Hoi Robbedoes, Welkom bij het edele gilde van Suppi bouwers! Mijn eerste Suppi stamt uit 1970, later heb ik nog een Super Suppi gebouwd in pakweg 1972. Hoewel het een erg goed ontwerp is, wellicht kun je zeggen een briljant ontwerp. is het model helemaal ontworpen op de omstandigheden in de 60-er jaren, dwz lichtgewicht motoren zonder kogellagers of dempers. Bijgevolg is het ontwerp niet 'op de groei' gebouwd, dus niet geschikt voor zwaardere moderne motoren met dempers. Ook is het niet erg mogelijk om de neus te verlengen. Het is daarom beter, als je vanuit moderne motoren redeneert, om een motor met minder cc's te nemen, die heeft toch wel genoeg vermogen en is naar verhouding lichter. Concreet gezegd, een Super Suppi die ontworpen is voor een Fox 35 of Enya 35, doet het heel goed met de OS LA 25. Als je toch een in gewicht zwaardere motor gebruikt dan door Paul Tupker is bedoeld, of door een grotere tank de neus langer maakt, moet je de romp achter de vleugel in verhouding verlengen. De juiste verhoudingen zijn: als je de rompneus 1cm verlengt moet je de achterromp 2 cm verlengen; bij elke 50 cm extra motor/demper gewicht moet je de achterromp 1 cm verlengen. Bijkomend voordeel is dat je het stabilo meer momentarm geeft waardoor de kist beter vliegt; tegenwoordig vliegen we om die reden met langere rompen en grotere stabilo's dan in de 60-er jaren. Als je de kist af hebt en op 20 mei meeneemt naar Almere, zullen Bruno en ik hem graag aan een positief bedoelde kritische blik onderwerpen en trimadviezen geven.
Hallo Herbert, Ik weet niet precies wat voor hout het is maar volgens mij geen grenen. Ik heb het bij de bouwmarkt gehaald uit zoon rek waar allemaal profielhout in zit. Het is een of andere hardhoudsoort en de maat was 12x12 in het vierkant. Ik heb dit op maat gefreesd naar 10x10 met een metaalfrees en ik moet zeggen dat het nogeens goed te frezen is ook. Tis gewoon voor hout; snoeihard! :| Ik heb mijn hersenpan gepijnigt waar ik beukenhout kon krijgen maar ik kwam er niet op. En nu schrijf jij over kleerhoutjes en inderdaad zo simpel kan het zijn. :idea: Maar dat is de tip van de dag voor de volgende keer, ik heb er mijn buik meer dan vol van 8O . Groetjes Robert
Het hardhout bij de bouwmarkt is meestal of Ramin of een tropische houtsoort. Beiden hebben als nadeel dat ze een vrij 'korte' nerf hebben en de taaiheid van beuken missen. Zelf heb ik ooit een beuken snijplank uit de keuken tot latjes verzaagd en heb nu voor een paar levens genoeg... Voor de Super Suppi is het een bruikbaar alternatief om het brandschot in 6mm berkentriplex uit te voeren en de motor in een alu of kunststof motordrager te monteren. Dit scheelt ruimte in het tankcompartiment. Wel het brandschot met balsa driehoeklijstjes aan de rompzijkanten zekeren...
Robert Jan het gaat toch niet tochten bij je thuis ,Henk zaagt zijn keukenplank aan latjes en als ze straks ook nog drempels onder de deur weg halen om motordragers van te zagen krijg je thuis toch lichtelijk een probleem
Hoi Henk, Ramin of beuken naar beneden komt ie altijd lol. Ik moet ook heel eerlijk bekennen dat ik het niet altijd heel nauw neem als het materiaal wat op tekening staat niet voorhanden is! :? In mijn ogen (en dat zal wel helemaal verkeerd zijn) kijk ik dan waar het materiaal aan moet voldoen en in dit geval moet ie een 3,25cc motor op zijn plek houden. Dus dan ga ik kijken of het materiaal stijf is en hard genoeg voor mijn doel hihi. En je zal het geloven of niet; in die 30 jaar dat ik nu met modelvliegen bezig ben is nog nooit een motor van mij eraf gedondert :lol: . Een jaar of 25 geleden heb ik ook al een Suppi gebouwd en naar tevredenheid mee gevlogen. Een keer aan gort gevlogen en naderhand toch weer opgebouwd. Echter de capriolen die jullie ermee uithalen dat is mij nooit gelukt , een loopingkje en een bijna wingover dat was het. Maar altijd met ontzettend veel lol LB gevlogen en dat is toch het belangrijkste. Mijn zoon wil nu graag een keer het modelvliegen proeven en daarom uit het archief deze tekening opgevist als "klein projectje". Maar ja zoals altijd loopt het altijd uit de hand en blijkt het toch weer een redelijke klus te zijn. Het bouwen van een LB kist vind ik wel een heerlijk "pure" aangelegenheid. Geen gedonder met servo's en andere rommel maar gewoon lekker aanklooien tot er langzaam een vliegmachine op de bouwplank verschijnt. Dat is in mijn ogen toch nog altijd modelvliegtuigbouw Pur Sang! En zoals ik er nu over denk zal het ook zeker niet mijn laatste LB kist zijn........................................ Groetjes Robert
I rest my case... :teacher: :rolling: Nou, met Henk erbij op het forum zijn we nu wel zo ongeveer compleet... :celebrate:
Ach Robert, mijn laatste stunter heeft helemaal geen houten balken, maar een kopschot met daarop gemonteerde een nylon drager... En de volgende wordt ook iets bijzonders, dus waar hebben we het helemaal over? :wink: In geval van balk goed in de gaten houden dat de nerf erg dicht is. Ik geef dan zelfs de voorkeur aan maple (ahorn) boven beuken. Maar kritisch is het niet (totdat er een kracht op komt te werken, die niet tot het normale vliegbedrijf wordt gerekend :schrik: ).
er wordt vaker gesproken over maple/ahorn motordragers. gebruik nu beuken daar waar nodig. heeft iemand een bron waar je maple kunt kopen? marco
Maple haal ik meestal bij bouwers van (snaar) muziekinstrumenten. Die hebben vaak ook het gereedschap om dit tot de juiste maat te verzagen. In een van mijn parallelle levens ben ik veel bezig met de klank van mijn instrumenten en heb daardoor ook kennis opgebouwd over bouw, onderhoud en materiaal van deze wonderschone creaties.
Een motor drager moet drukvast zijn zodat je motor en boutjes niet in de drager verdwijnen en hij moet ook niet te sterk zijn zodat bij een crash het hout breekt en niet de motor. Maple (Esdoorn) groei in noord Amerika canada wordt ook als vloer gebruikt. Dan weet je meteen waar je een eventueel afvalstuk kan regelen. Het is volgens mij het meest harde en witste soort. Er zitten geen of zeer weinig knoesten in. Daardoor loopt de houtnerf ook recht en hij is zeer fijn. Het is echt zwaar hout als je je ogen dicht doet en iemand geeft je maple dan denk je dat je hardhout in je handen hebt. Het is heel mooi hout. Het is zo hard dat je er met moeite een spijker in krijgt. Ik weet niet hoe het met de breek sterkte is. Beuken is ook hard. Beuken heeft een korte nerf waardoor het hopelijk eerder breekt dan de motor. Beuken is een Europese boom. Daarom staan op Europese tekeningen beuken motor dragers en Amerikaanse maple. Ik zou gewoon beuken gebruiken. @ Marco Ik heb nog een plankje liggen als je hem wilt hebben neem ik hem woensdag of donderdag mee @ Herbert Nee ik zaag het niet uit mijn vloer. Groet Robert-Jan
Motordragers: ik geloof dat ik het al eerder had aangegeven, maar voor kleinere modellen kun je ze het beste uit een figuurzaaghulpje (of moet je dat figuurzaagplankje noemen?) halen. Die kosten maar een paar euro bij de bouwmarkt, ze zijn precies 10mm dik, zoals je volgens tekeningen vrijwel altijd voor motoren van 3,5cc en minder moet gebruiken, en het levert voor dergelijke modellen lang genoege motordragers op. Nadeel van drempels is dat je die eerst tot plankjes moet verzagen voor je die tot balkjes kunt verzagen, en om een drempel tot plankjes te verzagen heb je goede apparatuur nodig. Dat lukt niet met een (al dan niet electrische) figuur zaag! Nadeel van kleerhangers (die heb ik vroeger ook veel gebruikt) is dat ze vaak krom zijn, meestal afwijkende dikten hebben en dat als je er een latje uitzaagt de nerf dan meestal niet in de lengterichting van het balkje loopt, maar eenkele tientallen graden schuin, wat de levensduur van de motordrager niet ten goede komt. Dus: figuurzaaghulpjes. Een kunststof motordrager is wel handig, maar vind ik niet goed bij de sfeer van zo'n jaren '60 kistje passen. Ik heb overigens al eens op het idee zitten broeden om een meertaken wedstrijd voor 2,5cc kistjes te organiseren: beetje stunt, beetje racen, ballonrammen, misschien iets als 'doellanding' en voor de durfal's misschien afsluiten met beetje combat. Het leek me leuk dat alleen met suppi's te doen, ook als eerbetoon aan Paul, de ontwerper. Nu ben ik niet zo productief als het op organiseren aankomt, maar als iemand het wat lijkt, ik heb het scenario vrijwel uitgewerkt klaarliggen. Tenslotte aan Henk: welkom, leuk dat je er ook bent!!!
mischien is dit ook iets voor de eerst volgende LB dag in Almere dan zijn de meesten toch aanwezig en kunnen we plannen maken wat we er mee doen het lijkt me erg leuk met dit kistje iets te doen in een aparte klasse mischien in een aangepast stunt programma :idea: meestal hebben Henk en Bruno hier wel een idee over ik denk dat we hier wel iets moois van kunnen maken groet Herbert
In het zeer grijze verleden organiseerde de Haarlemse Luchtvaart Club de zgn Cocktail wedstrijd. Met 13,27 lijntjes werd ongeveer gedaan wat allemaal in bovenstaande posten is voorgesteld. Ik herinner mij die wedstrijd nog als dolle pret. Het organiseren van een dergelijke wedstrijd lijkt me een goed plan. Ik ben zelfs bereid er daaraan mee te werken. Gerebn Wassenaar
Ja Gerebn, dat was multi-task, lang voordat dit woord ooit in verband werd gebracht met modelvliegen..... Het was wel een link terrein, daar aan de Bloemendaalse zeeweg, want als het een beetje waaide, had je zo een motor vol zand. Dat kan ons in Almere in ieder geval niet gebeuren. Er blijft nog genoeg over.... :schrik:
Ik zou graag zien dat iemand weer eens een multi task wedstrijd oganiseert! Heb erg veel lol gehad met de cocktail westrijdjes op het Luchtvaartkamp, indertijd. Nu met de nieue vergunning, lijkt me het SUL terrein in Utrecht erg geschikt voor zo'n grap. Als iemand de moeite neemt om iets te organiseren, kom ik graag!
een vorm van de cocltail was: 1. snel starten 2. snelheidstest 3. ballonrammen 4. precisie vliegen door poortjes. 5. doellanding Zo'n wedstijd wordt met alle soorten kisten gevlogen. De Haarlemse werd vaak gewonnen door een teamracer. Ik zelf heb eens gewonnen met een stunter met 3.5 diesel. Ik heb ook meegevlogen met een carrier profiel kist met 7.5 cc , geen succes omdat de ST49 niet horizontaal wil starten. Ik denk dat een dergelijke wedstrijd ook op een LB dag in Almere gedaan kan worden . Gerben Wassenaar