Suppi

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door robbedoes, 15 nov 2005.

  1. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    welke motor ga je gebruiken,diesel of een glow
    zit er toch ernstig over te denken er zelf ook eentje in elkaar te fietsen :p
     
  2. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    mijn pas verworven nieuwe HB.20 (kloon van VECO.19). Heb de neus al ingekort, de tank komt voor een deel in de vleugel.

    Lukt dat allemaal niet dan heb ik nog een 3,5 cc Webra Bully (vingerhakker).
     
  3. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    de Webra da s toch een diesel? zoja ga voor de vingerhakker
    tenslotte de Sup is ook een ontwerp zonder demper :p :p
     
  4. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Nee, hoor, ik ga lekker spelen met een verkorte neus, zonder balastlood. We zullen nog wel zien !
     
  5. robbedoes

    robbedoes Guest

    Ik heb de orginele neuslengte aangehouden en door de gebruikte korte motor (Enya 0.19) het motorschot 1 cm naar voren geplaatst. De tank heb ik dan ook 1 cm langer kunnen houden volgens mij is de inhoud nu iets van 60cc. Nog ff update van de situatie momenteel:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groetjes Robert
     
  6. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Ik kan helaas geen foto's laten zien. Dat moet ik nog leren.

    Voor de tussendoortrek: Ik ben bij de bouw begonnen met het inkorten van de neus.
    De tanklengte bij mij is nu 49 mm. De maten van de rompspant nr.2 zijn nu 50 x 50 mm.
    Het volume van mijn tankje is nu 70 cc. De tank schuift 5mm in de vleugel.
    Landingsgestel komt verticaal de romp uit, het spant daar zit haaks in de romp.
     
  7. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    ziet er erg netjes uit Robert
    heb je al een venturi gemaakt? :p
     
  8. robbedoes

    robbedoes Guest

    Helaas heb ik nog geen venturi gemaakt. het is ook zo als ik de naalden van MVVS gebruik komt de regelnaald aan de onderzijde van het model te zitten dus daar moet ik nog ff een oplossing voor vinden.

    Groetjes Robert
     
  9. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    volgens mij kan die er op de normale manier in
    anders moet je de toevoer buis iets inkorten en het brandstof slangetje
    onderlangs je Enya laten lopen ,moet lukken
    als je de sproeiernaald naar onderen plaatst krijg je een hoop gedoe
    bij het afstellen ,voordeel is wel dat je de settings eenmaal hebt gevonden met een Enya de motor niet erg gevoelig is bij weersinvloeden
    :p
     
  10. robbedoes

    robbedoes Guest

    Maar ik ben eigenlijk voorstander om de brandstoftoevoer altijd zo kort mogelijk te houden en dat is op die manier dus niet. Ik zal weleens kijken wat het scheelt en dan er ff een ei over gaan leggen. Je hebt ook die setjes waarbij je de sproeier tegen het motorschot aanschroeft mischien is dat beter? :idea:

    Groetjes Robert 8O
     
  11. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Robert ,gebruik gewoon de MVVS sproeier,deze kun je super afstellen en is zeer direct,die andere systemen zoals OS ze heeft is niet optimaal
    je denkt dat je goed zit en na 5 tellen zit je op een andere afstelling
    dit heeft te maken dat er nog brandstof in de slang zit na dat je denkt hem afgesteld te hebben
    dus in de venturi een naaldbuis monteren is altijd beter je hebt direct de juiste afstelling :wink:
     
  12. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Ik ben het helmaal met Herbert eens.

    Ik heb een mustang trainer (ontwerp van Henk)
    De motor liep niet consistent. Ik had toen op een forum gelezen om de brandstof slang om de romp heen te laten lopen. Het werkt als een neut. De motor loopt nu van het begin tot eind hetzelfde. Vraag me niet waarom maar het werkt.

    Ik heb een OS 46LAS met de sproeier achterop. Het starten gaat gewoon klote. Het probleem is dat de LA een heel klein spuitje moet hebben. Hier loopt hij ook kort op. Zo kort dat je de brandstof net naar de venturi ziet gaan en dan stopt hij. Ik draai nu de sproeier 1,5 slag open en daarna weer dicht. Je bent dan wel je afstelling kwijt. Het probleem is dat lucht makkelijker door een gaatje gaat dan brandstof. De brandstof schiet meteen naar de sproeier. Maar dan duurt het even om de slang van de sproeier naar venturi te vullen en de naald zorgt er voor dat dit langzaam gebeurt. Tegen de tijd dat de brandstof bij de venturi is stopt hij er al mee.


    Groet Robert-Jan
     
  13. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Ik ben het helmaal met Herbert eens.

    Ik heb een mustang trainer (ontwerp van Henk)
    De motor liep niet consistent. Ik had toen op een forum gelezen om de brandstof slang om de romp heen te laten lopen. Het werkt als een neut. De motor loopt nu van het begin tot eind hetzelfde. Vraag me niet waarom maar het werkt.

    Ik heb een OS 46LAS met de sproeier achterop. Het starten gaat gewoon klote. Het probleem is dat de LA een heel klein spuitje moet hebben. Hier loopt hij ook kort op. Zo kort dat je de brandstof net naar de venturi ziet gaan en dan stopt hij. Ik draai nu de sproeier 1,5 slag open en daarna weer dicht. Je bent dan wel je afstelling kwijt. Het probleem is dat lucht makkelijker door een gaatje gaat dan brandstof. De brandstof schiet meteen naar de sproeier. Maar dan duurt het even om de slang van de sproeier naar venturi te vullen en de naald zorgt er voor dat dit langzaam gebeurt. Tegen de tijd dat de brandstof bij de venturi is stopt hij er al mee.


    Groet Robert-Jan
     
  14. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Volgens mij moet je voor die OS 46 gewoon met je vinger op de venturi de prop rond draaien en zo brandstof aanzuigen tot aan de venturi (voordeel van doorzichtig brandstofslang) en dan ben je van het probleem af. Als de brandstof vervolgens vanzelf weer terugschiet of -loopt moet je het slangetje controleren op een gaatje of scheurtje. Anders zou je eens kunnen proberen om toch een wat grotere prime in de motor te doen waar hij zo lang op kan lopen als hij nodig heeft om de brandstof aan te zuigen. Het moeilijk starten moet in ieder geval te verhelpen zijn. Ik heb een OS 40 LA RC met de sproeier achterop de motor op een Banshee zitten en ik heb nog nooit zo'n makkelijk startende motor gehad. Warm, koud, rijk, arm, hij start eigenlijk altijd bij de eerste klap. Het gebeurt inderdaad wel eens dat hij dan snel het brandstofslangetje leegzuigt en dan stopt, maar daarna één keer primen (choken) en klap, daar gaat ie weer, en dan blijft ie wel doorlopen. Je kunt dit afslaan ook voorkomen (belangrijk als je bij stunt binnen de startminuut wilt blijven) door even een duim of vinger boven de venturi te houden zodat hij wat moeilijker lucht aanzuigt, of de venturi zelfs gedeeltelijk met je vinger af te sluiten. Hij zuigt dan wat meer of beter brandstof aan zodat hij niet zonder komt te zitten en afslaat. Succes.
     
  15. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik ben trouwens door een genereuze gift van Jan Bakker eigenaar van een tweede Suppi geworden. Vanwege zijn heupprobleem kan hij er niet meer mee vliegen. Rode geverfde romp zonder cockpit, creme solartex op de vleugels en een vroege kogelgelagerde getunede PAW op de bokken. Motor uitgeprobeerd: prima. Nu nog even wachten tot ik een gelegenheid heb om er mee te vliegen. Ik ben benieuwd of hij anders vliegt dan mijn eigen Suppi.
     
  16. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Hoi PP

    bedankt voor je advies.
    Ik geef de motor geen spuitje maar houd inderdaad mijn vinger op de venturi. 2 a 3 keer draaien is genoeg. Je ziet de brandstof aankomen en hij loopt meteen weer terug. Ik zal de slangetjes inspecteren. Sinds Almere heb ik niet meer met hem gevlogen omdat ik veel makkelijker electro kan vliegen. Even op het fietsje naar het sport veld om 3 vluchten maken. IPV 20 KM met de auto.

    Misschien moet de motor nog inlopen. Even voor de duidelijkheid als de motor loopt loopt hij erg goed. Consistent van begin tot eind. En als je hem een tandje meer of minder geeft dan houdt hij dit toerental ook vast. Bruno vond dat hij vloog als een 10 cc motor. Ik zat te denken om een busje te maken die ik bij het starten in de venturi stop.

    Ik heb ook een OS 25 FSR dit is altijd 1 klap lopen. Vandaar dat ik teleurgesteld was dat een motor van 20 jaar later moeilijker start. En warm starten doet hij ook niet. Op het stuka forum ben ik deze problemen niet tegen gekomen. Misschien is er inderdaad iets niet in orde.

    Overigens heeft Aart een OS 25 LA die ook beroerd startte. Hij heeft de drossel en sproeier achter op het deksel verwijderd en zelf een venturi en sproeiernaald gemaakt. Voorheen startte hij hem met de start motor nu start hij in een klap.

    groet Robert-Jan
     
  17. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Wat je misschien ook eens zou moeten controleren is of hij geen valse lucht trekt door de aansluiting van het plastic carterdeksel op het metalen carter. Dat schijnt bij de Amerikanen nogal eens het geval te zijn, waarschijnlijk omdat ze de bevestigingsschroeven te hard aantrekken. De Amerikanen bestellen dan een metalen achterdeksel van een OS FP bij Tower (ik geloof dat Magnum ook past) maar dat kunnen wij niet, maar je kunt vaak wel aan een versleten RC FP komen als je echt zo'n achterdeksel nodig hebt. En dan natuurlijk de oude truuk om een stukje brandstofslang om de naald te doen zodat hij zonder luchlek op de sproeier aansluit.
     
  18. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Op het Stuka Forum wordt met droge ogen gezegd , dat je , zodra de motor loopt , met je vinger op de inlaat het aanzuigen moet helpen.

    Het lijkt me dat daar geen ruimte voor is , maar toch?
     
  19. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Ik heb inmiddels via Just Engines ook een OS 25 LA gekocht. de motor is net binnen en heeft een venturi met spraybar. De naald zit wel erg dicht bij de prop.
    Ik moet hem nog starten en heb geen eigen ervaring.
     
  20. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Zojuist de OS 25 gestart, het eerste tankje!

    Alles nat maken , plug erop , slaan en lopen! Ik heb nu een venturi voor en de naald achter. De motor zuigt een 130 cc clunk tankje leeg. Dus nog geen probleem. Wel lekt het ding uit de omgeving van het achterdeksel. Iemand hier ervaring mee?
     

Deel Deze Pagina