb de logbestanden van Taranis even in Excel geladen. Dit is de hoogte+snelheidsgrafiek van de 15 minuten durende vlucht.
    [​IMG]


    Hier een ingezoomd stukje (30 sec) waar ik bewust overdreven ging yoyo'en.De groene lijn is de variatie in snelheid (dV) en de rode lijn is de variatie in hoogte (dH). Mooi te zien hoe de hoogte en de snelheid omgekeerd bewegen.

    Rode lijn is dus wat een gangbare hoogte vario zou laten horen. De TE vario is in blauw getekend. Het heeft nauwelijks last van de hoogte verschillen die door de piloot veroorzaakt worden.

    [​IMG]


    En hier een rustig gevlogen stukje van 30 seconden.

    [​IMG]

    Plankie is niet echt representatief voor zo een test eigenlijk. Ik hoop dat ik binnenkort ook met Elipsoid kan vliegen.
     
  16. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.618
    Locatie:
    Rijswijk
    Het is erg mooi wat je allemaal hebt weten te realiseren Sinan. Afgelopen vrijdag je nieuwe versie mogen aanschouwen, ben opnieuw onder de indruk van de resultaten die je boekt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  17. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Den Haag
    Overzicht vario types

    Bedankt, Daan :D
    ---

    Toen ik aan het experimenteren sloeg met een eigen vario, dacht ik één en ander al te weten vanwege mijn zweefvlieg achtergrond. Maar naarmate ik vorderde, kwam ik er ook achter hoe oppervlakkig deze kennis was. Nu ik in het buitenland zit zonder de mogelijkheid om er verder aan te werken, ben ik maar gaan ordenen wat ik de laatste tijd bijgeleerd heb.

    Hierbij een begin met opsomming van verschillende vario types ter lering, vermaak en commentaar.


    OK, er zijn dus verschillende vario types die allemaal iets anders meten om een andere vraag beantwoorden zoals:
    - Ga ik omhoog?
    - Hoe presteer ik?
    - Wat doet de lucht?
    - En, hoe hard zou ik omhoog kunnen gaan?


    Altitude vario* – Ga ik omhoog?
    Altitude vario’s zijn relatief simpele instrumenten voor het weergeven van de verticale snelheid (climb rate) van de kist. Hiervoor wordt de statische druk gemeten en waarmee de vlieghoogte wordt berekend. Hoogteverschil per seconde is de verticale snelheid (m/s) die dan omgezet wordt in de typische vario piepjes. Nu het toch berekend wordt, geven ze natuurlijk ook de vlieghoogte op de ene of andere manier door.

    Het is wel jammer dat deze vario’s misleidende signalen kunnen geven op cruciale momenten vanwege de zgn. knuppelthermiek (stick thermal) fenomeen. We krijgen last van knuppelthermiek wanneer de door de piloot veroorzaakte hoogteverschillen ten onrechte als thermische activiteit worden weergegeven.

    Als een kist in stille lucht aan gaat duiken, gaat de hoogte omlaag en de snelheid omhoog. Als het daarna weer gaat klimmen wordt de snelheid weer omgezet in hoogte. Daarbij wordt de potentiële energie (hoogte) omgezet in kinetische energie (snelheid) en daarna weer terug. Intussen blijft de totale energie (potentieel + kinetisch) van de kist ongeveer hetzelfde terwijl de vario eerst dalen en daarna stijgen aangeeft zonder dat er sprake is van thermiek. Bij thermiek zou de totale energie wel veranderen.

    Dit zijn de meest toegepaste vario’s in de modelvliegwereld. Ze worden niet meer gebruikt in de bemande zweefvliegerij vanwege hun gevoeligheid voor knuppelthermiek.
    *Ik heb eigenlijk geen idee hoe deze vario’s aangeduid worden. Ik heb het maar Altitude Vario genoemd omdat het de hoogteverschillen aangeeft. Een alternatief zou Static Vario kunnen zijn omdat het op basis van de statische omgevingsdruk opereert.
    TEK vario – Hoe presteer ik?
    TEK (Total Energie Kompensation) vario’s zijn bedacht om de knuppelthermiek te elimineren. Een correct gekalibreerde TEK vario zou gedurende hierboven beschreven dolfijn-vlucht geen signaal geven. Hiervoor wordt het effect van de snelheidsveranderingen gecompenseerd door de ingang van een ‘normale’ vario te voorzien van een TEK buis (TEK probe, Venturi probe, …). Deze TEK buisjes zijn zo geconstrueerd dat ze de statische druk iets verlagen afhankelijk van de snelheid.

    TEK vario’s geven een betere indicatie van vliegprestaties aan omdat ze laten horen of de totale energie van de zwever toe- of afneemt zonder dat het verstoord wordt door valse (knuppel)thermiek. Als ze het stijgen aangeven dan is het door de thermiek (of de motor). Na het aansluiten van een TE buis kan er geen hoogte meer gemeten worden of moet er een tweede sensor bij komen.

    De mate van compensatie van de TEK buisjes hangen sterk af van de uitvoering en de gevlogen snelheid. Het komt dan ook vaak voor dat ze over of onder gecompenseerd zijn. Desondanks zijn ze nog altijd beter dan de altitude vario’s. Daarom worden nagenoeg alle moderne 1:1 zweefvliegtuigen voorzien van TEK buisjes. Ook wordt het regelmatig aangetroffen op de ‘serieuzere’ model zwevers.


    TE vario – Hoe presteer ik?
    Een TE vario is anders dan een TEK vario omdat het de ‘echte’ totale energie (= energie inhoud) van de kist berekent aan de hand van haar hoogte en luchtsnelheid. Voor het meten van de hoogte en de luchtsnelheid wordt er gebruik gemaakt van de statische- en stuwdruk die door twee sensoren gesampled worden. SuperVario (of RaptorSense) is een TE vario.

    Een TE vario kan naast de variaties van de totale energie ook de hoogte en de luchtsnelheid aangeven. De output van de TE vario kan op meerdere manieren geïnterpreteerd worden.


    1. J/s*mg – Variatie in specifieke totale energie: De energie wordt gemeten in Joules, dus er komt Joules per seconde x gewicht uit.
    2. W/mg – Specifieke vermogen: We kunnen het ook interpreteren als watt per gewicht omdat energieverschil per seconde (J/s) gelijk staat aan vermogen (power)(Watt).
    3. m/s – Variatie in energiehoogte: De specifieke totale energie (TE/mg) kan ook uitgedrukt worden als energie hoogte waardoor we gewoon in meters per seconde kunnen interpreteren.
    Vooral de tweede en de derde interpretaties zijn interessant voor ons.

    Een TE vario hoeft niet gekalibreerd te worden zolang er een betrouwbare bron voor de statische en stuwdruk voorhanden is. Hiervoor kan een pitot buis gebruikt worden die in de onverstoorde luchtstroom geplaatst moet worden. Het kan wel een opgave zijn om zo een plek te vinden en om pitot buis te installeren in een (ARF) kistje.

    Nieuwere computer vario’s van de 1:1 zweefvliegtuigen lijken ook gebruik te maken van deze principe. Voor het modelvliegen ken ik alleen de mijne.


    Netto vario – Wat doet de lucht?
    Soms willen we gewoon weten hoe hard de lucht stijgt of daalt. Een netto vario (of airmass vario) laat zien/horen wat de stijgsnelheid van de omringende lucht is. Hiervoor wordt de gemeten verticale snelheid gecorrigeerd met de daalsnelheid aan de hand van de snelheidspolaire van de kist.

    Om een netto vario te laten werken, moeten we de dus de gemeten verticale snelheid, de luchtsnelheid, de vleugelbelasting en de snelheidspolaire van de kist bij de hand hebben. Normaliter hebben we geen snelheidspolaires van onze modelvliegtuigen maar het is mijn plan/droom om ze in de toekomst semiautomatisch te creëren.

    Bij 1:1 zweefvliegerij is dit natuurlijk geen probleem omdat de polairen gewoon beschikbaar zijn. Het duurt nog even voordat ze ook beschikbaar zijn voor de modelvliegerij.


    Relative netto vario - Hoe hard zou ik omhoog kunnen gaan?
    Wat nou, als we zouden willen weten hoe hard we omhoog zouden gaan als we perfect met de minimale daalsnelheid zouden cirkelen? Daar hebben we dus een Relative Netto vario (of Super Netto vario) voor.

    Hiervoor wordt de verticale snelheid van de thermiek gecorrigeerd met de minimale daalsnelheid van de zwever. Bv. als de netto vario zou aangeven dat de thermiek met 5 m/s stijgt en de minimale daalsnelheid van het kistje is 1 m/s is, dan geeft het instrument dus 4 m/s aan. Je zou dus in dit belletje 4 m/s kunnen stijgen als je je best doet. Tja…

    Sinan
     
  18. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Den Haag
    Code:
      
    [U]Type vario[/U]      [U]Wat meet het?[/U]       [U]Eenheid[/U] [U]Meer…[/U]
    Altitude vario  Stijgsnelheid kist  m/s     Verticale snelheid van de kist.
    TEK vario       Zweefprestatie      ?/s     TE gecompenseerde stijgsnelheid
    TE vario        Zweefprestatie      W/g     Verandering totale energie (TE) als specifieke vermogen (power) 
                                         of      of
                                        m/s     verandering energie hoogte.
    Netto vario     Stijgsnelheid lucht m/s     Stijgsnelheid van de omringende lucht massa
    Rel.netto vario Max.stijgsnelh.kist m/s     Theoretische max. stijgsnelheid kist bij snelheid voor minimaal dalen (Vbg)
     
    Het lukt niet om het in tabelvorm te gieten, dan maar zo.
     
  19. xat

    xat

    Lid geworden:
    9 mei 2013
    Berichten:
    260
    Locatie:
    FRS tegen de Waddenzee
    Super Vario Sinan tabel

    [​IMG]
     
  20. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Den Haag
    :D Bedankt, het ziet er beter uit zo.

    Sinan
     

Deel Deze Pagina