Ik zou achter dat eerste triplex schot ook 3~4 mm (middelhard)balsa met de nerf overdwars onder tegen de bokken aanplakken, zuiver passend tussen de rompzijkanten. Geeft extra torsiestijfheid in de neus. En geloof me, bij een langzaamlopende diesel wil je daar alles van hebben wat je maar krijgen kunt!
je bent me te snel af , was dit nog van plan maar ik dacht dit met triplex te doen 1,5 of 2 mm zoiets . Groeten Jef
In dat geval en eigenlijk overal waar triplex schotten ~haaks de rompzij-, onder- en bovenkant raken, deze hoeken opvullen met driehoekslatjes. Hier is redelijk goed te zien hoe dat gaat: Zowel kort verticaal als lang horizontaal:
Ok , goeie tip , dit was ik niet van plan maar ga het nu wel doen Staart opgevuld met zacht balsa blok Hier een beetje te voortvarend geweest met het dichtleggen onderaan , landingsgestel vergeten Pas toen ik van achter kwam is mijn €urocent gevallen (daar zet ik ook nog driehoekjes tegen Bruno ) Groeten Jef
Eigenlijk een meevaller dat ik het landingsgestel "vergeten" was , zat voorlopig toch maar in de weg . Beetje meer plaats gemaakt voor de ED Veel beter Neus verder afwerken , ja en motor gaat er zo nog uit Groeten Jef
Ik mag toch aannemen dat het onderstel alsnog gemonteerd wordt? Want een kunstvluchtmodel zonder onderstel degradeert daardoor toch wel een beetje tot 'vaag soort hupsafladder' zoals we die in de jaren zeventig wel geregeld zagen.... Zoiets doe je dit vintage model -met nota bene echt vintage motor- niet aan.....
Voor Bruno zijn goede nachtrust , langs deze gleuf wordt het onderstel erin geschoven en met epoxy verlijmd (met driehoek verstevigingen) Groeten Jef
Tja, erger kan het niet worden als een Hollander en een Fries zich met de Vlaamse taal gaan bemoeien. Gelukkig hebben we meer verstand van modelvliegtuigen.....
Geschikte prop voor de ED. Fijn wat massa en een groot blad. Als ze donker en droog bewaard zijn nog heel goed bruikbaar. Ik zou ze wel even afkoken, balanceren en met een stukje fijn schuurpapier over de randen gaan. Als je hem wilt invliegen breng ik wel een doos met reserveprops in verschillende maten mee. Heeft je ED al een paar minuten aan één stuk gelopen? Soms wil de compressie wel eens verlopen eens hij door en door warm is. Groeten, Jo
Van de prop afkoken heb ik wel eens iets gehoord , maar hoe gaat dit in zijn werk De ED heeft nog niet minuten aan een stuk gedraaid , 3 x 1 minuut ongeveer , voor ik hem terug test ga ik eerst een nieuwe sproeibuis/regelnaald maken , dan kan de "voorlopige" terug op de Taifun Groeten Jef
Prop in een pannetje met koud water leggen en laten opwarmen tot het water kookt. Een minuutje of 2 laten koken en het water met de prop er in langzaam laten afkoelen. Dan prop er uit nemen, afdrogen, balanceren, op motor monteren, motor starten, vliegen.... Morgen ga ik in de tuin nog wat "dieselen" en de ED racer gaat zeker nog op het testbankje belanden. Groeten, Jo
Ok merci Jo , kan je het toerental met welke prop eens meten ? Omdat de "spleet" tussen spinner en neus veel te groot was (8 mm) , ik wilde eerst een andere spinner te gebruiken maar dit kwam niet zo goed uit met de prop , vandaar deze keuze en dus nog een extra stukje opgevuld met 5 mm balsa en een ring van 1,5 mm triplex , gedraaid op de draaibank , nachtje laten drogen en morgen schuren . Groeten Jef
Overgoten met een sausje van wonderolie ether en petroleum Veel beter , en nu eerst nog gaan werken , stoomfit gaan dichtlassen Groeten Jef